Reklama

Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan

O dar jedności

Tegoroczny Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan, trwający od 18 do 25 stycznia, podczas nabożeństw w Lublinie zgromadził przedstawicieli ośmiu chrześcijańskich wyznań i wspólnot. Spotkania pod hasłem „Chrystus jedynym fundamentem Kościoła” odbywały się w kościołach: rzymskokatolickim, polskokatolickim, mariawickim, ewangelicko-augsburskim, w prawosławnej cerkwi oraz w zborach: zielonoświątkowym, baptystów i Kościoła Chrześcijan Wiary Ewangelicznej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zgodnie ze zwyczajem, na nabożeństwach ekumenicznych stosowano gościnną wymianę kaznodziei. Na przykład na Mszy św. w rzymskokatolickim kościele Nawrócenia św. Pawła przy ul. Bernardyńskiej 5 kazanie mówił abp Abel z prawosławnej diecezji lubelsko-chełmskiej, podczas nabożeństw w prawosławnej parafii Przemienienia Pańskiego przy ul. Ruskiej 15 i w kościele polskokatolickim przy ul. Kunickiego 9 słowo Boże głosił bp Mieczysław Cisło, a w kościele ewangelicko-augsburskim Świętej Trójcy przy ul. Ewangelickiej 1 przemawiał ks. Andrzej Gontarek z Kościoła polskokatolickiego. Przedstawiciele różnych wyznań głosili homilie także na południowych Mszach św. w kościele akademickim KUL. 20 stycznia Instytut Ekumeniczny KUL zorganizował sesję „O wspólnocie Stołu Pańskiego. Eucharystia - jednoczy czy dzieli?” z udziałem o. prof. Wacława Hryniewicza, ks. prof. Leonarda Górki oraz prelegentów z Kościołów: ewangelicko-augsburskiego, prawosławnego i ewangelicko-metodystycznego. „Specjalistyczny dialog doktrynalny i dialog na poziomie codziennego życia, w parafiach, rodzinach i sąsiedztwie, to bardzo ważne elementy ekumenii” - uważa bp Mieczysław Cisło. „Ekumenizm to troska chrześcijan o zszywanie jedynej rozdartej szaty Chrystusa. To zszywanie szaty trzeba wpisywać w krzyż - w rzeczywistość wymagającą przebaczenia, pokory, pojednania, w ten znak miłości i ludzkiej godności” - stwierdza bp Cisło.
Zdaniem ks. Dariusza Chwastka z Kościoła ewangelicko-augsburskiego, ekumenizm jest tam, gdzie człowiek spotyka się z drugim człowiekiem, gdzie chrześcijanie próbują szukać wspólnego języka do wyrażania prawd wiary. „Ekumenizm jest drogą wiodącą do pojednania. Kiedy idziemy nią razem, zaczynamy nawzajem odkrywać własną tożsamość wyznaniową. Ekumenizm jest przeciwny koncentrowaniu się na sobie. Nie może być ekumenizmu bez zrozumienia dla istniejącej w Kościołach wielości i różnorodności. Prawda przychodząca do nas za pośrednictwem innych chrześcijan absolutnie nie zagraża naszej tożsamości, ale często ją wzmacnia” - mówi ks. Chwastek. Abp Abel twierdzi, że bazą dążeń ekumenicznych jest uznanie przez wszystkich Jezusa Chrystusa za Pana i Zbawiciela. „Ruch ekumeniczny uświadamia nam, że więcej nas łączy, niż dzieli - wszyscy stajemy się chrześcijanami przez chrzest i uznajemy ustanowiony przez Chrystusa Kościół, któremu powierzono głoszenie świętej Ewangelii” - tłumaczy abp Abel. „Wierni modlący się na ekumenicznych spotkaniach przedłużają nastrój Wieczernika. Błagalna modlitwa do Boga o dar pełnej jedności wśród uczniów Chrystusa wynika z głębokiego zrozumienia Jego słów, abyśmy byli jedno” - mówi abp Józef Życiński. Człowiek otwarty na ekumenizm jest człowiekiem nadziei na spełnienie tych słów.
„Nie ma alternatywy dla dążenia do jedności” - stwierdza ks. Andrzej Gontarek z Kościoła polskokatolickiego, prezes regionalnego oddziału Polskiej Rady Ekumenicznej. Wspólne modlitwy to okazja do poznania nabożeństw w bratnich Kościołach, uczenia się szanowania różnic, kształtowania w sobie wrażliwości na sprawę jedności, wzajemnego otwarcia i podejmowania inicjatyw pozwalających na działanie łaski Bożej. Codziennie po nabożeństwach poszczególne wspólnoty zapraszały zebranych na modlitwie wiernych na skromne poczęstunki. Pieniężne ofiary zebrane podczas spotkań - zgodnie z zaleceniem Polskiej Rady Ekumenicznej - zostały przekazane za pośrednictwem Caritas na pomoc ofiarom grudniowego trzęsienia ziemi i tsunami w Azji południowo-wschodniej.

Nabożeństwa w tygodniu ekumenicznym to nie jedyne wspólne przedsięwzięcia przedstawicieli rożnych chrześcijańskich wyznań w Lublinie. Tradycyjnie w Wielki Piątek organizowana jest ekumeniczna Droga Krzyżowa ulicami Starego Miasta, w uroczystość Wszystkich Świętych odbywa się ekumeniczna procesja na cmentarzu przy ul. Lipowej, w Wigilię po Pasterce w archikatedrze lubelskiej chrześcijanie z bratnich Kościołów spotykają się na opłatku ekumenicznym, potem wspólnie kolędują przy szopce lubelskiej, a w ciągu roku w każdą ostatnią środę miesiąca (za wyjątkiem wakacji) wierni uczestniczą w modlitwie w intencji jedności w świątyniach i zborach poszczególnych wspólnot.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Brazylia: Sąd zakazał cytowania Biblii w urzędzie miejskim

2024-04-23 07:32

[ TEMATY ]

Biblia

Brazylia

Karol Porwich/Niedziela

Sąd stanu Sao Paulo, na wschodzie Brazylii, zakazał cytowania fragmentów Biblii podczas sesji rady miejskiej w 400 tys. mieście Bauru. Dominującą religią jest tam chrześcijaństwo, które wyznaje ponad 87 proc. miejscowej ludności.

W poniedziałkowym orzeczeniu, cytowanym przez lokalne media, sąd orzekł, że cytowanie Biblii, które dotychczas było powszechne w radzie miejskiej, jest sprzeczne ze świeckim charakterem państwa.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech - patron ewangelizacji zjednoczonej Europy

Pochodzenie, młodość i studia św. Wojciecha

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję