Reklama

Włocławek

W trosce o dziedzictwo kultury chrześcijańskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kultura polska powstała na fundamencie chrześcijaństwa i czerpała inspiracje z najlepszych tradycji Europy. Ta kultura formułowała etyczne zasady troski o dobro wspólne, kształtowała postawy patriotyczne, a w latach niewoli stanowiła podstawową przestrzeń życia narodowego. Ponadto przenikała życie codzienne polskiego domu, stanowiąc ważny element więzi rodzinnych.

Aby ochrona i przeciwdziałanie degradacji zabytków były skuteczne, społeczeństwo powinno być świadome wartości dziedzictwa kulturowego. Stąd też w popularyzowaniu i promocji wiedzy o Ojczyźnie i "małych ojczyznach" konieczne jest kładzenie szczególnego nacisku na ochronę dóbr kultury. Stan zamożności społeczeństwa - choć ważny - nie może być głównym czynnikiem przesądzającym o skuteczności działań.

Wiele jest miejsc, w których formuje się charakter człowieka, wzrasta jego wiara i kształtuje wrażliwość estetyczna, poczucie piękna i szacunek do tego, co pozostawiły po sobie minione pokolenia. We Włocławku jednym z takich miejsc jest bazylika katedralna pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Wielu z nas miało okazję dostrzec, że na zewnątrz, jak i we wnętrzu świątyni często pojawiają się ekipy ludzi, wykonujące różne prace: remontowe, renowacyjne i konserwatorskie. Fakt, że tak właśnie się dzieje, należy zawdzięczać trosce o świątynię i niespożytej energii ks. prał. Stanisława Waszczyńskiego - proboszcza parafii katedralnej, który sukcesywnie, w miarę pozyskiwania środków finansowych oraz ofiarnemu zaangażowaniu ludzi, realizuje kolejne przedsięwzięcia.

W ostatnim czasie we wnętrzu bazyliki pracowali konserwatorzy z Torunia. Poddawali różnorakim zabiegom konserwatorskim i renowacyjnym tumbę biskupa kujawskiego Piotra z Bnina Moszyńskiego, wykonaną przez Wita Stwosza w 1494 r. Jest to jedno z najstarszych i najcenniejszych dzieł sztuki, znajdujących się w katedrze. Ufundował go dla bp. Piotra Filip Kallimach. Sarkofag, sprowadzony Wisłą z Krakowa do Włocławka, stał pierwotnie (jeszcze za życia Biskupa) przy pierwszym filarze pomiędzy nawą środkową a południową. W 1891 r. został stamtąd usunięty i przeniesiony do kaplicy św. Józefa, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego.

Sarkofag, wykonany z brunatoczerwonego marmuru węgierskiego, z biegiem czasu uległ różnorodnym zniszczeniom. Marmur jest bowiem materiałem miękkim i podatnym na wietrzenie. Pojawiły się pęknięcia, ubytki wzdłuż użyleń i deformacje. Gładka niegdyś powierzchnia stała się miejscami porowata, chropawa, w szczelinach zaczął zalegać kurz. Nad przywróceniem świetności zabytkowemu dziełu pracował zespół w składzie: Małgorzata Marszałek, Alina Tomaszewska-Szewczyk i Robert Szewczyk. Prace trwały około miesiąca i przyniosły wspaniały efekt. 6 września, o godz. 11.00, w kaplicy św. Józefa zebrała się niewielka grupa osób. W obecności Marii Rudy, rzeczoznawcy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, członków diecezjalnej komisji sztuki, budownictwa sakralnego i kościelnego: ks. prał. Teodora Lenkiewicza i ks. Dariusza Lewandowskiego, Ewa Kowalewska, inspektor włocławskiej Delegatury Wojewódzkiego Oddziału Służby Ochrony Zabytków w Toruniu, oraz ks. prał. Stanisław Waszczyński dokonali odbioru odrestaurowanego dzieła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Triduum Paschalne - trzy najważniejsze dni w roku

Niedziela legnicka 16/2006

Karol Porwich/Niedziela

Monika Łukaszów: - Wielkanoc to największe święto w Kościele, wszyscy o tym wiemy, a jednak wielu większą wagę przywiązuje do świąt Narodzenia Pańskiego. Z czego to wynika?

CZYTAJ DALEJ

Tak, proszę, Jezu Chryste, obmyj mnie

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Pio Si/pl.fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 13, 1-15.

Wielki Czwartek, 28 marca

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję