Reklama

Być ikoną Maryi zachowanej od wszelkiej zmazy i pierwszej wśród odkupionych

23 października br. w auli Wyższego Seminarium Duchownego w Częstochowie odbyło się sympozjum z okazji 150. rocznicy ogłoszenia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Jego organizatorami byli: Akcja Katolicka Archidiecezji Częstochowskiej, Wyższe Seminarium Duchowne oraz Częstochowski Oddział Polskiego Towarzystwa Teologicznego. W programie znalazły się wykłady: ks. prof. dr hab. Antoniego Troniny pt. „Zachowana od wszelkiej zmazy”, ks. dr Teofila Siudego pt. „Pierwsza wśród odkupionych” i prof. dr hab. Karola Klauzy pt. „Być ikoną Niepokalanej”. Mszę św. kończącą spotkanie odprawił i homilię wygłosił metropolita częstochowski abp Stanisław Nowak. Sympozjum ukazało prawdę, że ogłoszenie 150 lat temu dogmatu to nie suche stwierdzenie faktu, którego uczymy się, by zdać egzamin z mariologii, ale to żywa rzeczywistość, która nieustannie człowieka inspiruje.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zachowana od wszelkiej zmazy

Ks. prof. dr hab. Antoni Tronina, biblista z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, w oparciu o pierwszą i ostatnią księgę Pisma Świętego ukazał podstawy biblijne dogmatu o Niepokalanym Poczęciu. Prelegent odwołał się do podstawowego tekstu - Protoewangelii (Rdz 3,15), który wymieniony jest także w bulli papieża Piusa IX, ogłaszającej powyższą prawdę. W swoich rozważaniach Prelegent przypomniał historię zbawienia. „Bóg w wyroku na węża zapowiada nieprzyjaźń pomiędzy potomstwem węża a potomstwem Niewiasty - mówił Ksiądz Profesor. - Zatem życie ludzkie będzie naznaczone napaścią ze strony szatana i istotnym udziałem w tej walce Matki Zbawiciela. Bóg stworzył człowieka do przyjaźni ze sobą, a szatan, wykorzystując wolność stworzenia, doprowadził (przez grzech) do zerwania tej jedności. Bóg jednak nie zapomina o ludziach i nieustannie wychodzi im na ratunek. Przykładem może być tutaj Noe, ocalony z wód potopu, będący zapowiedzią nowej ludzkości”. Przywołując 2 Księgę Henocha - apokryf zachowany z pierwszych wieków chrześcijaństwa, Ksiądz Profesor ukazał związek Noego z tą erą, która nastąpi po potopie - z takimi osobami jak Abraham i Melchizedek. W swoich dociekaniach doszedł do wizji „człowieka niepokalanego”, którą zawiera List do Hebrajczyków. W ostatniej części wykładu ks. prof. Tronina przybliżył pełnię Objawienia biblijnego, które zawiera księga Apokalipsy św. Jana. Jeśli czytamy Stary Testament w świetle Nowego a Nowy uzupełniamy medytacją nad Starym Testamentem, możemy znaleźć prawdę, którą przewidział żyjący na przełomie XIII/XIV w. teolog Jan Duns Szkot, a która brzmiała: „Zachowana od wszelkiej zmazy”.

