Reklama

Dni pastoralne: „Eucharystia w życiu Kościoła”

Od 30 do 31 marca w gmachu Wyższego Seminarium Duchownego i Punktu Konsultacyjnego UKSW w Płocku trwały Płockie Dni Pastoralne. Organizowane przez Wydział Duszpasterski Kurii Diecezjalnej Płockiej co roku w oktawę Wielkanocy spotkanie gromadzi duszpasterzy i świeckich z każdej parafii diecezji. Obrady odbywają się równolegle w dwóch oddzielnych grupach (dla duchownych i dla świeckich).

Niedziela płocka 19/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Hasło tegorocznych Dni nawiązywało do ogłoszonego przez Jana Pawła II Roku Eucharystii i brzmiało Eucharystia w życiu Kościoła. Obrady rozpoczęły się modlitwą (nabożeństwu dla duchownych przewodniczył ojciec duchowny seminarium, ks. dr Roman Mosakowski, dla świeckich zaś - prefekt WSD ks. dr Remigiusz Stacherski). Sesji dla kapłanów przewodniczył biskup płocki prof. dr hab. Stanisław Wielgus. W jej ramach księża wysłuchali wykładów: ks. prof. dr. hab. Jana Decyka (UKSW Warszawa) Eucharystia Paschą Chrystusa Kościoła, ks. dr. Daniela Brzezińskiego (UKSW Punkt Konsultacyjny w Płocku) Sztuka sprawowania i przewodniczenia Eucharystii oraz ks. dr. Tomasza Lewickiego (WSD Płock) Biblijne opisy ustanowienia Eucharystii.
Ks. Decyk w swoim wykładzie zauważył, że łączenie Eucharystii z Paschą Chrystusa miało różny wymiar w ciągu dziejów. Świadomość tej łączności, z początku żywa, z czasem zanikała, aż doszło nawet do odseparowania ofiary Kościoła od ofiary Chrystusa. Reliktem tego jest nazewnictwo: w popularnym ujęciu moment przygotowania darów nazywa się nadal ofiarowaniem. Sobór Watykański II na nowo wskazał na nierozerwalny związek Chrystusa z Kościołem i odwrotnie.
Omawiając aspekty Eucharystii związane z jej wymiarem paschalnym, Prelegent ukazał najpierw Eucharystię jako potężny ruch paschalny, następnie wskazał na paschalne atrybuty Eucharystii (upamiętnienie, ofiarę, dziękczynienie, rzeczywistą obecność i komunię), by w końcu omówić proces eucharystyczny jako proces wymiany symbolicznej.
Ks. dr Daniel Brzeziński w swoim wystąpieniu odróżnił sztukę sprawowania Eucharystii (ars celebrandi) od sztuki przewodniczenia. Ta pierwsza dotyczy zarówno duchowieństwa, jak i wiernych, bo cały Kościół sprawuje liturgię, drugi zaś termin stosowany jest w zawężonym znaczeniu - tylko do przewodniczącego liturgii - głównego celebransa. Należy bowiem pamiętać, że kapłan sprawuje ją nie „dla ludu” ale „z ludem”.
Omawiając sztukę przewodniczenia, Prelegent wskazał, że celebrujący kapłan jest sakramentem Chrystusa, przedstawicielem Chrystusa wobec wspólnoty. Dlatego też kapłan nie może swoją osobą zasłaniać Chrystusa. Przewodniczenie jest służbą zgromadzeniu, dlatego istnieje obowiązek podporządkowania się normom liturgicznym, bo kapłan nie reprezentuje siebie. Omawiając różne elementy kształtowania liturgii - od samego ukształtowania przestrzeni celebracji liturgicznej poprzez słowa, gesty i zachowania celebransa - ks. Brzeziński wskazywał, jak kapłan ma przewodniczyć, aby liturgia, która jest swojego rodzaju „symfonią” wykonywaną przez członków zgromadzenia liturgicznego, jak najpełniej urzeczywistniała Kościół.
O biblijnych opisach ustanowienia Eucharystii podczas tegorocznych Dni Pastoralnych mówił ks. dr Tomasz Lewicki. Podkreślił on na początku, że słowa i czyny Chrystusa nieustannie się dopełniają. Słowa są zapowiedzią czynów, a czyny potwierdzają słowa. Ścisły ich związek obecny jest także w opisach Ostatniej Wieczerzy i ustanowienia Eucharystii. W Nowym Testamencie mamy cztery opisy ustanowienia Eucharystii - przypomniał ks. Lewicki. Są to trzy opisy w Ewangeliach synoptycznych: Mt 26, 26-30, Mk 14, 22-25, Łk 22, 19-20, 1 Kor 11, 23-27.
Jak zauważył Prelegent, w opisie Ostatniej Wieczerzy zbiegają się dwie perspektywy czasowe. To, co Jezus w jej trakcie czyni i mówi, jest spojrzeniem w przyszłość, zapowiedzią tego, co się wydarzy; jednocześnie jest też podsumowaniem przeszłości, niejako własnym komentarzem Chrystusa do całej Jego działalności.
„W opisie synoptycznym przebieg Ostatniej Wieczerzy przypomina przebieg uczty paschalnej. Z drugiej strony jednak jest też świętowaniem Nowej Paschy, która dokona się dzięki śmierci i zmartwychwstaniu. Także w Liście do Koryntian św. Paweł pisze, że Jezus jest nowym Barankiem Paschalnym. Taki jest kontekst Ostatniej Wieczerzy: zapowiedź męki i śmierci oraz świętowanie Nowej Paschy” - mówił ks. Lewicki.
Dalej gość Dni Pastoralnych zauważył, że słowa Jezusa „bierzcie i jedzcie...” skierowane do uczniów są nietypowe dla tradycyjnej uczty paschalnej. Jedna z interpretacji tych słów zachęty jest taka, że Jezus daje tym samym wyraz wagi i wyjątkowości tego, co daje do spożywania swoim uczniom. Wedle innej interpretacji Jezus przez te słowa podkreśla uczestnictwo uczniów w tym, co się dokonuje w Wieczerniku.
Jakie jest znaczenie chleba łamanego podczas Ostatniej Wieczerzy? Jezus ujawnia to znaczenie poprzez słowa: »To jest Ciało moje...« - oznacza to tyle, co »to jestem Ja sam«; Jezus sam staje się pokarmem. Karmiąc chlebem uczniów, wprowadza ich we wspólnotę ze sobą. W kontekście łamania chleba pojawia się także zapowiedź męki: »To jest Ciało moje, które za was będzie wydane«. Z kolei słowa wypowiedziane przez Jezusa nad kielichem zapowiadają dwie rzeczywistości: śmierci i ustanowienia Nowego Przymierza. Krew Chrystusa »przelana na odpuszczenie grzechów« ma siłę zbawczą.
Ostatnie słowa Jezusa w Wieczerniku: »To czyńcie na moją pamiątkę« są nakazem do powtarzania tych czynności, dokonanych podczas wieczerzy. Jednocześnie jest to też polecenie celebrowania i świętowania tego, co się na niej dokonało. Jest to polecenie ciągłego uczestnictwa w śmierci zbawczej Chrystusa, bo jej ucieleśnieniem jest Ostatnia Wieczerza” - mówił ks. Tomasz Lewicki.
Równolegle do obrad dla księży przebiegały także obrady dla świeckich, wydelegowanych przez wspólnoty parafialne z całej diecezji. Świeccy również mieli możliwość wysłuchania wykładów ks. Decyka i ks. Lewickiego, a ponadto komunikatu Diecezjalnej Rady Ruchów i Stowarzyszeń Katolickich na temat III Krajowego Kongresu Ruchów i Stowarzyszeń Katolickich (Warszawa 2005).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Historia według Kossaka

2024-03-28 10:54

[ TEMATY ]

Materiał sponsorowany

fot. Armando Alvarado

Mało która postać historyczna odcisnęła tak mocno swój ślad w dziejach świata, i tak bardzo wpływa na wyobraźnię współczesnych ludzi, jak Napoleon. Pisano o nim książki, wiersze, kręcono filmy, ale bodaj żadne z tych dzieł nie jest tak wymowne jak obraz Wojciecha Kossaka poświęcone temu geniuszowi wojny.

Mowa, oczywiście, o powstałym w 1900 r. dziele „Bitwa pod piramidami”. Obraz mimo upływu lat nadal wywiera ogromne wrażenie na widzach, pobudzając nie tylko ich „estetyczne synapsy”, ale i zmuszając do głębszej refleksji nad dziejami okresu, który został przedstawiony na płótnie i tego, jak wpłynął Napoleon na ukształtowanie się świata. Malowidło Kossaka intryguje nie tylko widzów, ale i ekspertów, od dawna jest obiektem wnikliwych analiz wielu badaczy. Bank Pekao S.A. zaprasza do obejrzenia krótkiego filmu pt. „Okiem liryka”, który przybliża fascynującą historię tego monumentalnego płótna.

CZYTAJ DALEJ

8 lat temu zmarł ks. Jan Kaczkowski

2024-03-27 22:11

[ TEMATY ]

Ks. Jan Kaczkowski

Piotr Drzewiecki

Ks. dr Jan Kaczkowski

 Ks. dr Jan Kaczkowski

28 marca 2016 r. w wieku 38 lat zmarł ks. Jan Kaczkowski, charyzmatyczny duszpasterz, twórca Hospicjum św. o. Pio w Pucku, autor i współautor popularnych książek. Chorował na glejaka - nowotwór ośrodka układu nerwowego. Sam będąc chory, pokazywał, jak przeżywać chorobę i cierpienie - uczył pogody, humory i dystansu.

Ks. Jan Kaczkowski urodził się 19 lipca 1977 r. w Gdyni. Był bioetykiem, organizatorem i dyrektorem Puckiego Hospicjum pw. św. Ojca Pio. W ciągu dwóch lat wykryto u niego dwa nowotwory – najpierw nerki, którego udało się zaleczyć, a później glejaka mózgu czwartego stopnia. Po operacjach poddawany kolejnym chemioterapiom, nadal pracował na rzecz hospicjum i służy jego pacjentom. W BoskiejTV prowadził swój vlog „Smak Życia”.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego: szatan połknął haczyk

2024-03-28 23:26

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Materiał prasowy

Jak wygląda walka dobra ze złem na zupełnie innym, nieuchwytnym poziomie? Jak to możliwe, że szatan, będący ucieleśnieniem zła, może zostać oszukany i pokonany przez dobro?

Zagłębimy się w niezwykłą historię i symbolikę Hortus deliciarum (grodu rozkoszy) Herrady z Landsbergu (ok. 1180). Ten odcinek to nie tylko opowieść o starciu duchowych sił, ale także głębokie przemyślenia na temat tego, jak każdy z nas może stawić czoła pokusom i trudnościom, wykorzystując mądrość przekazywaną przez wieki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję