Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: koncert organowy na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

koncert

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Emanuel Józef Bączkowski

Emanuel Józef Bączkowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kompozycje takich twórców jak: Jan Sebastian Bach, Johann Gottfried Walther, Edward Francis Rimbault oraz Petr Eben, mogli usłyszeć 3 maja uczestnicy 28. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie. Dzieła tych twórców wykonał w kościele ewangelicko-augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie Emanuel Józef Bączkowski.

Na koncert organowy pt. „Wokół organów jasnogórskich” złożyły się następujące kompozycje: J.S. Bach (1685-1750) – Preludium i fuga Es dur BWV 552, J. G. Walther (1684-1748) – Concerto si minor, E. Bączkowski – Improwizacje Jasnogórskie, E. Rimbault (1816-1876) – The Silver Trumpets, P. Eben (1929-2007) – Lied des leiermannes, J.S. Bach (1685-1750) – Toccata i fuga d moll BWV 565.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koncert poprowadziła Beata Młynarczyk.

Otwierając koncert ks. Adam Glajcar, parafii ewangelicko-augsburskiej w Częstochowie w swoim słowie zwrócił uwagę na więzi pomiędzy muzyką, sztuką i sacrum. - Nasza świątynia, która otwarta jest na piękną muzykę organową posiada organy, których powstanie datowane na pierwsze dziesięciolecie XX wieku. Jest to jeden z najpiękniej brzmiących instrumentów – podkreślił ks. Glajcar, wyrażając radość, że po raz kolejny festiwal zawitał we wnętrzu świątyni luterańskiej.

Przed koncertem w rozmowie z „Niedzielą” Emanuel Józef Bączkowski zauważył, że „bardzo trudno w dzisiejszej pop kulturze przebić się z tak piękną muzyką jaką jest muzyka organowa”. - Jesteśmy świadkami obniżenia kultury, jakiegoś zepchnięcia wysokiej kultury na boczne tory. Niemniej jako wykonawcy muzyki poważnej nie poddajemy się i staramy się ukazać te wzorce, które są nieprzemijające – powiedział Emanuel Bączkowski.

- Organy służą w trakcie liturgii, służą ludziom, aby wznosić ich do Boga. Dla mnie wielkim mistrzem jest Jan Sebastian Bach, którego podziwiamy od wieków – dodał artysta i wyraził radość, że projekt muzyczny przygotowany przez niego odkrywa w nowy sposób piękno organów, szczególnie tych na Jasnej Górze.

Reklama

Koncertowi towarzyszyło otwarcie wystawy zbiorowej fotografii Jarosława Dumańskiego i Cezarego Miłosia pt. „Festiwale muzyki organowej i kameralnej w kościele parafialnym pw. Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie”. Fotografie przybliżają m. in. historię festiwali muzyki organowej i kameralnej, które w częstochowskiej parafii ewangelicko-augsburskiej organizowane są od 2014 r.

Emanuel Józef Bączkowski występował wielokrotnie w ramach Europejskich i Międzynarodowych Festiwali Organowych. Koncertuje jako solista i kameralista. M. in. w najznamienitszych Bazylikach Rzymskich wykonał cykl recitali tematycznie związanych z Bożym Narodzeniem i Wielkim Postem, promujących polską muzykę organową. Jest dyrektorem artystycznym i współpomysłodawcą Papieskich Koncertów w Diecezji Radomskiej.

Artysta jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Związku Artystów Scen Polskich, Towarzystwa Przyjaciół Fundacji Jana Pawła II w Paryżu, Fundacji Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. Jest Kawalerem Orderu Najświętszej Bogurodzicy. W 2014 roku został uhonorowany przez kard. Kazimierza Nycza najwyższym odznaczeniem Archidiecezji Warszawskiej „Za zasługi dla Archidiecezji Warszawskiej”. W 2016 roku wicepremier minister kultury prof. Piotr Gliński nadał mu odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej. W tym samym roku otrzymał z rąk kard. Stanisława Dziwisza Złoty Medal Jana Pawła II Za Zasługi dla Archidiecezji Krakowskiej.

Patronat honorowy nad festiwalem objęli: Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa, Prezydent Miasta Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk i abp Wacław Depo metropolita częstochowski.

28. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który zakończy się 7 maja został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Reklama

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą.

Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

2018-05-03 19:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: muzyka Mozarta zabrzmiała na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Gaude Mater

Bożena Sztajner

Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta zabrzmiała 4 maja wieczorem w bazylice jasnogórskiej w ramach 26. Międzynarodwego festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który trwa w Częstochowie, pod patronatem honorowym prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Gwiazdą koncertu była Simone Kermes niemiecka śpiewaczka operowa (sopran dramatyczno-koloraturowy), urodzona w 1970 roku w Lipsku. Kształciła się w Hochschule für Musik und Theater w rodzinnym Lipsku pod kierunkiem Helgi Forner oraz podczas kursów mistrzowskich Dietricha Fischer-Dieskau’a. W partiach operowych pojawiała się m.in. w Brooklyn Academy of Music w Nowym Jorku, Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Staatsoper w Stuttgarcie i Teatro Nacional w Lizbonie. Koncertowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Opera City Hall w Tokio, londyńskim Barbican, a także podczas Berkely Festiwal i Dresdner Musikfestspiele. Występowała z wieloma orkiestrami i zespołami, m.in. Gewandhausorchester w Lipsku, Orkiestrą Symfoniczną w Pradze, Academy of Ancient Music. Współpracowała z dyrygentami - Riccardo Chailly, Rafaelem Frühbeckiem de Burgos, Lotharem Zagroskiem, Andrea Marconem. Simone Kermes dokonała wielu nagrań – ich cechą znamienną jest rozległy repertuar, sięgający od Vivaldiego do Humperdincka. Niektóre z nich, jak Griselda Vivaldiego, Stworzenie Świata Haydna czy album z wirtuozowskimi motetami Vivaldiego (2007 rok) przyniosły jej nagrodę Diapason d’Or oraz inne nagrody płytowe. Dwukrotnie, w 2011 oraz w 20014, otrzymała nagrodę Echo Klassik.

CZYTAJ DALEJ

Kapłaństwo - dar Jezusa dla Kościoła

Niedziela legnicka 4/2004

[ TEMATY ]

kapłaństwo

Karol Porwich/Niedziela

Bóg dał światu wielki dar kapłaństwa. On sam wybiera tych, którzy stają się ministrami Jego nieskończonej miłości, którą przekazują wszystkim ludziom. Jezus Chrystus, zanim powrócił do Ojca, ustanowił sakrament kapłaństwa, aby na zawsze zapewnić obecność kapłanów na ziemi.

CZYTAJ DALEJ

Msza Wieczerzy Pańskiej. Wolność wypełniona miłością

2024-03-29 07:01

Paweł Wysoki

Ten, kto kocha na wzór Jezusa, nie jest zniewolony sobą, jest wyzwolony do służby, do dawania siebie - powiedział bp Adam Bab.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję