Reklama

Letnie koncerty w klasztornej świątyni

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W kościele pw. św. Antoniego Padewskiego w Łagiewnikach trwa festiwal pod nazwą „Muzyka w starym klasztorze”. Letnie koncerty w świątyni Ojców Franciszkanów od 18 już lat organizuje Łódzkie Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego. Obowiązki kierownika artystycznego cyklu pełni znakomity organista, profesor łódzkiej Akademii Muzycznej - Mirosław Pietkiewicz. Tegoroczny łagiewnicki projekt muzyczny został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Łodzi, Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, PKO BP S.A. i spółki „Kuchinox”. Koncerty odbywają się w każdy piątek lipca i sierpnia, o godz. 19.00. Do Łagiewnik można dojechać autobusem nr 51 z pl. Dąbrowskiego (przystanek obok Teatru Wielkiego). Bilety na koncert do nabycia przed wejściem.

* * *

Wieczór inauguracyjny 24 czerwca wypełniła gra prof. Ireny Wisełki-Cieślar (organy) oraz śpiew Łódzkiego Chóru Kameralnego pod kierownictwem prof. Jerzego Rachubińskiego. Irena Wisełka-Cieślar przedstawiła organową muzykę barokową, doskonale dostosowaną do estetyki brzmieniowej klasztornego instrumentu i zabytkowego wnętrza kościoła. W programie znalazły się utwory Georga Böhma, Matthiasa Weckmanna, Bernarda Schmidta, Girolamo Frescobaldiego i Jana Sebastiana Bacha. Ceniona organistka kolejny raz dała dowód swych nieprzeciętnych umiejętności wykonawczych. Organową część koncertu zwieńczyły Preludium i Fuga e-moll Bacha, uważane tak pod względem technicznym, jak i interpretacyjnym za jedne z najtrudniejszych dzieł napisanych na organy.
Gorąco przyjęto występ Łódzkiego Chóru Kameralnego. Słuchaczy ujęła nie tylko wokalna wszechstronność istniejącego od niedawna zespołu, ale także wyjątkowa kultura i muzykalność wchodzących w jego skład śpiewaków. W spokojną, ufną modlitwę płynącą ku niebu ułożyły się wykonania religijnych pieśni kompozytorów polskich: Zdrowaś Królewno Wyborna Andrzeja Koszewskiego, O ziemio polska Juliusza Łuciuka, Zdrowaś bądź, Maryjo Henryka Mikołaja Góreckiego i Ojcze nasz Stanisława Moniuszki. Dalszą część wokalnej modlitwy tworzyły: Ave verum corpus Wolfganga Amadeusa Mozarta, Stabat Mater Antonia Caldary i fragment z Pasji według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. Długo niemilknącymi brawami dziękowano Łódzkiemu Chórowi Kameralnemu za piękny śpiew.

* * *

Preludium i fugę c-moll, BWV 546 Jana Sebastiana Bacha zagrał na organach prof. Mirosław Pietkiewicz na rozpoczęcie trzeciego koncertu w ramach tegorocznego festiwalu „Muzyka w starym klasztorze”. Dbałość o wyraz poszczególnych elementów, składających się na całość dzieła, a jednocześnie wyjątkowa staranność w artykułowaniu każdego dźwięku to walory tej przemyślanej interpretacji, nadające majestatycznej muzyce Bacha przejrzystości i logiki. Wykonanie łódzkiego Organisty można zaliczyć do tych propozycji artystycznych, którym zwykło się przydawać miano wzorcowych.
Po organowej introdukcji, nagrodzonej gromkimi oklaskami, przed publicznością stanęli dwaj łódzcy skrzypkowie - Tomasz Guz i Tomasz Król. Tworzą oni duet, w którym na pierwszy plan wysuwają się duże umiejętności techniczne i dobre wzajemne porozumienie instrumentalistów. Było to najbardziej zauważalne w ujęciu Arii w dawnym stylu Romualda Twardowskiego, a zwłaszcza czterech Sonat kościelnych Wolfganga Amadeusza Mozarta, wykonanych przez wiolinistów na zakończenie koncertu. Aria w dawnym stylu została opracowana przez kompozytora na dwoje skrzypiec i organy specjalnie na okoliczność łagiewnickiego festiwalu. Brak dbałości o precyzję sprawił, że obaj muzycy nieco gorzej wypadli w Duecie B-dur op. 24 Ignacego Pleyela.
W niezwykle bogatym dorobku Józefa Haydna znalazły się również 32 kompozycje, przeznaczone dla zegarowych kurantów. Te krótkie, błyskotliwe utwory to prawdziwe muzyczne perły - kruche, lekkie, przeniknięte sympatycznym humorem. Prof. Pietkiewicz zaprezentował 6 spośród wspomnianych zegarowych melodii Haydna. Precyzyjnie naszkicowane organowymi pastelami urzekły słuchaczy swą świeżością i bezpretensjonalną muzyczną urodą. Wykonanie Haydnowskich miniatur na chwilę przeniosło publiczność w inny, delikatny, piękny i lepszy świat.
Lipcowy koncert w klasztornej świątyni został dopełniony przez Toccatę i Chorał Romualda Twardowskiego. Oba utwory, napisane w XX wieku, prof. Mirosław Pietkiewicz zdołał połączyć wspólną myślą interpretacyjną. W ten sposób zbudował całość o integralnym charakterze, nawiązującym do ducha muzyki barokowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Bp Miziński: bądźmy wierni dziedzictwu św. Wojciecha

– Dzisiaj musimy się zapytać, co uczyniliśmy z tym dziedzictwem, które przyniósł nam św. Wojciech – mówił w homilii bp Artur Miziński, Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski, który 23 kwietnia w uroczystość św. Wojciecha, patrona Polski przewodniczył Mszy św. w kościele św. Wojciecha w Częstochowie.

– Zapewnienie Chrystusa zmartwychwstałego w słowach: „Gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jeruzalem i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi” zrealizowało się nie tylko w życiu apostołów, ale także w życiu i posłudze ich następców. Św. Wojciech jest tego jasnym przykładem – podkreślił bp Miziński.

CZYTAJ DALEJ

Stań przed Bogiem taki, jaki jesteś

2024-04-24 19:51

Marzena Cyfert

O. Wojciech Kowalski, jezuita

O. Wojciech Kowalski, jezuita

W uroczystość św. Wojciecha, biskupa i męczennika, głównego patrona Polski, wrocławscy dominikanie obchodzą uroczystość odpustową kościoła i klasztoru.

Słowo Boże podczas koncelebrowanej uroczystej Eucharystii wygłosił jezuita o. Wojciech Kowalski. Rozpoczął od pytania: Co w takim dniu może nam powiedzieć św. Wojciech?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję