Reklama

Święte Oblicze a obraz Chrystus w Cierniowej Koronie M.A. Palloniego z XVII/XVIII wieku (5)

Michał Anioł Palloni (1637-1719) - malarz pochodzenia włoskiego, wykształcony we Florencji i w Rzymie. W 1674 r. sprowadzony do Polski przez rodzinę Paców, od 1684 r. pracował dla J. D. Krasińskiego. Od 1688 r. był nadwornym malarzem króla Jana III Sobieskiego. Malował też dla Leszczyńskich w Rydzynie.
Zasłynął jako wybitny twórca barokowych polichromii, wzorował się na malarstwie P. da Cortona. Główne cechy jego fresków to dynamizm kompozycyjny, specyficzna gama kolorystyczna (jasny błękit z wiśniowym), ekspresyjna faktura i niezwykłe ujęcie światła z umiarkowanym iluzjonizmem.
Jego prace w Polsce to dekoracja kościoła kamedułów w Pożajściu, dekoracja pałacu Krasińskich w Warszawie, polichromia kościoła Świętych Piotra i Pawła w Wilnie, kaplica dla prymasa Michała Radziejowskiego w Łowiczu, polichromia zakrystii w kościele kamedułów na podwarszawskich Bielanach czy kościół reformatorów w Węgrowcu. Oprócz dużych fresków namalował kilka portretów i obrazów olejnych o tematyce pasyjnej.
Malarz Pallonii nie podpisywał swoich dzieł, dlatego jego prace można klasyfikować na podstawie analizy formalnej lub zachowanych notatek historycznych.
Obraz Chrystus w Cierniowej Koronie znajdujący się w Muzeum Archidiecezjalnym w Częstochowie jest niezwykłym odkryciem. Został rozpoznany w ubiegłym roku na podstawie opracowań o dorobku Palloniego w Polsce przez Magdalenę Górską w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Pochodzi ze zbiorów pierwszego biskupa częstochowskiego Teodora Kubiny (1925-1951). Niestety bp Kubina nie zapisał skąd pochodzi obraz, być może z ziemi wieluńskiej lub samego Wielunia. Obraz musiał być dość zniszczony, ponieważ poddano go konserwacji, o czym świadczą dokonane zmiany. Pierwotnie musiał być większych rozmiarów, na co wskazuje przycięcie taśm inskrypcyjnych i zmiana krosna, czyli ramy trzymającej płótno. Na odwrocie widoczne są plamy po zawilgoceniu płótna na skutek wilgoci w pomieszczeniu (kościele), w którym się znajdował.
Obraz przedstawia popiersie umierającego Chrystusa na ciemnogranatowym, wpadającym w czerń tle. Widać fragmenty belki krzyża i taśmy inskrypcyjne, część dolnej tablicy z napisem INRI u góry obrazu i taśmę biegnącą ukośnie, przykrywającą częściowo klatkę piersiową Chrystusa z napisem łacińskim Pater ignosce illis quia nesciunt quid faciunt - Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią (Łk 23, 34).
Malowidło przypomina zachowane w Polsce pozostałe wizerunki Ukrzyżowanego Chrystusa. Podobnie malowana korona cierniowa, nasunięta na wąskie czoło, długie kasztanowe włosy i lekki zarost, okalający twarz Zbawiciela. Głęboki światłocień, szczególnie wokół oczu, upodabnia głowę do nagiej czaszki. Na naszym obrazie światło pada z górnego, lewego rogu kompozycji i wzmacnia siłę wyrazu. Wymowę męki Zbawiciela podkreślają przekrwione oczy, krwawe łzy, cienie czerwone u nasady nosa, strużki krwi wypływające spod cierniowej korony. Dramatyzm chwili umierania podkreślają też otwarte usta Chrystusa, ściągnięte bólem brwi i oczy wzniesione w górę. Typowy jest dla włoskiego artysty sposób malowania karnacji ciała. Ostro oddzielone partie światła i cienia oraz staranność w oddaniu krągłości muskularnych ramion prezentują podobnie obrazy na freskach fary w Węgrowie (mazowieckie) i kaplicy pomisjonarskiej w Łowiczu. Podobne cechy można odnaleźć na obrazach Chrystusa Umęczonego w kościele Najświętszej Maryi Panny w Toruniu i Piekoszowie.
Obraz częstochowski ma wymiary 60x50 cm, co znaczy, że namalowane na nim popiersie umęczonego Chrystusa na krzyżu ma naturalne wymiary. Umożliwia to oglądanie obrazu z bliska i ułatwia kontemplację tego dramatycznego, lecz mistrzowsko namalowanego Wizerunku Chrystusa. Zachęcamy do zobaczenia tego niezwykłego obrazu Michelangelo Palloniego w naszym Muzeum.

Muzeum Archidiecezji Częstochowskiej czynne jest od wtorku do soboty w godz. 9.00-13.00.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Holandia: z powodu koronawirusa nie będzie pasterek

2021-12-02 12:15

[ TEMATY ]

Holandia

Msza

COVID‑19

nabożeństwa

Karol Porwich/Niedziela

W obliczu nowej fali koronawirusa Kościół katolicki w Holandii wydał zakaz sprawowania publicznych nabożeństw po godz. 17.00. Dotyczy to także pasterek i kolędowania przy Żłóbku – poinformował 1 grudnia dziennik chrześcijański „Nederlands Dagblad”. Episkopat uzasadnił swoją decyzję stwierdzeniem, że Kościół nie może być „źródłem zakażania”. Tradycyjne pasterki były odwołane również w ubiegłym roku z tego samego powodu.

„Tak jak Maryja i Józef mieli kłopoty w dniach narodzin Jezusa, również w tym roku droga do Bożego Narodzenia nie jest prosta dla wielu ludzi” – napisali biskupi holenderscy i życzyli, by „mimo to świeciło światło Chrystusa, który został dany nam na tym świecie jako Zbawiciel”.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: papież przyjął rezygnację arcybiskupa Paryża

2021-12-02 13:18

[ TEMATY ]

biskup

rezygnacja

Olivier LPB / Wikimedia Commons / pl.wikipedia.org

Papież Franciszek przyjął rezygnację arcybiskupa Paryża, 70-letniego Michela Aupetit'a. Jednocześnie mianował abp. Georges'a Pontier'a administratorem apostolskim tejże archidiecezji – poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

78-letni abp Pontier w latach 2006-2019 kierował archidiecezją marsylską, a w latach 2013-2019 był przewodniczącym Konferencji Biskupów Francji. Od stycznia do czerwca br. był administratorem apostolskim archidiecezji awiniońskiej.

CZYTAJ DALEJ

Św. Józef wzorem kapłanów

2021-12-03 04:56

Tadeusz Boniecki

Jesienny Dzień Kapłański - dzień modlitwy o uświęcenie kapłanów - odbył się 27 listopada w regionach duszpasterskich. Tematem konferencji była „Duchowość św. Józefa w świetle Patris Corde”. Spotkania miały miejsce w parafiach Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Chełmie, św. Jana Chrzciciela i św. Bartłomieja Ap. w Kazimierzu Dolnym, Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kraśniku, św. Anny w Lubartowie oraz św. Józefa w Lublinie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję