Reklama

Serwis przemyski

15 stycznia. W parafii pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Sanoku miał miejsce „opłatek” dla świeckich nauczycieli religii z południowej części archidiecezji przemyskiej. Świąteczne spotkanie poprzedziło modlitewne czuwanie przed Najświętszym Sakramentem, które prowadził ks. Tadeusz Kocór, dyrektor Wydziału Nauki Katolickiej Kurii Metropolitalnej. Centralnym wydarzeniem katechetycznego spotkania była Msza św., której przewodniczył i homilię wygłosił bp Adam Szal.

17 stycznia. W Ośrodku Formacji i Kultury Chrześcijańskiej im. A. Jenke w Jarosławiu, w ramach permanentnej formacji odbywał się kurs dla neoproboszczów i księży przygotowujących się do podjęcia tej posługi. Zajęcia prowadził m.in. bp Adam Szal, który podzielił się z zebranymi duszpasterzami pastoralną refleksją oraz przewodniczył Mszy św. z okolicznościowąa homilią.

17 stycznia. W kaplicy Domu Studenckiego na „Poczekajce” w Lublinie bp Adam Szal przewodniczył koncelebrowanej Mszy św. dla młodzieży z archidiecezji przemyskiej studiującej na lubelskich uczelniach. Okolicznościową homilię wygłosił ks. Tadeusz Biały, duszpasterz akademicki. Po zakończonej Mszy św. był czas agapy. Spotkanie zorganizowali księża archidiecezji przemyskiej studiujący na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim.

18 stycznia. W auli Uniwersytetu Rzeszowskiego miała miejsce sesja naukowa poświęcona słudze Bożemu ks. Władysławowi Findyszowi, którego beatyfikacja zaplanowana jest na 24 kwietnia br. Jednym z prelegentów był ks. prof. Tadeusz Śliwa (WSD - Przemyśl), który przedstawił referat pt. Represje władz komunistycznych wobec Kościoła w archidiecezji przemyskiej po II wojnie światowej. Naukową sesję rozpoczęła Msza św. w kościele akademickim pod przewodnictwem bp. Adama Szala z Przemyśla i z homilią bp. Edwarda Białogłowskiego, sufragana rzeszowskiego.

19 stycznia. W liturgiczne wspomnienie św. Józefa Sebastiana Pelczara, mieszkańcy Korczyny zgromadzili się w parafialnej świątyni, by uczestniczyć we Mszy św. ku czci Świętego Rodaka. Odpustowej Sumie przewodniczył i okolicznościowe kazanie wygłosił bp Adam Szal. Wieczorem w bazylice archikatedralnej w Przemyślu Mszy św. ku czci Świętego Biskupa, w asyście kilkudziesięciu kapłanów przewodniczył abp Józef Michalik, a homilię wygłosił ks. Zbigniew Suchy. Podczas Mszy św. śpiewał chór kleryków WSD, pod batutą ks. Tadeusza Bratkowskiego.

21 stycznia. W Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Przemyślu odbył się tradycyjny „opłatek” dla społeczności akademickiej. Gościem świątecznego spotkania był arcybiskup senior Ignacy Tokarczuk.

22 stycznia. W Jarosławiu (Opactwo) miało miejsce spotkanie opłatkowe dla jarosławskiej Służby Zdrowia. Gościem spotkania był bp Adam Szal, który celebrował Eucharystię na rozpoczęcie świątecznej agapy.

23 stycznia. W Woli Zarczyckiej zakończyły się trwające od 21 stycznia rekolekcje ewangelizacyjne, które prowadził ks. Roman Wawro z Przemyśla wraz z zespołem moderatorów i animatorów. Uczestników rekolekcji odwiedził bp Adam Szal, który przewodniczył uroczystej Mszy św. na zakończenie duchowych ćwiczeń.

29 stycznia. W Przemyślu (Bursa dla Dziewcząt, ul. Chopina 1) zakończyły się trwające od 24 stycznia br. warsztaty formacyjno-muzyczne dla Młodzieżowej Diakonii Muzycznej Archidiecezji Przemyskiej. W zajęciach uczestniczyło 170 dziewcząt i chłopców z archidiecezji. Podczas warsztatów został przygotowany repertuar pieśni, którymi modlić się będzie młodzież podczas Spotkania Młodych Archidiecezji Przemyskiej w Leżajsku (18-20 marca br.). Zajęcia wokalne prowadziła Monika Brewczak z Sanoka, dyrygent Diakonii Muzycznej, we współpracy z muzykami: Mariolą Waliszko (Krosno), Grażyną Chomiszczak (Sanok) i Adamem Rymarzem (Warszawa). Moderatorem duchowej drogi był ks. Tadeusz Biały z grupą moderatorów i pedagogów. Należy zaznaczyć, że został wydany śpiewnik Diakonii Muzycznej pt. Śpiewaj Panu nową pieśń, opracowany przez Monikę Brewczak we współpracy z Marcinem Stachowiczem z Sanoka i Jackiem Dubielem z Przemyśla. Śpiewnik zawiera zapis nutowy oraz chwyty gitarowe pieśni i piosenek wykonywanych przez Diakonię. Można go nabyć w Wydziale Nauki Katolickiej Kurii Metropolitalnej w Przemyślu. Powstała także strona internetowa Diakonii Muzycznej, na którą serdecznie zapraszamy: www.diakonia.muz.przemysl.opoka.org.pl

Oprac. ks. Tadeusz Biały

Z życia Seminarium Duchownego

1 lutego. Dwunastu diakonów i brat Bazylianin, którzy pisali prace magisterskie pod kierownictwem ks. prof. Władysława Głowy, złożyło egzamin magisterski na KUL.

2 lutego. Z okazji przeżywanego Dnia Życia Konsekrowanego, wspólnota seminaryjna uczestniczyła w uroczystej Mszy św., która w bazylice archikatedralnej zgromadziła przedstawicieli żeńskich i męskich wspólnot zakonnych z naszej archidiecezji. Uroczystej Eucharystii przewodniczył bp Adam Szal, a homilię wygłosił abp Józef Michalik.

2 lutego. Podczas wieczornego nabożeństwa Słowa Bożego refleksjami o życiu zakonnym podzieliła się z alumnami s. Elżbieta Kot ze Zgromadzenia Sióstr Rodziny Maryi. Ukazała ona również sylwetkę bł. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego, założyciela zgromadzenia, którego ideały życia siostry realizują.

3 lutego. Diakoni - alumni VI roku otrzymali z rąk rektora ks. Mariana Rojka przydziały parafii, gdzie odbywać będą swoją duszpasterską praktykę wielkopostną.

3 lutego. Zakończyła się zimowa sesja egzaminacyjna dla pięciu lat studiów. Po zdaniu ostatniego egzaminu alumni wyjechali na zasłużony odpoczynek do rodzinnych domów.

3 lutego. W seminaryjnej czytelni czasopism na konferencji pedagogicznej, której przewodniczył abp Józef Michalik, spotkali się księża przełożeni i profesorowie WSD. Dokonano podsumowania wyników sesji zimowej i ustalono kalendarium wydarzeń seminaryjnych w drugim semestrze.

Oprac. ks. Kazimierz Gadzała

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Porzucił islam dla Jezusa

2020-01-08 08:08

Niedziela Ogólnopolska 2/2020, str. 14-15

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

chrzest

katolicy

islam

muzułmanie

katolicyzm

chrześcijanie

Archiwum Massima Mourada Ayariego

Zawsze miałem w sobie pragnienie nawrócenia – mówi Massimo

O powodach, które sprawiają, że muzułmanin wybiera chrześcijaństwo, z nawróconym na katolicyzm Massimem M. Ayarim rozmawia Włodzimierz Rędzioch

Włodzimierz Rędzioch: – Był Pan muzułmaninem, choć niepraktykującym. W 2018 r. został Pan ochrzczony i stał się katolikiem. Skąd ten wybór?

Massimo Mourad Ayari: – Prawdę mówiąc, to było coś, o czym marzyłem od dziecka. Mój ojciec był osobą umiarkowaną. Miałem wielkie szczęście, że dorastałem w dość świeckim otoczeniu, gdzie nikt nie zmuszał mnie do chodzenia do meczetu. Kiedy jeszcze mieszkałem w Tunisie, tata prowadzał mnie natomiast do zakonnic na letnie korepetycje. Uczęszczanie do klasztoru sprawiło, że darzyłem szacunkiem te chrześcijańskie kobiety, a fakt, że spędziłem dzieciństwo z chrześcijańskimi i żydowskimi rówieśnikami, poszerzył moje horyzonty.

- Co Pana nie przekonywało w islamie?

- Pamiętam, że gdy byłem dzieckiem, czytanie Koranu budziło we mnie niepokój i strach. Za każde wykroczenie przeciwko wierze grozi kara.

- Zaczął Pan więc zrywać z islamem. Na długo przed wyjazdem do Włoch?

- Około 20. roku życia zdałem sobie sprawę, że ten świat i ta kultura nie należą już do mnie. Opuściłem Tunezję i wyjechałem do Rzymu – tu znalazłem pracę w sektorze bezpieczeństwa, uzyskałem włoskie obywatelstwo i ostatecznie zdecydowałem się przejść na chrześcijaństwo. To było moje wyzwolenie i spełnienie mojego przeznaczenia, ponieważ wierzę, że zawsze miałem w sobie pragnienie nawrócenia.

- Urodził się Pan w kraju islamskim, jest synem muzułmanów, a dziś, już jako katolik, wstąpił Pan do włoskiej Partii Antyislamizacyjnej (Partito Anti Islamizzazione – Pai). Jak to możliwe?

– Przez długi czas rozmawiałem z moimi przyjaciółmi o brutalności tzw. żołnierzy Allaha, ale także o braku wdzięczności muzułmanów w stosunku do włoskiego państwa, które zaoferowało im wszystko: gościnność, możliwość godnego życia i swobody myślenia. Pomimo tego tylu muzułmanów pogardza kulturą włoską i zachodnią. Gorzej – próbuje ją zniszczyć. Aby zatem wyrazić mój sprzeciw wobec tego zjawiska, wstąpiłem do PAI.

- Ciągle słyszymy jednak deklaracje, że islam jest religią pokoju i że większość muzułmanów jest umiarkowana...

- Islam rodzi się z dżihadem, a dżihad rodzi się z islamem – jest to religia narzucona bronią. Jeśli jesteś muzułmaninem wśród innych muzułmanów, to tak – jest to religia pokoju, ale w stosunku do niemuzułmanów islam nie jest religią pokoju. Jeśli jesteś prawdziwym muzułmaninem, nie możesz być umiarkowany. Chociaż są też umiarkowani ludzie, którzy wyznają religię islamską w sposób nieortodoksyjny.

W stosunku do niemuzułmanów islam nie jest religią pokoju. Jeśli jesteś prawdziwym muzułmaninem, nie możesz być umiarkowany

- Czy w Europie istnieje realne ryzyko islamizacji?

– Problem polega na tym, że w tej chwili ryzyko islamizacji nie jest dostrzegane. Ale za każdym razem, gdy na włoskiej ulicy widzę kobietę z welonem, czuję, że ona zdradza nie tylko siebie jako kobietę, ale także kraj, który ją przyjął. Należy uniknąć tego, co ma miejsce we Francji: stworzenia całych dzielnic – gett muzułmańskich, w których obowiązuje prawo szariatu. Jeśli w takiej dzielnicy podczas ramadanu odważysz się zjeść kanapkę, wyrwą ci ją siłą z rąk. Gdy do takiej sytuacji dojdzie również w innych krajach europejskich, będzie to początek końca.

- W niektórych krajach islamskich muzułmanie, którzy wyrzekają się swojej wiary, są oskarżani o apostazję i ryzykują więzieniem lub karą śmierci. Czy kiedykolwiek czuł się Pan zagrożony po nawróceniu na katolicyzm?

– Na szczęście już dawno zerwałem więzi ze środowiskiem islamskim i teraz czuję się całkowicie wolny, nawet od strachu. To jest piękno chrześcijaństwa, które jest prawdziwą gwarancją laickości Europy. Jako chrześcijanin mam również możliwość przeżywać prywatnie moją wiarę, pielęgnować osobistą relację z Bogiem, bez zobowiązań i obawy przed sankcjami ze strony wspólnoty. Tego jednak nie można powiedzieć o islamie, który sam w sobie jest nie do pogodzenia z wolnością jednostki i demokracją.

David Garrison, profesor na Uniwersytecie Chicagowskim i autor książki A Wind in the House of Islam, szacuje, że na świecie może żyć od 2 do 7 mln byłych muzułmanów nawróconych na chrześcijaństwo. Według tego amerykańskiego islamoznawcy, „przeżywamy największe w całej historii zjawisko nawracania się muzułmanów na Jezusa Chrystusa”. „Niezwykle interesujące są nie tylko wielkość tych zjawisk (...), ale też fakt, że nie ograniczają się one do jednego miejsca na świecie, zauważamy je wszędzie – od Afryki Zachodniej po Indonezję. Bez względu na liczbę wydaje się niezaprzeczalne, że mamy tu do czynienia z ruchem strukturalnym dotykającym wszystkie kontynenty, który przybierze jeszcze większy wymiar w przyszłości” – twierdzi Garrison.

CZYTAJ DALEJ

Bp Guzdek: nie wolno nam sięgać po język i metody niegodne ucznia Chrystusa

2020-01-19 15:55

[ TEMATY ]

wojsko

katedrapolowa.pl

Stając w obronie zasad ewangelicznych wartości, musimy być otwarci na tych, którzy znajdują się na obrzeżach lub poza dostrzegalnymi granicami Kościoła – mówił w Krakowie bp Józef Guzdek. Biskup polowy Wojska Polskiego przewodniczył w kościele garnizonowym św. Agnieszki Mszy św., po której poświęcił tablicę upamiętniającą asa myśliwskiego Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii Stefana Janusa.

W homilii podkreślał, że chrześcijanie muszą być niejednokrotnie znakiem sprzeciwu, ale trzeba pamiętać o tym, aby „nie sięgać po metody i nigdy nie posługiwać się językiem niegodnym ucznia Chrystusa”.

Nawiązał do homilii św. Jana Chryzostoma, w której przestrzega on, by owce nie stały się wilkami. „Jak długo jesteśmy owcami, zwyciężymy. Otoczeni gromadą wilków, stajemy się mocniejsi. Gdy jednak stajemy się wilkami, ulegamy, ponieważ jesteśmy pozbawieni pomocy Dobrego Pasterza. Wszak nie jest on pasterzem wilków, ale owiec” – przywołał słowa tej homilii.

– Jakże to jest ważne, żebyśmy się nie „zwilczyli”; byśmy stosowali metody godne chrześcijanina! – podkreślił.

Kaznodzieja zauważył, że obrazem Kościoła jest bazylika św. Piotra w Rzymie: zarówno wnętrze świątyni, jak i plac z otaczającą go kolumnadą, przypominającą rozwarte ramiona. - Tak właśnie musi wyglądać Kościół katolicki. Gdyby zamiast kolumnady zbudował nieprzekraczalny mur, zrezygnowałby ze swojej katolickości – stwierdził hierarcha.

Jak zaznaczył, jako uczniowie Chrystusa, stając w obronie zasad i będąc świadkami ewangelicznych wartości, „musimy być otwarci na tych, którzy znajdują się na obrzeżach lub poza dostrzegalnymi granicami Kościoła”. - We wspólnocie Kościoła jest miejsce zarówno dla chrześcijan od urodzenia, jak i dla spóźnionych i zwlekających z odpowiedzią na łaskę wiary – dodał.

- Jakie jest moje chrześcijaństwo? Czy jestem wierny Ewangelii i ojczyźnie? Czy zdradziłem Chrystusa i ewangeliczne metody? – zapytywał zgromadzonych w świątyni. Podkreślił, że początkiem nawrócenia drugiego człowieka jest zdumienie. - W słowach i czynach powinniśmy być źródłem zachwytu i zdumienia, aby o nas mówiono tak jak o pierwszych chrześcijanach: „Patrzcie, jak oni się miłują, jak oni są wierni Chrystusowi i Ewangelii, jak oni są wierni wszystkim przykazaniom dekalogu” - mówił. Dodał, w sferze duchowej nic nie można osiągnąć „na rozkaz”.

Po Mszy św. biskup polowy Wojska Polskiego poświęcił tablicę, którą uroczyście odsłonili: przedstawicielka rodziny pilota Jolanta Janus, dyrektor krakowskiego oddziału IPN Filip Musiał i wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa Sławomir Pietrzyk

- Oddajemy dziś hołd temu konkretnemu oficerowi, ale widzimy w jego życiorysie także dokonania setek tysięcy innych polskich żołnierzy, którzy w mundurach polskich sił zbrojnych, a czasem także obcych armii alianckich walczyli przeciwko zniewoleniu w latach II wojny światowej. Widzimy wyjątkową determinację – powiedział Filip Musiał, przypominając życiorys Stefana Janusa i wysiłki, które podejmował, by mógł walczyć o wolność ojczyzny. Przywołał słowa gen. Stanisława Maczka: „Żołnierz polski walczył o wolność wszystkich narodów, ale umierał tylko dla Polski”.

Dr Filip Musiał przypomniał, że Stefan Janus podczas II wojny światowej wykonał 110 lotów bojowych, 27 lotów operacyjnych, mając potwierdzonych sześć zestrzeleń maszyn wroga, a jego wyjątkowość potwierdzają odznaczenia, które otrzymał m.in. Krzyż Srebrny Orderu Virtuti Militari, cztery Krzyże Walecznych i brytyjski Distinguished Service Order.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję