Reklama

Katolicki Uniwersytet Lubelski

Środki audiowizualne w katechezie

W dn. 12-13 listopada br. w KUL-u odbyło się sympozjum katechetyczne nt. „Środki audiowizualne w katechezie”. Gospodarzem konferencji, która zgromadziła doradców metodycznych i katechetów z całej Polski, był Instytut Katechetyki KUL-u, którym kieruje ks. prof. Stanisław Kulpaczyński. Najliczniejszą grupę stanowili katecheci z archidiecezji lubelskiej, których liczba, wg danych ks. dr. Ryszarda Lisa, dyrektora Wydziału ds. Wychowania Katolickiego, sięga 1146 osób (duchownych, zakonnych i świeckich).

Niedziela lubelska 51/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Strzec prawdy, uczyć czujności, a wszystko to czynić z miłością”

Codzienne obrady rozpoczynały się wspólną Eucharystią, której przewodniczyli, głosząc słowo Boże: bp Gerard Kusz z Gliwic i bp siedlecki Henryk Tomasik. Diakoni i alumni seminarium duchownego w Siedlcach przygotowali asystę, natomiast studenci i pracownicy Instytutu Katechetyki - oprawę Liturgii oraz muzycznie i wokalnie ubogacili spotkania modlitewne i konferencyjne. Refleksję nad tym, co może zaproponować katecheta młodym ludziom o mentalności internetowej i telewizyjnej, zainspirował w swoim kazaniu bp Kusz. Przywołując postać patrona dnia, św. Jozafata, uświadomił potrzebę życzliwych oczu, czyli spojrzenia pełnego miłości. Ksiądz Biskup przypomniał, że świat, wbrew politykom i pragmatykom, coraz bardziej potrzebuje prawdy i chrześcijańskiej wizji rzeczywistości. Należy więc „strzec prawdy, uczyć czujności, a czynić to wszystko z miłością.” Bp Tomasik odwołał się do definicji wiary jako „zaślubin duszy ludzkiej z Panem Bogiem” (św. Jan od Krzyża). Nawiązując do sformułowania kard. Karola Wojtyły o Polsce jako „ziemi trudnej jedności”, przywołał ambiwalentny obraz aktualnej rzeczywistości, przepełnionej głęboką dychotomią społeczną i etyczną: przepych obok nędzy, świadectwa wiary i świętości kontrastujące z korupcją i zepsuciem moralnym. Bp Tomasik ukazał niezbędność postawy dynamicznej, ujętej w biblijnym zawołaniu: „Idźcie i bądźcie odważni!”, które Jan Paweł II uzupełnia hasłem: „Eucharystia buduje Kościół [...] Złoto waszego istnienia to wolność naśladowania Chrystusa z miłości” (Jan Paweł II, Orędzie na XX Światowy Dzień Młodzieży). Podkreślił, że moc do zwyciężania świata płynie z Najświętszego Sakramentu.

„Aby antena telewizyjna stała się dzwonnicą kościelną”

Takiego „owocowania” w relacji do środków technicznych, wspierających katechizowanie, życzył prorektor KUL, prof. Józef Fert. Prorektor, witając uczestników sympozjum, przypomniał, że „najpiękniejsze, co może człowieka spotkać, to być nauczycielem. Mamy najlepszego Patrona, który był Nauczycielem”. Ma to być zachętą do wznoszenia się ponad przeciętność.
Pierwszym prelegentem była dr Beata Kostrubiec, która w wykładzie Mentalność audiowizualna dzieci i młodzieży, przedstawiła skutki oddziaływania środków audiowizualnych na sferę poznawczą, uczuciową i zachowanie uczniów. W świetle najnowszych badań psychologicznych ukazała m.in. mechanizmy oddziaływania mediów i skutki aż po „wyblaknięcie emocjonalne”, padaczkę telewizyjną i uzależnienie internetowe. „Mówiąc językiem Jana Pawła II, media proponują nam często kulturę śmierci, musimy więc pomóc dzieciom i młodzieży budować i tworzyć kulturę życia” - podkreśliła dr Kostrubiec, prezentując postulaty wychowawcze, wspomagające rozwój młodego człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Uczymy własną osobowością

Ks. prof. S. Kulpaczyński wraz z dr Bożeną Kuklińską przedstawili funkcje obrazu, rysunku i ilustracji w katechezie. Przypomnieli pouczenia Kościoła w tym zakresie oraz wskazówki metodyczne w stosowaniu środków audiowizualnych. Uczeń bardziej zapamiętuje materiał, w którego przygotowaniu bierze czynny udział. Obraz jest środkiem dialogu pomiędzy człowiekiem, a rzeczywistością transcendentalną. Znamienna jest zatem rola symbolu, na którym oparty jest cały przekaz kulturowy. Wykonywany i oglądany obraz to „modlitwa oczu”. Stąd nawet nieudolny rysunek dziecięcy jest bardziej cenny niż technicznie doskonała reprodukcja. Ważne jest kształtowanie osobowości i przekaz pobudzający wrażliwość, gdyż katechizowanie to przede wszystkim uczenie poprzez osobowość katechizującego.
Refleksje o nadmiarze informacji medialnej i „odwrażliwieniu” współczesnego człowieka przewijały się w dyskusjach po serii wystąpień w pierwszym dniu konferencji. Katecheta powinien zachęcać postawą, zachowaniem się i słowem do ascezy, oczyszczania umysłu, uwrażliwiania najpierw na siebie poprzez rozmowę, unikanie bombardowania bodźcami wizualnymi, a raczej wyciszenie i pełne refleksji zatrzymanie się.

Edukacja, konkursy i montaże

Popołudniowe obrady pierwszego dnia i sobotnie przedpołudnie przyniosły referaty: s. Marioli Kłos, mgr Małgorzaty Delikat, ks. dr. Grzegorza Zarazińskiego i dr. Stanisława Klimaszewskiego. Wspólną troską prelegentów było podzielenie się wiedzą, doświadczeniem i wynikami badań, dotyczącymi środków audiowizualnych, które powinny być pomocą w przekazie wiary i wiedzy religijnej. S. Mariola poruszyła temat uczenia odbioru mediów i wychowania do komunikacji.
Wykład, podobnie jak i pozostałe wystąpienia, zamieszczone zostały w wydanym przez wydawnictwo „Polihymnia” i dostępnym już w pierwszym dniu obrad zbiorze Środki audiowizualne w katechezie. Książka, stanowiąca zbiór materiałów z sympozjum, zawiera także materiały samokształceniowe autorstwa: ks. dr. Andrzeja Kicińskiego, ks. dr. Pawła Mąkosy i ks. dr. Mariana Zająca (wszyscy z KUL), dr Anny Zellmy z Uniwersytetu Warmińskiego i mgr Grażyny Teresy Granat z Ostrowca Świętokrzyskiego. Autorzy przedstawili badania nt. wykorzystania mediów na katechezie w diecezji siedleckiej, propozycje wykorzystania multimediów na religii, wirtualnym uczestnictwie i zagrożeniach mediami w duszpasterstwie katechetycznym referaty o metodzie portfolio (kolekcjonowanie materiałów - prac uczniowskich) i sposób uwrażliwienia na ubogich poprzez zachętę do jałmużny.
Akcentowano znaczenie komunikacji parawerbalnej, znaczenie mediów wyłącznie jako pomocy dydaktycznej, niemogącej zastępować spotkania osób oraz rolę wizualizacji treści przekazywanych. Zachęcano do przygotowywania własnych montaży audialnych, wizualnych i audiowizualnych wg schematu: Co? Komu? Dlaczego? Jak? Zainteresowanie wzbudziła prezentacja ks. G. Zarazińskiego pt. Boże Narodzenie wraz z konkretnymi radami co do zastosowania programu Power Point. Prawie wszystkie wykłady ilustrowane były pokazami medialnymi.
Dla „łączącego Ewangelię z młodością” bp. G. Kusza i prof. S. Kulpaczyńskiego, stosownie do jubileuszu i dnia imienin, przygotowano kwiaty i niespodzianki. Rzęsistymi oklaskami, śpiewem i „symbolicznym homagium” katecheci wyrazili wdzięczność za możliwość uczestnictwa w kolejnym, wspierającym ich doskonalenie zawodowe i osobowe, sympozjum. Życzenia i podziękowania na ręce prowadzących sympozjum złożył ks. prał. R. Lis, wieloletni koordynator katechetycznych sympozjów. Na zakończenie wszyscy otrzymali zaproszenia na przyszłoroczne sympozjum katechetyczne pt. Miejsca katechezy: rodzina - parafia - szkoła. Konferencja rozpocznie się 18 listopada 2005 r. w Auli im. kard. S. Wyszyńskiego na KUL-u. Do tego czasu katecheci mają nie ustawać w odbudowaniu murów duchowego, Chrystusowego Jeruzalem.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Patron Dnia: Święty Benedykt Józef Labre, który „użyczył” twarzy Jezusowi

2024-04-16 08:26

[ TEMATY ]

Święty Benedykt Józef Labre

Domena publiczna

Święty Benedykt Józef Labre

Święty Benedykt Józef Labre

Mówi się, że jego promieniująca świętością twarz fascynowała ludzi. Jednemu z rzymskich malarzy posłużyła nawet do namalowania oblicza Jezusa podczas Ostatniej Wieczerzy - pisze ks. Arkadiusz Nocoń w felietonie dla portalu www.vaticannews.va/pl i Radia Watykańskiego. 16 kwietnia wspominamy św. Benedykta Józefa Labre. Beatyfikował go Papież Pius IX w 1860 r., a kanonizował w 1881 r. Leon XIII. Relikwie znajdują się w kościele Santa Maria dei Monti w Rzymie. Jest patronem pielgrzymów i podróżników.

Benedykt Józef Labre urodził się 26 marca 1748 r. w Amettes (Francja) w ubogiej, wiejskiej rodzinie. Był najstarszy z piętnaściorga rodzeństwa. Od wczesnego dzieciństwa prowadził głębokie życie modlitewne, dlatego po ukończeniu edukacji, w wieku 16 lat, mimo sprzeciwu rodziny, pragnął wstąpić do klasztoru. Kilkakrotnie prosił o przyjęcie do kartuzów, znanych z surowej reguły - bezskutecznie. Pukał też do trapistów, ale i tu spotkał się z odmową. Kiedy więc przyjęto go cystersów, wydawało się, że marzenia jego wreszcie się spełniły, ale po krótkim czasie musiał opuścić klasztor. Uznano, że jest mało święty i zbyt roztargniony, nie będzie więc dobrym mnichem.

CZYTAJ DALEJ

Bp Michał Janocha: średniowieczne katedry budowano długo i na długo - na wieczność

Średniowieczne katedry budowano długo i na długo - na wieczność. Były zbiorowym dziełem kilku pokoleń i wszystkich stanów; wyrazem idei, która łączy – mówi PAP ksiądz biskup Michał Janocha, przewodniczący Rady ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego Konferencji Episkopatu Polski.

PAP: Minęło 5 lat od pożaru katedry Notre Dame, który był niewątpliwym wstrząsem dla Europy. Niebawem znów będzie można ją zwiedzać po odbudowie. Jak wspomina ksiądz biskup swoją pierwszą wizytę w tej świątyni?

CZYTAJ DALEJ

Watykan: Rada Kardynałów mówiła o roli kobiet, synodzie i sytuacji w świecie

2024-04-16 22:03

Włodzimierz Rędzioch

Rola kobiet w Kościele, prace Synodu i wdrażanie reformy Kurii Rzymskiej a także sytuacja wojen i konfliktów w świecie były tematami obrad Rady Kardynałów - wynika z komunikatu opublikowanego przez Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Prace toczyły się w Domu Świętej Marty. Wraz z papieżem obecni byli kardynałowie wchodzący w jej skład oraz sekretarz Rady.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję