W 1984 r. ówczesny (i obecny) dyrektor Zamku Książąt Pomorskich Eugeniusz Kus utworzył Zespół Wokalistów i Instrumentalistów „Camerata Nova”. Nazwa ta stanowiła nawiązanie do działającego wcześniej Zespołu Smyczkowego Filharmoników Szczecińskich „Camerata Szczecińska”, a także przypomnienie późnorenesansowej „Cameraty Florenckiej”, skupiającej wówczas grono artystów rozmiłowanych w kulturze antyku. „Camerata Nova” wyspecjalizowała się początkowo w wykonywaniu muzyki dawnej, zwłaszcza z okresu baroku, by następnie poszerzyć swój repertuar, włączając doń szczególnie utwory kompozytorów współczesnych, w tym również tych działających w Szczecinie.
Od początku swego istnienia zespół, prezentując liczne dzieła muzyki sakralnej, bardzo często koncertował w świątyniach tak w Szczecinie i na terenie województwa zachodniopomorskiego, jak również podczas wielu gościnnych występów w kraju i za granicą, odnosząc znaczące sukcesy. Ostatnio obchodząca 20-lecie działalności „Camerata Nova”, wśród odbywających się z tej okazji koncertów, włączyła się także do organizowanego przez Zamek cyklu „Musica sacra”. Dwa koncerty z tego cyklu odbyły się w Arcybiskupim Wyższym Seminarium Duchownym w Szczecinie.
W sobotę 27 listopada 2004 r. w kościele seminaryjnym została wykonana Msza g-moll Johanna Sebastiana Bacha, będąca, według informacji Mikołaja Szczęsnego, zapowiadającego koncert, kompilacją kilku dzieł mszalnych lipskiego mistrza, jakiej dokonał dyrygent niemiecki Jochen A. Modess. On też poprowadził owo wykonanie, w którym udział wzięli: 17-osobowy Chór Kameralny „Geifvocal”, Zespół Instrumentalistów „Camerata Nova” oraz soliści: Maren Christine Roederer - sopran, Saskia Klump - alt, Niels Kruse - tenor, Bert Mano Temme - bas. Koncert był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
W czwartą niedzielę Adwentu „Camerata Nova” wystąpiła w pełnym wokalno-instrumentalnym składzie pod dyrekcją swego założyciela i kierownika artystycznego Eugeniusza Kusa z udziałem solistów, którymi byli: Grażyna Flicińska-Panfil - sopran, Katarzyna Suska - mezzosopran, Wojciech Maciejowski - tenor, Jacek Janiszewski - bas. W programie znalazło się słynne oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla przedstawione w nieco skróconej postaci, w niemieckiej wersji językowej (na początku grudnia zespół prezentował je w Schwerinie). To trzyczęściowe dzieło oparte na tekstach biblijnych przedstawia przyjście Mesjasza, Jego śmierć i zmartwychwstanie oraz dokonane przez Niego zbawienie ludzkości. Kompozytor mieszkający przez większą część życia w Anglii skomponował Mesjasza w ciągu dwóch tygodni dla irlandzkiego Dublina i tamże odbyło się jego prawykonanie w 1742 r., wzbudzając entuzjastyczny zachwyt. Odtąd każda prezentacja dzieła staje się prawdziwym muzycznym świętem dla melomanów, zwłaszcza tych, u których nie tylko zaspokaja ono potrzeby estetyczne, lecz rozbudza także uczucia religijne. Jego starannie przygotowane wykonanie przez „Cameratę Novą” i solistów nacechowane było precyzją i umiejętnie wyważoną ekspresją, dostarczając licznie zebranym w seminaryjnym kościele słuchaczom wiele pięknych przeżyć. Zawdzięczać je należy w dużej mierze zaangażowaniu ze strony Eugeniusza Kusa. Miłym akcentem stał się moment udekorowania go Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, co nastąpiło bezpośrednio po zakończeniu koncertu.
Prezentacją wspaniałego dzieła oratoryjnego Haendla uwieńczyła „Camerata Nova” obchody 20-lecia swej działalności.
Pomóż w rozwoju naszego portalu