Reklama

„100 modlitw za Polskę” - nowa książka w serii Biblioteki „Niedzieli”

2018-09-07 16:53

ks.mf, akw


Nagrodzona książka

„100 modlitw za Polskę. Owoc konkursu „Na stulecie odzyskania niepodległości – modlitwa za Ojczyznę”, to tytuł książki, która pod redakcją ks. Zbigniewa Krasa, kapelana Prezydenta RP, ukazała się w serii Biblioteki „Niedzieli”.

Książka jest wyborem blisko 2 tysięcy modlitw nadesłanych do redakcji „Niedzieli” na konkurs pt. „Na stulecie odzyskania niepodległości – modlitwa za Ojczyznę”. Z inicjatywą zorganizowania konkursu późną jesienią 2017 r. do redaktor naczelnej „Niedzieli” Lidii Dudkiewicz zwrócił się ks. Zbigniew Kras, kapelan Prezydenta RP.

Zorganizowaniem konkursu zajęła się redakcja „Niedzieli”, swoim patronatem objął go Prezydent RP Andrzej Duda, natomiast patronami duchowymi byli abp Wacław Depo – metropolita częstochowski oraz o. Marian Waligóra – paulin, przeor klasztoru na Jasnej Górze.

Zobacz także: KUP KSIĄŻKĘ

Modlitwy zebrane w książce zostały podzielone na trzy kategorie wiekowe: dzieci, młodzież i dorosłych. Jej przesłaniem jest przypomnienie o potrzebie modlitwy za Ojczyznę.

Reklama

Najmłodsi autorzy tekstów wypowiadają się na miarę swoich możliwości, ale zawsze szczerze i bezpośrednio. „Daj nam tylko wolną Polskę,/ tu chcę mieszkać, gdy dorosnę” – czytamy w jednej z modlitw.

Również młodzież w swoich modlitwach przeprasza za niewłaściwe korzystanie z daru wolności i prosi byśmy jej „nie zatracili przez nasze przywary i zgubne namiętności”.

Natomiast autorzy dorośli przywołują w swoich modlitwach najważniejsze zdarzenia, które stanowią o naszej pamięci i tożsamości: Chrzest Polski, naszych świętych patronów i wielkich Polaków, którzy oddali wszystko dla świętej sprawy wolności, ale też dziękują za małe radości każdego dnia, za szczęśliwy dom i rodzinę.

„Modlitewnik stał się swoistą manifestacją tego, co „dzieje się” w sercach i umysłach dzieci, młodzieży i dorosłych kochających Polskę” – napisał w swoim słowie do książki abp Wacław Depo, metropolita częstochowski.

„Modlitwy napisane zostały przez zwykłych Polaków i dla zwykłych Polaków, dla wszystkich zatroskanych i kochających Ojczyznę, bo Polsce potrzeba modlitwy , także w XXI wieku” – podkreśla w słowie wstępnym ks. Zbigniew Kras, kapelan Prezydenta RP. „Publikując teksty nowych modlitw, zachęcamy do modlitwy za Polskę, zachęcamy do modlitwy wszystkich i o każdej porze, nie tylko w dniu wielkiego święta, nie tylko kiedy chwile trudne czy trwoga ogarniać będą nasze serca i umysły, ale każdego dnia. Pamiętając o tym, że gdy modlimy się za Polskę, modlimy się także za siebie” – napisał kapelan.

Jak zauważa redaktor naczelna „Niedzieli” Lidia Dudkiewicz „konkurs „Niedzieli” pt. „Na stulecie odzyskania niepodległości – modlitwa za Ojczyznę” wywołał wielkie modlitewne pospolite ruszenie”.

„Cieszymy się, że mogliśmy dwa tysiące modlitw napisanych przez uczestników konkursu dołączyć do tych, które powstawały poprzez wieki, którymi modlono się w intencji Polski i Polaków” – dodaje red. Lidia Dudkiewicz.

W konkursie wzięło udział 879 osób. W poszczególnych kategoriach było to: 332 dzieci (do lat 12), 230 uczniów wieku od 12 do 18 lat oraz 317 osób dorosłych. Najmłodszy uczestnik liczył 7 lat, najstarszy – 90+. Idea konkursu trafiła do czytelników w całej Polsce: od Przemyśla po Szczecin, od Kwidzyna po Legnicę. Wśród uczestników byli także autorzy z zagranicy: USA, Kanady, Włoch, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Ukrainy i Białorusi. Wielu autorów nadesłało kilka prac. W sumie na konkurs napłynęło blisko 2 tys. modlitw, które są owocem refleksji i przemyśleń o Polsce, jej historii i współczesności oraz wyrazem zatroskania o przyszłość Polski i Polaków.

Nadesłane prace oceniła komisja konkursowa w składzie: ks. Zbigniew Kras - przewodniczący, ks. Krzysztof Pawlina, ks. Wacław Buryła, Marian Florek, Anna Wyszyńska.

Laureaci Konkursu „Niedzieli” pt. „Na stulecie odzyskania niepodległości - modlitwa za Ojczyznę” 13 czerwca 2018 r. zostali przyjęci w Pałacu Prezydenckim w Warszawie i spotkali się z Pierwszą Damą Agatą Kornhauser-Dudą.

Tagi:
książka

Reklama

Chory na Polskę

2019-04-16 18:54

Wiesława Lewandowska
Niedziela Ogólnopolska 16/2019, str. 36-37

Trudno tę książkę kupić, nawet w księgarniach przychylnych autorom kojarzonym z prawicą, PiS-em, a najogólniej biorąc, tym mało poprawnym politycznie, takim jak Witold Gadowski. Nawet podobnie niepoprawny politycznie księgarz, którego witryna zawsze jest gęsto poprzetykana tytułami budzącymi niesmak jedynie słusznych kreatorów opinii publicznej, rozkłada ręce: miałem, sprzedało się, dziwna sprawa, ale w hurtowniach też nie ma, może będzie jakiś dodruk. W końcu udało mu się ją wytropić w jednej z małych hurtowni.
– Ostatni egzemplarz – powiedział mi z dumą zdobywcy

Krzysztof Sitkowski/KPRP
Obchody 9. rocznicy katastrofy smoleńskiej – Warszawa, 10 kwietnia 2019 r

Jako żywo przypominają się czasy tzw. drugiego obiegu, kiedy to zakazane treści były produkowane przez podziemne wydawnictwa i rozprowadzane w zaufanych kręgach, prywatnymi kanałami, po znajomości. Wprawdzie mamy wolność słowa, każdy może pisać, co chce, ale już tzw. wolny rynek księgarski mocno trzyma w garści niewidzialna ręka bardzo konkretnej i jednoznacznie określonej polityki; nie każdy autor może korzystać z pełnej wolności wydania i kolportażu swego dzieła, zwłaszcza gdy nie mieści się w dominującym lewoskrętnym nurcie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Delegat KEP: szkoła jest dobrem wspólnym całego społeczeństwa

2019-04-24 16:21

rozmawiał Tomasz Królak / Radom (KAI)

Obydwie strony powinny szukać dobra dzieci, dobra szkoły, dobra autorytetów – mówi KAI bp Piotr Turzyński, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. duszpasterstwa nauczycieli. Podkreśla też, że szkoła jest dobrem wspólnym społeczeństwa i wspólnoty narodowej i nie może być instrumentem w rękach małej grupy. Biskup ocenia, że jednym z najsmutniejszych owoców trwającego strajku jest podział w gronie pedagogicznym.

diecezja.radom.pl
Ks. Piotr Turzyński

Publikujemy treść rozmowy z bp. Piotrem Turzyńskim:

Tomasz Królak (KAI): Jako delegat KEP ds. duszpasterstwa nauczycieli zapewne szczególnie pilnie obserwuje Ksiądz Biskup przedłużający się strajk tego środowiska...

Bp Piotr Turzyński: – Wydaje mi się, że kryzys wybuchł nie tylko z powodów ekonomicznych, choć niektóre środowiska koncentrują się wyłącznie na tym, ale również z powodu nabrzmiałych problemów cywilizacyjnych, np. zauważamy upadek autorytetów, chaos aksjologiczny, nieracjonalne czasem wymagania stawiane młodym w związku z rozwojem cywilizacji. To jest też trochę kryzys szkoły jako instytucji i dlatego wymaga wysiłku i jakiejś ofiary wszystkich stron. A na pewno dobrej woli w spotkaniach i dialogu. Nie ulega wątpliwości, że na tym znalazły również pożywkę motywy polityczne wynikające ze starcia dwóch światów i nie jest to bynajmniej tylko starcie dwóch największych bloków politycznych, ale raczej tego, co tradycyjne, naturalne z tym, co liberalne i stawiające jedynie własne dobro i własną wolność na czele wartości. Kiedy sobie uświadamiany korzenie sporu, możemy się zdystansować trochę do swoich emocji i przekroczyć siebie w imię czegoś większego niż „ja” i „chwila”. Kto rezygnuje z dialogu, obnaża jednak swoją małość.
Nauczyciele powinni czuć się dowartościowani w swojej misji także przez godziwe wynagrodzenia, ale z drugiej strony ta godność nauczycieli powinna ich mobilizować do ciągłego rozwoju i do podejmowania szlachetnego trudu nie tylko dydaktycznego, ale także pedagogicznego. Ten trud pedagogiczny i odpowiedzialność nie są dla wszystkich oczywiste. To jednak jest misja wobec młodych, ale także misja wobec społeczeństwa i wobec przyszłości. Szkoła jest dobrem wspólnym społeczeństwa i wspólnoty narodowej i nie może być instrumentem w rękach małej grupy. Słychać było niestety w tym czasie i takie głosy: skończmy z tą misją zawodu nauczyciela.
Nie jest właściwe wprowadzanie dzieci i młodzieży w konflikty dorosłych. W rodzinie kochający dzieci małżonkowie nie wprowadzają ich w konflikt, który istnieje między dorosłymi. Szkoda, że dzieci i młodzież często w tych dniach wędrujący po galeriach handlowych odmieniają na różne sposoby słowo strajk. To nie jest właściwa inicjacja w społeczne sprawy. I proszę zauważyć, że nie rozważam tu, która strona jest bardziej winni, mówię tylko, że obydwie powinny szukać deeskalacji, dobra dzieci, dobra szkoły, dobra autorytetów, jakimi są zarówno rodzice jak i nauczyciele.
Ogólnopolskie Duszpasterstwo Nauczycieli jest gotowe służyć jako mediator w sporze, jeśli będzie zaakceptowane przez wszystkie strony. Mówił o tej gotowości Kościoła m.in. Prymas Polski.

– Tymczasem w piątek odbędzie się okrągły stół ws. oświaty. O czym powinny pamiętać wszystkie strony – także środowiska, które zapowiedziały, że w spotkaniu nie wezmą udziału – aby to wydarzenie przyniosło dobry skutek?

– „Okrągły stół” jest bardzo cenną inicjatywą i chyba wielu Polaków czeka na zakończenie strajku i konfliktu. Równocześnie jest to okazja do podjęcia poważnej dyskusji na temat dzisiejszej szkoły. Wydaje mi się jednak, że wszystkie strony powinny uzbroić się w cierpliwość i okazać dobrą wolę w szukaniu rozwiązań. Ponieważ konflikt ma podłoże głębokie, to rzeczy nie rozwiążą się za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.
Warto pamiętać, że szkoła to nie tylko nauczyciele. Szkoła to również dzieci i młodzież, a także rodzice. Ostatecznie to nauczyciele służą młodym, a nie młodzi nauczycielom. Służąc młodym, służą społeczeństwu tzn. jego przyszłości. Znamy słowa Jana Zamoyskiego: „takie będą Rzeczpospolite, jakie jest jej młodzieży chowanie”. Problemem jest nie tylko wynagrodzenie nauczycieli, czy w ogóle niedofinansowanie edukacji, problemem jest dlaczego przeładowane są programy i nie potrafimy zrobić syntezy wiedzy i odróżnić fundamentów od rzeczy dodatkowych. W związku z tym problemem jest powierzchowność i brak pogłębienia, problemem są korepetycje – jeśli muszą na nie chodzić wszyscy, to coś ze szkołą czy systemem szkolnym jest nie tak.
Ale najbardziej podstawowe jest zagadnienie, jakiego człowieka chcemy uformować, wykształcić i wychować. I tu potrzebna szczera merytoryczna dyskusja, otwartość, prawda a nie postprawda oraz odwaga w podejmowaniu wyzwań. To są zadania na lata, ale powtórzę: potrzeba dyskusji, szukania wspólnego dobra następnych pokoleń, potrzeba cierpliwości i odwagi. Warto też pamiętać, że ludzkie rozwiązania ze względu na ograniczoność człowieka nie są idealne i nie są na zawsze.
Mam nadzieję, że do okrągłego stołu edukacyjnego zostały zaproszone także szkoły katolickie, które w Polsce posiadają piękną tradycję i ważne miejsce.

– Strajk na pewno spowodował podziały wśród nauczycieli. Czy nie będzie rzutował na stosunki w pracy po zakończeniu protestu, gdy wszyscy spotkają się w pokoju nauczycielskim? Co robić, by zniwelować te podziały?

– Strajk w środowisku nauczycieli zaowocował negatywnie. Jednym z najsmutniejszych owoców jest sygnalizowany w niektórych szkołach podział w gronie pedagogicznym. Jakkolwiek różnice istnieją zawsze, to jednak w strukturze wychowawczej szkoły jedność pedagogów jest bardzo ważna. To dotyczy także pewnej jedności celów z rodzicami. Jak tu spojrzeć rodzicom w oczy, gdyby, nie daj Boże, doszło do przełożenia np. matury czy jakiegoś egzaminu? Trzeba zrobić wszystko, by do tego nie doszło, aby za „szczęście” jednych nie zapłacili „nieszczęściem” inni. Nie mamy prawa stawiać takich żądań. Nie można żyć tylko tą chwilą, nie myśląc co będzie jutro, czy za miesiąc na następnej wywiadówce.
Co po strajku? Chrześcijaństwo jest bardzo mądre bo mówi nam, że każdy człowiek jest dotknięty grzechem pierworodnym, także księża, czy nauczyciele. Nie istnieje idealna grupa czy stan. Nauczyciele też mają swoje słabości, interesy, przestrzenie ignorancji, egoizmu, nie są ani lepsi ani gorsi od innych. Wszyscy jedziemy na tym samym wózku, dlatego potrzebne jest zrozumienie, przebaczenie, szukanie wyższych celów i wspólnego dobra. Niewłaściwe jest napawanie się czyimiś błędami, czy śmiesznością. Trzeba żyć, najpierw sobie stawiając wymagania i przebaczając innym.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Strajk zawieszony

2019-04-25 14:41

Agnieszka Bugała

Urząd Miasta Wrocławia podaje, że na 188 wrocławskich szkół podstawowych i przedszkoli w strajku bierze dziś udział 165 placówek a 23 placówki nie strajkują. W szkołach podstawowych i przedszkolach udział w strajku zgłosiło 3600 nauczycieli, 997 podjęło pracę. Rano do szkół podstawowych i przedszkoli przyszło na zajęcia 3952 dzieci, a obecni w pracy nauczyciele są w stanie objąć opieką 9542 dzieci.

pixabay

Spośród 40 szkół ponadpodstawowych wciąż strajkuje 38 szkół, 2 placówki nie strajkują. Do strajku przystąpiło 934 nauczycieli, 480 nie strajkuje.

Raport UM z godz. 9.00 podaje, w 7 szkołach średnich uczniowie zostali sklasyfikowani i tym samym mogą przystąpić do matury.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem