Przypomnijmy, że Msza św. składa się z dwóch zasadniczych części: z liturgii słowa i z liturgii eucharystycznej. Można też powiedzieć, że Mszę św. sprawujemy przy dwóch stołach: przy stole słowa, którym
jest ambona - miejsce głoszenia czytań Pisma Świętego i ich wyjaśniania, oraz przy stole eucharystycznym, którym jest ołtarz (por. KL 48. 51. 56; KO 21).
W dotychczasowych katechezach omówione zostały obrzędy składające się na liturgię słowa i pierwszą część liturgii eucharystycznej. Cała liturgia eucharystyczna jest rozwinięciem trzech czynności Pana
Jezusa, spełnionych podczas Ostatniej Wieczerzy, kiedy to ustanowił On Najświętszą Ofiarę i polecił ją składać na swoją pamiątkę. Jakie są te trzy czynności? Pierwsza - to wzięcie do rąk chleba,
a potem kielicha napełnionego winem. Tej czynności Jezusa odpowiada pierwsza część liturgii eucharystycznej, czyli przygotowanie darów. Drugą czynnością Jezusa była modlitwa błogosławieństwa wypowiedziana
nad chlebem oraz modlitwa uwielbienia i dziękczynienia nad winem. Te dwa momenty modlitwy Pana Jezusa zostały przez Kościół rozwinięte w ciągu wieków i ułożone w formie tzw. modlitwy eucharystycznej.
Właśnie od tej wielbiącej i dziękczynnej modlitwy Jezusa pochodzi grecki wyraz eucharistia, który znaczy: dziękczynienie. Sprawujemy Eucharystię, tzn. ustanowioną przez Jezusa niekrwawą Ofiarę i Ucztę,
która odbywa się w atmosferze uwielbienia Boga za Jego wielkie dzieła i w atmosferze wdzięczności za wszystko, co dla naszego zbawienia uczynił w Jezusie Chrystusie. Trzecią czynnością Pana Jezusa spełnioną
podczas Ostatniej Wieczerzy było łamanie chleba, który Jezus przemienił w swoje Ciało, i rozdawanie go Uczniom, a także podanie do ich rąk kielicha napełnionego winem, które Jezus przemienił w swoją Krew.
Tej czynności Jezusa odpowiadają obrzędy Komunii św., które rozpoczynamy modlitwą Ojcze nasz.
W naszych następnych katechezach spróbujemy zgłębić, w jaki sposób Kościół przechował w swej liturgii dziękczynną modlitwę Jezusa oraz gest łamania chleba w Wieczerniku. Pochylimy się więc nad drugą
i trzecią częścią liturgii eucharystycznej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu