Reklama

Kraków: „Wolność i słowo” - wkrótce 18. Dni Tischnerowskie

2018-04-06 09:41

led / Kraków (KAI)

tischner.pl
Jan Paweł II i ks. Józef Tischner w Castel Gandolfo

„Wolność i słowo” to temat przewodni osiemnastej edycji Dni Tischnerowskich, które 18 kwietnia rozpoczną się w Krakowie. Ich celem jest upamiętnienie osoby i dzieł ks. Józefa Tischnera oraz podejmowanie refleksji nad zagadnieniami, które go interesowały. Program Dni obejmuje wykłady, debaty i warsztaty z udziałem filozofów, publicystów, naukowców i aktorów, którzy będą dyskutować na temat bogatej twórczości patrona tego wydarzenia.

Zdaniem Henryka Woźniakowskiego, prezesa Wydawnictwa Znak, można powiedzieć, że z jednej strony „wolność słowa” to temat zbanalizowany, a z drugiej odnoszący się do obecnych czasów. "Wydaje się, że jest to temat naszych czasów, tzn. słowo podległo daleko idącej transformacji, jeśli chodzi o siłę oddziaływania i jego zasięg, narzędzia, którymi się posługuje, rolę odgrywaną w zglobalizowanym świecie. W epoce, której jednym z modniejszych haseł jest postprawda, wydaje się, że powrót do tego zagadnienia, czym jest wolne słowo, ma zasadnicze znaczenie" – wyjaśnił H. Woźniakowski.

Według niego podobne zdanie o „wolności słowa” ma brytyjski historyk Timothy Garton Ash, który będzie gościem specjalnym tegorocznych Dni. Od tytułu wydanej właśnie jego książki "Wolne słowo. Dziesięć zasad dla połączonego świata" organizatorzy zaczerpnęli motyw przewodni tegorocznych spotkań. Publikacja stanowi owoc wielkiego międzynarodowego projektu naukowego i - zdaniem publicystów - jest „manifestem na rzecz globalnej wolności słowa”.

Dni Tischnerowskie potrwają od 18 do 21 kwietnia. Tradycyjnie rozpocznie je Msza św. w kolegiacie św. Anny w intencji patrona spotkania. Po niej na Scenie im. Stanisława Wyspiańskiego w Akademii Sztuk Teatralnych odbędzie się pokaz filmów dokumentalnych o ks. Tischnerze. W ramach wydarzenia zaplanowano debatę „Wolność słowa a mowa krzywdząca” z udziałem publicystów, literaturoznawców i filozofów. Tradycyjnie też główny gość wydarzenia wygłosi odczyt w ramach cyklu Colloquia Tischneriana, zatytułowany tym razem „Wolne słowo: dziesięć zasad dla połączonego świata”. Wykład odbędzie się 19 kwietnia w Auditorium Maximum UJ (początek o godz. 17).

Reklama

W tym samym dniu o godz. 18 rozpocznie się debata w ramach „Jaskini filozofów”, w której - oprócz głównego gościa - wezmą udział pisarz i reporter Wojciech Jagielski i Henryk Woźniakowski. Zaplanowano też spotkanie pt. „Wolność w sztuce”, o której rozmawiać będą krytyczka sztuki Marta Tarabuła, eseista i publicysta ks. Andrzej Draguła oraz teatrolog Dariusz Kosiński. Podczas wydarzenia odbędzie się także „Czytanie Tischnera”, a esej „Kłamstwo polityczne” przeczyta Radosław Krzyżowski. Spotkanie zakończy rozmowa z publicznością, którą poprowadzą Wojciech Bonowicz i Zbigniew Stawrowski.

Nowością tegorocznej edycji będzie Otwarte Forum Filozoficzne „OFF Tischner”. Jest to zaproszenie dla wszystkich, którzy chcą kontynuować dyskusję o tym, co usłyszeli w czasie tegorocznych Dni. W spotkaniu wezmą udział filozofowie związani z Instytutem Myśli Józefa Tischnera.

"Podczas 18. Dni Tischnerowskich chcemy się przyjrzeć spotkaniu tych dwóch rzeczywistości: wolności i słowa. Chcemy skorzystać z inspiracji autorytetów, czyli patrona wydarzenia oraz z owoców badań przeprowadzonych w ostatnich latach przez prof. Timothy'ego Gartona Asha. Jesteśmy w końcu w nowej sytuacji kulturowej: gwałtownego poszerzenia możliwości komunikacyjnych" – podkreślił Wojciech Bonowicz. Jego zdaniem, pojedyncze słowo, pogląd czy zdanie wydaje się mieć większą niż kiedykolwiek moc rażenia, a z drugiej strony zdaje się ginąć w masie łatwo rozpowszechnianych słów. Dodał, że w trakcie Dni specjaliści z różnych dziedzin będą dyskutować o tym, jakie są zagrożenia, ale też pozytywy tej nowej sytuacji i jaką rolę w tym kontekście ma do odegrania sztuka.

W trakcie Dni Tischnerowskich wręczone zostaną Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera. Są one przyznawane w trzech kategoriach: pisarstwa religijnego lub filozoficznego, stanowiącego kontynuację tischnerowskiego "myślenia według wartości"; publicystyki lub eseistyki na tematy społeczne, która uczy Polaków przyjmować "nieszczęsny dar wolności"; oraz inicjatyw duszpasterskich i społecznych, współtworzących "polski kształt dialogu". W tym roku laureatami nagrody są: filozof Miłosz Puczydłowski, eseista i animator kultury Krzysztof Czyżewski oraz działacz społeczny Jan Jakub Wygnański.

Głównym organizatorem wydarzenia jest Wydawnictwo Znak we współpracy z Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie, Instytutem Myśli Józefa Tischnera, Uniwersytetem Jagiellońskim oraz Uniwersytetem Papieskim Jana Pawła II.

Ks. prof. Józef Tischner (1931-2000), kapłan archidiecezji krakowskiej, był uznawany za jednego z najwybitniejszych współczesnych europejskich filozofów chrześcijańskich. Był dziekanem Wydziału Filozoficznego Papieskiej Akademii Teologicznej, wykładowcą filozofii dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Był szeroko znany poza granicami kraju jako autor licznych książek, tłumaczonych na wiele języków. Był założycielem i prezesem Instytutu Nauk o Człowieku w Wiedniu. Wśród jego osobistych przyjaciół byli m.in.: kard. Franz König, Hans Georg Gadamer, Paul Ricoeur, Leszek Kołakowski i Emmanuel Levinas. W 1999 r. otrzymał Order Orła Białego – najwyższe polskie odznaczenie.

Szczegółowy program wydarzenia znajduje się na stronie www.tischner.pl.

Tagi:
Tischner

Reklama

Kraków: rozpoczęły się Dni Tischnerowskie

2018-04-18 19:56

led / Kraków (KAI)

Mszą św. w Uniwersyteckiej Kolegiacie św. Anny w Krakowie w intencji ks. prof. Józefa Tischnera rozpoczęła się 18 kwietnia tegoroczna edycja Dni Tischnerowskich. Wydarzenie odbywa się pod hasłem „Wolność i słowo” i potrwa do 21 kwietnia.

tischner.pl
Jan Paweł II i ks. Józef Tischner w Castel Gandolfo

W Mszy św. uczestniczyła rodzina ks. Tischnera, przedstawiciele Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II i Uniwersytetu Jagiellońskiego, przyjaciele, pisarze, naukowcy i publicyści. W trakcie nabożeństwa ks. prof. dr hab. Jarosław Jagiełło, dziekan Wydziału Filozoficznego UPJPII i przyjaciel ks. Tischnera powiedział, że on wciąż żyje w słowie jakie pozostawił i w myśli o wolności. Wyjaśniał, że Eucharystia rodzi w człowieku przeżycie więzi z Bogiem, a sercem tej więzi jest akt wzajemnego zawierzenia. - Karmimy się Chrystusem, jest w tym jakaś odwaga naszej wiary, przyjmując go jako pokarm zawierzamy się Mu, liczymy na Niego – mówił w homilii.

Jego zdaniem, pierwszą szkołą zawierzenia jest rodzina, dziecko powierza się rodzicom, od których otrzymuje różne pokarmy życia. - Potrzeba pierwotnego zawierzenia pozostaje w człowieku do końca życia, a gdy mówi, że tak nie jest, to najczęściej siebie oszukuje. Człowiek jest taką istotą, która chce swoje życie powierzyć komuś innemu. Cierpi, gdy nie może tego uczynić – tłumaczył ks. prof. Jagiełło.

Jego zdaniem ważne jest pytanie jaką nadzieję powierza się Chrystusowi, czy chodzi o taką, która dotyczy rzeczy przemijających, czy o podstawową, w której łączy się niebo z ziemią. - Zawierzyć siebie Bogu oznacza, że chcę być Mu wiernym we wszystkim co On powiedział i uczynił. Wierność jest istotą miłości do Boga i człowieka, a przyjęcie Boga zmienia myślenie człowieka o sobie – podkreślił.

Cytując słowa ks. Tischnera kapłan wyznał, że Chrystus nie oddałby się człowiekowi jako pokarm życia, gdyby mu nie zaufał do końca. - W Eucharystii wszystko zaczyna się od Chrystusa. On wyczuwa moment ludzkiego głodu. Daje mu się jako chleb, który jest chlebem Bożej wolności i wierzy, że ludzie go nie odrzucą – wyznał.

Temat przewodni tegorocznej 18. edycji Dni Tischnerowskich brzmi „Wolność i słowo”. Celem tego wydarzenia jest upamiętnienie osoby i dzieł ks. Józefa Tischnera oraz podejmowanie refleksji nad zagadnieniami, które go interesowały. Program Dni obejmuje wykłady, debaty i warsztaty z udziałem filozofów, publicystów, naukowców i aktorów, którzy będą dyskutować na temat bogatej twórczości patrona spotkania.

W ramach wydarzenia zaplanowano m.in. debatę „Wolność słowa a mowa krzywdząca” z udziałem publicystów, literaturoznawców i filozofów. Głównym gościem Dni będzie brytyjski historyk Timothy Garton Ash. Wygłosi on odczyt w ramach cyklu Colloquia Tischneriana, zatytułowany „Wolne słowo: dziesięć zasad dla połączonego świata”. Nowością tegorocznej edycji będzie Otwarte Forum Filozoficzne „OFF Tischner”. Jest to zaproszenie dla wszystkich, którzy chcą kontynuować dyskusję o tym, co usłyszeli w czasie tegorocznych Dni. W spotkaniu wezmą udział filozofowie związani z Instytutem Myśli Józefa Tischnera.

W trakcie Dni Tischnerowskich wręczone zostaną Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera. Są one przyznawane w trzech kategoriach: pisarstwa religijnego lub filozoficznego, stanowiącego kontynuację tischnerowskiego "myślenia według wartości"; publicystyki lub eseistyki na tematy społeczne, która uczy Polaków przyjmować "nieszczęsny dar wolności"; oraz inicjatyw duszpasterskich i społecznych, współtworzących "polski kształt dialogu". W tym roku laureatami nagrody są: filozof Miłosz Puczydłowski, eseista i animator kultury Krzysztof Czyżewski oraz działacz społeczny Jan Jakub Wygnański.

Głównym organizatorem wydarzenia jest Wydawnictwo Znak we współpracy z Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie, Instytutem Myśli Józefa Tischnera, Uniwersytetem Jagiellońskim oraz Uniwersytetem Papieskim Jana Pawła II.

