Niepojętą tajemnicą dla każdego chrześcijanina jest śmierć
Jezusa Chrystusa, która dokonała się na krzyżu. Na prawdzie odkupienia
poprzez cierpienie i śmierć naszego Pana koncentrujemy się podczas
Wielkiego Tygodnia, jednak waga samej ofiary z życia była tak wielka,
że postanowiono jeszcze jeden dzień w roku liturgicznym poświęcić
krzyżowi św. Warto nadmienić, iż uroczystości mające za przedmiot
rozważań święte rzeczy znane są w Kościele od V wieku, kiedy to czczono
krzyż Pana Jezusa i Jego koronę cierniową.
Święto obchodzone 14 września zalicza się do grupy świąt
wotywnych, czyli ustanowionych na pamiątkę jakiegoś historycznego
wydarzenia. Należy więc odróżnić w tym wypadku zewnętrzną okoliczność,
która stała się przyczyną święta, od jego wewnętrznej treści - idei.
Przyczyna ma związek z czasem, może mieć mniejsze lub większe znaczenie
dla ogółu wiernych, a nawet opierać się na legendzie. Treść natomiast
wewnętrzna jest nieprzemijająca, powszechna i rzeczywista. Święto
Podwyższenia Krzyża Świętego zostało ustanowione po odnalezieniu
przez św. Helenę krzyża Chrystusowego w 326 r. oraz w związku z poświęceniem
kościoła Grobu Świętego w Jerozolimie. Później pamiątkę odnalezienia
tej cennej relikwii zaczęto odchodzić w dniu 3 maja, w którym przypada
rocznica odzyskania krzyża z rąk Persów przez cesarza Herakliusza
- w roku 628 (krzyż został utracony w wyniku inwazji Persów na Jerozolimę
w 614 r.). Ostatecznie reforma liturgii przeniosła święto na 14 września.
Jesienny termin obchodów uroczystości kieruje naszą uwagę na "podwyższenie"
krzyża celem przeciwdziałania mocom piekielnym, które są symbolizowane
przez nastające ciemności jesienne. Ponadto wywyższony "znak Syna
Człowieczego" ma się ukazać na niebie przy powtórnym Jego przyjściu.
Święto z 14 września jest zaliczane do najdawniejszych
zabytków liturgii - wspomina o nim jeden z największych historyków
Kościoła, Euzebiusz w roku 335, choć nie podaje dokładnego terminu.
Wiadomo, że kult relikwii był znany jeszcze przed inwazją Persów
na Jerozolimę, jednak jego rozszerzenie na Zachód to okres VI-VII
w. Liturgia rzymska świętowała ten dzień procesją z bazyliki Matki
Bożej Większej do Lateranu, gdzie znajdowały się relikwie krzyża
ofiarowane przez św. Helenę (krzyż po odnalezieniu w 328 r. był podzielony
na trzy części: jedną wysłano do Rzymu, druga została ofiarowana
synowi św. Heleny - Konstantynowi, a trzecia pozostała w Jerozolimie)
.
Idea święta bardzo dobrze odbija się w czytaniach mszalnych,
najogólniej mówiąc, dotyczących "podwyższenia" Chrystusa Pana przez
krzyż, w którym jest "zbawienie, życie i zmartwychwstanie". Ponadto
eksponują one podobieństwo krzyża do rajskiego drzewa życia oraz
podkreślają wywyższenie krzyża w obrazie miedzianego węża. Liturgia
otoczyła tajemnicę krzyża (mysterium crucis) wieńcem poezji i głębokich
myśli. Prawie nigdy nie mówi ona o krzyżu jako o narzędziu męki Chrystusowej,
ale ukazuje go nam w różnych symbolach: jako sztandar królewski,
drzewo życia przybrane w purpurę, jako wagę, gdzie odważa się okup
za grzechy ludzkości, jako pomnik zwycięstwa, odniesionego w tajemnicy
odkupienia.
Kościół znakiem krzyża rozgrzesza, uświęca, błogosławi,
poświęca. Szczególnym wyrazem poczucia wagi tego znaku było w starożytności
i średniowieczu przekonanie, że odstrasza on szatana, zwycięża moce
piekielne. Dlatego krzyż był umieszczany często na drzwiach i bramach
domów. Co więcej, używano go nawet jako egzorcyzmu, np. medaliki
św. Benedykta. Brońmy się znakiem krzyża św. zaraz po obudzeniu się,
w czasie pokus, jak również kładąc się spać. Umieszczajmy symbol
odkupienia w naszych domach. Każde spojrzenie na krzyż powinno przypominać
nam tego, który nas pojednał z Bogiem.
W naszej diecezji znajdują się świątynie pod wezwaniem
Podwyższenia Krzyża Świętego w: Hajnówce, Platerowie, Seroczynie
Sterdyńskim, Tokarach i Górkach.