Działanie łaski Bożej

Ks. dr Teofil Siudy, wykładowca teologii dogmatycznej, już na początku wykładu przeniósł słuchaczy w dzień 8 grudnia 1854 r. W tamten piątek Bazylika św. Piotra w Rzymie wokół papieża Piusa IX zgromadziła 200 kardynałów, arcybiskupów i biskupów, liczne rzesze duchownych i wiernych świeckich. Ojciec Święty uroczyście odczytał wówczas bullę Ineffabilis Deus ze słowami oświadczającymi o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Przedmiotem rozważań Prelegenta stały się słowa definiujące owo poczęcie, że „dokonało się ono na mocy przewidzianych zasług Jezusa Chrystusa”. Chodzi tu o Jego dzieło zbawcze, którym także została objęta Maryja. Swoim wystąpieniem Prelegent odpowiedział na zarzuty, jakie podnosili: św. Albert Wielki, św. Tomasz z Akwinu, czy św. Bonawentura, których zdaniem przyjęcie prawdy o Niepokalanym Poczęciu sprzeciwiałoby się prawdzie o powszechności odkupienia. „Ci wielcy teologowie podkreślali, że jeśli Maryja została zachowana od grzechu, to nie została odkupiona przez Chrystusa, a tym samym odkupienie nie było powszechne” - przypomniał Dogmatyk. Tę trudność scholastyków rozwiązał definitywnie bł. Jan Duns Szkot, który stwierdził, że „wyjątek niepokalanego poczęcia nie jest wyjątkiem od odkupienia, postawieniem Najświętszej Maryi Panny poza kręgiem zbawczym. Ona nie miała grzechu pierworodnego, ponieważ do Niej odnosi się tzw. odkupienie uprzednie”. Tak więc - jak uzasadnił częstochowski Mariolog - pozostają zatem prawdziwe: powszechność Chrystusowego odkupienia i Niepokalane Poczęcie Maryi.
Franciszkański teolog posłużył się argumentem Najdoskonalszego Pośrednika: „Chrystus jest Pośrednikiem łaski Bożej nie tylko wtedy, kiedy oczyszcza z zaciągniętego grzechu, ale jest Nim w sposób jeszcze doskonalszy, gdy zachowuje od grzechu, jaki z sobą niesie pochodzenie od Adama”. Chrystus nie tylko odkupił swoją Matkę, ale uczynił to w sposób najdoskonalszy i najbardziej godny swej miłości przez ustrzeżenie Jej od wszelkiej zmazy grzechowej. Referat zakończony został wezwaniem, by we współczesnej teologii i duszpasterstwie głosić Ewangelię łaski Bożej, by dostrzegać potrzebę kontemplowania Niepokalanej - Pełnej Łaski. Ona bowiem pragnie nam pomagać w ciągłym odkrywaniu wielkości i pierwszeństwa łaski Bożej w naszej ludzkiej, chrześcijańskiej codzienności. Właściwie rozumiany kult Pełnej Łaski - według Marialis cultus Pawła VI - prowadzi nas do szanowania w nas samych łaski Bożej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Świętość jako zadanie

Ostatni referat sympozjum tłumaczył biorącym w nim udział, co znaczy „być ikoną Niepokalanej”. Wygłaszający go prof. dr hab. Karol Klauza już na wstępie zaznaczył, że radosnym jest fakt zainteresowania się teologią ikony; Boża Opatrzność bowiem odkrywa przed nami, poza słowem teologii, również obraz teologiczny (jako kolejne źródło rozpoznawania obecnego i przemawiającego do nas Boga). Prelegent postawił sobie za zadanie (któremu bez wątpienia znakomicie sprostał) pokazanie, co w stosunku do Objawienia (treść pierwszego wykładu) i teologicznej refleksji (drugi wykład) ma zrobić człowiek. Ma stać się ikoną Niepokalanej. Jak to jest możliwe? Wyszedł od terminu „ikona”, który we współczesnym świecie robi ogromną karierę. Istnieje w dobie kultury obrazu, zastępującej coraz wyraźniej kulturę słowa, pewna intuicja mówiąca o tym, że oglądanie obrazu zawiera w sobie pewien walor zadania moralnego, zadania naśladowania. Po wyjaśnieniu różnicy między ikoną kanoniczną a innymi przedstawieniami obrazowymi, obecnymi w życiu Kościoła, Prelegent wyliczył i scharakteryzował funkcje, jakie pełni ikona w życiu człowieka. W każdej z nich - zarówno liturgicznej, katechetycznej, emocjonalnej i wspólnototwórczej - zawarte jest istotne przesłanie. Jest nim przesłanie etyczne. Ikona bowiem ukazuje wzór doskonałości. Stojący przed nią może zobaczyć, czego mu jeszcze brakuje na drodze do doskonałości. Ikona ma przestrzeń - tłumaczył dalej wykładowca z KUL - która „wychodzi” do tego, który znajduje się przed tym wyjątkowym wizerunkiem. Ona wychodzi z rzeczywistości nieba i porusza wnętrze tego, który się przed nią zatrzymał.
Ikony Niepokalanego Poczęcia uczą człowieka świętości, wiążą go z tajemnicą Chrystusa i ukazują Maryjną dziewiczość (tę fizyczną i duchową), które są wyzwaniem dla każdego z nas. Duchowość wschodnia bardzo często stawiała przed oczyma wiernych ikonę Niepokalanej. Widzenie i kontemplowanie Najświętszej Dziewicy miało wpływać na zmianę życia chrześcijańskiego, by ono jeszcze bardziej podobało się Bogu.

Niewiasta Eucharystii

W homilii abp Stanisław Nowak ukazał rolę Niepokalanie Poczętej, jako Tej, która prowadzi do Eucharystii - do swego Syna. Ona chce nas przekonać, że człowiek otwierający się na łaskę Boga może być święty i nieskalany przed Jego obliczem. Najświętsza Dziewica - Niewiasta Eucharystii nie odrzuciła Bożego wybrania, wydała bowiem na świat Zbawiciela, który zmiażdżył Szatana. Naukowa refleksja nad Niepokalanym Poczęciem utwierdza w przekonaniu o jego aktualności, teologicznej doniosłości i praktycznych konsekwencjach. Za przykładem Maryi i z Jej pomocą mamy dostrzegać łaskawość naszego wybrania i przeznaczenia do walki ze złem.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś o godności Króla, Kapłana i Syna Bożego

2024-03-24 22:02

Archidiecezja Łódzka

O godności Króla, Kapłana i Syna Bożego mówił w pierwszym dniu rekolekcje wielkopostnych kard. Grzegorz Ryś. Msza Św. była sprawowana w Sanktuarium Imienia Jezus.

Jest już tradycją, że w Niedzielę Palmową rozpoczynają się wielkopostne rekolekcje dla łodzi, które głosił Metropolita Łódzki. W pierwszym dniu rekolekcji kard. Ryś mówił Jezusie Chrystusie i jego godności Króla, Kapłana i Syna Bożego.

CZYTAJ DALEJ

Kielce: w rękach policji wandal, który zniszczył kapliczkę maryjną przy ruchliwej trasie

2024-03-27 14:47

www.diecezja.kielce.pl

Kieleccy policjanci zatrzymali wandala, który we wtorek 26 marca zniszczył niedawno odnowioną kapliczkę Matki Bożej, znajdującą się przy rondzie w Czerwonej Górze, przy trasie Kielce - Kraków w gminie Chęciny. Kapliczka jesienią 2023 r. została odnowiona i pozostawiona na tym miejscu, mimo budowy ronda i remontu drogi.

Jak informuje mł. asp. Małgorzata Perkowska-Kiepas, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Kielcach, wczoraj wpłynęło zgłoszenie świadka, który zaobserwował sytuację, gdy do figurki tuż obok ronda, podjechał pojazd osobowy. Wysiadł z niego mężczyzna, który przewrócił i zniszczył tę figurkę, po czym oddalił się z miejsca.

CZYTAJ DALEJ

Historia według Kossaka

2024-03-28 10:54

[ TEMATY ]

Materiał sponsorowany

Armando Alvarado

Mało która postać historyczna odcisnęła tak mocno swój ślad w dziejach świata, i tak bardzo wpływa na wyobraźnię współczesnych ludzi, jak Napoleon. Pisano o nim książki, wiersze, kręcono filmy, ale bodaj żadne z tych dzieł nie jest tak wymowne jak obraz Wojciecha Kossaka poświęcone temu geniuszowi wojny.

Mowa, oczywiście, o powstałym w 1900 r. dziele „Bitwa pod piramidami”. Obraz mimo upływu lat nadal wywiera ogromne wrażenie na widzach, pobudzając nie tylko ich „estetyczne synapsy”, ale i zmuszając do głębszej refleksji nad dziejami okresu, który został przedstawiony na płótnie i tego, jak wpłynął Napoleon na ukształtowanie się świata. Malowidło Kossaka intryguje nie tylko widzów, ale i ekspertów, od dawna jest obiektem wnikliwych analiz wielu badaczy. Bank Pekao S.A. zaprasza do obejrzenia krótkiego filmu pt. „Okiem liryka”, który przybliża fascynującą historię tego monumentalnego płótna.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję