Reklama

IV Sesja Międzynarodowego Kongresu Ruchu „Europa Christi”

2018-10-18 07:10

Ewa i Tomasz Kamińscy

Ewa i Tomasz Kamińscy

Katolicki Uniwersytet Lubelski był 17 października 2018 r. miejscem IV Sesji „Prawo a wartości w Europie” II Międzynarodowego Kongresu Ruchu „Europa Christi”. Ks. dr hab. Mirosław Sitarz z KUL, witając znamienitych prelegentów oraz licznie zgromadzonych uczestników z Polski i zagranicy, przypomniał słowa św. Jana Pawła II, który na KUL mówił, że budowanie Europy na wartościach zakorzenionych w tradycji chrześcijańskiej jest korzystne dla wszystkich.

Prorektor, ks. dr hab. Andrzej Kiciński zauważył, że współczesną Europę trudno jest określić Europą wartości. Dlatego trzeba wrócić do myśli ojców założycieli Wspólnoty Europejskiej, którzy opierali swoje idee na wartościach chrześcijańskich.

Wojewoda Lubelski dr hab. Przemysław Czarnek zwrócił uwagę, że prawo naturalne w Europie choć jest fundamentem jej tożsamości, to jednak jest zapominane, a nawet zwalczane. Demokracja stała się dyktaturą skrajnie nietolerancyjnej mniejszości, a niezauważane są prawa większości. Stawanie przy prawdzie, która istnieje obiektywnie, bez względu na to, czy jest mniejszość, która tego nie akceptuje, jest w stanie uratować chrześcijańską Europę.

Zobacz zdjęcia: IV Sesja Międzynarodowego Kongresu Ruchu „Europa Christi”

Ks. Infułat Ireneusz Skubiś, twórca Ruchu „Europa Christi” zauważył, że bez Chrystusa prawo nie byłoby prawem. Dlatego stale trzeba szukać opcji prawnych, zgodnych z katolicką nauką społeczną.

Reklama

Bp Artur Miziński, sekretarz Generalny KEP, prowadzący pierwszy panel, przypomniał słowa św. Jana Pawła II, by Polska wniosła duchowy wkład we wspólnotę europejską.

O duchowym dziele, jakim jest kult maryjny, mówił abp Tomasz Peta z Kazachstanu, który dotarł do Polski rano po dwóch dniach podróży. Arcybiskup przypomniał dzieje polskich zesłańców w Oziornoje, gdzie w momencie największego głodu w 1941 r. pojawiło się jezioro z ogromną ilością ryb. Potraktowano to jako cud za sprawą Maryi. Obecnie znajduje się tam Narodowe Sanktuarium Matki Bożej Królowej Pokoju i światowe centrum modlitwy o pokój. – Adoracja i różaniec mogą uratować chrześcijańską Europę – powiedział abp Peta.

Ks. dr hab. Mirosław Sitarz (KUL) podkreślił, że dla św. Jana Pawła II elementem określającym tożsamość Europy jest Kościół, a chrześcijaństwo jest czynnikiem decydującym w historii Europy. Porządek prawny powinien uznawać i chronić te wartości, które stanowią najcenniejsze dziedzictwo humanizmu europejskiego.

Arturo Mari, fotograf 6 papieży, wspominał że Prymas Stefan Wyszyński przedstawił go kardynałowi Karolowi Wojtyle. Od tamtego momentu zaczęła się ich przyjaźń. Przez cały czas uważał go za ojca, a papież traktował go jak syna. Arturo Mari opowiedział kilka historii, które ukazywały św. Jana Pawła II jako człowieka bezpośredniego, pełnego humoru, świetnie nawiązującego kontakt z ludźmi, a jednocześnie wrażliwego na biedę i gotowego do wsparcia.

Panel drugi prowadził bp Ryszard Karpiński. „Osoba ludzka zasadą formowania ładu społecznego”, to temat wystąpienia ks. prof. dr. hab. Andrzeja Maryniarczyka SDB. Zwrócił on uwagę, że błędne rozumienie człowieka stoi u błędnych podstaw życia społecznego i nieprawidłowego definiowania osoby ludzkiej. Tylko chrześcijaństwo traktuje człowieka jako osobę, a osobę jako byt. Człowiek posiada swoją godność, jest podmiotem prawa i jednocześnie jego celem. Wszystkie zaś ludzkie wspólnoty pełnią funkcje pomocniczą i mają ułatwić rozwój człowieka.

Kaja Godek z Fundacji Życie i Rodzina mówiła o trudnościach, jakie napotyka w Polsce obrona życia od poczęcia do naturalnej śmierci. Do tej pory polski Sejm nie uchwalił prawa zakazującego zabijania dzieci poczętych, ulegając naciskom nielicznej grupki aborcjonistów wbrew woli większości obywateli. Podkreśliła, że katolicy powinni wymuszać na politykach działania na rzecz obrony życia.

Ks. prof. dr hab. Tadeusz Guz w swoim wystąpieniu podkreślił, że chrześcijańska koncepcja gospodarki traktuje człowieka jako współpracownika Boga. Dlatego praca stoi przed kapitałem, który ma służyć człowiekowi. Jednak ideologia neomarksizmu globalnego, poprzez odcięcie się od Boga, jako kreatora wszechświata, a od człowieka, jako obrazu Stwórcy, doprowadziła do kryzysu w Europie. Kluczem tych ideologii jest destrukcja i szatańskie dążenie do unicestwienia porządku świata. W katolickim zaś porządku, każdym czynem twórczym, służącym człowiekowi i chwalącym Boga, ludzie budują sobie wieczność.

O problemach wolności sumienia w Europie mówił ks. dr Jarosław Krzewicki (SWEiZ w Łodzi). Wolność sumienia jest gwarantowana w Karcie Praw Podstawowych, ale w rzeczywistości, podejmowana jest walka z chrześcijaństwem właśnie w odniesieniu do wolności sumienia. – Nie chodzi nam o chrześcijańską Europę, ale o Europę Chrystusa, gdzie zagwarantowany będzie dostęp nie tyle do tradycji, ale podkreślony zostanie centralny punkt związku z historią, dziedzictwem i człowieczeństwem, jakim jest Jezus Chrystus – powiedział ks. Krzewicki.

Trzeci panel prowadził bp Antoni Dziemianko z diecezji pińskiej na Białorusi. Ks. prof. dr hab. Józef Krukowski (PAN) podjął temat: „Wartości chrześcijańskie a wartości Unii Europejskiej”. Zauważył, że wartości chrześcijańskie stanowią podstawę kultury narodów europejskich. To szacunek i braterska miłość oraz uniwersalne wartości etyczne. Powinny być respektowane w każdym demokratycznym państwie. Liberałowie i socjaliści po przejęciu wpływów w Unii postawili sobie za cel całkowite wykorzenienie wartości chrześcijańskich z porządku prawnego. Wskazał, że chrześcijanie powinni działać tak, jak mówił św. Jan Paweł II, by wszyscy europejczycy czuli się jak we własnym domu i tworzyli rodzinę narodów, która mogłaby być natchnieniem dla innych regionów świata.

Prof. dr hab. Mirosław Piotrowski przedstawił symbolikę chrześcijańską w przestrzeni Unii Europejskiej. Mówił, że symbolika ta jest obecna przede wszystkim dzięki kościołom, które świadczą o chrześcijańskim kodzie genetycznym naszego kontynentu. Krzyż znajduje się na wielu flagach państw europejskich i nie można oddzielić dziejów Europy od chrześcijaństwa. Jednak nasiliła się walka z chrześcijaństwem i jego symbolami. Nawet politycy chrześcijańscy popierają eliminowanie symboli chrześcijańskich. – Czy trzeba oderwać od unijnego decyzyjnego stołu chrześcijańskich demokratów, by przywrócić poszanowanie chrześcijańskich korzeni cywilizacji europejskiej i jej symboli? – pytał prof. Piotrowski.

Red. Mariusz Książek (Tygodnik Niedziela) mówił o wyzwaniach medialnych Ruchu „Europa Christi”. Przypomniał św. o. Maksymiliana Kolbe, który w pracy ewangelizacyjnej wykorzystywał najnowocześniejsze środki medialne, wydając w dużym nakładzie Rycerza Niepokalanej i Małego Rycerzyka Niepokalanej . Przywołał jego słowa, że jeśli nie będziemy mieli własnych mediów, to kościoły będą puste. Dlatego Ruch „Europa Christi” wydaje co miesiąc pismo – wraz z Tygodnikiem Niedziela. Red. Książek zapowiedział, powstanie przedsięwzięcia w dziedzinie filmów chrześcijańskich.

IV panel prowadził dr hab. Krzysztof Wiak, prof. KUL. Dr Bogusław Rogalski z Parlamentu Europejskiego wygłosił konferencję: „Udział chrześcijan w życiu publicznym według Noty Doktrynalnej Stolicy Apostolskiej”. Według niej udział katolików w życiu publicznym i politycznym jest niezwykle ważny, by Europa wróciła do swoich korzeni. Dr Rogalski podkreślił, że do obrony chrześcijaństwa potrzebni są odważni rycerze Chrystusa, a o to stara się właśnie Ruch „Europa Christi”.

Jan Michał Małek udowadniał, że obecna Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej nie służy dobrze gospodarce, gdyż w tej dziedzinie zawiera wiele zapisów, które są ze sobą sprzeczne.

Prof. dr hab. Dariusz Dudek (KUL), mówiąc o aksjologii Konstytucji RP, stwierdził, że konstytucja stanowi prawny wyraz wartości zasługujących na ochronę. Podkreślił wielką wartość preambuły Konstytucji 3 maja. Wspomniał o propozycji Prezydenta RP dotyczących referendum konstytucyjnego. Zwrócił uwagę na pytanie o wyrażeniu wdzięczności przodkom za kulturę zakorzenioną w chrześcijańskim dziedzictwie narodu.

Na zakończenie sesji ks. Ireneusz Skubiś przypomniał, że Jan Paweł II jest ojcem Europy, gdyż nikt tak dogłębnie nie ukazał misji kontynentu europejskiego. Redaktor Honorowy wręczył na ręce ks. prof. Mirosława Sitarza płaskorzeźbę Chrystusa Zmartwychwstałego, który jest znakiem powstających Klubów Europa Christi. Dodał, że opracowywany jest projekt Arcybractwa Europa Christi i Rycerzy Europy Christi, by bronić Europy i aby Chrystus Zmartwychwstały miał „paszport” uprawniający do przebywania w Europie.

Tagi:
Europa Christi

Nitra: odbyła się sesja Ruchu „Europa Christi”

2019-09-27 12:23

Ks. Mariusz Frukacz

„Powrócić do Chrystusa, źródła wszelkiej nadziei”, to temat sesji naukowej, która odbyła się 26 września br. w Nitrze na Słowacji w ramach III Międzynarodowego Kongresu Ruchu „Europa Christi” pt. „Europa dwóch płuc – Europa Ewangelii, prawdy i pokoju”. Głównym organizatorem sesji był Ruch „Europa Christi” z ks. inf. Ireneuszem Skubisiem, założycielem i moderatorem Ruchu „Europa Christi”.

Anna Wyszyńska

W sesji wzięli udział m. in. kapłani i przedstawiciele konferencji biskupów z Ukrainy, Czech, Słowacji oraz członkowie Ruchu „Europa Christi” z Polski, przedstawiciele świata nauki m. in. z Uniwersytetu w Ružomberoku, w Lublinie i Ołomuńcu.

Sesja odbyła się w Wyższym Seminarium Duchownym św. Gorazda w Nitrze. Rozpoczęła się ona modlitwą „Ojcze nasz”, którą w języku starosłowiańskim wykonała schola seminarium w Nitrze.

Zobacz zdjęcia: Nitra: odbyła się sesja Ruchu „Europa Christi”

Rozpoczynając sesję bp Viliam Judák – biskup diecezji Nitra przypomniał, że „Europa została zbudowana na trzech wzgórzach: Akropolu, Kapitolu i Golgocie”. – Chrześcijaństwo zapoczątkowało proces integrujący Europę. Przyniosło rozumienie wolności ludzkiej i sprawiedliwości. Święci Cyryl i Metody umocnili duchowe i etyczne podstawy Europy – mówił bp Judák.

Natomiast ks. inf. Ireneusz Skubiś, założyciel i moderator Ruchu „Europa Christi” zauważył, że „przeżywamy wieczór Europy, która zatraca swoją tożsamość. Jest to tożsamość z Ewangelią w tle”. – Wielka myśl stworzyła kulturę europejską opartą na Ewangelii i nauczaniu Jezusa Chrystusa zmartwychwstałego. W kulturę europejską został wpisany krzyż Chrystusa – przypomniał ks. Skubiś.

Moderator Ruchu „Europa Christi” wskazał na kryzys europejski, który był uderzeniem w integralność kultury europejskiej i przypomniał, że „pierwszy kryzys to wielka reformacja, rewolucja Lutra”. – Potem przyszła wielka rewolucja francuska. Toksyny rewolucji francuskiej są obecne do dzisiaj. A następnie była rewolucja październikowa z szaleńczą ideologią, która przyniosła śmierć tak wielu istnień ludzkich – mówił ks. Skubiś.

– Dzisiaj do głosu dochodzi straszny ateizm, ateizacja kultury, wyrzucenie Boga ze świadomości Europejczyków. Dzisiejsze niektóre media narzucają ideologię genderowską, zupełnie sprzeczną z Objawieniem chrześcijańskim. Ta ideologia jest naznaczona wrogością wobec prawa naturalnego, wprowadza nowy system wartości i obala w sposób rewolucyjny dotychczasowy sposób myślenia w Europie – kontynuował ks. Skubiś i zaapelował: „ My, Słowianie mamy do spełnienia wielką misję wobec Europy. Dzisiaj Polska i Słowiańszczyzna powinny stać się Mesjaszem Europy. Polska i Słowacja są jeszcze w stanie pokazać współczesnej Europie, że Bóg jest, że jest Chrystus, pokazać chrześcijańską kulturę i tożsamość”.

– Kiedy przeżywamy wojnę cywilizacyjną, to dzisiaj najważniejsze jest umocnienie wiary Europejczyków – dodał ks. Skubiś.

List do uczestników sesji w Nitrze przesłał abp Stanisław Gądecki, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski i wiceprzewodniczący Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE), w którym napisał m. in.: „Dziś Europa – dawniej Christianitas – cierpiąca na duchową amnezję, w której jasno określone i sprawdzone przez wieki wartości, których źródłem jest Ewangelia Jezusa Chrystusa zamienia się na enigmatyczne ‘wartości europejskie’, burzy się kościoły, a w najlepszym wypadku zamienia się je w centra handlowe, próbuje się wyprzeć z przestrzeni publicznej religię, zastępując ją zideologizowanym pseudowyznaniem o charakterze totalitarnym, jakim jest tzw. neutralność światopoglądowa, potrzebuje świadków prawdy, czyli świadków historii, ich odważnego i donośnego głosu”.

„Mam nadzieję, że słowa, które tu padną, będą dla nas umocnieniem, a dla znajdującej się w kryzysie Europy – którą papież Franciszek określił mianem „bezpłodnej i bezsilnej staruszki – drogowskazem ku Chrystusowi, który potrafi wskrzesić to, co umarło i uratować to co zdaje się konać” – napisał abp Gądecki.

Pierwszy z prelegentów abp Jan Graubner arcybiskup ołomuniecki i metropolita morawski mówiąc o „misja świętych Cyryla i Metodego, która jest wyzwaniem dla współczesnego kryzysu wiary – wyzwaniem dla nowej ewangelizacji Europy” przypomniał, że święci Cyryl i Metody „żyli wprawdzie dawno, w IX wieku, a mimo to pozostają i dzisiaj w centrum naszej uwagi. Bracia z Salonik przyszli do naszych przodków jako misjonarze. Święci bracia Cyryl i Metody wykorzystali nowe formy ewangelizacji i dopiero ich misja się powiodła”.

– Bracia z Salonik przyszli do ludzi o innej kulturze i języku. Znakomicie ich poznali, wraz z ich językiem i kulturą. Odważnie stworzyli genialne dzieło nowego, słowiańskiego pisma. Potrafili zyskać nawet akceptację papieża dla języka starosłowiańskiego jako języka liturgii, obok języka hebrajskiego, greckiego i łaciny – mówił abp Graubner.

– Europa jest dzisiaj w sytuacji, która jest trochę podobna do tej z czasów Cyryla i Metodego. W wielu miejscach wprawdzie stoją kościoły, ale Ewangelia jest już dla większości ludzi obca, nie żyją oni według Ewangelii – kontynuował arcybiskup ołomuniecki i metropolita morawski i dodał: „Europa koniecznie potrzebuje ewangelizacji. Ta nowa ewangelizacja musi być nowa swym entuzjazmem. Dzisiaj w Europie jest jakaś eutanazja ducha. Tymczasem Europa potrzebuje chrześcijańskiej kultury”.

Następnie bp Viliam Judák przybliżył temat: „Biskupstwo nitrzańskie w tradycji cyrylometodiańskiej i myśl kard. Jana Chryzostoma Korca”. Bp Judák zapoznał uczestników sesji z sytuacją polityczną na ziemiach, do których dotarli święci Cyryl i Metody. Biskup przypomniał, że ślady tej misji znajdujemy w różnego rodzaju ikonografii i dziełach sztuki.

– Kard. Jan Chryzostom Korec widział w misji świętych Cyryla i Metodego wielką siłę duchową dla dzisiejszego Kościoła i Europy. Docenił to św. Jan Paweł II zapraszając kard. Korca do wygłoszenia rekolekcji w Watykanie w 1998 r. Rekolekcje te wygłosił jako „świadek Kościoła katakumb XX wieku” – mówił bp Judák.

Dr Pavol Mačala ze Stowarzyszenia Naukowego Personalizmu w Lublinie i Ružomberok omówił temat „prawdy w misji świętych Cyryla i Metodego”. Prelegent przypomniał o aktualności przesłania świętych Cyryla i Metodego dla współczesnej Europy. Zauważył, że w ich przesłaniu znajdujemy odpowiedź na braki współczesnej Europy. Wśród tych braków wykładowca wymienił brak prawdy obiektywnej. – Trzeba dzisiaj odkryć chrześcijańską koncepcję człowieka stworzonego na obraz Boga – mówił dr Mačala i przypomniał również, że po śmierci św. Cyryla lud wołał „santo subito”. – Podobnie się wydarzyło podczas pogrzebu św. Jana Pawła II – zaznaczył dr Pavol Mačala i wskazując na wielka rolę Nitry w dziejach chrześcijaństwa przypomniał, że św. Jan Paweł II nazwał Nitrę „Betlejem chrześcijaństwa na Słowacji”.

Natomiast główne tezy referatu abp. Andrzeja Dzięgi, metropolita szczecińsko-kamieńskiego przedstawił ks. dr hab. Mirosław Sitarz z KUL w Lublinie. Zdaniem abp. Dzięgi adhortacja „Ecclesia in Europa” św. Jana Pawła II „to gotowy program duszpasterski”.

Arcybiskup wskazał również m.in. na fenomen kultury cyrylometodiańskiej, który zaowocował w cywilizacji i spuściźnie duchowej Europy.

Podczas sesji swoim świadectwem podzielił się również O. Ashenafi Jonas Abebe, IMC z Etiopii podkreślając jak ważne jest przesłanie chrześcijańskie w temacie małżeństwa i rodziny. Zaproponował również, aby mówić nie tylko o „Europa Christi”, ale także o „Mundus Christi”, bo z przesłaniem Ewangelii idziemy na cały świat.

Ks. inf. Ireneusz Skubiś z rąk bp. Viliam Judák  otrzymał medal upamiętniający 1150 rocznicę śmierci św. Cyryla i postać kard. Jan Chryzosotoma Korca. – Dzisiejsza Europa jest w Nitrze. Europa musi przypomnieć sobie o krzyżu i zmartwychwstaniu Chrystusa – powiedział ks. Skubiś odbierając medal.

Sesja zakończyła się Mszą św. koncelebrowaną w katedrze św. Emerama, której przewodniczył abp Jan Graubner. Homilię wygłosił bp Marian Buczek, senior diecezji Charkowsko-Zaporoskiej na Ukrainie.

W homilii bp Buczek przypomniał, że „zawsze w historii, gdy ludzkość odrzucała Prawo Boże, ponosiła tragiczne konsekwencje swojej pychy” i wskazał, że „trzeba głosić Ewangelię w porę i nie w porę, wykazując błąd z całą miłością. Takie zadanie ma nasz Ruch Europa Christi”.

Odnosząc się do dzisiejszej Europy bp Buczek wskazał na niebiezpieczeństwa jakie niesie ze sobą ideologia gender, która „powoduje to, że młodzi opanowani tą obłędną propagandą zmieniają swoja świadomość i mentalność. Zabija ona instynkt natury, a konsekwencją tego jest niechęć do naturalnego małżeństwa i brak dzieci”.

– Europa zbudowana jest na tradycji judeochrześcijańskiej oraz na wartościach, które z niej wypływają. Wśród nich jest prawo rzymskie, filozofia grecka oraz wiara w jedynego Boga Stwórcę – mówił biskup z Ukrainy i przypomniał, że założyciele Unii Europejskiej to byli praktykujący katolicy i chrześcijanie.

– Obecni polityczni przywódcy Europy to pokolenie 1968 roku lub ich uczniowie, które nie wie na czym stoi, brak im trwałych fundamentów. Zapomnieli, że Krzyż jest symbolem Europy, On ją wyróżnia i nadaje podwaliny jej istnienia – kontynuował bp senior diecezji charkowsko-zaporoskiej i dodał: „Europa powinna być Ojczyzną Ojczyzn, w której prawo istnienia mają wszystkie narody. Ma to być jedność w wielości kultur, języka i religii”.

Bp Buczek przypomniał również o konieczności głoszenia cywilizacji życia, o obecności chrześcijan m. in. w mediach społecznościowych, gdzie mają wpływać na wybór wartości oraz urabiać opinie w społeczeństwie.

Na zakończenie Mszy św. odbyła się adoracja Najświętszego Sakramentu oraz modlitwa za Europę i rodziny. Tekst modlitwy przygotował bp Viliam Judák.

Inspiracją do powołania Ruchu „Europa Christi” (Europa Chrystusa) była konferencja na temat stanu i współczesnych wyzwań dotyczących Starego Kontynentu, która odbyła się w 2016 r. w redakcji tygodnika katolickiego „Niedziela” w Częstochowie. Ruch zorganizował już trzy Międzynarodowe Kongresy „Europa Christi” oraz spotkania m. in. w Ołomuńcu, Velehradzie, Brukseli, Wilnie. Kolejna sesja Ruchu „Europa Christi” odbędzie się m. in. we Lwowie, w dniach 18-20 listopada br. oraz wcześniej w Lublinie (16-17 października), Warszawie (22 października) i we Wrocławiu (11 listopada)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jeżeli bowiem z Nim współumarliśmy, z Nim także żyć będziemy

2019-10-08 14:18

Ks. prof. Waldemar Chrostowski
Niedziela Ogólnopolska 41/2019, str. 29

pixel2013/pixabay.com

Uzdrowienie trędowatego Naamana potwierdziło zachętę proroka Elizeusza, by chory całkowicie zaufał Bogu. W czasach Starego Testamentu Bóg okazywał swą moc w nadzwyczajnych znakach, które towarzyszyły historii ludu Jego wybrania, ale jak świadczy uzdrowienie tego cudzoziemca, nie ograniczały się do Izraelitów. Stawało się jasne, że Bóg jest Panem dziejów i losów całej ludzkości. Także w naszych czasach, w których istnieją rozmaite wierzenia i religie, trzeba niestrudzenie świadczyć o Bogu jedynym, który w Jezusie Chrystusie „okazał ludom swe zbawienie”.

Ewangelia według św. Łukasza opowiada o uzdrowieniu przez Jezusa dziesięciu trędowatych. Pogranicze Samarii i Galilei zamieszkiwali Żydzi oraz ludzie innych narodowości. Ujrzawszy chorych, którzy błagali o pomoc, Jezus nie dociekał, z kim ma do czynienia, lecz przywrócił im zdrowie. O ile jednak Naaman pospieszył z podziękowaniem Elizeuszowi, to tylko jeden z dziesięciu uzdrowionych z trądu postąpił tak samo. W pytaniu Jezusa pobrzmiewa smutek: „Gdzie jest dziewięciu?”. W podziękowaniu, które okazał jeden z trędowatych, znalazło wyraz nastawienie serca podatnego na przyjęcie łaski większej niż zdrowie ciała. W cudownych znakach, które są częścią również naszego życia, spotykają się dwie miłości: Boża do nas i nasza do Boga.

Największy dar Boga dla ludzkości to zbawienie, którego dokonał On w Jezusie Chrystusie. Zmartwychwstanie Jezusa, otwierając perspektywę życia wiecznego, stanowi podstawę nadziei, która nadaje najgłębszy sens życiu chrześcijanina. Ta nadzieja nie ogranicza się do uwarunkowań, potrzeb i wymiarów tego świata, co pozwala nam – na wzór św. Pawła – godnie przyjąć i cierpliwie znosić wszystko, co trudne. Kiedy tak nie jest, wtedy słowo Boże ulega spętaniu, gdyż nie znajduje potwierdzenia w życiu, wskutek czego traci na wiarygodności. Apostoł podkreśla, że życie chrześcijanina powinno się odbywać w blasku Krzyża jako fundamentu niezachwianej nadziei: „Jeżeli bowiem z Nim współumarliśmy, z Nim także żyć będziemy”. Wyznawcy Chrystusa, żyjąc w doczesności, są ukierunkowani ku wieczności i to ona jest naszym ostatecznym celem i przeznaczeniem. Ta pewność przynosi radość, podczas gdy rezygnacja z niej, a tym bardziej jej odrzucenie, zapowiadają tragiczną w skutkach odpowiedzialność: „Jeśli się będziemy Go zapierali, to i On nas się zaprze”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Mural patriotyczny: sztuka czy manifest?

2019-10-14 15:09

Centrum Myśli Jana Pawła II, KAI / Warszawa

Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucja kultury m.st. Warszawy zaprasza na debatę, podczas której uczestnicy poszukają odpowiedzi m.in. na pytanie: czy murale patriotyczne mogą być piękne? Spotkanie jest otwarte dla publiczności i odbędzie się we wtorek 15 października o godz. 18.00 w siedzibie organizatora przy ul. Foksal 11.

youtube.com

Jak zauważa Sebastian Frąckiewicz, autor książki „Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce” – murale z żołnierzami wyklętymi, upamiętniające rocznice powstań (głównie powstania warszawskiego) i murale kibicowsko-patriotyczne opanowały polskie miasta i wyparły ze ścian klasyczne graffiti oparte na literach.

Zdaniem Frąckiewicza, wszystko wskazuje na to, że możemy mówić o narodzeniu się nowego miejskiego folkloru i nowego rodzaju sztuki, z własnymi kanonami i elementami obowiązkowymi. W większości przypadków murale tworzone przez środowiska kibicowskie, patriotyczne i konserwatywne nie mają ambicji artystycznych, ani nawet estetyzujących. Można odnieść wrażenie, że nie idzie tu o sztukę, tylko wyraźne manifestowanie w przestrzeni siebie i swoich poglądów. To niemal powrót do korzeni graffiti, dla którego zaznaczanie terenu było jedną z podstaw działań.

Podczas spotkania nastąpi szukanie odpowiedzi na pytania związane z rolą społeczną, estetyczną i artystyczną murali patriotycznych. Co popularność tego typu murali mówi o naszym społeczeństwie i jego wrażliwości estetycznej? Gdzie szukać przypadków pięknych murali patriotycznych? Dlaczego mural jako narzędzie oddziaływania cieszy się taką popularnością wśród środowisk dążących do upowszechniania wartości patriotycznych?

W spotkaniu wezmą udział:

Mariusz Libel - współtwórca grupy artystycznej Twożywo. Realizuje projekty z pogranicza poezji konceptualnej i grafiki: grafikę użytkową, murale i akcje społeczno-artystyczne w przestrzeni miejskiej i wirtualnej. Jest laureatem Paszportu „Polityki” (2006) w kategorii sztuki wizualne;

Ewa Gorządek – historyk sztuki, szefowa działu sztuk wizualnych CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, kuratorka wielu wystaw polskich oraz zagranicznych;

Marcin Budziński – absolwent gdańskiej ASP, na co dzień zajmuje się grafiką użytkową w studiu Wakeuptime, twórca licznych murali patriotycznych w Gdańsku;

Marcin Napiórkowski – semiotyk, wykładowca w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi autorski blog „Mitologia współczesna”. Publikuje w "Tygodniku Powszechnym", "Krytyce Politycznej", "Więzi", "Znaku" i "Gazecie Wyborczej".

Spotkanie poprowadzi Ewa Kiedio.

Debata odbywa się w ramach projektu Zmień perspektywę, dofinansowanego ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022 w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”.

Partnerzy: Dom Spotkań z Historią, Dom Kultury Śródmieście, Kwartalnik Aspiracje, Europejska Fundacja Edukacji Audiowizualnej Disce.

Patroni medialni: KAI, RADIO PLUS, Gość Niedzielny

Debata jest częścią projektu realizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II w ramach programu „Odpowiedzialność za dobro wspólne” upamiętniającego pierwszą pielgrzymkę papieża do Polski. Projekt rozpoczęła kwiatowa instalacja artystyczna „Ustrojenie” w Łazienkach Królewskich (sierpień 2019). Zwieńczeniem będzie realizacja muralu przy ul. Górczewskiej na Woli oraz performance w wykonaniu artystów z Warszawskiego Centrum Pantomimy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem