Reklama

Niedziela w Warszawie

Kard. Nycz: dobra narodu nie można zbudować bez uwzględnienia dobra globalnego

Dziś dobra wspólnoty narodowej niepodobna zbudować, nie uwzględniając globalnego dobra - powiedział kard. Kazimierz Nycz. Metropolita warszawski uczestniczył w konferencji pt. “Patriotyzm gospodarczy - mit czy potrzeba”, która odbyła się dziś na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

2018-02-28 18:26

[ TEMATY ]

Warszawa

kard. Kaziemierz Nycz

konferencja

Marcin Żeglińśki

Kard. Nycz stwierdził, że dojrzały patriotyzm, czyli uporządkowana miłość ku własnej ojczyźnie, nie wyklucza otwarcia się na wymiar globalny, na solidarność nawet planetarną. Ale nie jest do pogodzenia z kosmopolityzmem i partykularyzmem drugiej strony.

Mówiąc o patriotyzmie gospodarczym w kontekście nauczania Kościoła, metropolita warszawski zaznaczył, że katolicka nauka społeczna jest i powinna być ważnym kontekstem w refleksji nad kształtem patriotyzmu. Zwrócił też uwagę, że, choć w dokumentach Kościoła od 1931 r., tj. od czasów encykliki społecznej Piusa XI “Quadragesimo anno” pojęcie patriotyzmu gospodarczego nie występuje, to KNS daje wiele inspiracji w dyskusji zarówno nad współczesnym patriotyzmem, jak też nad jego wymiarem ekonomicznym.

“Patriotyzm gospodarczy można traktować jako mit, który powinniśmy zamieniać w rzeczywistość. Dojrzały patriotyzm, czyli uporządkowana miłość ku własnej ojczyźnie, nie wyklucza otwarcia się na wymiar globalny, na solidarność nawet planetarną. Ale nie jest do pogodzenia z kosmopolityzmem i partykularyzmem drugiej strony. Dziś dobra wspólnoty narodowej niepodobna zbudować, nie uwzględniając globalnego dobra. Dobrze rozumiany patriotyzm gospodarczy powinien charakteryzować się swoistą specyfiką kulturową danego narodu, państwa, regionu. Nie powinniśmy ulegać temu, co można nazwać kolonizacją gospodarczą” - mówił kard. Nycz.

Reklama

Hierarcha wyjaśnił, że wobec umniejszonej współcześnie roli państwa, nauka społeczna Kościoła postuluje wzmocnienie roli międzynarodowych organizacji “tak, by międzynarodowemu wymiarowi gospodarki odpowiadał międzynarodowy wymiar polityki”. Podkreślił, że wymaga to większej świadomości i aktywności obywateli w polityce tak krajowej, jak i międzynarodowej.

Kard. Nycz stwierdził, że w poszukiwaniu nowych rozwiązań trzeba kierować się dwiema zasadami: zasadą pomocniczości i zasadą solidarności. Stosowanie pomocniczości bez solidarności prowadzi do partykularyzmu społecznego. "Stosowanie solidarności bez pomocniczości, prowadzi do opiekuńczości upokarzającej człowieka potrzebującego” - mówił kard. Nycz.

Metropolita warszawski przestrzegał też przed przyjęciem jednej z dwóch skrajnych postaw, do których krytycznie odnosi się katolicka nauka społeczna: nacjonalizmu i pozbawionego granic etycznych i moralnych internacjonalizmu. Zachęcał do tego, by poszukując właściwego podejścia do kwestii patriotyzmu gospodarczego, zachowywać własną specyfikę i tożsamość.

“Polacy pracujący w międzynarodowych korporacjach, prowadzących działalność na terenie Polski, powinni zwracać uwagę na ekonomiczny i szeroko rozumiane dziedzictwo kulturowe naszej ojczyzny. Chodzi o to, aby rozwój ekonomiczny przyczyniał się do promocji człowieka i narodu, z uwzględnieniem kulturowego dziedzictwa” - przypominał kard. Nycz.

Konferencja pt. “Patriotyzm gospodarczy - mit czy potrzeba” została zorganizowana z inicjatywy UKSW, Polskiego Klubu Biznesu i Akademii Polskiego Sukcesu pod patronatem honorowym Marszałka Senatu RP Stanisława Karczewskiego.

W debacie, która odbyła się dziś na UKSW w Warszawie, wzięli udział także dr Adam Koronowski oraz ks. dr Artur Wysocki. Odczytano także tekst wystąpienia pełnomocnik rządu ds. małych i średnich przedsiębiorstw, Andżeliki Możdżanowskiej, która, ze względów zdrowotnych nie mogła wziąć udział w spotkaniu. Moderatorem dyskusji był prof. Michał Kleiber.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Konferencja: „Stefan Kardynał Wyszyński – absolwent Katedry Kościelnego Prawa Publicznego i Konstytucyjnego KUL”

2020-01-09 11:36

[ TEMATY ]

konferencja

Archiwum KUL

Rok dedykowany św. Janowi Pawłowi II jest dobrą okazją do refleksji i dzieł zmierzających do realizacji jego przesłania

Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i Katedra Kościelnego Prawa Publicznego i Konstytucyjnego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II mają zaszczyt zaprosić na Walne Zebranie Stowarzyszenia Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz Ogólnopolską Konferencję Naukową pt. „Stefan Kardynał Wyszyński – absolwent Katedry Kościelnego Prawa Publicznego i Konstytucyjnego KUL”

18 stycznia 2020 r.
Lublin, KUL, Collegium Jana Pawła II
Al. Racławickie 14, c-1031

Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Stefan Kardynał Wyszyński – absolwent Katedry Kościelnego Prawa Publicznego i Konstytucyjnego KUL” oraz Walne Zebranie SAWP KUL

PROGRAM

8.00 Msza św. w Kościele Akademickim KUL – przewodniczenie i homilia: J.E. Abp Salvatore Pennacchio, Nuncjusz Apostolski w Polsce

9.30 Otwarcie

Chór Akademicki KUL


• Ks. dr hab. Mirosław Sitarz, prof. KUL, Przewodniczący SAWP KUL
• Ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński, Rektor UKSW
• Ks. prof. dr hab. Andrzej Kiciński, Prorektor KUL
Wręczenie Nagrody im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego
Prymasa Tysiąclecia

10.00 O. prof. dr Dariusz Kowalczyk SJ – Laudacja z okazji wręczenia Nagrody abp. prof. dr. hab. Markowi Jędraszewskiemu

Słowo Laureata abp. prof. dr. hab. Marka Jędraszewskiego

10.30 Prof. dr hab. Zbigniew Cieślak

– Laudacja z okazji wręczenia Nagrody ks. prof. dr. hab. Waldemarowi Cisło

Słowo Laureata ks. prof. dr. hab. Waldemara Cisło

11.00 Wręczenie Medalu

Stefan Kardynał Wyszyński „Nauczyciel Praw Bożych”

11.10 Przerwa

*******

Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. „Stefan Kardynał Wyszyński – absolwent Katedry Kościelnego Prawa Publicznego i Konstytucyjnego KUL”

Sesja I

Przewodniczy: Bp dr hab. Artur Miziński Sekretarz Generalny KEP

11.30 Abp dr Salvatore Pennacchio (Nuncjusz Apostolski w Polsce), Prymas Wyszyński jako legat papieski

11.50 Ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński (UKSW), Peda-gogiczne idee w nauczaniu Ste-fana Kardynała Wyszyńskiego

12.10 Prof. dr hab. Jan Żaryn (UKSW), Kardynał Wyszyński w aktach IPN

12.30 Ks. dr Jarosław Krzewicki (Papieski Uniwersytet Świętego Tomasza z Akwinu), Prymas Wyszyński – prawny wymiar służby w Kościele w Polsce

12.50 Ks. dr hab. Mirosław Sitarz, prof. KUL, Troska Prymasa Ty-siąclecia o ład moralny w Polsce

13.10 Przerwa obiadowa

Sesja II

Przewodniczy: Ks. inf. dr Ireneusz Skubiś Moderator Ruchu „Europa Christi”

14.00 Ks. prof. dr hab. Józef Kru-kowski (PAN), Wkład Prymasa Wyszyńskiego w kształtowanie się relacji państwo-Kościół w Polsce

14.20 Dr Marek Lasota (IPN), Relacje Kardynał Wyszyński a Kardynał Wojtyła

14.40 Dr hab. Paweł Nowik (KUL),

O pracy i prawie pracy. Recepcja myśli społecznej Prymasa Tysiąclecia w XXI w.

15.00 O. prof. dr hab. Wiesław Bar (KUL), Komentarze w zagra-nicznych środkach przekazu po zapowiedzi beatyfikacji kard. Stefana Wyszyńskiego

15.20 Dyskusja

15.30 Zakończenie konferencji

16.00 Walne Zebranie Stowarzyszenia Absolwentów i Przyjaciół Wy-działu Prawa Katolickiego Uni-wersytetu Lubelskiego

Otwarcie:

Ks. dr hab. Mirosław Sitarz, prof. KUL, Przewodniczący SAWP KUL

 Sprawozdanie Zarządu SAWP KUL z działalności za rok 2018/2019

 Sprawozdanie Sekretarza

 Sprawozdanie Skarbnika

 Wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium

 Plan pracy na następny rok

 Wolne wnioski

*******

SPOTKANIE OPŁATKOWE

 Śpiew kolędy „Wśród nocnej ciszy”

 Odczytanie Ewangelii

 Życzenia: ks. prof. dr hab. Józef Krukowski, honorowy przewodniczący SAWP KUL

KOMITET NAUKOWY

ks. Mirosław Sitarz (przewodniczący)

o. Wiesław Bar

Waldemar Bednaruk

ks. Józef Krukowski

ks. Jarosław Krzewicki

Jan Żaryn

Agnieszka Romanko (sekretarz)

KOMITET ORGANIZACYJNY

ks. Mirosław Sitarz (przewodniczący)

ks. Paweł Kaleta

ks. Jarosław Krzewicki

ks. Paweł Lewandowski

Agnieszka Romanko

Agnieszka Smoluchowska

W celach organizacyjnych proszę

o potwierdzenie uczestnictwa

do dnia 12 stycznia 2020 r.

na adres: kkpp@kul.pl lub tel. 602 691 287

W imieniu Organizatorów

serdecznie zapraszam

Ks. Mirosław Sitarz

Kierownik Katedry Kościelnego Prawa

Publicznego i Konstytucyjnego KUL

CZYTAJ DALEJ

Katolicy i Orkiestra

Niedziela Ogólnopolska 11/2003

W Polsce od kilkunastu już lat słyszymy Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Wśród katolików akcja Jerzego Owsiaka ma swoich zwolenników i przeciwników. Stosunek do WOŚP wyraźnie pokazuje różne nurty polskiego katolicyzmu. Katolicy sympatyzujący z Wielką Orkiestrą uważają, że akcja Jerzego Owsiaka to piękna inicjatywa. Ich zdaniem, Kościół w Polsce przeszedł ewolucję w ocenie WOŚP - od negacji i dystansu po aprobatę. Natomiast katolicy dystansujący się od Wielkiej Orkiestry nazywają akcję Jerzego Owsiaka "graniem na ludzkich uczuciach" oraz "laicyzacją działalności charytatywnej". Orkiestra jest zjawiskiem bardzo złożonym, w którym dobro miesza się ze złem. Szlachetności wolontariuszy i darczyńców towarzyszy ideologia Wielkiego Dyrygenta, który promuje wizję życia obcą chrześcijaństwu.

Argumenty zwolenników

Po pierwsze - podstawowym argumentem zwolenników WOŚP jest cel akcji, tzn. zakup sprzętu medycznego do leczenia chorych dzieci. Po drugie - w opinii zwolenników akcja Jerzego Owsiaka jest dobrą zabawą. Po trzecie - Wielka Orkiestra budzi wrażliwość dzieci, młodzieży i dorosłych na ludzi potrzebujących, szczególnie na potrzebujące pomocy noworodki. Po czwarte - zwolennicy akcji Jerzego Owsiaka podkreślają, że druga niedziela stycznia integruje nasze społeczeństwo wokół wspólnego dobra.

Filantropia a miłosierdzie

Przeciwnicy WOŚP nie negują racji jej zwolenników, ale ukazują drugą stronę akcji Jerzego Owsiaka. Pierwszy argument przeciwników stanowi przekonanie, że Wielka Orkiestra jest typową oświeceniową filantropią, która dzisiaj bardzo często zastępuje miłosierdzie chrześcijańskie. Filantropia (gr. phileo - kocham, anthropos - człowiek) to idea przyjaznego odnoszenia się do każdej istoty ludzkiej z racji wspólnoty w tym samym człowieczeństwie. W filantropii przedmiotem miłości nie jest konkretna osoba, ale ludzkość jako zbiorowość. Natomiast miłość chrześcijańska, w przeciwieństwie do filantropii, ma zawsze charakter osobowy. Terminologia chrześcijańska nie zna "umiłowania ludzkości". Jej podstawową zasadą jest "miłość bliźniego". Owocem miłości chrześcijańskiej jest miłosierdzie. W postawie miłosierdzia chodzi o pomoc bliźniemu płynącą z potrzeby serca. Pomagam drugiemu, ponieważ mu współczuję i widzę w nim bliźniego, z którym mamy wspólnego Ojca w niebie. Oświeceniowa filantropia jest obca chrześcijaństwu. Dla katolików wzorem ewangelicznego miłosierdzia nie jest medialny gwiazdor Jerzy Owsiak, ale Matka Teresa z Kalkuty, osoba wewnętrznie prawa, żyjąca w przyjaźni z Bogiem, kochająca innych ludzi i świadcząca pomoc bez rozgłosu.
Cele filantropii mogą być bardzo szlachetne. To nie zmienia jednak faktu, że filantropia nie jest miłosierdziem, ale jego świecką namiastką. Wartość moralna filantropii nie jest sama w sobie pozytywna, ale zależy od okoliczności i intencji działającego. Oceniając wartość moralną akcji Jerzego Owsiaka, musimy uwzględnić nie tylko zebrane pieniądze, ale także okoliczności i intencje ludzi zaangażowanych w to przedsięwzięcie. W przypadku WOŚP mamy do czynienia z filantropią, która w sposób niezwykle mocny podkreśla wymiar zabawy. Dla wielu uczestników akcji Jerzego Owsiaka zabawa staje się celem pierwszorzędnym, a pomoc innym schodzi na drugi plan. Niektórzy wyznają szczerze: "Pomagam, bo się przy tym dobrze bawię". W ten sposób dobroczynność staje się ubocznym efektem rozrywki. Zresztą sam Wielki Dyrygent przyznał w rozmowie ze Zbigniewem Nosowskim, opublikowanej w czerwcu 2000 r. w miesięczniku Więź, że rozpoczynając Orkiestrę, myślał o "hucpie, zabawie, happeningu, a wyszło wielkie przedsięwzięcie".

"Róbta, co chceta"

Drugim argumentem przeciwników WOŚP jest kultura luzu, którą promuje w mediach Wielki Dyrygent. Najgłębiej wyraża ją powiedzenie: "Róbta, co chceta". Styl życia proponowany przez Jerzego Owsiaka to przyzwolenie na rozprzężenie moralne. Zgodnie z tą perspektywą - młodzi ludzie mogą robić, co chcą, jeśli tylko raz do roku chodzą z serduszkami.

Koszty Organizacji

Trzecim argumentem krytycznym są koszty organizacji Wielkiej Orkiestry. Sama transmisja telewizyjna kosztuje TVP kilka milionów złotych. Telewizja publiczna lansuje całą imprezę "za darmo", czyli za pieniądze podatników. Do kosztów transmisji trzeba doliczyć organizację imprez w dziesiątkach polskich miast za publiczne pieniądze. Potężne sumy wydaje się w ciągu roku na plakaty, billboardy, reklamę. Kto policzył, ile kosztują organizowane w drugą niedzielę stycznia koncerty i pokazy sztucznych ogni? Niektórzy podejrzewają, że koszty organizacji Wielkiej Orkiestry mogą przewyższać zebrane fundusze.

Co dziesiąta złotówka

Czwarty argument to tzw. działania statutowe Fundacji WOŚP. Każdego roku 10% pieniędzy zebranych w ramach akcji Jerzego Owsiaka przeznacza się m.in. na wynagrodzenia, utrzymanie biura, samochody oraz organizowanie Przystanku Woodstock. Z tego wynika, że co dziesiąta złotówka dawana w styczniu Orkiestrze idzie na cele, których być może ofiarodawca nie akceptuje.

Woodstock

Piątym argumentem krytycznym jest Przystanek Woodstock. Został on pomyślany jako podziękowanie i możliwość wspólnej zabawy dla wolontariuszy WOŚP. Przystanek jest organizowany za pieniądze Orkiestry. Z biegiem lat stał się największym koncertem rockowym w naszym kraju. Naoczni świadkowie mówią o pijanych tłumach kołyszących się w rytm ostrej muzyki, powszechnie dostępnych i używanych narkotykach, "dzikim seksie" itp. Największe wrażenie wywołują obrazy nagich ciał tarzających się w błocie. Jeden z ewangelizatorów na Przystanku Jezus opowiadał, że duchowni muszą wysłuchiwać od "pokojowej młodzieży" Woodstocku niezliczonej ilości wściekłych wyzwisk, obietnic zaszlachtowania w nocy oraz bluźnierstw rzucanych pod adresem Boga i Kościoła. Siostra zakonna, pisząca o Przystanku Woodstock w dominikańskim miesięczniku W drodze, zatytułowała swoją relację tak: Widziałyśmy przedsionek piekła.

Hare Kryszna

Szósty argument to powiązania Jerzego Owsiaka z bardzo groźną sektą Towarzystwa Świadomości Kryszny. Jest to jedna z najbardziej niebezpiecznych sekt działających w naszym kraju. Hare Kryszna jest zakazana w wielu państwach. Doktryna i etyczny charakter tej sekty są całkowicie sprzeczne z chrześcijaństwem. Na Przystanku Woodstock największy namiot, tuż przy głównej scenie koncertowej, należy do Pokojowej Wioski Kryszny. Można odnieść wrażenie, że Towarzystwo Świadomości Kryszny ma duży wpływ na oficjalną ideologię Przystanku Woodstock.

Wolontariusze

Siódmy argument odnosi się do sposobu naboru wolontariuszy. W wielu miastach w przygotowania do Wielkiej Orkiestry angażują się szkoły, przedszkola, domy kultury i inne instytucje publiczne. W niektórych szkołach odwołuje się zajęcia lekcyjne, ponieważ dzieci muszą przygotować się do akcji Jerzego Owsiaka. Co więcej, słyszałem o szkole wyższej, w której zaliczenie danego przedmiotu było uzależnione od zaangażowania w WOŚP. Nie wolno nikogo w ten sposób zmuszać i nie wolno angażować instytucji publicznych w działania tylko jednej z wielu organizacji charytatywnych.
W tym kontekście wątpliwość budzi także wiek wolontariuszy. Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem - w zbiórce pieniędzy mogą brać udział tylko osoby pełnoletnie. Dla WOŚP czyni się wyjątek. Czy wiek wolontariuszy i brak zabezpieczeń skarbonek nie są czasami pokusą, zachętą do nieuczciwości?

Niesprawiedliwość medialna

Ósmy argument krytyczny to nagłaśnianie przez media akcji Jerzego Owsiaka przy jednoczesnym pomijaniu innych działań charytatywnych. Po ósmym finale WOŚP w jednym z dzienników przeczytaliśmy: "Wielka Orkiestra gra raz w roku. W jej cieniu przez cały rok z mniejszym medialnym wsparciem działają inne organizacje charytatywne, których pomoc nie jest tak efektowna, ale bywa, że większa". Obowiązkiem mediów publicznych jest sprawiedliwe informowanie społeczeństwa o wszystkich działaniach dobroczynnych. Wystarczy porównać czas antenowy WOŚP z czasem przeznaczonym dla Caritas, PCK, PAH, lokalnych organizacji i wielu placówek kościelnych, aby głęboko zdumieć się absurdalnością sytuacji, w której żyjemy.

Poglądy

Dziewiąty argument dotyczy osobistych poglądów Jerzego Owsiaka. Wielki Dyrygent jest typowym luzakiem i swojakiem. O Radiu Maryja mówi, że je "spłukuje", ponieważ jest "radiem agresywnym, poniżającym ludzi" i wyzwalającym u odbiorców "najniższe instynkty". Z jednej strony Jerzy Owsiak chce pomagać noworodkom, z drugiej - jest zwolennikiem prawa do zabijania dzieci nienarodzonych. Czy katolikom wolno ratować chore dzieci pod sztandarami człowieka, który opowiada się za zabijaniem tych jeszcze nienarodzonych?

Fundament etyczny III RP

Dziesiąty argument to postrzeganie WOŚP jako dziecka kultury lewicowo-liberalnej, która zwalcza kulturę konserwatywno-religijną. W lutym 2000 r. Roman Graczyk opublikował w Gazecie Wyborczej artykuł pt. Demokratyczna asceza i jej wrogowie. W perspektywie dziennikarza Gazety święta narodowe 11 Listopada i 3 Maja są dla współczesnej młodzieży martwą tradycją. "Bo choć my autentycznie cieszymy się z odzyskanej wolności - podkreśla Roman Graczyk - nie potrafimy już tego wyrazić w kategoriach, które «kręciłyby» młodzież. A Owsiak, owszem, «kręci». (...) Jeśli chcemy odkryć etyczny fundament nowej, demokratycznej Polski, pomyślmy nad fenomenem Orkiestry".
Dla przedstawicieli kultury lewicowo-liberalnej moralnego fundamentu naszej Ojczyzny nie stanowi tradycja powstańcza, katolicyzm, dwudziestolecie międzywojenne czy mit "Solidarności". Ich zdaniem, naszym nowym fundamentem etycznym może być natomiast Orkiestra lub coś podobnego do niej. Nie ulega wątpliwości, że akcja Jerzego Owsiaka to także pewien projekt kulturowy. Wielka Orkiestra jest wyraźnym przykładem walki kultury lewicowo-liberalnej z tradycyjnym polskim etosem, zbudowanym na gruncie wartości narodowych i religijnych. W Orkiestrze chodzi nie tylko o pomoc chorym i biednym dzieciom, ale także o duchowy kształt naszego kraju.

* * *

Jednym z cieni polskiego katolicyzmu jest brak profetyzmu w sprawach społecznych. Wydaje się, że przejawem tej słabości jest także brak spójnej oceny religijno-etycznej WOŚP z perspektywy światopoglądu katolickiego. Katolicy w Polsce powinni usłyszeć od swoich duszpasterzy opinię Kościoła na temat "wielkiej młodzieżowej mszy" Jerzego Owsiaka. Nie wolno nam zapominać, że w dyskusji o Wielkiej Orkiestrze chodzi nie tylko o ocenę konkretnej akcji charytatywnej, ale także o kondycję naszego katolicyzmu i etyczny fundament III Rzeczypospolitej.

CZYTAJ DALEJ

Abp Pennacchio: Kard. Wyszyński pragnął nawrócenia każdego

2020-01-18 10:27

[ TEMATY ]

kard. Stefan Wyszyński

nuncjusz

Lublin

abp Salvatore Pennacchio

Episkopat.pl

Abp Salvatore Pennacchio

Chrześcijańska postawa Prymasa Tysiąclecia była odległa od tej, którą w Ewangelii prezentują faryzeusze. Kardynał, tak jak Jezus, pragnął nawrócenia każdego grzesznika - powiedział w Lublinie abp Salvatore Pennacchio. Nuncjusz apostolski przewodniczył w kościele Akademickim KUL Mszy św. przed konferencją naukową poświęconą studenckim czasom Sługi Bożego kard. Stefana Wyszyńskiego. Podczas spotkania zostaną wręczone nagrody, a jednym z wyróżnionych będzie abp Marek Jędraszewski.

W homilii nuncjusz mówił o szczególnych powołaniach, do których na przestrzeni dziejów Bóg wzywał ludzi. – Saul został namaszczony na króla Izraela, choć sam o to nie zabiegał. Tak Pan Bóg upatruje sobie różnych ludzi do spełniania różnych posług. Jak długo człowiek potrafi się wsłuchiwać się w wolę Boga, tym ma większą pewność, że będzie robił do to, czego się nadaje. Posłuszeństwo jest wielką cnotą – powiedział.

Hierarcha przytoczył fragment „Zapisków więziennych”, w którym kard. Wyszyńskie pisał o swoim proroczym śnie dotyczącym śmierci Bolesława Bieruta. "W widzeniu sennym opuszczałem jakiś wielki gmach, po uciążliwej konferencji z Bolesławem Bierutem. Pożegnaliśmy się w hallu. Wychodziłem już, gdy przyłączył się do mnie p. Bierut, z wyraźnym zamiarem towarzyszenia mi. Byłem tym skrępowany, dręczyło mnie wrażenie, co ludzie pomyślą, widząc nas wspólnie na ulicy. Szliśmy długą ulicą jakby Alejami Racławickimi w kierunku Krakowskiego Przedmieścia w Lublinie. Prowadziliśmy rozmowę; chciałem jeszcze powiedzieć coś p. Bierutowi. Gdy czekaliśmy na skrzyżowaniu ulic na wolne przejście, pan Bierut skręcił na lewo i po przekątnej przeszedł ulicę. Pozostałem sam z myślą: jemu wszystko wolno, nawet gwałcić przepisy o ruchu ulicznym. Wkrótce zniknął mi z oczu, gdzieś w bocznej ulicy – przytaczał dalej abp Pennachio.

Zdaniem kaznodziei, cechą, która szczególnie wyróżniała Prymasa Tysiąclecia była troska o wszystkich ludzi - Ubolewał, że istniała przeszkoda pomiędzy sprawiedliwym sędzią a zmarłym, dlatego modlił się za swojego przeciwnika i sam odpuścił mu winy. Ta chrześcijańska postawa była odległa od tej, którą w Ewangelii prezentują faryzeusze. Kardynał, tak jak Jezus, pragną nawrócenia każdego grzesznika – dodał Nuncjusz aApostolski.

Po wspólnej modlitwie w kościele akademickim KUL rozpoczęła się ogólnopolska konferencja naukowa „Stefan Kardynał Wyszyński – absolwent Katedry Kościelnego Prawa Publicznego i Konstytucyjnego KUL”. W ramach spotkania zostaną przyznane nagrody im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia oraz Medale „Stefan Kardynał Wyszyński – Nauczyciel Praw Bożych”. Wyróżnienia są przyznawane przez Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa KUL.

Tegorocznymi laureatami nagrody im. Kardynała Wyszyńskiego są abp Marek Jędraszewski, arcybiskup metropolita krakowski oraz ks. Waldemar Cisło, przewodniczący polskiej sekcji Pomocy Kościołowi w Potrzebie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję