Reklama

Kościół w dziejach Rzeszowa

Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego

Niedziela rzeszowska 50/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po zachodniej stronie Rzeszowa, przy międzynarodowej drodze E-40 położona jest świątynia o oryginalnej architekturze, która nosi wezwanie Podwyższenia Krzyża Świętego. Już samo wezwanie streszcza dzieje starań o jej budowę i historię budowy: była to trudna droga, znaczona różnorodnymi szykanami władz komunistycznych, która zakończyła się zwycięstwem krzyża.
Początki tej drogi sięgają 25 maja 1978 r. Wtedy właśnie przemyski biskup pomocniczy Tadeusz Błaszkiewicz dokonał poświęcenia prowizorycznej kaplicy, urządzonej w dawnych zabudowaniach gospodarczych Franciszka Barłowskiego, położonych przy ul. Krakowskiej 18. Przedsięwzięcie to powiodło się w pełni, gdyż dzięki zachowaniu środków ostrożności uśpiono czujność funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa. Byt kaplicy był jednak stale zagrożony. Władze usiłowały ją przejąć. Dzięki wielkiej determinacji rzeszowskich kapłanów, zwłaszcza ks. Józefa Sondeja, proboszcza parafii pw. Chrystusa Króla i jego współpracownika ks. Franciszka Kołodzieja, oddelegowanego do pracy w nowym ośrodku duszpasterskim, wspartych pomocą wiernych, udało się najpierw obronić kaplicę, a następnie ją rozbudować. Obiekt ten służył duszpasterstwu przez dziesięć lat. Zastąpiła go kaplica zlokalizowana w Domu Parafialnym wzniesionym w latach 1987-88. Również i ona była etapem przejściowym ku właściwej świątyni. Prace przy jej wznoszeniu rozpoczęto (w maju 1987 r.) od wykonania części fundamentów. 14 września 1987 r. biskup przemyski Ignacy Tokarczuk dokonał poświęcenia kamienia węgielnego. Uroczystość ta uwieńczyła pierwszy etap prac. Wkrótce przerwano je na czas budowy Domu Parafialnego. Prace wznowiono ponownie w czerwcu 1989 r. Dzięki wielkiej determinacji proboszcza oraz wiernych parafii, ich postęp był znaczny. Pozwoliło to stosunkowo szybko ukończyć budowę świątyni, a następnie oddać ją na potrzeby kultu religijnego. Ukoronowaniem prac było jej poświęcenie (20 maja 1993 r.) a następnie konsekracja (14 września 2003 r.). Obu tych aktów dokonał ordynariusz rzeszowski bp Kazimierz Górny.
Świątynię wzniesiono według projektu krośnieńskiego architekta inż. Rubena Bardanaszwili, do którego obliczenia konstrukcyjne wykonała inż. Stefania Pawełska. Nadzór nad całością inwestycji sprawował ks. Kołodziej, pracami budowlanymi kierował Antoni Motyka. Wznoszeniu świątyni towarzyszyła modlitwa i wielki entuzjazm wiernych. Włączyli się oni licznie w różnorodne prace budowlane i w znacznej części je sfinansowali. Nie dali się też zastraszyć pogróżkom funkcjonariuszy służb komunistycznych. Wierni wspomagali swego proboszcza, sądzonego za „nielegalną” budowę świątyni podczas kolejnych rozpraw sądowych. Całe przedsięwzięcie nieustannie wspierał swym autorytetem, oraz środkami z funduszu diecezjalnego, bp Tokarczuk.
Wszystko to pozwoliło wznieść monumentalną świątynię, o oryginalnej sylwetce, zwieńczonej dwoma wieżami z krzyżem.
Jest ona obiektem jednopoziomowym z obszernym zapleczem duszpasterskim. Wystrój jej wnętrza oraz witraże zaprojektował rzeszowski plastyk Józef Gołąb. On też jest autorem malowideł w ołtarzu głównym. Krzyż z centralnej części tego ołtarza został wykonany przez rzeźbiarza Henryka Dąbrowskiego z Żołyni.
Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, zlokalizowany na jednym z rzeszowskich wzniesień, góruje nad miastem. Swą oryginalną architekturą wzbogaca jego pejzaż. Jest to świątynia - symbol. Symbol zmagania systemu totalitarnego z religią. Można z niej wyczytać także wiele innych treści. Jedni widzą w niej zwycięstwo Krzyża Chrystusowego, inni miejsce spotkania człowieka z Bogiem, a jeszcze inni tylko piękną architekturę. Kościół ten jest też przestrogą dla wrogów religii. Niesie im przesłanie, że walcząc z Bogiem krzywdzą samych siebie i otaczających siebie ludzi; nie mogą bowiem wygrać z Tym, Który zawsze zwycięża.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież wprowadza zmiany w watykańskim sądownictwie

2024-04-19 17:15

[ TEMATY ]

papież

sądownictwo

PAP/MAURIZIO BRAMBATTI

„Doświadczenie zdobyte w ciągu ostatnich kilku lat w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości doprowadziło do konieczności podjęcia szeregu interwencji związanych z systemem sądowniczym Państwa Watykańskiego” - czytamy w najnowszym liście apostolskim w formie motu proprio opublikowanym dzisiaj. W ten sposób Franciszek dalej rozwija przepisy regulujące te kwestie. Zgodnie z nowymi wytycznymi zwykli sędziowie przestają sprawować urząd w wieku 75 lat, a sędziowie kardynałowie w wieku 80 lat.

Ojciec Święty określił nowe zasady w sześciu artykułach. Zgodnie z „zasadą niezmienności sędziego i w celu zapewnienia rozsądnego czasu trwania procesu” - czytamy w motu proprio - papież, na rok sądowy, w którym prezes przestaje sprawować urząd, może wyznaczyć wiceprezesa, który przejmuje urząd, gdy prezes przestaje sprawować urząd. Stwierdza się również, że papież „może w każdej chwili zwolnić z urzędu, nawet tymczasowo, sędziów, którzy z powodu stwierdzonej niezdolności nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków”.

CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie ws. beatyfikacji Heleny Kmieć

2024-04-18 13:53

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

Fundacja im. Heleny Kmieć

Helena Kmieć

Helena Kmieć

W związku z wieloma pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi drogi postępowania w procesie beatyfikacyjnym Heleny Kmieć, wydałem oświadczenie, które rozwiewa te kwestie - mówi postulator procesu beatyfikacyjnego Helelny Kmieć, ks. Paweł Wróbel SDS.

CZYTAJ DALEJ

Co to znaczy, że Jezus jest Dobrym Pasterzem?

2024-04-20 16:36

[ TEMATY ]

Ewangelia

KUL

Centrum Heschela KUL

Zazwyczaj, gdy myślimy o Jezusie jako Dobrym Pasterzu, rysuje się przed nami bardzo sielski obraz – Jezus łagodnie trzyma na ramionach owieczkę. Tymczasem chodzi tu o coś innego. Po pierwsze o to, że Jezus utożsamia się z najbardziej pogardzaną grupą społeczną, porównywaną do nieczystych pogan. Po drugie o to, że Jezus naraża swoje życie w obronie owiec - podkreśla ks. prof. Mariusz Rosik w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na IV Niedzielę Wielkanocną 21 kwietnia, zwaną Niedzielą Dobrego Pasterza.

Beduini to koczownicze plemiona arabskie, które żyją jeszcze na pustynnych i górzystych terenach dawnej Palestyny. Zajmują się głównie wypasem owiec. Zadziwiające, że nawet kilkudziesięcioosobowa grupa Beduinów potrafi posługiwać się sobie tylko zrozumiałym językiem i pielęgnować właściwe im zwyczaje. Żyjąc z dala od miast i większych osiedli, wieczorami zasiadają przy ognisku przed swoimi namiotami, by długo rozmawiać, śpiewać, ale także trzymać straż nocną przy swych stadach. Niekiedy okazuje się to konieczne, gdyż zdarzają się przypadki kradzieży owiec albo ataku wilków. Izraelska prasa co jakiś czas podaje informacje o wzajemnym wykradaniu stad wśród różnych plemion beduińskich albo o ataku dzikich zwierząt. Niejeden pasterz postradał życie w obronie swych stad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję