Święty Krzyż: pielgrzymi lubelscy adorowali relikwie Drzewa Krzyża Świętego

2018-08-08 19:27

apis / Święty Krzyż (KAI)

Jakub Hałun/ pl.wikipedia.org

Blisko 2 tys. uczestników 40. Pieszej Pielgrzymki Lubelskiej w drodze na Jasną Górę adorowało 8 sierpnia relikwie Drzewa Krzyża Świętego na Świętym Krzyżu, oddając im cześć poprzez ucałowanie. Eucharystii przewodniczył i wygłosił homilię bp Artur Miziński, sekretarz generalny KEP, który mówił o znaczeniu krzyża i jego roli w życiu chrześcijanina.

Bp Artur Miziński w homilii zwracał uwagę, że na Świętym Krzyżu, w godzinie miłosierdzia, oddawana jest cześć relikwiom Krzyża, na którym Jezus umarł za nasze grzechy.

- W takim miejscu musimy sobie postawić dwa pytania: jaki jest mój krzyż i jaki jest mój stosunek do niego? Wszyscy spotykamy krzyże i różnego rodzaju trudności: w pracy, w rodzinie, we wspólnocie. Nie ma człowieka, który by nie doświadczył krzyża. W tym wszystkim najważniejszy jest nasz stosunek do niego. Kiedy nasze krzyże oddajemy Bogu, mogą stać się one źródłem pokoju i radości – wskazywał biskup.

Hierarcha zauważył, że jednak dzisiejszy świat odrzuca krzyż, mówi, że można żyć i funkcjonować bez niego. Dlatego, jak mówił dalej, ludzie boją się krzyża, chcą go usunąć ze swojego życia, jednak jest to niemożliwe.

- Trzeba nam bronić krzyża Chrystusa, by nasze życie nie okazało się bezsensowne. Jest ona dla nas znakiem chluby, znakiem nadziei na zwycięstwo nad złem i śmiercią. Ileż to razy wydawało się nam, że Bóg Ojciec nie mógł wybrać innej drogi do odkupienia człowieka. Jednak On w Swojej mądrości, w Swojej miłości, wybrał najlepszą drogę. Drogę krzyża, która dla nas staje się przestrzenią spotkania z Bogiem – wskazywał biskup.

Przypomniał, że znak krzyża jest znakiem nadziei, gdyż Bóg tak bardzo nas kocha, że wydaje Swojego Syna na śmierć.

- Jezus także mówił o krzyżu, o konieczności jego dźwigania w codzienności. Jego słowa skierowane są do wszystkich, którzy chcą Go naśladować. Nie ma chrześcijaństwa bez krzyża. Jeśliby usunąć krzyż z chrześcijaństwa, stałoby się ono niewiarygodne i pozbawione znaku nadziei. Krzyż zawsze obecny jest w naszej codzienności, dlatego stale musimy się pytać o nasz stosunek do krzyża. Bez Chrystusa stanie się on tylko ciężarem i znakiem przekleństwa – podkreślał biskup.

Hierarcha podkreślał, że w pielgrzymce do tronu Jasnogórskiej Pani pielgrzymi idą szklakiem wpatrzeni w przykład Maryi, Matki Jezusa i naszej Matki, zaś krzyż łączy się z życiem wiary, dlatego w życiu Maryi nie brakowało go.

- Nam, jej dzieciom, potrzeba matczynego przykładu życia wiary. Ona jest naszą przewodniczką na drogach życia. Ona stale uczy nas podejmować nasze codzienne krzyże. Przystąpmy do ołtarza i uwierzmy w ukrzyżowanego Pana. Prośmy Go, aby uwolnił nas spod jarzma grzechu i prowadził nas drogą świętości – zachęcał bp Artur Miziński.

Po zakończeniu Eucharystii i dalszej adoracji relikwii Drzewa Krzyża Świętego pielgrzymi wyruszyli w dalszą drogę, by najbliższą noc spędzić w okolicznych miejscowościach pod Świętym Krzyżem w gościnnych progach domostw, które od lat z wielką radością goszczą pielgrzymów zdążających do Częstochowy. Przybędą oni na Jasną Górę 14 sierpnia.

Święty Krzyż jest najstarszym polskim sanktuarium. Przechowywane są w nim relikwie Drzewa Krzyża Świętego. Opactwo benedyktyńskie założone zostało w inicjatywy Bolesława Chrobrego w 1006 r. Od X w. do kasacji opactwa w 1819 r. gospodarzami sanktuarium byli benedyktyni, obecnie opiekę nad nim sprawują Misjonarze Oblaci Maryi Niepokalanej.

Tagi:
relikwie Święty Krzyż

Pozwólcie się prowadzić Chrystusowi

2019-06-04 13:09

Ks. Adam Stachowicz
Edycja sandomierska 23/2019, str. 6-7

Już po raz dziewiąty odbyła się pielgrzymka dziękczynna młodzieży na zakończenie pewnego etapu nauki. W tym roku na Święty Krzyż wyjątkowo przybyli uczniowie najstarszej klasy szkoły podstawowej oraz gimnazjum. Przy Relikwiach Drzewa Krzyża Świętego modliło się blisko 900 uczniów, nauczycieli, wychowawców i katechetów

Przybyło tak wielu młodych pielgrzymów, że nie wszyscy zmieścili się w świętokrzyskiej bazylice

Swoje pielgrzymowanie uczestnicy spotkania rozpoczęli 24 maja od nabożeństwa Drogi Krzyżowej. – Z racji na warunki atmosferyczne młodzież i ich opiekunowie nie mogli wejść na Święty Krzyż szlakiem królewskim, ale wchodzili od strony Huty Szklanej. Szli, rozważając w swoich grupach stacje Drogi Krzyżowej. Podczas pobytu na Świętym Krzyżu młodzi zawierzali zakończony etap edukacji w szkole podstawowej oraz w gimnazjum, a jednocześnie polecali Bogu wybór nowych szkół – zaznacza ks. Marian Bolesta, diecezjalny duszpasterz dzieci i młodzieży.

Po dojściu na miejsce spotkania pielgrzymów powitał o. Dariusz Malajka OMI, rektor bazyliki na Świętym Krzyżu. Następnie członkowie grupy muzycznej Full Power Spirit, działający w nurcie muzyki chrześcijańskiej, a tworzący głównie w stylu hip-hop, wystąpili przed młodymi nie tylko z przekazem muzycznym, ale również ewangelizacyjnym.

Wspólna modlitwa

Centralnym momentem spotkania młodych była wspólna Eucharystia, której przewodniczył bp Edward Frankowski, a koncelebrowali liczni duszpasterze, którzy przybyli z młodzieżą. W homilii biskup, zwracając się zarówno do tych, którzy przyjęli sakrament bierzmowania, jak i tych, którzy w najbliższym czasie go przyjmą, mówił: – Sakrament bierzmowania to sakrament dojrzałości chrześcijańskiej, czyli życia coraz bardziej odpowiedzialnego. Bierzemy odpowiedzialność za to, co mówimy oraz za nasze myśli i czyny. Dajmy się prowadzić Chrystusowi, wierzmy i ufajmy Mu, bo On jest naszym najlepszym przyjacielem. Chciejmy, aby nasze życie było wędrowaniem z Chrystusem, aby On ciągle poprawiał i udoskonalał nasze życie. Sakrament bierzmowania to początek drogi, która wymaga wiele wysiłku oraz początek drogi poznawania i uczenia się siebie oraz innych ludzi. To przede wszystkim początek poznawania i uczenia się Chrystusa, a co za tym idzie – uczenia się patrzenia na życie tak, jak patrzy Chrystus – podkreślał bp Edward Frankowski.

Biskup zaprosił również młodych na mające się odbyć w dniach od 7 do 9 czerwca Diecezjalne Spotkanie Młodych w Klimontowie oraz na zakończenie święta młodych do Sandomierza. Po krótkiej przerwie na posiłek pielgrzymka zakończyła się Koronką do Bożego Miłosierdzia.

Głos młodych pielgrzymów

– W najbliższym czasie chcę przystąpić do sakramentu bierzmowania. Dobrze przygotowywałam się i uważam, że jestem gotowa, aby przyjąć ten sakrament. Przybyłam tutaj, aby umocnić się w Duchu Świętym – zaznacza Magdalena Winogrodzka.

– Razem z moim oddziałem Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży z Połańca przyjechałam na Święty Krzyż, aby zawierzyć się w pełni Panu Bogu, szczególnie w tym czasie pełnym ważnych życiowych decyzji związanych z wyborem szkoły średniej. Dzięki temu wyjazdowi umocniłam się z przekonaniu, że należy kroczyć tą drogą, która prowadzi nas do nieba. Drogą Pana Boga – mówi Eliza Kurowska.

– Na Święty Krzyż pielgrzymowałam, ponieważ myślę, że było to dopełnienie sakramentu bierzmowania. Sądzę, że decyzja o wybraniu się do tego miejsca była dobrym pomysłem. Droga, którą szliśmy, zaczęła się u podnóży szczytu, następnie Msza św. i zejście. Cały ten dzień dodał mi siły i zbliżył do Boga – dodaje Tatiana Adaś.

Jasna Góra: pierwszy pielgrzymkowy „szczyt”

2019-07-15 18:09

it / Częstochowa (KAI)

Na Jasnej Górze odbywa się dziś pierwszy tzw. pielgrzymkowy szczyt. Na święto Matki Bożej Szkaplerznej przybyły tysiące pątników. Dwie piesze pielgrzymki diecezjalne i kilka mniejszych. Wszystkim towarzyszyła modlitwa o owoce Ducha Świętego, nowe powołania i za Polskę.

Bożena Sztajner/Niedziela

W 39. pielgrzymce przemyskiej wśród 1,2 tys. osób podążał jak zwykle metropolita przemyski abp Adam Szal, który podkreślał, że czuje wielką potrzebę bycia z ludem Bożym. - Myślę, że pielgrzymka piesza jest pięknym obrazem Kościoła będącego w drodze, Kościoła, który jest nieraz utrudzony, ma przeszkody, ale ma jasno sprecyzowany cel. Dla nas pielgrzymów tym celem jest wspólne przebywanie, wspólna modlitwa, i dojście na Jasną Górę, by uczestniczyć we Mszy św., bo Matka Boża doprowadza nas do Eucharystii. Czuję potrzebę serca, aby iść razem z tym Bożym ludem - mówi.

- Czujemy radość, szczęście i emocje, które są nie do opisania. Taki miesiąc poślubny na pielgrzymce, żeby podziękować Matce Bożej za to, że dała nam siebie - podkreślają nowożeńcy, którzy w ślubnych strojach wkroczyli w progi Jasnej Góry.

W drodze modliliśmy się za Polskę – powiedziała Bożena z Jarosławia. Wyjaśniła, że było np. nabożeństwo za Ojczyznę, bo „w dzisiejszych czasach bardzo ważna jest modlitwa za nasz kraj”. - Mieliśmy też białe koszulki z czerwonymi napisami, by idąc przypominać o Polsce – zauważyła pątniczka.

- Doświadczaliśmy ogromnej życzliwości od ludzi przez wszystkie dni naszego pielgrzymowania – zaznaczył pan Kazimierz. Jak podkreślił „właściwie niczego nam nie brakowało w drodze”.

Dla pani Heleny była to pierwsza piesza pielgrzymka. - Jestem pierwszy raz z trójką dzieci przede wszystkim dlatego, że chciałam moje dzieci zawierzyć Matce Bożej. Było wspaniale – wyznała.

W tym roku na pielgrzymce przemyskiej była nowość. Diecezjalne Radio Fara zainicjowało sztafetę różańcową. - W czasie całej pielgrzymki a więc przez 12 dni, ludzie modlili się na różańcu przez całą dobę - powiedział ks. Zbigniew Suchy, koordynator pielgrzymki. Duchową łączność przeżywało ok. 2 tys. osób.

Pielgrzymi podkreślają, że pogoda w tym roku była wspaniała. - Ani razu nie musieliśmy wyciągać deszczowników - zauważają.

Hasłem pielgrzymki przemyskiej były słowa „W mocy Bożego Ducha”. - Zastanawiamy się nad bardzo ważną tajemnicą naszej wiary, tajemnicą obecności Ducha Świętego w życiu Kościoła i życiu każdego z nas. Rok temu zastanawialiśmy się nad darami Ducha Świętego, które w sposób szczególny otrzymujemy w sakramentach świętych, szczególnie w sakramencie bierzmowania, a w tym roku realizowaliśmy jakby następny etap, zastanawiając się jak przynosić owoce, o których pisze św. Paweł w liście do Galatów – powiedział abp Szal.

Na Jasnej Górze na pielgrzymów oczekiwał pochodzący z arch. przemyskiej bp Jan Ozga, który od 31 lat posługuje na misji w Kamerunie. -Moja obecność związana jest z osobistym doświadczeniem tutaj, na Jasnej Górze - wyjaśnia bp Jan Ozga – W 1988 r. przed wyjazdem na misję w ramach akcji ‘100 misjonarzy jako żywy dar Kościoła polskiego’, byłem tutaj, żeby jasnogórskiej Pani, a przez Nią Bogu zawierzyć posługę w świecie misyjnym i wtedy też powiedziałem, że ‘ilekroć będę w Polce, tylekroć w Twoim domu’. To jest spełnienie słowa, ale i pragnienie serca, bo zawsze znajduję kilka godzin czasu, by tu zawierzyć siebie, swoją rodzinę, Kościół powszechny, misyjny.

85. kompania poznańska szła „Z Maryją w nowe czasy” i wpisywała się w trwający w arch. poznańskiej czas nawiedzenia kopii Cudownego Obrazu.

- Dla wielu jest to czas powitania i zaproszenia Matki Bożej do naszych wspólnot parafialnych. Szczególną intencją, którą powierzamy są nowe powołania, których w naszej archidiecezji brakuje – powiedział jeden z kapłanów.

W pielgrzymce poznańskiej przyszło prawie 1,7 tys. pątników. Pani Elżbieta przyszła czwarty raz z córką i synem. - Było wiele trudności, ale udało się dojść, za co bardzo dziękuję Matce Bożej. Dla mnie jest to czas wyciszenia, zatrzymania się. Oczywiście mam intencje, ale chciałam przez te 11 dni być bliżej Pana Boga, i dziękuję, że mam do Kogo pielgrzymować – powiedziała pątniczka.

Jasnogórskie prymicje witając pielgrzymów odprawiał bp Szymon Stułkowski, od dwóch miesięcy biskup pomocniczy arch. poznańskiej. - Mam duże poczucie wdzięczności za ich świadectwo wiary - mówił i wyjaśniał: „oni omadlają nas, naszą diecezję, Kościół, ofiarują cierpienie, zmęczenie, to jest piękne”. - Z wielką wdzięcznością tu staję, bo też to przeżywałem jako pielgrzym i dziś cieszę się, że jako biskup mogę ich witać – zaznaczył biskup.

- Peregrynacja kopii Cudownego Wizerunku Matki Bożej to dla wielu osób okazją, aby zmobilizować się do tego, żeby wyruszyć na Jasną Górę, o czym świadczy duża liczba pielgrzymów, którzy po raz pierwszy wyruszyli - zauważa ks. Jan Markowski, kierownik pielgrzymki. Dodaje, że „w jednej z grup nawet 1/3 pielgrzymów to pierwszaki, więc należy ich podziwiać i zachęcać do dalszego pielgrzymowania”.

W zależności od miejsca wyjścia pątnicy w ciągu 10-13 dni pokonywali ok. 290 km. Na trasie wspierało ich 32 księży, 13 kleryków, 17 sióstr zakonnych oraz 2 braci.

- Gdy człowiek pójdzie w pielgrzymce pierwszy raz, to potem nie sposób jest się wyrwać. Jesteśmy dla siebie jak rodzina, wspieramy się, wiemy o sobie takie rzeczy, o których normalnie się nie mówi. Przyciąga też to, że ma się poczucie przynależności do jakiejś wspólnoty. Teraz, gdy tu już dotarliśmy, czujemy ogromną radość, że jesteśmy u stóp Matki, ale także smutek, że te 11 dni właśnie dobiega końca – powiedziała Kinga z Grodziska Wielkopolskiego.

Już od wczoraj na Jasnej Górze modlą się uczestnicy 150. pielgrzymki piotrowskiej, ale przybyły także grupy m.in. z Trzebuni, Rozprzy czy Gorzkowic. Większość pozostanie do jutra, by tu przeżywać maryjny odpust. Msza św. odpustowa sprawowana będzie na szczycie o godz. 11.00.

Jakubów: Zaproszenie na uroczystości odpustowe

2019-07-16 11:34

Kras.

Ks. kan. Stanisław Czerwiński, kustosz sanktuarium św. Jakuba Apostoła oraz Bractwo św. Jakuba Apostoła w Jakubowie zapraszają na uroczystości odpustowe ku czci swojego Patrona. Odbędą się one w dniach od 25 do 28 lipca.

Archiwum Aspektów
25-28 lipca odbędą się uroczystości odpustowe w sanktuarium św. Jakuba Apostoła w Jakubowie

W tym roku uroczystości odpustowe ku czci św. Jakuba Apostoła Starszego w sanktuarium odbędą się w dniach od 25 lipca do 28 lipca i w poszczególnych dniach zapowiadają się następująco:

25 lipca - imieniny liturgiczne św. Jakuba Apostoła - Różaniec o godz. 17.00 i Msza św. o godz. 17.30 z ucałowaniem Relikwii św. Jakuba. Po Mszy św. poświęcenie pojazdów.

26 lipca - Różaniec o godz. 17.00 i Msza św. o godz. 17.30 z ucałowaniem Relikwii św. Jakuba. Po Mszy św. poświęcenie pojazdów.

27 lipca - główne uroczystości odpustowe. Różaniec o godz. 17.00 i Msza św. o godz. 17.30 z ucałowaniem Relikwii św. Jakuba. Po Mszy św. koncert Orkiestry Górniczej z Polkowic - Sieroszowic i poświęcenie pojazdów. Wszyscy wierni parafii i goście są zaproszeni na wspólną Biesiadę Jakubową pod Jakubowy Wigwam koło Sali Wiejskiej.

28 lipca - Msza św. o godz. 12.00 z ucałowaniem Relikwii św. Jakuba. Modlitwę różańcową przed ołtarzem Matki Bożej poprowadzą członkowie Żywego Różańca. W czasie Różańca, okazja do spowiedzi św. W tym roku głównym uroczystościom będzie przewodniczył ks. dr Aleksander Walkowiak, przeżywający Złoty Jubileusz Kapłaństwa.

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.