Ks. prof. Józef Tischner (1931-2000), kapłan archidiecezji krakowskiej, był uznawany za jednego z najwybitniejszych współczesnych europejskich filozofów chrześcijańskich. Był dziekanem Wydziału Filozoficznego Papieskiej Akademii Teologicznej, wykładowcą filozofii dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Był szeroko znany poza granicami kraju jako autor licznych książek, tłumaczonych na wiele języków. Był założycielem i prezesem Instytutu Nauk o Człowieku w Wiedniu. Wśród jego osobistych przyjaciół byli m.in.: kard. Franz König, Hans Georg Gadamer, Paul Ricoeur, Leszek Kołakowski i Emmanuel Levinas. W 1999 r. otrzymał Order Orła Białego – najwyższe polskie odznaczenie.

Szczegółowy program wydarzenia znajduje się na stronie www.tischner.pl.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Radzymin: rozpoczęła się narodowa nowenna przed 100. rocznicą urodzin Jana Pawła II

2019-08-19 10:29

mag / Radzymin (KAI)

Z okazji nadchodzącej 100. rocznicy urodzin papieża-Polaka w powstającym w Radzyminie sanktuarium św. Jana Pawła II rozpoczęła się nowenna narodowa. Każdego 18 dnia miesiąca w świątyni będą polecane Bogu rodziny i Ojczyzna. Do parafii wpłynęło już ponad 3,5 tys. intencji.

Adam Bujak, Arturo Mari/Biały Kruk

Narodowa nowenna za wstawiennictwem św. Jana Pawła II zakończy się 18 maja 2020 roku, dokładnie w 100. rocznicę urodzin Karola Wojtyły.

- Ludzie proszą zarówno w intencji najbliższych, którzy są chorzy duchowo lub fizycznie, o wyjście z uzależnień zwłaszcza alkoholu i narkotyków jak i całej wspólnoty narodowej. Chcą za wstawiennictwem św. Jana Pawła II wymodlić jedność w narodzie oraz siłę i mądrość dla rządzących. Pojawiają się również prośby za młode pokolenie o życie w łasce sakramentalnej, właściwe rozeznanie powołania. Niektórzy dziękują Bogu za jubileusze małżeńskie czy dar potomstwa – podkreśla proboszcz parafii ks. Krzysztof Ziółkowski.

Modlitwę zainaugurował biskup warszawsko-praski Romuald Kamiński. W podkreślił wartość modlitwy zwracając uwagę, że bez niej nie da się budować wiary. Zwrócił jednocześnie uwagę, że jest ona źródłem mądrości i pozwala podejmować właściwe decyzje, a co za tym idzie - dobrze przeżyć własne życie. –By mieć światło, by nie popełnić błędu, by nie mieć wątpliwości trzeba ważne kwestie, które nas dotykają i absorbują rozwiązywać podczas rozmowy z Bogiem – powiedział bp Kamiński.

Podkreślił, że modlitwa pozwała także właściwie przyjmować i przeżywać trudne i bolesne doświadczenia. - Cierpienie codziennie nas dotyka w mniejszy czy większy sposób. Jeśli złączymy je z Jezusem, jeśli uczepimy się niejako Jego Krzyża, wówczas nabierze ono sensu i będzie miało charakter zbawczy – tłumaczył biskup.

Podkreślił, że warunkiem trwałego pokoju między ludźmi, zgody i miłości jest nawrócenie. – Wszyscy muszą podjąć nawrócenie, a nie tylko jednostki. W przeciwnym razie wciąż będzie dochodziło do konfliktów – ostrzegł hierarcha.

Po liturgii odbyła się adoracja Najświętszego Sakramentu i oddano cześć relikwiom św. Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Proponowane w Polsce standardy edukacji seksualnej WHO

2019-08-19 17:36

Marcin Przeciszewski / Warszawa (KAI)

- Dziecko nie może uczestniczyć w żadnych tego typu zajęciach bez wyraźnej zgody rodziców lub prawnych opiekunów – napisał dziś bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP, w apelu skierowanym do rodziców w związku z planowanym wprowadzeniem ich przez niektóre samorządy. Postulowane przez niektóre samorządy programy edukacji seksualnej w szkołach mają opierać się na standardach i wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). W poniższej analizie prezentujemy ich główne założenia.

Bożena Sztajner/Niedziela
Dary dla dzieci z Białorusi

Wytyczne te zostały przedstawione w dokumencie „Standardy edukacji seksualnej w Europie”, będącym wspólną publikacją Biura Regionalnego Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy i niemieckiego Federalnego Biura ds. Edukacji Zdrowotnej. Publikacja ta, wydana w 2010 r., zawiera zalecenia dla osób i instytucji odpowiedzialnych za zdrowie i edukację seksualną. Jej polskie tłumaczenie zostało wydane w dwa lata później.

Dokument ten - jak czytamy we wstępie - opiera się na tzw. podejściu holistycznym do seksualności człowieka i ma za cel „pomóc dzieciom i młodym osobom w rozwinięciu podstawowych umiejętności umożliwiających im samookreślenie ich seksualności i związków na różnych etapach rozwoju, (...) w przeżywaniu swojej seksualności oraz partnerstwa w sposób satysfakcjonujący i odpowiedzialny”.

Autorzy dokumentu zaznaczają, że podejście „holistyczne” ma zastąpić modele edukacji seksualnej obowiązujące w wielu krajach. Informują, że pierwsza ich grupa – promowana szczególnie silnie przez Republikanów w USA – bazowała na zapoznaniu dzieci i młodzieży z biologicznymi kwestiami dotyczącymi płci i życia seksualnego, co jednak było połączone z promocją wstrzemięźliwości seksualnej do momentu zawarcia związku małżeńskiego. Druga grupa programów, realizowanych dotąd w większości krajów europejskich, abstynencję seksualną traktuje jako zachowanie opcjonalne, a obok niej przedstawiane są zasady antykoncepcji i tzw. bezpiecznego seksu.

Natomiast program WHO ma charakter znacznie bardziej liberalny, uwzględnia również orientację homoseksualną, a płeć – zgodnie z teoriami gender - traktuje jako zjawisko bardziej społeczne niż biologiczne. Na równi z małżeństwem definiowanym jako związek mężczyzny i kobiety, stawia na równym poziomie inne rodzaje związków.

Konkretne propozycje w zakresie edukacji

Dokument „Standardy edukacji seksualnej w Europie WHO” prezentuje „Matrycę” która stanowi przegląd tematów, które powinny zostać omówione w poszczególnych grupach wiekowych: 0–4 lata, 4–6 lat, 6–9 lat, 9–12 lat i 12-15 lat. Zakłada się, że zajęcia te powinny być obowiązkowe (niezależnie od woli rodziców) już od wieku przedszkolnego, a powinni je prowadzić różni specjaliści, niekoniecznie wychowawcy czy nauczyciele. Przewiduje się zatem możliwość prowadzenia edukacji seksualnej przez organizacje pozarządowe mające taki zapis w statutach, a szkoła pełniłaby rolę koordynacyjną.

0–4 lata

Program przewiduje, że szkolni seksedukatorzy powinni przekazywać dzieciom w wieku poniżej 4 lat podstawową wiedzę o ludzkim ciele i narządach płciowych, o różnicach płciowych oraz pochodzeniu dzieci, czyli ciąży i porodzie.

Ma być również kształtowane „pozytywne nastawienie do własnej płci biologicznej, jak i społeczno-kulturowej” oraz wiedza, że związki natury seksualnej mogą być różnorodne, a tej różnorodności powinna towarzyszyć akceptacja.

Niezależnie od tego mają być przekazywane takie treści jak „radość i przyjemność z dotykania własnego ciała” czy wiedza o „masturbacji w okresie wczesnego dzieciństwa”.

4–6 lat

Dzieci w wieku od 4 do 6 lat mają dalej zgłębiać tę tematykę, włącznie z pozytywnym podejściem do masturbacji pojmowanej jako „radość i przyjemność”.

Zarazem mają być omawiane różnorodne emocje, w tym „pierwsza miłość” jako rodzaj zauroczenia, a także przygotowywanie do radzenia sobie w sytuacji, w której uczucie nie zostaje odwzajemnione.

Dziecko w tym okresie ma być również zapoznawane ze „związkami do osób tej samej płci” oraz kształtowane w pozytywnym podejściu do własnej tożsamości płciowej. Kształtowana być winna postawa, że „moje ciało należy do mnie”, więc mam określone prawa z tym związane. Towarzyszyć temu ma świadomość, że są osoby, które „mogą posunąć się do przemocy oraz, że muszę nauczyć się jak należy się przed nimi chronić”.

6–9 lat

U dzieci w wieku od 6 do 9 lat ma być pogłębiana wiedza o rozwoju fizjologicznym, z uwzględnieniem miesiączkowania, ejakulacji itp. Duży nacisk ma być położony na antykoncepcję. Jest ona proponowana jako jedyna możliwość planowania rodziny. Prezentowane mają być także różnorodne techniki współżycia płciowego. Zaznacza się tylko, że „akceptowalne współżycie/seks, winien być odbywany za zgodą obu osób, ma być on dobrowolny, równy i stosowny do wieku i kontekstu, zapewniający szacunek do samego siebie”. Żadne inne etyczne normy i zasady dotyczące podejmowania współżycia seksualnego nie są proponowane. Za to ma być uświadamiany „pozytywny wpływ seksualności na zdrowie i dobre samopoczucie”.

Prezentowane mają być również „prawa seksualne”, rozumiane jako prawo do informacji i edukacji seksualnej, jak i cielesnej integralności.

Podobnie jak na poprzednich etapach – wobec dzieci w wieku 6–9 lat - proponowana jest masturbacja i autostymulacja seksualna. Mowa ma być również o „seksie w mediach” (włącznie z internetem), oraz o „radzeniu sobie z obrazem seksu w mediach”. Nie pojawia się w tym kontekście pojęcie pornografii jako zjawiska mającego negatywny wpływ na rozwój człowieka.

Jest też mowa o małżeństwie, ale pojęcie to pojawia się wyłącznie w kontekście możliwości rozwodu. Prezentowane mają być także „różne związki rodzinne” w kontekście umiejętności „negocjowania kompromisów, wykazywania tolerancji i empatii”.

9–12 lat

Na etapie od 9 do 12 lat przedmiotem nauczania ma być szczegółowe poznanie różnych (skutecznych i nieskutecznych) metod antykoncepcji oraz „zrozumienie, że antykoncepcja to odpowiedzialność obu płci”. Wiele ma być mowy o przeżywaniu ciąży i poszczególnych jej etapów, włącznie z ciążą „w związkach między osobami tej samej płci”.

Uczniowie mają być również uświadamiani z zakresie niebezpieczeństwa przemocy seksualnej i konieczności obrony przed nią.

Prezentowane mają być różne orientacje seksualne oraz „miłość wobec osób tej samej płci”. Tym dzieciom, które odkryły swą odmienność seksualną - proponowany ma być «coming out», czyli publiczne ogłoszenie tego faktu jeszcze przed ukończeniem 12. roku życia. Zgodnie z teorią gender ma być przekazywane także przekonanie o „różnicach między tożsamością płciową i płcią biologiczną”.

Cel edukacji ma być osiągnięty wraz z ukończeniem 15. roku życia, kiedy młody człowiek powinien już osiągnąć pełną „akceptację, szacunek i rozumienie różnorodności dotyczącej seksualności i orientacji seksualnych”. Nigdzie natomiast nie ma mowy o potrzebie opanowywania popędu seksualnego, nie pojawia się więc pojęcie wstrzemięźliwości. Nie istnieje pojęcie „uczyć wyższych” rozumianych jako rozwój miłości, którym powinny być podporządkowane „uczucia niższe”, w postaci pożycia seksualnego.

Zaznaczyć należy, że tak zarysowany program edukacji seksualnej pozostaje w diametralnej sprzeczności nie tylko z chrześcijańską koncepcją rozwoju osoby ludzkiej, ale także z „integralną wizją ludzkiej seksualności” zawartą w obowiązującej w Polsce podstawie programowej, wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem