Reklama

Kościół

Kielce: o. Kłoczowski i rosyjski reżyser wyróżnieni na SacroExpo

Dominikanin o. prof. Jan Andrzej Kłoczowski oraz rosyjski reżyser Aleksander Sokurow zostali wyróżnieni medalami Papieskiej Rady Kultury „Per Artem ad Deum”. Uroczystość odbyła się podczas XIX Międzynarodowej Wystawy Budownictwa i Wyposażenia Kościołów, Sztuki Sakralnej i Dewocjonaliów SacroExpo w Kielcach.

[ TEMATY ]

SacroExpo

Archiwum

Ceremonia honorowania medalami i wyróżnieniami z udziałem abp. Tadeusza Wojdy, metropolity białostockiego, biskupa kieleckiego Jana Piotrowskiego odbyła się w Centrum Biznesu City Core na Targach Kielce.

Medalem Papieskiej Rady ds. Kultury "Per Artem ad Deum" uhonorowani zostali: rosyjski reżyser Aleksander Sokurow za „konsekwentne wykorzystywanie siły artystycznego autorytetu do poszukiwania odpowiedzi na pytania związane z religią sztuki” i o. prof. Jan Andrzej Kłoczowski OP za „głębokie zaangażowanie w uświadamianiu nieodkrytych powiązań między teologią, filozofią i psychologią”.

Aleksander Sokurov jest reżyserem i scenarzystą, zdobywcą Złotego Lwa podczas 68. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji za adaptację Fausta. Decyzją Europejskiej Akademii Filmowej zaliczony został w poczet 100 najlepszych reżyserów.

Reklama

O. prof. Jan Andrzej Kłoczowski OP jest dominikaninem, teologiem, profesorem filozofii. Wykłada filozofię Boga i religii oraz historię filozofii XIX i XX wieku w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym oo. Dominikanów w Krakowie.

Medal honorowy im. Prymasa Seniora Józefa Kardynała Glempa otrzymała Pracownia Snycerska Andrzej Burkot za technologię polichromowania rzeźb drewnianych z zastosowaniem techniki złoceń KIRIKANE.

Medalem honorowym Prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka nagrodzona została firma MALATURA za realizację malarską fresków w sanktuarium Matki Boskiej Latyczowskiej.

Reklama

Nagrodę honorową biskupa kieleckiego Jana Piotrowskiego otrzymała firma PRAIS oraz Odlewnia Dzwonów Braci Kruszewskich za dzwony i zegary.

Za aranżację stoiska targowego medal Targów Kielce otrzymała firma Haftina, a wyróżnienia: firma SALVE ARTICULOS RELIGIOSOS i Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu. Za produkt medalem nagrodzono firmę ART10.PL Monika Frątczak-Rodak Design za Drogę Krzyżową w Panteonie Szczepanowskim, wyróżnieniami - Pracownię Rzeźby Sakralnej Krzysztof Madoń za Drogę Krzyżową oraz Pracownię Witraży FURDYNA za instalację rzeźbiarską "Zmartwychwstanie". Wyróżniono również firmy obchodzące jubileusze - z okazji 100–lecia Wydawnictwo Jedność, 25-lecia - Biuro Turystyczno–Pielgrzymkowe FRATER, 20–lecia - Biuro Podróży ORLANDO Travel i 20–lecia PK Muz.

2018-06-12 10:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

SacroExpo 2019

Niedziela kielecka 26/2019, str. 1, 6

[ TEMATY ]

SacroExpo

TD

Inauguracja SacroExpo 2019

Ok. 280 wystawców z 11 krajów, tysiące gości, sztuka wysoka i mniej wysoka – taki był bilans XX jubileuszowej edycji Międzynarodowej Wystawy Budownictwa i Wyposażenia Kościołów, Sztuki Sakralnej i Dewocjonaliów SACROEXPO. Targi odbywały się od 10 do 12 czerwca. Jak co roku można było poznać najnowsze trendy w dziedzinie sztuki sakralnej, wyposażenia kościołów, budownictwa, ruchu pielgrzymkowego, działalności medialnej i wydawniczej

Inauguracja wydarzenia targowego miała miejsce z udziałem bp. Michała Janochy z Warszawy – przewodniczącego Rady KEP ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego, księży biskupów kieleckich, bp. Jana Piotrowskiego, bp. Mariana Florczyka i wielu oficjalnych gości.

– Przez sztukę i jej dzieła otrzymujemy tak wiele satysfakcji, bo to w sztuce jest prawda, miłość, nadzieja – mówił bp Jan Piotrowski. W rozmowie z „Niedzielą” Ksiądz Biskup podkreślił, że przestrzeń sztuki sakralnej jest wyjątkowa. – Sztuka i jej oddziaływanie to także obszar prawdy, przekaz prawdy. Człowiek pragnie piękna. SacroExpo jest fantastyczną okazją nie tylko dla duchownych, ale dla wszystkich zainteresowanych sztuką sakralną, aby odkrywali, że te obszary sztuki są tak bogate, że wciąż przynoszą nam nowe treści – podkreślił bp Piotrowski.

Bp Janocha: kultura rodzi się z kultu

– Kultura rodzi się z kultu. Kultura bez kultu umiera. SacroExpo stanowi przegląd tego, co dzieje się w sztuce sakralnej, od najwyższej półki, po najniższą, która niestety istnieje. Trzeba samemu rozejrzeć się, wybrać… Papież Benedykt XVI powiedział, że przyszłość Kościoła realizuje się w liturgii, w Eucharystii – mówił pomocniczy biskup warszawski Michał Janocha, wskazując ważny jego zdaniem trend, w którym powinna podążać sztuka sakralna. Zauważył zarazem, że trudno oczekiwać od wystawy SacroExpo, by kształtowała gusty. Biskup jest przeciwnikiem „rozrzutności” w sztuce sakralnej. – Życzę odnalezienia tego jednego obiektu, jednego dzieła, które pozwoli zachwycić się, zatrzymać. Potrzeba nam pewnej ascezy, żyjemy w czasach nagromadzenia elementów i nadmiaru. Na zasadzie kontrapunktu – za „Małym Księciem” Antoine Saint Exupery’ego, powiem: „najważniejsze jest niewidzialne” – mówił podczas otwarcia bp Janocha.

– Czy wystawa jest w stanie eliminować nie najlepsze trendy zdobnicze w niektórych kościołach, parafiach? – z tym pytaniem zwracam się do ks. bp. prof. Janochy. – Nie sądzę. Nie jest. To jest wydarzenie masowe, które raczej nie służy sztuce wysokiej – odpowiada gość z Warszawy.

Wystawa o randze światowej

Wspólnie z prezesem targów Kielce, Andrzejem Mochoniem, bp Janocha uhonorował statuetkami firmy, które są wierne targowemu wydarzeniu od 20 lat.

A. Mochoń przypomniał, że wydarzenie posiada tytuł drugiej największej wystawy, poświęconej sztuce sakralnej i potrzebom Kościoła, wymienił wiele osób inspirujących organizatorów w kolejnych edycjach, w tym laureatów Per Artem ad Deum: Ennio Morriconego, Krzysztofa Pendereckiego, Krzysztofa Zanussiego, Wincentego Kućmę, Leszka Mądzika. Podkreślił także aspekt ekumeniczny wydarzenia.

Po raz pierwszy wydarzenie relacjonowała największa na świecie telewizja katolicka dostępna w ponad 150. krajach – polski oddział Telewizji EWTN. Jej dyrektor ks. Piotr Wiśniewski zauważył, że choć polska edycja ma zaledwie 7 miesięcy, to trzeba pamiętać o jej globalności. – Są z nami nasi partnerzy zza granicy, z Chorwacji, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Węgier – wymieniał.

SacroExpo to jedyne w swoim rodzaju wydarzenie z pogranicza kultury i komercji, nawiązujące zarówno do tradycji, jak również do sztuki nowoczesnej. Dla wielu księży to doskonała okazja do rozpatrzenia się w nowościach w zakresie wyposażenia świątyń i ich zmodernizowania, uzupełnienia zbiorów o nowe pozycje biblioteczne, różańce, czy modlitewniki. Ekspozycja miała najnowszą ofertę wydawnictw katolickich (m.in. kieleckiej Jedności) i jak co roku była szansa na spotkanie z autorami najnowszych pozycji książkowych. Na stoiskach oglądano organy, witraże i kielichy, wybierano stuły, ornaty i odzież zaprojektowaną na potrzeby księży i zakonników. Hale ozdobiły ikony, witraże i figury świętych – z pogranicza sztuki wysokiej, i tej niższej…

Imprezie targowej towarzyszyły konferencje, m.in. z zakresu duchowości i muzealnictwa, wręczenie Medalu Per Artem ad Deum, wystawy, warsztaty, np. Szkoły Pisania Ikon.

Trendy i nowinki

Niektóre eksponaty były bardzo oryginalne, jak… Biblia do żucia.

– To sposób na nietypowe przybliżanie wiary – mówi Dorota Majer-Gawron z Dayenu Design, krakowskiej firmy tworzącej nietypowe gadżety chrześcijańskie.

Biblia do żucia to 30 wersów do codziennego „przeżuwania”, czyli przemyślenia i przeżycia. Każdy wers można rozważać zaproponowaną na odwrocie metodą lectio divina. Z kolei „kostki kazaniowe” to drewniane kostki, na których wyryte zostały symbole biblijne, np. ryba, chmury burzowe, Alfa i Omega, anioł, sieć. Te symbole pomagają układać historie biblijne, być może zainspirują księży do tworzenia homilii. Wiedzę religijną można poszerzać np. grając w edukacyjne gry planszowe i karciane. Taką ofertę przygotowała firma Docebo.

Zwiedzający wystawę zobaczyli, jak co roku gotowe ołtarze, rzeźby, ikony, bogato zdobione baldachimy i kapy, ornaty, pojawiły się instrumenty imitujące organy.

Per Artem ad Deum

Ważnym punktem w programie SacroExpo jest doroczna uroczystość przyznania prestiżowego medalu Papieskiej Rady ds. Kultury „Per Artem ad Deum” – tak dzieje się podczas SacroExpo od 15 lat. Tegorocznymi laureatami zostali: śpiewak muzyki dawnej Marcin Bornus-Szczyciński, malarz, krytyk sztuki i filozof – Tadeusz Boruta oraz wybitny mozaista Alexander Kornoukhov. – Wyróżnienie przyznawane jest przez Stolicę Apostolską. Wybrano ludzi tworzących sztukę opartą na wartościach, prowadzącą do piękna. Jeżeli zaś sztuka prowadzi do piękna to kierunkuje ona na Boga. Definicji piękna jest wiele, ale jedna z nich mówi, że prowadzi ono do piękna samego Stwórcy – zauważył bp Florczyk.

Rosyjski artysta wyraźnie wzruszony podkreślał, jak ważna to dla niego i nobilitująca nagroda. Medal kapituła przyznała mu za „zespalanie nauki i tradycji w natchnionych formach sztuki”. Artysta, uznawany na najwybitniejszego współczesnego mozaistę, jest otwarty na inne wyznania i kultury, o czym świadczą realizacje w kościołach różnych wyznań. Jego pracownie znajdują się w Moskwie, Gruzji, Rawennie i Rzymie. Laureat wielu prestiżowych, światowych konkursów, jest autorem mozaiki w watykańskiej kaplicy „Nowe Jeruzalem” ze 100 milionów elementów. Ten projekt określany jest mianem jednego z najbardziej ambitnych przedsięwzięć artystycznych XX wieku.

Artyści uczestniczyli w konferencji „Dialogi o sztuce”. Odbyła się także debata „Dialogi o religii – Religia (nie)prześladowana”, którą poprowadził ks. Rafał Dudała, a zakończył spektakl Chrześcijańskiego Teatru Tańca, widowiskiem „W imię…”.

Podczas gali wręczenia medalu Per Artem ad Deum przyznane zostały także medale polskich biskupów dla wystawców targów SacroExpo.

Nagrodę Prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka otrzymała pracownia snycerska Andrzej Burkot za zestaw płaskorzeźb w drewnie lipowym „Stacje Drogi Krzyżowej”. Z kolei medal honorowy Prymasa seniora kardynała Józefa Glempa trafił do Fundacji św. Siostry Faustyny za tkany obraz Jezusa Miłosiernego. Natomiast medal honorowy biskupa kieleckiego Jana Piotrowskiego otrzymała Pracownia Rzeźby Sakralnej „Artmad” za Drogę Krzyżową dla ojców Michalitów Warszawa-Bemowo.

CZYTAJ DALEJ

Szef UdSKiOR nawiedzi grób bohaterskiego ks. Ignacego Skorupki

2020-08-12 18:07

[ TEMATY ]

pamięć

grób

Ks. Ignacy Skorupka

wikipedia.pl

Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jan Józef Kasprzyk 13 sierpnia nawiedzi grób bohatera wojny polsko-bolszewickiej ks. Ignacego Skorupki w przededniu 100. rocznicy śmierci kapłana. Złoży także kwiaty na grobie gen. Kazimierza Sosnkowskiego, ministra spraw wojskowych podczas Bitwy Warszawskiej.

W czwartek 13 sierpnia Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych odda hołd dwóm wielkim Polakom, nieodłącznie związanym z Bitwą Warszawską 1920 roku – ks. Ignacemu Skorupce, w przededniu 100. rocznicy bohaterskiej śmierci Kapłana, oraz gen. broni Kazimierzowi Sosnkowskiemu, ówczesnemu ministrowi spraw wojskowych. W tym dniu wspomnimy również o krajach, które wsparły Polskę w walce z bolszewicką Rosją podczas wernisażu wystawy „Polska 1920 – Przyjaciele”.

O godz. 11.00 na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych złoży wieniec na grobie ks. mjr. Ignacego Jana Skorupki, w przededniu 100. rocznicy Jego bohaterskiej śmierci. Kapelan I batalionu 236. pułku piechoty Armii Ochotniczej, który zginął od kul bolszewickich w czasie walk pod Ossowem 14 sierpnia 1920 roku, stał się jednym z symboli Bitwy Warszawskiej, uwiecznionym m.in. na obrazie Jerzego Kossaka „Cud nad Wisłą”. W komunikacie Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, wydanym dwa dni po śmierci kapłana, napisano, iż „w stule z krzyżem w ręku przodował atakującym oddziałom”. Tym samym ks. Ignacy Skorupka stał się również symbolem poświęcenia kapelanów kierowanych do oddziałów walczących z bolszewikami, by podnosić morale polskich żołnierzy.

O godz. 12.00 w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie Szef UdSKiOR Jan Józef Kasprzyk złoży wieniec na grobie gen. broni Kazimierza Sosnkowskiego, który w kluczowych dniach wojny polsko-bolszewickiej w sierpniu 1920 roku, był ministrem spraw wojskowych i członkiem Rady Obrony Państwa. W obydwu miejscach pamięci narodowej podczas ceremonii składania kwiatów wojskową asystę honorową zapewni Dowództwo Garnizonu Warszawa.

O godz. 13.00 w Galerii Plenerowej przy Krakowskim Przedmieściu 64 odbędzie się wernisaż wystawy przygotowanej przez Centralną Bibliotekę Wojskową „Polska 1920 – Przyjaciele”, traktującej o różnych formach wsparcia udzielanego Polsce z zagranicy podczas wojny polsko-bolszewickiej. Program uroczystości przewiduje m.in. otwarcie ekspozycji, przemówienia okolicznościowe (w tym min. Jana Józefa Kasprzyka) oraz ceremonię uhonorowania medalami „Pro Bono Poloniae” i „Pro Patria” osób zasłużonych w kultywowaniu pamięci o polskiej drodze do Niepodległości.

Prekursorska wystawa przygotowana przez Centralną Bibliotekę Wojskową im. Marszałka Józefa Piłsudskiego z okazji 100. rocznicy Bitwy Warszawskiej, przedstawia m.in. pomoc humanitarną i materiałową USA, Francuską Misję Wojskową i wsparcie materiałowe Francji; pomoc Węgier (m.in. amunicja, która dotarła do Polski przed Bitwą Warszawską); współpracę wojskową polsko-łotewską (ochrona północno-wschodniej granicy) oraz polsko-ukraińską w tworzeniu niepodległej Ukrainy, a także udział amerykańskich pilotów-ochotników.

Na wystawie zostaną zaprezentowane fotografie, mapy, schematy, grafiki i plakaty pochodzące ze zbiorów Centralnej Biblioteki Wojskowej.

Ekspozycja prezentowana będzie w Galerii Plenerowej na Krakowskim Przedmieściu do 12 września.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

2020-08-13 10:17

[ TEMATY ]

wniebowzięcie

Wniebowzięcie NMP

15 sierpnia przypada uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Wiara we wniebowzięcie Maryi w tradycji chrześcijańskiej obecna jest od pierwszych wieków, choć stała się ona jednym z dogmatów dopiero w roku 1950 i to tylko w Kościele katolickim. W Kościołach wschodnich święto obchodzone jest jako „Zaśnięcie Matki Bożej”.

Wniebowzięcie Maryi to fakt, który w ostateczny sposób potwierdza Jej niezwykłą misję, jaka została powierzona Jej w zamyśle Bożym poczynając od Niepokalanego Poczęcia i Zwiastowania. Na wszystkich etapach swego ziemskiego pielgrzymowania Maryja coraz głębiej poznawała „jak wielkie rzeczy uczynił Jej Wszechmocny”. A wszystkie te „wielkie rzeczy” doznają we wniebowzięciu jakby ostatecznego zwieńczenia.

Wniebowzięcie Maryi jest szczególnym uczestnictwem w Zmartwychwstaniu Jej Syna i uprzedzeniem zmartwychwstania wszystkich wierzących. To właśnie Maryja ukazuje nam pełnię powołania chrześcijańskiego. A Wniebowzięcie jest ostatecznym potwierdzeniem, że droga, którą podążała Maryja, jest drogą świętości, prowadzącą do pełnego zjednoczenia z Bogiem. Zabranie Maryi z „duszą i ciałem” do nieba, otwiera drogę dla każdego z nas, pod warunkiem podążania Jej śladem – całkowitego zawierzenia Bogu.

Sama uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, obchodzona przez Kościół 15 sierpnia, sięga V wieku i jest rozpowszechniona w całym chrześcijaństwie. Jednocześnie należy zaznaczyć, że Nowy Testament nigdzie nie wspomina o ostatnich dniach życia, śmierci i o Wniebowzięciu Matki Bożej. Nie ma Jej grobu ani Jej relikwii. Ale od początku dziejów Kościoła istniała żywa wiara, że Maryja "wraz z ciałem i duszą" została wzięta do nieba, a moment śmierci był dla niej rodzajem „zaśnięcia”.

Przekonanie o tym, że Pan Jezus nie pozostawił ciała swojej Matki na ziemi, ale je uwielbił, uczynił podobnym do swojego ciała w chwili zmartwychwstania i zabrał do nieba, było powszechnie wyznawane w Kościele od pierwszych wieków.

Natomiast obchody tego święta jako Zaśnięcia Bogurodzicy mają swoje początki w Kościele wschodnim, który wprowadził je w 431 roku. Kościół łaciński (rzymski) obchodzi Wniebowzięcie (Assumptio) Maryi od VII wieku. Z pism św. Grzegorza z Tours (+ 594) dowiadujemy się, że w Galii istniało to święto już w VI w. Obchodzono je jednak nie 15 sierpnia, ale 18 stycznia. W ówczesnej prefacji znajdujemy słowa: "Tę, która nic ziemskiego za życia nie zaznała, słusznie nie trzyma w zamknięciu skała grobowa".

Pisma teologiczne potwierdzają, że liczni święci, m.in. Grzegorz z Tours, Albert Wielki, Tomasz z Akwinu i Bonawentura często rozważali wzięcie Maryi z duszą i ciałem do nieba. Jednym z dowodów tej wiary jest fakt, że Kościół nigdy w swojej historii nie poszukiwał relikwii ciała Maryi i nie wystawiał ich ku czci publicznej.

Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny jest jednym z dogmatów Kościoła Katolickiego od roku 1950 – ustanowił go papież Pius XII 1 listopada 1950 r. w konstytucji apostolskiej Munificentissimus Deus (łac. Najszczodrobliwszy Bóg), w odpowiedzi m. in. na prośbę polskich biskupów.

"Powagą Pana naszego Jezusa Chrystusa, świętych Apostołów Piotra i Pawła i Naszą, ogłaszamy, orzekamy i określamy jako dogmat objawiony przez Boga: że Niepokalana Matka Boga, Maryja zawsze Dziewica, po zakończeniu ziemskiego życia z duszą i ciałem została wzięta do chwały niebieskiej" (Breviarium fidei VI, 105)

Czy dogmat o Wniebowzięciu oznacza, że Matka Boża nie umarła śmiercią fizyczną? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Nie wszyscy ojcowie Kościoła, zwłaszcza na Wschodzie, byli przekonani o fizycznej śmierci Maryi. Papież Pius XII ustanawiając dogmat nie wspomina o śmierci, a jedynie o chwalebnym uwielbieniu ciała Maryi i jego Wniebowzięciu. Kościół nie rozstrzygnął zatem, czy Maryja umarła i potem została wzięta do nieba z ciałem i duszą, czy też przeszła do chwały nie umierając, lecz „zasypiając”. Stąd zresztą w różnych tradycjach i okresach różne nazwy tego wydarzenia, jak na przykład: Wzięcie Maryi do nieba, Przejście, Zaśnięcie czy Odpocznienie Maryi.

Interesujące jest, że Jan Paweł II był przekonany, że Maryja doświadczyła śmierci naturalnej. Zagadnieniu temu poświęcił jedną ze swych katechez nt. Wniebowzięcia, wygłoszoną 26 czerwca 1997 r. Wyraźnie stwierdza, że na pewno Matka Boża zmarła, ponieważ zmarł i Chrystus, że Maryja przeszła przez śmierć, bo i On przeszedł przez śmierć.

A odnosząc się do pojmowania śmierci jako konsekwencji grzechu pierworodnego, od którego Maryja była wolna, Jan Paweł II wyjaśnia, że choć: „Maryja została zachowana od grzechu pierworodnego na mocy szczególnego przywileju Bożego, nie znaczy to, że otrzymała Ona również cielesną nieśmiertelność”. „Maryja, uczestnicząca w dziele odkupieńczym i zjednoczona ze zbawczą ofiarą Chrystusa, mogła podzielić cierpienie oraz śmierć dla odkupienia ludzkości” – dodaje.

Tradycja ikonograficzna przedstawia ciało Matki Bożej unoszone w promienistym świetle przez aniołów do nieba. W taki sposób Wniebowzięcie ukazuje większość dzieł sztuki.

Do najpiękniejszych obrazów o tej tematyce zalicza się „Assunta” (Wniebowzięta) Tycjana w kościele Santa Maria Gloriosa (Matki Bożej Chwalebnej) w Wenecji. Ten wielki obraz w głównym ołtarzu, namalowany w latach 1516-18, należy do mistrzowskich dzieł wielkiego malarza, w późniejszym okresie również wziętego portrecisty papieskiego. Ukazuje on Maryję jako piękną, powabną kobietę – nawet zbyt piękną i zbyt zmysłową dla zamawiających go franciszkanów. Dopiero po długich targach i długotrwałym procesie przyzwyczajania się do obrazu, przywykli do ascetycznego życia zakonnicy weneccy zgodzili się przyjąć pracę i zapłacić za nią Tycjanowi.

W Niemczech tematyka ta pojawia się przede wszystkim na barokowych freskach kościołów Bawarii. Często w sklepieniach można zobaczyć freski ukazujące Maryję, otoczoną aniołami i unoszącą się na obłoku. Hiszpański malarz okresu baroku, Bartolomé Esteban Murillo poświęcił temu tematowi w 1675 r. dzieło, którego oryginał znajduje się obecnie w petersburskim Ermitażu. „Wniebowzięcie Maryi” Petera Paula Rubensa z 1626 r. znajduje się w Narodowej Galerii Sztuki w Waszyngtonie.

Uroczystość Wniebowzięcia NMP w większości krajów europejskich jest dniem wolnym od pracy m. in. w Austrii, Belgii, Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce, na Litwie, Słowenii. W Polsce dodatkowo w tym dniu przypada Święto Wojska Polskiego – święto Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, obchodzone 15 sierpnia na pamiątkę zwycięskiej Bitwy Warszawskiej w 1920 r.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję