14 listopada br. w kościele Środowisk Twórczych ks. Adam Boniecki, redaktor naczelny Tygodnika Powszechnego, przewodniczył Mszy św. w intencji twórców kultury. Liturgia otwierała drugi tydzień 8. Międzynarodowego Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej. Po jej zakończeniu Ksiądz Redaktor wygłosił konferencję pt. Europa chrześcijańska? Europa kultur.
Wieczorem w sali „Opus Film” Teatr Wierszalin przedstawił Świętego Edypa w reżyserii Piotra Tomaszuka. Widowisko zostało oparte na motywach zaczerpniętych ze średniowiecznego zbioru Gesta Romanorum oraz Wybrańcu i Doktorze Faustusie Thomasa Manna. Przywołując mit o Edypie oraz jego średniowieczną reinterpretację, Tomaszuk zdawał się pytać o istotę seksualności człowieka. Wielu widzów zaskoczyła drastyczna problematyka spektaklu, a także jej sceniczne ujęcie. Niektórzy zwracali uwagę, iż w swej wymowie spektakl graniczył z bluźnierstwem.
Trzy obrazy baletowe zaprezentował Polski Teatr Tańca z Poznania. Barocco do muzyki Jana Sebastiana Bacha i Naszyjnik gołębicy, osnuty m.in. na tradycyjnej muzyce arabskiej oraz pieśniach Om Kolthom, zrealizował Jacek Przybyłowicz. Zefirum przygotowała fińska choreografka Virpi Pahkinen, którą zainspirowała kultura buddyjska, a szczególnie medytacje tybetańskie. Różne pod względem ekspresji i nastroju balety zostały gorąco przyjęte przez widzów.
Kolejny festiwalowy wieczór wypełnił znakomity recital Grzegorza Turnaua. Publiczność, oczarowana śpiewem krakowskiego artysty, nakłaniała go do wielu bisów.
Następnego dnia podobnie przyjęto projekt muzyczny Metalla Pretiosa Ola Walickiego, oparty na jego kompozycjach i aranżacjach, napisanych na klasyczny kwartet dęty i trio jazzowe. W koncercie udział wzięli: kwartet dęty „The Gdansk Philharmonic Brass”, Leszek Możdżer (fortepian), Olo Walicki (kontrabas), Maurice de Martin (perkusja). Na długo w pamięci słuchaczy pozostanie także wzruszający recital Antoniny Krzysztoń.
Teatralny nurt Festiwalu dopełniły: Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim Mikołaja z Wilkowiecka (reż. Wiesław Komasa) w wykonaniu Teatru Polskiego z Bielska-Białej i Biesy wg Fiodora Dostojewskiego (reż. Hana Burešová) z praskiego Divadlo v Dlouhe.
Ostatni dzień Festiwalu (21 listopada br.) rozpoczęła Msza św. dziękczynna, którą sprawował bp Adam Lepa. „Był to interesujący i pobudzający do działania Festiwal - powiedział Ksiądz Biskup do uczestników Liturgii.
- Twórcy nie mogą się wyrzec wartości najważniejszych: prawdy, dobra, piękna za cenę dobrobytu i tzw. świętego spokoju. Muszą się głęboko zastanowić, w jaki sposób mogą promieniować na kulturę współczesną, aby tworzyła nowy, bardziej ludzki świat. Dzięki kulturze człowiek ma wielką szansę przemieniania swego życia, czynienia go lepszym i piękniejszym” - podkreślił Sufragan łódzki.
Koncert Zespołu „Golec uOrkiestra” zakończył 8. Międzynarodowy Festiwal Kultury Chrześcijańskiej. Bracia Golcowie śpiewali i bawili publiczność. Wpadające w ucho melodie i skrzące się humorem teksty zawładnęły słuchaczami. Kolejne, tryskające optymizmem przeboje nagradzano gromkimi brawami. Kościół pulsował radością. Wesoły nastrój nie zdominował jednak całego występu. Nutę refleksyjną wniosła pieśń maryjna oraz utwór Leć muzyczko do niebiańskiej krainy, którym Zespół żegnał opuszczającego Polskę podczas ostatniej pielgrzymki Ojca Świętego. Na bis Golcowie wykonali San Francisco, czyli jeden ze swoich największych przebojów. Wśród słuchaczy, entuzjastycznie oklaskujących „Golec uOrkiestrę”, był prezydent Łodzi Jerzy Kropiwnicki.
Pomóż w rozwoju naszego portalu