Reklama

Niedziela Małopolska

Kraków zbiera przybory szkolne dla dzieci z Ukrainy

Po raz kolejny krakowska Caritas uczestniczy w ogólnopolskiej akcji „Tornister pełen uśmiechów”, mającej na celu wyposażenie w przybory szkolne dzieci z ubogich rodzin. Ze względu na pomoc, którą otrzymują dzieci w Polsce, postanowiliśmy, że zebrane przez Caritas Archidiecezji Krakowskiej artykuły szkolne przekażemy dzieciom zza naszej wschodniej granicy. Przybory szkolne można przynosić do biura Caritas w Krakowie, ul. Ossowskiego 5.

[ TEMATY ]

Tornister pełen uśmiechów

Caritas Archidiecezji Krakowskiej

Przekazane do naszej Caritas przybory szkolne trafią do dzieci na Ukrainie za pośrednictwem księży i sióstr zakonnych tam pracujących. Potwierdzają oni ogromną potrzebę pomocy tamtejszym mieszkańcom. Chociaż na terenie zachodniej Ukrainy nie są prowadzona działania wojenne, to jednak mieszkańcy doświadczają biedy wywołanej ogólną sytuacją w kraju.

Naszą akcję wsparły dwie młode pary, przekazując nam artykuły szkolne zebrane podczas ślubów. Państwo Aleksandra i Michał oraz państwo Natalia i Grzegorz poprosili swoich gości weselnych, aby zamiast kwiatów podarowali im przybory szkolne dla potrzebujących dzieci.

Reklama

Akcja „Tornister pełen uśmiechów” przeprowadzana jest przez Caritas już po raz 11. Ponieważ jednak sytuacja dzieci w Polsce poprawiła się z uwagi na pomoc przekazywaną przez państwo, coraz więcej diecezjalnych Caritas decyduje się na wsparcie dzieci zza naszej wschodniej granicy.

Agnieszka Homan

2019-07-18 14:36

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tornister pełen uśmiechów- kampania Caritas Polska

2020-07-29 09:07

[ TEMATY ]

dzieci

Caritas

Tornister pełen uśmiechów

Caritas

Pierwsze z ponad 300 laptopów zakupionych przez Caritas Polska we współpracy z fundacją Pro Caritate, trafiły już do diecezji w różnych rejonach Polski, gdzie będą służyć dzieciom z placówek prowadzonych przez diecezjalne Caritas. Sprzęt został przekazany w ramach akcji Tornister Pełen Uśmiechów, której uroczysty finał odbędzie się 16 sierpnia w Tryńczy na Podkarpaciu.

Komputery dla świetlic i innych placówek prowadzących zajęcia dla najmłodszych wyjechały już z warszawskiej siedziby Caritas Polska m.in. do Gniezna, Krakowa, Sandomierza, Gliwic, Opola, Siedlec i Torunia. Największa partia (14 sztuk) pojechała do Szczecina. O tym, do których placówek trafią laptopy, zdecydują już diecezjalne Caritas.

– Najważniejsze, że dzięki tym komputerom dzieci, które dotąd często były pozbawione takiej możliwości, będą mogły korzystać z nowoczesnych technologii, nie tylko spędzając czas wolny, ale także w celach edukacyjnych – cieszy się ks. Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska.

Nie tylko komputery

Setki laptopów to nie wszystko – jak co roku, dzięki akcji Tornister Pełen Uśmiechów, dzieci z rodzin korzystających ze wsparcia Caritas w całej Polsce otrzymają wyprawki szkolne, czyli plecaki bądź tornistry z podstawowym wyposażeniem ucznia, takim jak zeszyty czy przybory piśmiennicze i rysunkowe. Od 2009 r., kiedy odbyła się pierwsza edycja akcji, Caritas Polska i Caritas diecezjalne przekazały już 170 tys. takich kompletów, ich zakup był możliwy dzięki ofiarności wspierających akcję darczyńców.

Tegoroczny finał Tornistra Pełnego Uśmiechów, podobnie jak w latach ubiegłych, zostanie zorganizowany przez Caritas Archidiecezji Przemyskiej. Będzie okazją do podziękowania za wsparcie, do podsumowań i wspólnej zabawy.

– Oczywiście, ze względu na wymogi sanitarne związane z epidemią, w tym roku impreza będzie miała wyjątkowy charakter. Zasady bezpieczeństwa wymagane przy organizacji tego typu wydarzeń zostaną zachowane, ale na pewno nie zabraknie atrakcji – zapewnia ks. Artur Janiec, dyrektor Caritas Archidiecezji Przemyskiej.

Koncerty, pokazy, nagrody

W programie XII finału ogólnopolskiej akcji Caritas Tornister Pełen Uśmiechów znalazły się m.in. występy artystyczne, pokazy (m.in. pierwszej pomocy oraz sprzętu strażackiego), warsztaty i loteria fantowa. Na wieczór zaplanowano koncert zespołu The Family Power, znanego m.in. z przeglądów piosenki religijnej. Impreza odbędzie się na terenie rekreacyjnym za urzędem gminy w Tryńczy. O godz. 10.00 rozpocznie się polowa msza święta, po niej pokaz musztry paradnej Młodzieżowej Orkiestry Dętej i Mażoretek „Finezja”, a potem nastąpią kolejne punkty programu (szczegóły na załączonym plakacie). Organizatorzy serdecznie zapraszają do udziału w zaplanowanych wydarzeniach.

AKCJĘ CARITAS „TORNISTER PEŁEN UŚMIECHÓW” MOŻNA WESPRZEĆ:

• przekazując darowiznę na stronie https://caritas.pl/TPU

• wysyłając SMS o treści TORNISTER pod numer 72052 (koszt 2,46 zł)

• wpłacając dowolną kwotę na konto 70 1020 1013 0000 0102 0002 6526 (tytuł wpłaty TORNISTER)

Materiały do pobrania:

• video:

– o akcji - ks. Marcin Iżycki, Dyrektor Caritas Polska https://we.tl/t-CYM1maZNFD

– o finale akcji - ks. Artur Janiec, Dyrektor Caritas Archidiecezji Przemyskiej https://we.tl/t-i560MInknf

• zdjęcia – laptopy https://we.tl/t-KoxLUehtc2

• grafika akcji (banery, plakaty) - https://we.tl/t-wo23ZoG7Vu

O Caritas

Caritas to największa organizacja dobroczynna w Polsce. Pomaga setkom tysięcy potrzebujących w kraju i za granicą. Struktura Caritas w Polsce składa się z Caritas Polska, która pełni funkcję koordynatora projektów ogólnopolskich i zagranicznych oraz z 44 Caritas diecezjalnych, które niosą bezpośrednią pomoc potrzebującym. Caritas Polska od trzech lat dynamicznie zwiększa skalę działania. W 2019 roku jej wydatki na działalność́ dobroczynną przekroczyły rekordowy pułap 100 milionów złotych. W tym roku obchodzimy 30-lecie działalności Caritas w Polsce. Organizacja jest częścią̨ sieci Caritas Internationalis i Caritas Europa.

CZYTAJ DALEJ

UOKiK: 115 mln zł kary dla Biedronki

2020-08-10 10:21

[ TEMATY ]

gospodarka

sklep

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na właściciela sieci Biedronka - spółkę Jeronimo Martins Polska – karę w wysokości 115 mln zł - poinformował w poniedziałek Urząd. Biedronka naruszała prawa konsumentów, nieprawidłowo informując o cenach w sklepach - dodał.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w komunikacie, że napływały do niego "liczne skargi konsumentów oraz informacje z Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej dotyczące nieprawidłowego uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka".

"Setki sygnałów dotyczyły wyższych cen w kasie, niż na sklepowych półkach lub braku cen przy towarze. Skargi dały podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Jeronimo Martins Polska" - czytamy.

Jak wskazano, w jego trakcie Prezes Urzędu zlecił kontrole Inspekcji Handlowej, które potwierdziły skalę nieprawidłowego informowania o cenach w sklepach należących do JMP.

Z ustaleń Urzędu wynika, że praktyka trwa co najmniej od 2016 r. Dopiero wszczęcie postępowania pod koniec ubiegłego roku przyczyniło się do podjęcia przez właścicieli Biedronki działań, których celem ma być rozwiązanie stwierdzonych nieprawidłowości. Prezes UOKiK będzie monitorował skutki wdrażanych zmian, mających usunąć naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

"Długotrwała praktyka spowodowała realne straty w portfelach konsumentów i bezpodstawne wzbogacenie się właściciela sieci ich kosztem. Dlatego zdecydowałem o nałożeniu na Jeronimo Martins Polska kary w wysokości 115 mln zł. Istnienie nieprawidłowości potwierdziła również sama spółka tłumacząc je błędami ludzkimi wynikającymi z dużej skali działalności. Nie wykluczamy, że tak rzeczywiście mogło być, nie usprawiedliwia to jednak w żadnym stopniu działania na niekorzyść klientów, tym bardziej, że przez długi czas przedsiębiorca – pomimo licznych nieprawidłowości wykrywanych przez Inspekcję Handlową - nie starał się systemowo rozwiązać tego problemu. Tak duży podmiot powinien dochować należytej staranności w swojej działalności, aby błędy w oznaczeniu nie dotykały osób kupujących w jego sklepach" - powiedział cytowany w komunikacie Chróstny.

Jak wskazał, cena jest jednym z najważniejszych kryteriów, jakimi kierują się konsumenci przy wyborze produktów. "Niedopuszczalne jest wprowadzanie konsumentów w błąd co do właściwej ceny towarów. W przypadku Biedronki klienci przez długi czas płacili najczęściej więcej niż wynikało to z ceny na sklepowych półkach. Nie zawsze mieli nawet tego świadomość" – podkreślił prezes UOKiK.

Urząd podał przykładowe skargi konsumentów. Jedna z nich dotyczyła piersi z kurczaka.

"Zachęcony gazetka oraz kartką nad produktem postanowiłem zakupić Pierś z kurczaka w promocyjnej cenie 9.99zl. Po zrobieniu zakupów udałem się do kasy za towar zapłaciłem lecz w chwili zapłaty nie zauważyłem na paragonie że piersi są w cenie regularnej czyli 16.89 za kg (…)Poprosiłem o możliwość zwrotu towaru, lecz usłyszałem że niestety nie, bo z tym towarem opuściłem sklep i pani nie przyjmie go. Więc powiedziałem że to oszustwo i tego tak nie zostawię i zgłoszę to do UOKiK, inna z pań obsługi powiedziała +i co z tego, co nam zrobią+" - czytamy w przytoczonej przez UOKiK skardze.

Inna skarga dotyczyła papieru toaletowego, który był z wystawioną ceną 9,99 zł, a sprzedawano go po 16,99 zł. Jak wskazał autor skargi, "w przypadku zauważenia tego oszustwa, nie było możliwości zakupu papieru po cenie zgodnej z wystawioną".

Kolejna skarga dotyczyła zniczy. "Na palecie ze zniczami wisiała duża kartka z ceną za znicz. Przy zakupie dwóch zniczy miała być cena 7.99zł za sztukę. W kasie została naliczona inna cena 12,99 zł za sztukę. Po zwróceniu uwagi Pani kierownicze, poinformowała mnie że mogę jedynie zwrócić zakupione znicze" - czytamy.

UOKiK przypomina, że każdy sprzedawca ma obowiązek uwidocznienia ceny towaru. "Uniemożliwienie konsumentowi zapoznania się z ceną na etapie wyboru produktu jest poważnym naruszeniem jego prawa do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji. Tymczasem kontrole Inspekcji Handlowej wykazały, że w sklepach Biedronka średnio aż 14 proc. towarów nie miało informacji o cenie" - podał Urząd.

UOKiK przekazał, że poza sankcją pieniężną, w sklepach Biedronka będzie musiała znaleźć się również informacja o prawach przysługujących konsumentom w przypadku różnicy w cenie na półce i w kasie o treści: "W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru po cenie dla niego najkorzystniejszej (art. 5 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług)".

Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ pad/

CZYTAJ DALEJ

Białoruś: Protesty katolików i prawosławnych przeciwko „fałszerstwom wyborczym”

2020-08-10 21:50

[ TEMATY ]

Białoruś

PAP/Anna Ivanova

Białoruscy katolicy zorganizowali w mediach społecznościowych kampanię - "Fałszerstwo – ciężki grzech”. Podobnie około 30 duchownych Egzarchatu Białoruskiego Patriarchatu Moskiewskiego uczestniczy w proteście „Prawosławni przeciwko falsyfikacjom” skierowanym przeciwko sfałszowaniu wyników wyborów prezydenckich na Białorusi.

Białoruska rozgłośnia Radio „Swoboda” poinformowała, że w niedzielę 9 lipca późnych godzinach wieczornych, grupa katolików białoruskich ogłosiła w internecie kampanię "Fałszerstwo – ciężki grzech”. Jej inicjatorzy - niestety rozgłośnia nie podała nazwisk - zwrócili się do członków Centralnej Komisji Wyborczej z prośbą o sprawiedliwe i uczciwe liczenie głosów. W wieczornych niedzielnych wiadomościach „Swoboda” podała również, że tego samego wieczora szereg księży Białoruskiego Kościoła Prawosławnego PM włączyło się do protestu „Prawosławni przeciwko fałszerstwom”, zorganizowanego w sieciach społecznościowych przeciwko manipulacjom dokonanym w trakcie głosowania w wyborach na prezydenta Republiki Białoruś.

Inicjatorem protestu jest diakon z Grodna Źmicier Pawlukiewicz, autor umieszczonego w internecie plakatu, na którym za pomocą cytatów z Biblii wyjaśnia, dlaczego wyznawcy prawosławia muszą przeciwstawiać się fałszerstwom, poniżaniu jednostki i wywieraniu na nią nacisku.

Do internetowego protestu przyłączył się cały szereg kapłanów Białoruskiego Kościoła Prawosłąwnego z Mińska, Homla, Grodna, Zasławia, Lidy, Rohaczowa, Borysowa, powiatu Małoryckiego. Do późnych godzin wieczornych w niedzielę 9 bm., pod protestem podpisało się ponad 30 duchownych prawosławnych.

Należy przypomnieć, że w pierwszych dniach lipca, według niezależnych badań, zamiar głosowania na Aleksandra Łukaszenkę zgłaszało około 3% respondentów. Nazajutrz po wyborach, w poniedziałek 10 lipca, w pełni od niego zależna Centralna Komisja Wyborcza ogłosiła zwycięstwo A. Łukaszenki z więcej niż 80% głosów.

Na Białorusi funkcjonuje nieogłoszony stan wojenny. OMON (odpowiednik oddziałów prewencyjnych policji) patrolujący ulice białoruskich miast, otrzymywał wsparcie wojska w postaci czołgów i transporterów opancerzonych. Mimo to, nocą z 9 na 10 lipca, ulicami wszystkich większych miastach Białorusi przeszły masowe akcje protestacyjne. Na razie wiemy, że jeden protestujący został zabity przez milicję.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję