Reklama

Wizyta papieża wyzwala w Malgaszach radość i dynamizm

2019-09-06 16:07

vaticannews.va / Antananarywa (KAI)

Grzegorz Gałązka

Madagaskar to kraj młody o ogromnym potencjale i dynamicznym Kościele. Wszystko to widać szczególnie właśnie teraz, kiedy przyjeżdża tam Ojciec Święty - wskazuje sekretarz generalny episkopatu Madagaskaru.

Jak mówi ks. Gabriel Randrianatenaina wiadomość o przyjeździe papieża wyzwoliła w Malgaszach wielką radość i dynamizm.

- Od chwili, kiedy po raz pierwszy ogłoszono papieską podróż, wśród ludzi panuje wielka radość. Cały kraj przyjmuje papieża, nie tylko katolicy. Bardzo wielu młodych niekatolików zaangażowało się w przygotowanie tej wizyty. Robią to całym sercem i z wielką radością. Wszystkim zależy na dobrym przyjęciu papieża. A przy tym Madagaskar to kraj, który boryka się z licznym problemami: ubóstwem, brakiem stabilnej polityki. Teraz jednak wszyscy mają nadzieję, że to wydarzenie będzie dla nas nowym bodźcem, bo Franciszek przyjeżdża jako posłaniec nadziei i pokoju – mówi Radiu Watykańskiemu ks. Randrianatenaina.

Reklama

Tłumaczy, że "Kościół na Madagaskarze jest młody i dynamiczny. Katolicy to jedna trzecia populacji, a wszyscy chrześcijanie to połowa społeczeństwa. Wciąż jesteśmy Kościołem misyjnym, nadal ewangelizujemy. Ale jesteśmy już bardzo dynamiczni. Co trzy lata organizujemy na przykład krajowe dni młodzieży. Bardzo aktywne są ruchy świeckich. Mamy dużo powołań kapłańskich i zakonnych. Wszystkie diecezje mają seminaria i są one pełne".

Tagi:
papież szlaki papieskie Afryka Franciszek w Afryce papież Franciszek Madagaskar

Reklama

Kościół reaguje na pogromy cudzoziemców w RPA

2019-09-10 18:15

vaticannews.va / Johannesburg (KAI)

Kościół powinien odegrać kluczową rolę w zakończeniu ataków na cudzoziemców w RPA. Kształtujmy tak mentalność ludzi, aby potrafili żyć w pokoju ze wszystkimi – powiedział kard. Peter Turkson, prefekt Dykasterii ds. Integralnego Rozwoju Człowieka, odnosząc się do ksenofobicznych zamieszek, które wybuchły pod koniec sierpnia w Pretorii i Johannesburgu. „To, czego jesteśmy świadkami, to pogwałcenie podstawowych praw człowieka” – napisali z kolei zambijscy biskupi w specjalnym oświadczeniu.

John Steven Fernandez / Foter.com / CC BY

W wyniku fali ataków na cudzoziemców, w ostatnim czasie zginęło w RPA co najmniej 10 osób. Splądrowanych zostało wiele sklepów należących w większości do Nigeryjczyków, których jest tam ponad milion. To właśnie oni stali się głównym celem ataków.

„Wygnanie imigrantów nie rozwiąże problemów związanych z bezrobociem i niedoborami żywności. To myślenie naiwne” – powiedział kard. Peter Turkson zwracając się do sprawców pogromów. „Republika Południowej Afryki to nie wyspa, należy zarówno do kontynentu jak i do społeczności międzynarodowej” – dodał hierarcha.

„Stoimy w obliczu narastającej fali nienawiści i nietolerancji, takiej samej jak w nazistowskich Niemczech. Jeżeli nie podejmiemy pilnych działań, by je powstrzymać, nic nie zostanie z naszego kraju” – powiedział z kolei abp Buti Tlhagale z Johannesburga. „Tymczasem otrzymałem informacje, że władze RPA robią bardzo niewiele, żeby chronić ofiary. Policja w Pretorii stoi bezczynnie, podczas gdy sklepy są plądrowane, a ludzie atakowani. Apeluję do wszystkich ludzi wiary i dobrej woli, aby przemówili i podjęli działania” – dodał.

Na wieść o atakach także biskupi Zambii wezwali przywódców RPA, aby zrobili więcej w celu powstrzymania zamieszek i ostrzegli przed konsekwencjami narastającej fali nienawiści i przemocy w ich kraju. „Ksenofobia i wynikający z niej chaos są nie tylko przestępcze, ale także okrutne, barbarzyńskie i obrzydliwe” – napisali w oświadczeniu zatytułowanym „Byliście kiedyś obcokrajowcami na obcej ziemi”.

Również kard. Wilfried Napier, arcybiskup Durbanu w RPA, ostro sprzeciwił się atakom. „Potępiamy wszelkie zabójstwa, nienawiść i dyskryminację, jakich doświadczają nasi zagraniczni bracia i siostry w RPA. Niektórzy nasi przywódcy są współodpowiedzialni za tę przemoc poprzez swoje uwłaczające i podżegające oświadczenia o migrantach, uchodźcach i osobach ubiegających się o azyl. Ksenofobia jest nie do przyjęcia w żadnej religii” – powiedział hierarcha.

„Wzywamy do szeroko zakrojonej kampanii, aby sprawić, że w każdym kościele, meczecie i synagodze przywódcy religijni wypowiedzą się jasno przeciwko postawom i działaniom ksenofobicznym, a zamiast tego będą promować pokój, miłość, co prowadzi do szacunku i uznania obcokrajowców za ludzi, naszych braci i siostry, a zarazem członków tej samej rodziny Boga” – dodał kard. Napier.

W ostatnich latach w RPA wielokrotnie dochodziło do pogromów imigrantów – głównie z Nigerii, Somalii, Etiopii, Mozambiku, Zimbabwe i Malawi. W 2008 r. zginęło w nich 67 osób, a tysiące straciło sklepy i domy. W 2015 r. do ataków przeciwko cudzoziemcom doszło dwukrotnie – w styczniu i kwietniu. Zginęło w nich siedmiu Nigeryjczyków, a kolejne tysiące imigrantów straciły dach nad głową. Nigeryjskie władze twierdzą jednak, że w ostatnich dwóch latach z powodu pogromów oraz brutalności policji zginęło w RPA co najmniej 116 obywateli Nigerii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Imię Boga – Miłosierdzie

2016-09-07 08:38

Abp Wacław Depo
Niedziela Ogólnopolska 37/2016, str. 32-33

Wsłuchawszy się w przypowieści Jezusa o zagubionej owcy, drachmie i miłosiernym ojcu, możemy stwierdzić, że są one „Ewangelią Ewangelii”. Albowiem w sposób niedościgły dla rozumu ludzkiego ukazują prawdę o Bogu, który jest zawsze bliski człowiekowi, niezależnie od stopnia jego grzeszności czy oddalenia: „zostawia dziewięćdziesiąt dziewięć owiec i idzie za zaginioną, aż ją znajdzie”; „cieszcie się ze mną, bo znalazłam drachmę, która mi zginęła”; „trzeba się radować i cieszyć z tego, że brat twój był umarły, a znów ożył, zaginął, a odnalazł się” (por. Łk 15, 4. 9. 32).

Ktoś może postawić zasadnicze pytanie: Czy jest to obraz tego samego Boga, który w Starym Przymierzu jest Bogiem ukrytym, Sprawiedliwym Sędzią, karzącym zło i odstępstwa? To pytanie wciąż rozbrzmiewa na kartach Biblii Starego i Nowego Testamentu, jak również we wspólnocie Kościoła Chrystusowego. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa podejmowano próby, aby wymazać obraz Boga mściciela ze Starego Testamentu, a zastąpić go obrazem Boga Ojca. Za przykładem Chrystusa wyznajemy z wiarą, że „Bóg Abrahama, Izaaka i Jakuba” jest tym samym Bogiem, który objawia się jako Ojciec Jednorodzonego Syna w Duchu Świętym. Tylko na płaszczyźnie wiary i dzięki łasce Boga uznajemy, że Jezus Chrystus objawia nam tajemnice Jedynego Boga obydwu Testamentów.

Wielokrotnie podczas lektury pism Starego Testamentu doświadczyliśmy „gorzkiej prawdy” o Bogu i Jego odniesieniach do ludzi i świata. Te obrazy Boga i realizacja Jego planów są trudne do zrozumienia, ale musimy przyznać, że od początków stworzenia aż po granice spotkania z Nowym Testamentem przekazują one tę samą miłość Boga, która objawia się poprzez miłosierdzie. Nie sposób nie dostrzec tych obrazów i postaw Boga, który lituje się i przebacza niewierności Izraela, choć na górze Synaj bardzo wyraźnie zaznaczył: „Nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną” (por. Wj 20, 3). Jego „zraniona miłość” jest zawsze większa niż gniew wobec niewierności narodu wybranego. Bóg bowiem jest radykalnie „Inny” niż człowiek z jego sposobami rozumienia, który tak często błędnie interpretuje Boże drogi. W Bożej świętości dostrzega np. jedynie niedającą się przebyć odległość i moc, a nie widzi, że jest ona równocześnie bliskością i czułością Ojca: „Pośrodku ciebie jestem Ja – Święty i nie przychodzę, aby zatracać” (Oz 11, 9). Na podobieństwo pasterza jest również zatroskany o swoje owce (Ez 34, 16). Jeżeli Bóg stworzył człowieka na swój obraz i podobieństwo, to jest także w stanie objawić się człowiekowi za pomocą obrazów i reakcji ludzkich. Biblijne antropomorfizmy mogą wydawać się proste i naiwne, ale zawsze w sposób dobitny wyrażają jakiś istotny rys prawdziwego Boga.

Dlatego tak trudna – dla każdego pokolenia wierzących w Boga Izraela – pozostaje sprawa Jezusa z Nazaretu, który objawia tajemnice Boga obydwu Przymierzy i Testamentów. Synowie Izraela wciąż zatrzymują się nie na księgach Starego Przymierza, które mówią o Chrystusie, ale na dramatach historii... Te ostatnie, zwłaszcza Holokaust, ukazują, że ludzie na płaszczyźnie podarowanej wolności wciąż wybierają innych bogów, a nieraz wprost siebie samych czynią bogami. W Jezusie Chrystusie Bóg objawił się w sposób ostateczny, jako Pierwszy i Ostatni, jako Stwórca i Zbawiciel, jako Ojciec bogaty w miłosierdzie.

Polecamy „Kalendarz liturgiczny” – liturgię na każdy dzień
Jesteśmy również na Facebooku i Twitterze

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Dzwon „Pamięć i Przestroga” w Wieluniu

2019-09-16 01:58

Maciej Orman

Na zrekonstruowanych fundamentach wieluńskiej fary metropolita częstochowski abp Wacław Depo poświęcił w niedzielę 15 września dzwon „Pamięć i Przestroga”. Dzwon jest darem prezydenta Andrzeja Dudy dla Wielunia, który Niemcy zbombardowali 1 września 1939 r., rozpoczynając II wojnę światową.

Maciej Orman

Uroczystość poprzedziła Msza św. w intencji pokoju w kościele św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny. – Niech ten dzwon będzie znakiem sprzeciwu wobec wojny. Niech każde jego uderzenie będzie wyrazem pamięci o tragicznej przeszłości. Niech będzie wołaniem o szacunek dla każdego człowieka – apelował na początku Eucharystii proboszcz parafii ks. Adam Sołtysiak.

– Niech ten dzwon nie będzie tylko przestrogą, ale zobowiązaniem w zmaganiu o prawdę o nas samych – kim jesteśmy, od Kogo pochodzimy i do Kogo należymy – mówił w homilii abp Wacław Depo.

– Stajemy dzisiaj przy ołtarzu, aby potwierdzać swoją tożsamość i zobowiązywać się do odpowiedzialnego życia. Bo o ile pamięć woła o prawdę, to przestroga woła o odpowiedzialność już nas samych w imię tych, którzy zginęli – kontynuował metropolita częstochowski.

– Podczas lektury Starego i Nowego Testamentu doświadczamy tej gorzkiej prawdy, że ile razy człowiek odstąpi od Boga, staje się ludobójcą – podkreślił hierarcha.

– Wobec każdego dramatu historii, również dramatu II wojny światowej, trzeba uznawać Chrystusa za jedyną drogę do życia wiecznego – zakończył abp Depo.

Po Mszy św. uczestnicy uroczystości zgromadzili się na zrekonstruowanych fundamentach wieluńskiej fary. W swoim przemówieniu burmistrz Wielunia Paweł Okrasa nawiązał do niedawno obchodzonej 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej. – Dźwięk dzwonu powinien też być dźwiękiem pojednania między Polską a Niemcami. Jestem głęboko przekonany, że Wieluń był kolejnym krokiem na tej drodze – powiedział Paweł Okrasa. –Dziękuję prezydentowi Andrzejowi Dudzie, że ofiarował ten dzwon naszemu miastu – dodał burmistrz.

– Są takie chwile w dziejach narodu, w których słowo powinno zamilknąć, a powinny bić dzwony – ku przerażeniu dla ogromu zbrodni dokonanych w imię nienawiści na bezbronnych Polakach w Wieluniu i wielu miejscach świata i ku napomnieniu, abyśmy się tej nienawiści wyzbyli, abyśmy budowali piękną przyszłość w oparciu o miłość Boga i człowieka – powiedział wicemarszałek Senatu prof. Michał Seweryński. – Czcijcie pamięć poległych. Przestrzegajcie tych, którzy będą budować naszą przyszłość. Niech budują ją w imię pokoju – zaapelował.

Dopełnieniem uroczystości był koncert arii operowych w wykonaniu zespołu „Sonori” w sali widowiskowej Wieluńskiego Domu Kultury.

Dzwon „Pamięć i Przestroga” został odlany 1 sierpnia br. Po raz pierwszy zabrzmiał w Wieluniu 1 września podczas obchodów 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem