Reklama

Zmiany Księży Archidiecezji Krakowskiej 2019

2019-06-19 12:44

Bożena Sztajner/Niedziela

Z M I A N Y – czerwiec 2019 r.

Kanonicy

Ks. Stanisław Salawa – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Tenczynek oraz zwolniony z funkcji ojca duchownego kapłanów dekanatu Krzeszowice i zgoda na zamieszkanie w parafii Jawornik – mianowany kanonikiem „R.M.”

Reklama

Ks. Ryszard Więcek – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii pw. św. Klemensa w Zawoi i zgoda na zamieszkanie w DKE w Makowie Podhalańskim – mianowany kanonikiem „R.M.”

Ks. Władysław Zarębczan zwolniony z urzędu administratora parafii Mętków i zgoda na podjęcie pracy w Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Targu oraz mianowany na duszpasterza akademickiego tamże (zam. w Gronków) – mianowany kanonikiem „R.M.”

PROBOSZCZOWSKIE

Odchodzący

Ks. Józef Bała – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Łękawica (zam. tamże)

Ks. Zdzisław Budek – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Krzęcin (zam. w parafii Brzeźnica)

Ks. Józef Gwiazdoń – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Frydrychowice (zam. tamże)

Ks. Jacenty Mola – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafia Kościelisko oraz zwolniony z funkcji animatora duszpasterstwa dorosłych dekanatu Zakopane i zgoda na zamieszkanie w domu rodzinnym w Koniówce (parafia Chochołów)

Ks. Franciszek Motyka – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii pw. NMP Matki Kościoła w Krakowie-Prądniku Białym (zam. tamże) oraz zwolniony z funkcji dziekana dekanatu Kraków-Krowodrza

Ks. Jan Mrowca – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie-Kurdwanowie (zam. tamże)

Ks. Stanisław Pasternak – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii pw. św. Barbary w Libiążu (zam. tamże) oraz zwolniony z funkcji dziekana dekanatu Libiąż

Ks. Ludwik Węgrzyn – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Frydman (zam. tamże)

Ks. Antoni Zuziak – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Raba Wyżna (zam. tamże)

Ks. Andrzej Klem – przyjęcie rezygnacji z funkcji dyrektora DKE w Makowie Podhalańskim

Proboszczowie

Ks. Marian Jakub Adamik zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Trzemeśnia i mianowany proboszczem parafii Frydman

Ks. Ryszard Barański zwolniony z urzędu obowiązków wikariusza parafii pw. MB Nieustającej Pomocy w Krakowie-Mistrzejowicach i mianowany proboszczem parafii pw. NMP Matki Kościoła w Brzeziu

Ks. Zbigniew Bielas zwolniony z urzędu proboszcza parafii pw. MB Dobrej Rady w Krakowie-Prokocimiu oraz z funkcji notariusza dekanatu Kraków-Prokocim i mianowany rektorem Rektoratu Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach

Ks. Krzysztof Bogdał zwolniony z urzędu wiceoficjała Sądu Metropolitalnego w Krakowie oraz z funkcji kapelana Sióstr Albertynek w Rząsce i mianowany sędzią Sądu Metropolitalnego w Krakowie oraz proboszczem parafii Frydrychowice

Ks. Dariusz Firszt zwolniony z urzędu proboszcza parafii Dziekanowice oraz z funkcji wicedziekana dekanatu Dobczyce i mianowany proboszczem parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie-Kurdwanowie

Ks. Wiesław Grzechynia zwolniony z urzędu proboszcza parafii Łapanów oraz z funkcji wicedziekana dekanatu Niegowić i mianowany dyrektorem DKE w Makowie Podhalańskim

Ks. Marek Guśpiel – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Mętków i zgoda na zamieszkanie w DKCh w Krakowie-Swoszowicach

Ks. Jacek Hałat zwolniony z urzędu proboszcza parafii Pobiednik Mały oraz z funkcji animatora duszpasterstwa dorosłych dekanatu Wawrzeńczyce i mianowany proboszczem parafii Rzozów

Ks. Franciszek Jeleśniański – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Bachowice i skierowany do posługi duszpasterskiej w parafii Biórków Wielki

Ks. Marek Kasperkiewicz przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Płaza i mianowany penitencjarzem w parafii pw. św. Mikołaja w Chrzanowie

Ks. Janusz Kosowski zwolniony z urzędu proboszcza parafii Nawojowa Góra i mianowany proboszczem parafii pw. św. Klemensa w Zawoi

Ks. Grzegorz Kubik zwolniony z urzędu proboszcza parafii pw. NMP Matki Kościoła w Brzeziu i mianowany proboszczem parafii Dziekanowice

Ks. Jan Kubiś zwolniony z urzędu proboszcza parafii Podczerwone oraz z funkcji wicedziekana dekanatu Czarny Dunajec i mianowany proboszczem parafii Tenczynek

Ks. Marek Łabuzek zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Kościelisko i mianowany proboszczem parafii Podczerwone

Ks. Grzegorz Łopatka zwolniony z urzędu proboszcza parafii pw. bł. Jerzego Popiełuszki, prezbitera i męczennika w Krakowie oraz z funkcji ojca duchownego kapłanów dekanatu Kraków-Prokocim i mianowany proboszczem parafii Płaza

Ks. Stanisław Makowski zwolniony z obowiązków duszpasterskich w parafii pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Trzebini i mianowany proboszczem parafii pw. św. Barbary w Libiążu

Ks. Marek Matusik zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Ofiarowania NMP w Wadowicach i mianowany proboszczem parafii Łękawica

Ks. Mirosław Mężyński zwolniony z urzędu proboszcza parafia Bańska Wyżna i mianowany proboszczem parafii Kwaczała

Ks. Robert Morawski zwolniony z urzędu proboszcza parafii Rzozów oraz z funkcji wicedziekana dekanatu Skawina i mianowany proboszczem parafii Pobiednik Mały

Ks. Stanisław Józef Motyka zwolniony z urzędu proboszcza parafii Gronków i mianowany proboszczem parafii Krzęcin

Ks. Dariusz Ostrowski zwolniony z urzędu proboszcza parafii Krempachy oraz z funkcji wicedziekana dekanatu Niedzica i mianowany proboszczem parafii Raba Wyżna

Ks. Marian Pietraszko zwolniony z urzędu proboszcza parafii Kwaczała oraz z funkcji notariusza dekanatu Babice i mianowany proboszczem parafii pw. MB Dobrej Rady w Krakowie-Prokocimiu

Ks. Rafał Piórkowski zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Skawinie-Ogrody i mianowany proboszczem parafii Bańska Wyżna

Ks. Bogdan Sarniak zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Skawinie i mianowany proboszczem parafii pw. bł. Jerzego Popiełuszki w Krakowie

Ks. Jerzy Skórkiewicz zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Jordanów i mianowany proboszczem parafii Bachowice

Ks. Krzysztof Smoter zwolniony z urzędu administratora parafii Kościelisko i mianowany proboszczem tejże parafii

Ks. Piotr Sobala zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Ofiarowania NMP w Wadowicach oraz z funkcji wizytatora katechetycznego rejonu VI i mianowany proboszczem parafii Mętków

Ks. Włodzimierz Szumiec zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. św. Katarzyny w Nowym Targu i mianowany proboszczem parafii Nawojowa Góra

Ks. Zbigniew Ścisłowicz zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Najświętszej Rodziny w Zakopanem i mianowany proboszczem parafii Krempachy

Ks. Franciszek Ślusarczyk – zwolniony z urzędu rektora Rektoratu Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach i mianowany proboszczem parafii pw. NMP Matki Kościoła w Krakowie-Prądniku Białym

Ks. Adam Uniwersał zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Pana Jezusa Dobrego Pasterza w Krakowie-Prądniku Czerwonym oraz z funkcji duszpasterza akademickiego i mianowany proboszczem parafii Gronków

Ks. Franciszek Walkosz zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. św. Piotra Ap. w Wadowicach i mianowany proboszczem parafii pw. MB Wspomożenia Wiernych

w Krakowie-Prusach

Ks. Bogusław Zając zwolniony z urzędu proboszcza parafii pw. MB Wspomożenia Wiernych w Krakowie-Prusach oraz z funkcji notariusza dekanatu Kraków-Bieńczyce, kapelana Pszczelarzy Powiatu Krakowskiego oraz Koła Pszczelarzy w Kocmyrzowie, a także kapelana OSP w Gminie Kocmyrzów-Luborzyca i mianowany proboszczem parafii Łapanów

Tagi:
zmiany księży

Reklama

Jak prymas Wyszyński papieża wybierał

2019-10-16 12:28

Grzegorz Polak
Niedziela Ogólnopolska 42/2019, str. 26-27

14 października 1978 r. do Kaplicy Sykstyńskiej wchodzi 111 kardynałów z 49 krajów. Nikt z nich nie przeczuwa, że za 2 dni zmienią bieg historii

Instytut Prymasowski Stefana Kardynała Wyszyńskiego
Bachledówka k. Zakopanego, lipiec 1973 r

Śmierć Jana Pawła I, po zaledwie 33-dniowym pontyfikacie, jest ogromnym szokiem także dla kardynałów. Zastanawiają się, co przez to doświadczenie chciał im powiedzieć Duch Święty. Nie mają czasu na dogłębne analizy, bo termin nowego, drugiego już konklawe w 1978 r. zbliża się wielkimi krokami.

Do Kolegium Kardynalskiego dociera informacja o manifeście wybitnych ojców soborowych, którzy domagają się charyzmatycznego pasterza. Kardynałowie mają świadomość, że nowy papież powinien być człowiekiem o silnej, wyrazistej osobowości, który byłby zdolny zahamować kryzys w Kościele. Kryzys, który – jak zauważył założyciel Wspólnoty św. Idziego prof. Andrea Riccardi – wynika nie z zewnętrznych sił bądź czynników, jak w czasach rewolucji francuskiej czy polityki państw ateistycznych, ale pochodzi z wnętrza Kościoła.

Nie do końca spełniają te wymagania i oczekiwania dwaj główni faworyci mediów, jak również większości elektorów: arcybiskup Genui kard. Giuseppe Siri, który z trudem przyjmuje zmiany posoborowe inicjowane przez Pawła VI, oraz arcybiskup Florencji kard. Giovanni Benelli, zdolny zachować ciągłość linii tego papieża.

Wojtyła powodem konfliktu z Sowietami?

Niektórzy z wpływowych kardynałów niewłoskich stawiają na kandydatów spoza Włoch. Arcybiskup Sao Paolo kard. Paulo Evaristo Arns oświadcza wprost, że najlepszym pretendentem byłby kard. Karol Wojtyła. O metropolicie krakowskim dużo się mówi przed konklawe w kręgach Kurii Rzymskiej. Cieszy się on tam opinią wspaniałego człowieka, zdolnego pasterza, ale nikt poważnie nie bierze pod uwagę jego kandydatury. Dlaczego? Bo – jak wspomina w niedawnym wywiadzie dla PAP znakomity watykanista Luigi Accattoli – ich zdaniem, „wybór papieża z kraju komunistycznego byłby wielkim zagrożeniem, gdyż mógłby doprowadzić do konfliktu z sowieckim systemem”.

Daleki od takiego myślenia jest arcybiskup Wiednia kard. Franz König, który jeszcze przed konklawe daje niedwuznacznie do zrozumienia, że sytuacja w Kościele dojrzała do tego, by papieżem mógł zostać nie-Włoch. Kardynał dobrze się orientuje w realiach socjalistycznych, bo jako pierwszy purpurat z Zachodu w charakterze nieformalnego przedstawiciela papieża odwiedza kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Zna abp. Wojtyłę z jego wizyt w Wiedniu i ze swoich rewizyt w Krakowie. Ceni jego intelekt, walory moralne i talenty duszpasterskie. W rozmowach z członkami Kolegium Kardynalskiego sonduje możliwość wyboru nie-Włocha i w tym kontekście wymienia nazwisko Wojtyły, lobbując, jak byśmy dzisiaj powiedzieli, za jego kandydaturą.

Dlaczego Prymas odmówił

Kardynał König rozmawia także na ten temat z kard. Wyszyńskim. Wedle znanej anegdoty, słowa arcybiskupa Wiednia o godnym następcy św. Piotra z Polski Prymas odnosi do siebie, choć jedzie na konklawe z absolutnym przekonaniem, że papieżem powinien zostać Włoch. Znane są jego wypowiedzi sprzed konklawe na ten temat, zapisuje także to przekonanie w „Pro memoria”.

Kiedy dwaj główni faworyci włoscy blokują się nawzajem, bo żaden z nich nie może uzyskać wymaganej większości głosów, w przerwie między głosowaniami zgłasza się do Prymasa grupa elektorów z pytaniem, czy przyjąłby wybór. Kardynał Wyszyński zdecydowanie odmawia i po raz kolejny wyraża przekonanie, że papieżem powinien zostać Italczyk. Tłumaczy się ponadto zaawansowanym wiekiem, brakiem wszechstronnego przygotowania oraz koniecznością obrony Kościoła na Wschodzie, co określa jako swoje życiowe zadanie. „Do mnie należy nawet paść na granicy polsko-sowieckiej, gdyby Bóg tego ode mnie zażądał” – czytamy w „Pro memoria”. Mówi jednak kardynałom: „Gdyby wybór padł na kard. Wojtyłę, uważam, że miałby obowiązek wybór przyjąć, gdyż jego zadania w Polsce są inne”. Kiedy Prymas się orientuje, że szanse metropolity krakowskiego rosną, staje się gorącym rzecznikiem jego kandydatury.

To Jej dzieło!

Drugiego dnia konklawe, wobec niemożności uzyskania przewagi jednego z włoskich kandydatów, kard. König podczas posiłków wymienia nazwisko kard. Wojtyły, czym daje do zrozumienia, że będzie na niego głosował.

Nazajutrz, 16 października, po obiedzie, jak wynika z lakonicznych zapisków Prymasa, przejmuje on inicjatywę. Staje się, używając języka piłkarskiego, głównym rozgrywającym. W „Pro memoria” zapisuje: „Po obiedzie długa moja rozmowa z kard. Królem, a później z kard. Königiem. Nic więcej! Później z kardynałami niemieckimi. Nic więcej!”. Co to oznacza – wiadomo. Wymienieni należą do grona wpływowych purpuratów, których kard. Wojtyła ma po swojej stronie. Można się domyślić, że dyskutują o tym, jak zmobilizować do postawienia na metropolitę krakowskiego elektorów niezdecydowanych. Czas poobiedniego wypoczynku jest dla nich bardzo pracowity. „Czuło się ożywienie na korytarzach” – notuje kard. Wyszyński.

„Grupa Prymasa” okazuje się skuteczna, bo ósme głosowanie jest formalnością. Kardynał Wyszyński przesuwa się do metropolity krakowskiego, który siedzi za nim w drugim rzędzie, i prosi go o przyjęcie wyboru. „Gdyby Księdza Kardynała wybrano, proszę pomyśleć, czy nie przyjąć imienia Jana Pawła II. Dla włoskiej opinii publicznej byłoby to obrócenie na dobro tego kapitału duchowego, który zebrał Jan Paweł I” – czytamy w „Pro memoria”.

Podczas homagium obaj płaczą. Prymas wspomina po powrocie do Polski w jednym z kazań: „(...) usta nasze niemal jednocześnie otworzyły się imieniem Matki Bożej Jasnogórskiej: to Jej dzieło! Wierzyliśmy w to mocno i wierzymy nadal”.

Później Prymas wypowie prorocze słowa, które Papież zapisze w swoim testamencie, a po latach powtórzy w Gorzowie Wielkopolskim: „Masz teraz wprowadzić Kościół w trzecie tysiąclecie”.

Opatrznościowy udział

Choć Prymas i Papież są przekonani, że wynik konklawe to „sprawa” Madonny Jasnogórskiej, to jednak Jan Paweł II docenia rolę czynnika ludzkiego. Świadczy o tym jego niepublikowany dotąd odręczny list do kard. Wyszyńskiego z 3 listopada 1978 r., w którym dziękuje Księdzu Prymasowi za „tak opatrznościowy udział w ostatnim konklawe”. Czytamy w nim m.in.: „Nie muszę już więcej pisać, Wasza Eminencja sam wie, o co chodzi, o czym myślę. To są drogi Boże, które tym bardziej nam się uświadamiają, im bardziej objawia się ich zobowiązujące znaczenie. Ksiądz Prymas wie, że miał bezpośredni udział w objawieniu się tego właśnie zobowiązującego znaczenia na tle całego przebiegu konklawe, a w szczególności w dniu 16 października, w uroczystość św. Jadwigi”. Prymas i Papież rozumieli się „w pół słowa”. Ale i my po przeczytaniu tego fragmentu nie mamy wątpliwości, że Jan Paweł II dziękuje kard. Wyszyńskiemu za to, że w sposób zasadniczy przyczynił się do jego wyboru na papieża.

Po konklawe Prymas „na gorąco” wyraża przypuszczenie, że wybór papieża z Polski może „przyhamować akcję ateistyczną, płynącą z ZSRR, gdy Moskwa zorientuje się, że w centralnej Europie wyrosła niespodziewanie nowa siła”. I dodaje za starcem Symeonem: „Teraz puszczasz w pokoju swego sługę, Panie, ponieważ moje oczy ujrzały Twoje zbawienie, które przygotowałeś przed obliczem wszystkich narodów” (por. Łk 2, 29-31).

Zanim to się stanie, Prymas przeżyje chwile wielkiej chwały, kiedy podczas homagium 22 października 1978 r. Papież w bezprecedensowym geście podniesie go z klęczek i ucałuje jego ręce, i kilka miesięcy później, kiedy w czerwcu 1979 r. będzie gospodarzem pielgrzymki Jana Pawła II do Ojczyzny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Komisja Episkopatu przypomina: Szkoła nie jest miejscem na propagowanie środowisk LGBT

2019-10-22 13:27

BP KEP / Warszawa (KAI)

„Po raz kolejny przypominamy, że sprawy kształcenia i wychowania powinny być jak najbardziej odległe od koniunktur politycznych i ideologicznych. Szkoła nie jest i nie może być miejscem na jakiekolwiek propagowanie środowisk LGBTQ - informowała Komisja Wychowania Katolickiego w 2018 r. odnosząc się do zapowiedzi „tęczowego piątku”. „Komunikat ten pozostaje stale aktualny” - przypomniała 22 października Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.

CarlosAlberto/fotolia.com

Na 25 października 2019 r. zaplanowano w szkołach tzw. „tęczowy piątek”, w związku z tym przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Episkopatu bp Marek Mendyk informuje: „+tęczowe piątki+ w żaden sposób nie pokrywają się z zatwierdzonym przez MEN programem nauczania ogólnego. Rodzice i szkoła nie mogą pozostać bierni wobec tego problemu”.

Bp Marek Mendyk podkreśla też, że komunikat Komisji Wychowania Katolickiego KEP jest stale aktualny. Czytamy w nim: „Rodzice mają prawo do decydowania o tym, jakie treści wychowawcze są przekazywane ich dzieciom w szkole”. Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Episkopatu dodał też: „Po raz kolejny przypominamy, że sprawy kształcenia i wychowania powinny być jak najbardziej odległe od koniunktur politycznych i ideologicznych. Szkoła nie jest i nie może być miejscem na jakiekolwiek propagowanie środowisk LGBTQ”.

Bp Mendyk w oświadczeniu z 2018 r. podkreślił także, że "wszelkiego typu programy odnoszące się do wychowania bezwzględnie muszą być ustalane wspólnie z rodzicami i nauczycielami". Zaznaczył: "Rodzice mają prawo decydować, kto wchodzi na teren szkoły, z jakim programem wychowawczym. Należy dodać, że tzw. edukatorzy (w przeważającej części) nie posiadają wykształcenia pedagogicznego. Szkoła musi przestrzegać prawa!".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem