Reklama

Niedziela Częstochowska

Troska Kościoła nigdy nie oznacza rezygnacji z prawdy w imię jakiegoś pluralizmu i demokracji

Trzeba nam czytać Ewangelię w całości – mówił abp Wacław Depo w czwartek, 5 września, w Niższym Seminarium Duchownym w Częstochowie. Metropolita częstochowski uczestniczył w inauguracji nowego roku szkolnego.

[ TEMATY ]

Częstochowa

abp Wacław Depo

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

W homilii abp Depo odnosząc się do czytań mszalnych wskazał na „czuwanie na modlitwie i pierwszeństwo łaski Bożej wobec jakiejkolwiek ludzkiej odpowiedzi i ludzkiego działania”. – Zdaniem każdego z nas jest wdzięczność wobec Boga połączona z radością wiary – mówił abp Depo i dodał za św. Augustynem: „Jesteśmy ludźmi przyszłości”.

Zobacz zdjęcia: Troska Kościoła nigdy nie oznacza rezygnacji z prawdy w imię jakiegoś pluralizmu i demokracji

– Odpowiedź Chrystusowi wymaga odwagi wiary. Odpowiada Jezusowi Piotr i na pierwszy rzut oka widzimy przeciwieństwo między doświadczeniem pracy rybaka a słowami Mistrza z Nazaretu. W głosie Piotra wyrażony jest trud całonocnej pracy i niestety gorycz pustych sieci. I w tym momencie przychodzi światło słów Jezusa budzących jego wiarę: „Wypłyń na głębię”. Wbrew wszelkiemu rozsądkowi i ludzkim przewidywaniom sieci się napełniają cudownym połowem – podkreślił arcybiskup.

Reklama

Metropolita częstochowski przypomniał, że „wypełniając swoją misję w świecie Kościół wskazuje ludziom drogi trudnej prawdy, która niekiedy biegnie pod prąd rzekomo współczesnych mód i politycznej poprawności”.

– Macierzyńska miłość i troska Kościoła nigdy nie oznacza rezygnacji z prawdy w imię jakiegoś pluralizmu i demokracji. Oskarżony o brak miłosierdzia i nieprzejednanie św. Jan Paweł II w encyklice „Veritatis splendor” odpowiedział: „Stanowczość Kościoła w zakresie nauczania moralnego, zwłaszcza w dziedzinie etyki życia małżeńskiego i rodzinnego, nie jest brakiem wyrozumiałości i współczucia, lecz wiernością wobec Planu Boga jako Stwórcy i Odkupiciela w Chrystusie. Prawdziwa wyrozumiałość i szczere współczucie muszą oznaczać miłość do osoby, umiłowanie jej prawdziwego dobra i autentycznej wolności” – kontynuował arcybiskup.

Arcybiskup wskazał, że w odczytywaniu Ewangelii trzeba unikać dwóch błędów. – Pierwszym z nich jest takie rozpoznawanie Ewangelii i głoszenie Jej, które byłoby całkowicie oderwane od sytuacji, w jakiej przyszło nam żyć. Trzeba nam czytać Ewangelię w całości. I drugi błąd, którego trzeba się wystrzegać, to skrajności, aby zatrzymywać się wyłącznie na problemach świata i być instytucją charytatywną bez odnoszenia się do Boga i Chrystusowej Ewangelii – podkreślił arcybiskup.

Reklama

Metropolita częstochowski odniósł się również do listu otwartego jaki otrzymali w ostatnich dniach proboszczowie archidiecezji częstochowskiej – Znów środowisko naszego miasta, w tym wypadku środowisko tzw. demokratycznej Polski wystosowało list otwarty do moich kapłanów, z pominięciem nawet urzędu biskupiego, do wszystkich kapłanów mojej archidiecezji powołując się na linię Ojca Świętego Franciszka, właśnie w tej czy innej charytatywnej stronie troski o człowieka. Wypisane językiem bardzo poprawnym, ale jednocześnie niech Kościół nie wpływa nie tylko na wybory, tylko na kształtowanie postaw i sumień, bo to już jest polityka. A czym jest polityka jeśli nie szukaniem wspólnego dobra z uszanowaniem każdej, bez względu na pochodzenie, godności osoby ludzkiej, poczynając od dzieci nienarodzonych. Ale tutaj już się nie spotykamy na wspólnej drodze. Od lat się promuje, kiedy wszedłem do tego miasta jako jego pasterz zapłodnienie in vitro. Tego samego dnia z dofinansowaniem wbrew prawu – mówił abp Depo.

– My musimy być bardzo rzeczywiści, bo inaczej zbawcza sól Ewangelii utraci swój smak i będzie podeptana przez ludzi – kontynuował arcybiskup i dodał: „Są propozycje nauczania dzieci brutalnej edukacji latarników seksualnych. I potrzeba aż dramatów, katastrof ekologicznych, żeby wycofywać się z programu”.

– Módlmy się, byśmy doszli do pełnego poznania Jego woli i postępowali w sposób godny Boga – zakończył arcybiskup.

Po Mszy św. odbyło się ślubowanie nowych dziewięciu alumnów rozpoczynających pierwszy rok nauki w seminarium.

Ks. Jerzy Bielecki, rektor seminarium, nawiązał do hasła nowego roku pracy seminarium: „Najbardziej twórczą ze wszystkich prac jest praca nad sobą, która pozwala odnajdywać urok młodości” (św. Jan Paweł II) – Niższe Seminarium ma wychowywać uczniów, aby blisko Boga przeżywali swoją młodość – podkreślił ks. Bielecki.

Następnie abp Depo zaznaczył, że „Niższe Seminarium spełnia bardzo ważną rolę. To jest dzieło dla całej Polski”. Zaapelował do alumnów, że „być sobą to mocno się różnić, tak w duchu norwidowskim” i zachęcił do „wzrastania w mądrości i świadectwie”.

Metropolita częstochowski wskazał też na zadania, które płyną z myśli i nauczania kard. Stefana Wyszyńskiego. Przypomniał, że Prymas Tysiąclecia modlił się to, aby w życiu społecznym w Polsce nie było nienawiści. –To jest zdanie nasze na dzisiaj. Drugim zadaniem jest maryjność. Jestem na Jasnej Górze prawie każdego dnia, bo ja w ten sposób oddycham. Po śmierci mojej mamy ks. prof. Czesław Bartnik napisał mi: „Teraz już rozumiesz dlaczego mama jest po drugiej stronie życia. Jest tam, aby z Maryją Jezusowi mówić o Tobie”. Dla mnie bycie na Apelu Jasnogórskim to jest spotkanie z Maryją i moją mamą – wyznał abp Depo.

Niższe Seminarium Duchowne w Częstochowie powstało l września 1951 r. Jego założycielem był biskup częstochowski Zdzisław Goliński. Zorganizowaniem szkoły zajął się ks. dr Bronisław Panek, pierwszy rektor Niższego Seminarium Duchownego. Od samego początku szkoła musiała zmagać się z władzami komunistycznymi PRL. Nowy etap nastąpił po 1989 r. Szkoła została wpisana do ewidencji działalności oświatowej prowadzonej przez Kuratora Oświaty w Częstochowie. Nastąpiła też rozbudowa gmachu seminarium.

2019-09-06 12:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Depo: Drogi Kościoła i prawdziwej polskiej wolności nie mogą się rozejść

2020-11-11 15:39

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

11 listopada

radiojasnagora.pl

O tym, że drogi Kościoła i prawdziwej polskiej wolności nie mogą się rozejść - mówił metropolita częstochowski abp Wacław Depo podczas Mszy św. na Jasnej Górze w intencji Ojczyzny z okazji Święta Niepodległości.

Abp Wacław Depo przypomniał w homilii, za św. Janem Pawłem II, że Polski i dziejów Kościoła na tej ziemi nie sposób zrozumieć bez Chrystusa. Wskazując na korzenie polskiej państwowości, którymi jest chrzest Polski sprzed 1054 lat, hierarchazauważył, że „przed chrztem nie było Polski, żyliśmy w ciemnościach pomiędzy narodami świata i wielkimi kulturami”. Wskazując na to zakotwiczenie Polski w Chrystusowej Ewangelii, podkreślił, że było to także wielkie zobowiązanie, by podejmować zmagania o wierność, a w tym o podmiotowość i suwerenność Polski pośród narodów świata.

Przywołał nauczanie i diagnozy pierwszego biskupa diec. częstochowskiej Teodora Kubiny, który w 1928 r. uwrażliwiał, że „Polska nie jest państwem sezonowym”. Bp Kubina wskazywał wówczas - 10 lat po odzyskaniu niepodległości – że paraliżem, który dotyka nasz naród, „pozbawiając go pełnego ruchu i radości życia, jest niezgoda”. Jako wielkie zagrożenie hierarcha wskazywał wówczas „ducha partyjności, który przeniknął, nie tylko życie polityczne, aby można jeszcze zrozumieć jako objaw szkodliwy, to co gorsze, przeniknął on nasze życie kulturalne, gospodarcze, społeczne a nawet towarzyskie, paraliżując je wszystkie”.

Abp Depo przytoczył także diagnozę swojego poprzednika, że stan niezgody wynika z braku odpowiedzialności „wobec Boga za pracę na niwie państwowej, brak tej jasnej świadomości, ze naród i państwo maja także cele wieczne”. Abp Depo postawił pytanie, czy ta diagnoza z 1928r. nie jest przestrogą na dziś i na przyszłość?

Metropolita częstochowski przywołał jeszcze jedna diagnozę – ks. Piotra Skargi królewskiego kaznodziei Zygmunta III Wazy, autora „Kazań Sejmowych”, który wymieniał sześć groźnych chorób toczących ojczysty dom, a są nimi: „nieżyczliwość dla Rzeczypospolitej, oglądając się na inne narody, niezgoda i rozterki miedzy ludźmi, naruszanie zasad religii katolickiej, które oznacza walkę z Bogiem i Kościołem, uwłaczanie władzy i jej osłabianie na polu międzynarodowym, niesprawiedliwe prawa i grzechy wołające o pomstę do nieba”. Abp Depo zauważył, że „jakże często musielibyśmy przyznać, że nic się nie zmieniło, że ciągle jesteśmy tacy sami, a przecież ochrzczeni od przeszło tysiąca lat”.

Hierarcha ubolewał, że dziś „patriotyzm”, jest uważany za jedno z niebezpiecznych i chorych słów – Pytamy więc, czy dzisiaj wyliczone przez Skargę choroby nie niszczą sumień polskiego narodu i jego przyszłości? – pytał kaznodzieja i podkreślił, że nie możemy ich lekceważyć. Apelował, by nie zniechęcać się trudną rzeczywistością, a „nieustannie wzywać Ducha Św., który jest Duchem Prawdy, Duchem Jezusa, który nas prawdziwie wyzwala”.

- Naszą modlitwę pragniemy złączyć z zawierzeniem Królowej Polski drogi Kościoła i prawdziwej polskiej wolności, bo one nie mogą się rozejść, gdyż albo Kościół musiałby porzucić swoją misję i zdradzić Chrystusa, albo Polska musiałaby wyrzec się swojej tożsamości i stać się tylko europejska karykaturą, papuga narodów – mówił kaznodzieja i wołał w duchu św. Jana Pawła II – Przyjdź Duchu Święty i odnów oblicze tej ziemi, polskich sumień i serc!

Na Jasnej Górze nie tylko 11 listopada, ale każdego dnia trwa modlitwa w intencji wszystkich Polaków. Od 1981 roku codziennie sprawowana jest Msza święta za Ojczyznę – jej odprawianie zaczęto 14 grudnia, dzień po wprowadzeniu stanu wojennego.

Polskie flagi w 1918 roku pojawiły się na Jasnej Górze już 4 listopada. Do Sanktuarium pod dowództwem ppor. Artura Wiśniewskiego wkroczyli wówczas żołnierze 22. Pułku Piechoty, którzy przejęli klasztor z rąk zaborcy. Tym samym Jasna Góra stała się jednym z pierwszych miejsc wolnej Polski.

CZYTAJ DALEJ

„Ręce precz od Jana Pawła II”. Ważne słowa kard. Ruiniego w obronie Papieża

2020-11-20 15:18

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Il Foglio

„Kto kwestionuje świętość Karola Wojtyły, a jest wśród nich również garstka katolików, nie wie co mówi”. Kardynał Ruini nie ma wątpliwości, że poddawanie w wątpliwość świętość papieża nie ma żadnego uzasadnienia, a był jednym z najbliższych współpracowników Jana Pawła II.

Od 1991 do 2008 r. sprawował funkcje wikariusza papieskiego dla diecezji rzymskiej, przez wiele lat przewodniczył Episkopatowi Włoch, przez niemal 30 lat uważany był za jedną z najbardziej wpływowych postaci Kościoła we Włoszech. Mimo, że skończył 89 lat pozostał niezwykle przenikliwym obserwatorem życia kościelnego i politycznego we Włoszech i na świecie. W najnowszym numerze „Il Foglio”, opiniotwórczej, włoskiej gazety, ukazał się wywiad z purpuratem, który ma być odpowiedzią kard. Ruiniego na ataki skierowane przeciwko Janowi Pawłowi II.

Na początku wywiadu Matteo Matzuzzi, watykanista „Il Foglio”, prosił kardynała o skomentowanie artykułu w „New York Times”, w którym utrzymuje się opinię, że Jan Paweł II został świętym zbyt pochopnie. W odpowiedzi kard. Ruini wspomniał moment śmierci Papieża i jego pogrzeb, który według niego był „apogeum Kościoła katolickiego, w którym trudno nie dostrzec ręki Boga”, oraz okrzyki ludzi „Santo Subito” (Święty zaraz).

Wyjawił również, że po pogrzebie kard. Tomko podjął inicjatywę zbierania podpisów kardynałów, którzy zamierzali prosić przyszłego papieża o zwolnienie z pięcioletniego okresu oczekiwania przed rozpoczęciem procesu beatyfikacji. „Podpisy złożyło ponad osiemdziesięciu kardynałów, a Tomko wręczył mi petycję jako kardynałowi wikariuszowi (procesy beatyfikacyjne i kanonizacyjne papieży odbywają się w diecezji rzymskiej, której papieże są biskupami – przyp. W.R.)”. – wspom kard. Ruini i doda: „Na pierwszej audiencji, której udzielił mi Benedykt XVI, przedstawiłem mu ją i nowy papież natychmiast się zgodził. Co do reszty, proces beatyfikacyjny, a następnie kanonizacyjny, przebiegał z absolutną regularnością, z zachowaniem wszelkich norm”.

Kardynał wyjaśnił fakt, że szybkość procesów beatyfikacyjnych i kanonizacyjnych zależy w dużej mierze od uznania cudów wymaganych przepisami, a w przypadku Jana Pawła II cuda były: „I to jakie cuda!” Poza tym kard. Ruini podkreślił fakt szeroko rozpowszechnionego, światowego kultu św. Jana Pawła II, również przy jego grobie w bazylice św. Piotra.

Dziennikarz poprosił purpurata, by odpowiedział tym wszystkim, którzy kwestionują „świętość” Jana Pawła II. „Będąc w bliskim kontakcie z Janem Pawłem II przez prawie dwadzieścia lat stopniowo nabrałem przekonania, że mam do czynienia z wielkim świętym, ale także z wielkim człowiekiem. Intensywność jego modlitwy uderzyła mnie od samego początku - natychmiast i całkowicie pogrążał się w modlitwie, gdy tylko pozwalały mu na okoliczności, i nic, co się wokół niego działo, nie rozpraszało go”.

Drugim „elementem” świętości papieża, była niezwykła zdolność przebaczania. „Często musiałem sygnalizować mu krytyki, nawet bardzo zdecydowane, linie jego pontyfikatu i jego samego. Papież reagował próbując przede wszystkim zrozumieć je i do pewnego stopnia uzasadniać te sprzeciwy. Nigdy nie brał pod uwagę hipotezy odwetu”. Następnie włoski purpurat wspomniał rys osobowości Papieża, o którym rzadko się mówi: „Jan Paweł II był całkowicie oderwany od dóbr ziemskich, a o jego osobiste rzeczy dbali inni z miłości do niego. Natomiast sam bardzo chętnie pomagał biednym, począwszy od ‘głodnych ludów’, na przykład mieszkańców Sahelu” (Jan Paweł II utworzył 22 lutego 1984 r. Fundację dla Sahelu, której celem było niesienie pomocy mieszkańcom tej części Afryki, szczególnie zagrożonej suszą – przep. W.R.).

W podsumowaniu wypowiedzi o świętości Jana Pawła II kard. Ruini wypowiedział zdecydowane słowa: „Kto kwestionuje jego świętość, jest zaślepiony uprzedzeniami i nie wie, co mówi. Szczególnie przykro, gdy takie stanowisko zajmują katolicy”.

Druga część wywiadu poświęcona jest spekulacjom wokół opublikowanego ostatnio Raportu dotyczącego McCarricka. Dziennikarz zapytał kardynała, czy słuszne są zarzuty, że Papież w sposób zbyt powierzchowny traktował kierowanie Kurią rzymską i nominacje biskupie. W odpowiedzi Ruini wyjaśnił, że „Jan Paweł II starannie wybierał swoich najbliższych współpracowników i darzył ich wielkim zaufaniem, nie był kimś, kto chciał skupiać władzę w swoich rękach. (...) Jednocześnie miał bardzo duże poczucie własnej odpowiedzialności i misji, która obejmowała również wymiar rządów.

Gdy przychodziło do podjęcia ważnych decyzji, jakimi z pewnością są nominacje biskupów, zwłaszcza ważnych diecezji, przeznaczał na to więcej czasu i poświęcał ten czas na modlitwę i refleksję. Nie będę wchodził w kwestię nominacji McCarricka, ponieważ jej nie znam i nie brałem w niej udziału, ponieważ wykraczało to poza moje obowiązki dotyczące diecezji rzymskiej i Kościoła włoskiego.

Mogę jednak powiedzieć, że zarzucanie Janowi Pawłowi II powierzchowności jest fałszywe i głęboko niesprawiedliwe - nic w jego sposobie bycia i działania nie było powierzchowne”.

W wywiadzie poruszono również sprawę roli kard. Stanisława Dziwisza, osobistego sekretarza Jana Pawła II, któremu wiele osób zarzuca, że miał zbyt duży wpływ na decyzje papieża, począwszy od decyzji o mianowaniu McCarricka arcybiskupem Waszyngtonu. Purpurat podkreślił, że „don Stanislao”, bo tak go wszyscy nazywali w Watykanie, który „jest prawdziwym kapłanem, całkowicie oddanym swojej posłudze”, „był całkowicie wierny Janowi Pawłowi II”, dlatego „papież bardzo mu ufał, uważając go nie bez powodu za cenną i zawsze lojalną pomoc”.

Kardynał Ruini przytoczył epizod, który miał miejsce w styczniu 2005 r., w którym papież stanowczo sprzeciwił się „don Stanislao”. „Wpływ ks. Stanisława, nawet w ostatnim okresie pontyfikatu Jana Pawła II, nie był w stanie odwrócić ról - tym, który decydował, był papież, a i sam „don Stanislao” nigdy nie chciał, żeby było inaczej”.

Kardynał Ruini odrzuca też tezę, że Jan Paweł II był „onieśmielony” ekspansywnością i silną pozycją McCarricka. „Myślenie, że McCarrick, a nawet ludzie znacznie ważniejsi od niego, mogliby zastraszyć Jana Pawła II, jest po prostu śmieszne. Jego zdanie wypowiedziane na początku pontyfikatu ‘Nie lękajcie się’ pozostało sławne, a Jan Paweł II osobiście nie bał się nikogo na świecie. W wielu okolicznościach mogłem zobaczyć, że odwaga, zarówno fizyczna, jak i moralna, była w nim czymś naturalnym.

Brak lęku i zastraszenia szedł w parze z wielką uwagą i szacunkiem dla każdego, również dla osób najskromniejszych, a tym bardziej dla biskupów - dlatego Jan Paweł II z wielką roztropnością przyjmował oskarżenia przeciwko ludziom”.

W obecnych dyskusjach o misji Jana Pawła II i jego świętości, w których zabierają głos ludzie, którzy nie znali i nie mieli nic wspólnego z papieżem, warto wsłuchać się w głos prawdziwych świadków jego działalności i życia, a takim jest niewątpliwie kard. Camillo Ruini.

CZYTAJ DALEJ

Czarnek: wierzę, że po 18 stycznia dzieci będą wracać do nauczania stacjonarnego

2020-11-23 19:03

[ TEMATY ]

szkoła

Przemysław Czarnek

Adobe Stock

Wierzę, że po 18 stycznia dzieci będą wracać do nauczania stacjonarnego - powiedział w poniedziałek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Wszystko zależy od rozwoju pandemii; jeśli będzie konieczność utrzymania obostrzeń, to ten powrót nastąpi stopniowo - dodał.

Minister Czarnek w Polskim Radiu 24 wyraził wiarę, że "po 18 stycznia dzieci będą wracać do nauczania stacjonarnego, które jest absolutnie konieczne dla nich, dla wszystkich rodziców, dla całej Polski i całej gospodarki".

"Jestem przekonany, że taka jest intencja również całej rady medycznej, która podpowiedziała rozwiązania, żeby te ferie zimowe skumulować w jednym terminie i przesunąć bliżej świąt Bożego Narodzenia, żeby przez te niecałe 2 miesiące dzieci nie chodziły do szkół i przez to ograniczyć też mobilność społeczeństwa i doprowadzić do jeszcze większego radykalnego spadku zachorowań" - mówił Czarnek.

Wtedy - przekonywał - "pojawi się płaszczyzna i możliwość powrotu do nauczania stacjonarnego, bo bez tego edukacja ograniczona, choćbyśmy stworzyli najlepsze warunki do nauki zdalnej, a milion złotych w ciągu zaledwie kilku miesięcy to ogromnie dużo środków, do tego, żeby taką naukę uefektywnić, to i tak nie zastąpi ona nigdy nauczania stacjonarnego".

Szef MEiN zaznaczył jednocześnie, że wszystko zależy od rozwoju pandemii. "Pewnie powrót (do szkół - PAP) będzie stopniowy, jeśli będzie taka konieczność, żeby jeszcze utrzymać reżim, obostrzenia i hamować mobilność społeczeństwa".

Wyjaśnił, że "najpierw pewnie będą wracać roczniki najmłodsze, dla których nauka zdalna jest najmniej efektywna, a więc klasy 1-3 szkoły podstawowej i pewnie te roczniki, które są najbardziej w potrzebie, czyli 8-klasiści, maturzyści i uczniowie w najwyższych programowo klasach szkół zawodowych".

W sobotę premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że zawieszenie zajęć stacjonarnych w szkołach będzie przedłużone do 23 grudnia. Następnie między 23 grudnia a 4 stycznia w szkołach jest przerwa świąteczna, a po niej mają być ferie zimowe w jednym terminie dla uczniów w całym kraju - od 4 do 17 stycznia. (PAP)

Autor: Dorota Stelmaszczyk

dst/ mhr/

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję