Reklama

Kardynał Stefan Wyszyński - świadek wiary (cz. 196)

Niedziela gnieźnieńska 44/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kard. Stefan Wyszyński był aktywnym uczestnikiem czwartej sesji Soboru Watykańskiego II nie tylko z racji członkowstwa w Prezydium. 20 września 1965 r. w czasie dyskusji schematem o wolności religijnej zabrał głos w imieniu całego Episkopatu Polski. Jego wypowiedź wzbudziła powszechne zainteresowanie i uznanie. Wielu ojców sobrowych zwróciło się do Prymasa Tysiąclecia z prośbą o tekst tego przemówienia. Co takiego istotnego powiedział kard. Wyszyński?

Zwrócił uwagę, że w dobie Soboru Watykańskiego istniał silny podział "dwa światy": kapitalistycznego Zachodu i komunistycznego Wschodu.

Dla Zachodu pojęcie wolności, podobnie jak i wiążące się z nim pojęcia państwa i prawa, wywodziło się z tradycji Starożytnego Rzymu i rozwinięte zostało później między innymi przez naukę św.Tomasza czy "deklarację praw człowieka". Gdyby istniało tylko takie rozumienie wolności, nie byłoby problemu, ponieważ Zachód pojmuje wolność religijną podobnie jak Kościół.

Jednak obok Zachodu był komunistyczny Wschód, dla którego podstawą rozumienia wolności był dialektyczny materializm. Według tej teorii - mówił kard. Stefan Wyszyński - prawo służy tylko jednemu celowi: dobru klasy. Stąd też prawem jest to, co służy klasie pracującej w walce o przebudowę społeczeństwa. Tak więc wyznawcy dialektycznego materializmu, socjaliści i marksiści, uznają, że wszystko, a więc i prawo, jest podporządkowane rewolucji społecznej. W takiej sytuacji nie ma stałego prawa, jego normy nie są trwałe i niezmienne. Zależą od okoliczności, od sytuacji politycznej, społecznej i gospodarczej. Podobnie, według dialektycznego materializmu, ma się sprawa zarówno z państwem, jak i wolnością. Nie ma w tych dziedzinach żadnych stałych norm. Wolność, w tym także, a może przede wszystkim, wolność religijna, jest tylko narzędziem dla zrealizowania nadrzędnego celu: panowania proletariatu.

Stąd też kard. Wyszyński zwrócił się z wnioskiem, by już we wstępie dokumentu o wolności religijnej wyraźnie to zaznaczyć.

Potrzebne to jest, a mówił to Prymas Tysiąclecia na podstawie doświadczeń kontaktów na linii Kościół - państwo w ustroju, w którym dialektyczny materializm był obowiązującą doktryną, aby tekst deklaracji był właściwie rozumiany i nie był użyty przeciwko prawom człowieka wierzącego.

13 listopada, w uroczystość św. Stanisława Kostki, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, Paweł VI przyjął na audiencji polskich biskupów. Ksiądz Prymas wygłosił powitalne przemówienie, w czasie którego zwrócił się do Ojca Świętego z prośbą o przyjazd do Polski na obchody Tysiąclecia Chrztu Polski.

W odpowiedzi Paweł VI powiedział między innymi:

Oto stoją przed nami najdrożsi i nadostojniejsi biskupi polscy, dzięki którym jakby naocznie oglądamy ów szlachetny naród, który już od młodości zwykliśmy kochać szczególną miłością, gdyż jego nieustraszoną wiarę, żarliwą pobożność, wierność Stolicy Apostolskiej, niegdyś tam przebywając, mieliśmy możność poznać, a nawet dziś jesteśmy pokrzepieni, wspominając sobie jego cnoty.

Papież był optymistycznie nastawiony do ewentualnego wyjazdu do Polski. Żegnając się z przeorem paulinów, o. Jerzym Tomzińskim, wyraził nadzieję na swój pobyt w jasnogórskim sanktuarium maryjnym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: niech Bóg błogosławi Węgrów!

2024-04-25 11:10

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

„Niech Bóg błogosławi Węgrów” - powiedział papież przyjmując dziś na audiencji pielgrzymów z tego kraju, przybyłych, aby podziękować mu za ubiegłoroczną wizytę apostolską w swej ojczyźnie. Obok prymasa Węgier, kardynała Pétera Erdő i przewodniczącego episkopatu Węgier, biskupa Andrása Veresa gronie pielgrzymów obecny był także nowy prezydent kraju Tamás Sulyok.

Ojciec Święty mówiąc o swej ubiegłorocznej pielgrzymce zaznaczył, że przybył jako pielgrzym, aby modlić się wspólnie z węgierskimi katolikami, także za Europę, w intencji „pragnienia budowania pokoju, aby dać młodym pokoleniom przyszłość nadziei, a nie wojny; przyszłość pełną kołysek, a nie grobów; świat braci, a nie murów. Modliłem się za wasz drogi naród, który przez tysiąclecie zamieszkiwał tę ziemię i użyźniał ją Ewangelią Chrystusa. Obyście w modlitwie zawsze znajdowali siłę i determinację do naśladowania, także w obecnym kontekście historycznym, przykładu świętych i błogosławionych, którzy wywodzą się z waszego narodu” - zachęcił papież. Przypomniał, że realizacja daru pokoju „zaczyna się w sercu każdego z nas ... Pokój przychodzi, gdy postanawiam przebaczyć, nawet jeśli jest to trudne, a to napełnia moje serce radością” - stwierdził Franciszek.

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”

2024-04-25 10:26

[ TEMATY ]

episkopat

Niemcy

Anna Wiśnicka

Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.

Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Fascynacja Słowem Bożym

2024-04-25 17:41

Paweł Wysoki

Laureaci ze swoimi katechetami. Od lewej: ks. Grzegorz Różyło, Łucja Bogdańska, Izabela Olech-Bąk, Karina Prokop i Paweł Wawer

Laureaci ze swoimi katechetami. Od lewej: ks. Grzegorz Różyło, Łucja Bogdańska, Izabela Olech-Bąk, Karina Prokop i Paweł Wawer

Łucja Bogdańska z „Biskupiaka” wygrała etap diecezjalny 28. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję