Reklama

Wiedza religijna i jej kontrola w katechezie szkolnej

Niedziela łowicka 49/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dla chrześcijan szczególną i zarazem podstawową formą kształtowania religijnej wiary, wiedzy i postaw w człowieku jest katecheza. W nowej rzeczywistości społeczno-politycznej, w jakiej nam przyszło żyć, katecheza wróciła do szkół i w związku z tym poszukuje swojego miejsca w strukturach edukacyjnych oraz wychowawczych szkolnictwa.

Wydane przez Kongregację do spraw Duchowieństwa Dyrektorium Ogólne o Katechizacji w następujący sposób definiuje podstawowe zadania katechezy: "Ten, kto spotkał Chrystusa, pragnie poznać Go możliwie najbardziej, jak również pragnie poznać zamysł Ojca, który Go posiał. Poznanie treści wiary jest wymagane przez przylgnięcie do wiary ( ...) Katecheza powinna więc prowadzić do stopniowego uchwycenia ( zrozumienia) całej prawdy o planie Bożym, wprowadzając uczniów Jezusa Chrystusa do poznania Tradycji i Pisma Świętego, które jest wzniosłym poznaniem Jezusa Chrystusa".

Zasadne jest chyba w tym miejscu postawienie pytania, czy katecheta winien skupić się na sprawdzaniu tylko podanych, zaprezentowanych uprzednio wiadomości; czy może także powinien brać pod uwagę życie sakramentalne, modlitwę, udział we Mszy św. i innych nabożeństwach, czyli ujmując dokładnie: czy kontroli na katechezie powinny podlegać także praktyki religijne uczniów? Pytania te wskazują na specyfikę szkolnej katechezy. By na nie odpowiedzieć, trzeba scharakteryzować zadania szkolnej nauki religii.

Katecheza w szkole stara się (a przynajmniej powinna) pomagać uczniom w rozwoju ich człowieczeństwa, a także pozwala im na systematyczną i odpowiedzialną formę konfrontacji z rzeczywistymi problemami życia oraz z ostateczną tajemnicą egzystencji. Zadaniem nauki religii jest więc podanie uczniom warunków, szczególnie na płaszczyźnie intelektualnej, które pozwolą im swobondnie i świadomie odnaleźć się w chrześcijaństwie.

Wielokrotnie wnioskowano, że ocena z religii powinna być odzwierciedleniem nie tylko wiadomości religijnych ucznia, ale przede wszystkim jego życia religijnego, sumienności w wykonywaniu praktyk religijnych oraz życia moralnego. Tymczasem życie religijne ucznia, jak i każdego człowieka, jest sprawą zbyt intymną, by katecheta mógł je dokładnie zbadać, należycie ocenić i uczynić jednym ze współczynników oceny z religii.

W świetle tego należy przyznać słuszność stanowisku ks. K. Hofmanna, który mówi, że "stopień z religii uczeń otrzymać winien tylko na podstawie wiadomości. Jedynie i wyłącznie dana przez ucznia odpowiedź może służyć za podstawę istotną przy ocenie i ustalaniu stopnia z nauki religii. Nie może więc istnieć inne kryterium oceny nauki religii niż stan wymaganych przez program wiadomości".

Katechizacja, zwłaszcza ta, prowadzona obecnie w ramach zajęć szkolnych, musi zakładać istnienie i stosowanie czynnika oceny. Na samą ocenę nie można patrzeć jednak tylko jako na wykładnik uzyskanej przez ucznia wiedzy. Należy w tym miejscu zauważyć, że ocena, jaką wystawiamy uczniowi, ma także wartość wychowawczą. Może, bowiem pobudzać i stymulować ucznia do większego wysiłku i pracy. Należy więc, oceniając w katechezie, stosować te same kryteria, jakie stosowane są przy ocenianiu w nauce przedmiotów "świeckich".

W świetle tego, co już zostało powiedziane, wydaje się, że w działalności katechetycznej nie należy obawiać się stosowania elementu kontroli i oceniania osiągnięć ucznia. Należy się jednak szczególnie bronić, stosując kontrolę i ocenę, by nie sprowadzić katechezy jedynie do zdobywania wiedzy. Wymiar intelektualny w katechezie ma bowiem zawsze rolę służebną wobec wielkiej tajemnicy Boga i wiary, czyli jest narzędziem w chrześcijańskim dziele wychowawczym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

Elektrośmieci dla misji

2024-04-18 09:03

Ks. Stanisław Gurba

Kolejne kilogramy starych telefonów, tabletów i baterii zostały przekazane do Fundacji Missio Cordis w ramach projektu „Zbieram to w szkole” realizowanego przez Szkolne Koło Caritas przy Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Staszica w Ostrowcu Świętokrzyskim.

- Tym razem otrzymaliśmy wsparcie parafii Ćmielów i Szewna, bo tam młodzież licealna w okresie Wielkiego Postu zorganizowała kolejną już zbiórkę elektrośmieci. To właśnie dzięki temu, że do szkoły uczęszcza młodzież z różnych parafii możemy realizować akcję w różnych miejscach. Bardzo dziękuję księżom proboszczom za otwartość i umożliwienie realizacji akcji społecznych - mówił ks. Stanisław Gurba, koordynator projektu. Surowce zostały posegregowane i wysłane do Fundacji. Następnie trafią do firm recyklingowych, a pozyskane środki pieniężne zostaną przekazane na budowę studni w krajach misyjnych. Natomiast szkołom, które biorą udział w projekcie przyznawane są punkty, które potem można wymienić na drobne nagrody.

CZYTAJ DALEJ

Bp Milewski do młodych: nie zmarnujcie bierzmowania

2024-04-18 19:23

[ TEMATY ]

bierzmowanie

Płock

bp Mirosław Milewski

Karol Porwich/Niedziela

- Bardzo zależy mi na tym, żebyście nie zmarnowali bierzmowania. Zachowajcie w sobie prawdę i otwartość na dary Ducha Świętego, na Boga i drugiego człowieka - powiedział bp Mirosław Milewski w Nasielsku w diecezji płockiej. Dokonał wizytacji parafii pw. św. Katarzyny i udzielił młodzieży sakramentu bierzmowania.

Bp Milewski na podstawie Ewangelii Janowej (J 6,44-51) podkreślił, że „Jezus jest chlebem żywym”: - Za każdym razem, kiedy spożywamy ten chleb, zagłębiamy się w istotę miłości Boga. Już nie żyjemy dla nas samych - zauważał biskup pomocniczy diecezji płockiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

iv>

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję