Reklama

Galeria Sceny Plastycznej KUL

W cieniu Drogi Krzyżowej

Opowieść o Drodze Krzyżowej w wydaniu artysty malarza Franciszka Maśluszczaka można było zobaczyć w Galerii Sceny Plastycznej KUL. Obrazy wielkości 30x40 cm w technice akwareli stanowią szkice do obrazów olejnych, które zdobią wnętrze kościoła Wniebowstąpienia Pańskiego na Ursynowie w Warszawie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak zwykle, w Galerii Sceny Plastycznej KUL ekspozycja jest tak zaaranżowana, że widz natychmiast koncentruje się na istocie sztuki. W tym wypadku zdecydowano się ograniczyć oświetlenie, by z lekkiego półmroku wydobyć kolejne sceny pasyjne. Środkowe, ukazujące upadki Chrystusa, wyeksponowano na czarnym tle. Zastosowane przez artystę wodne, przezroczyste farby nadają obrazom wrażenie naturalności. To odwraca uwagę od lekkiej karykaturalności postaci Jezusa i towarzyszących mu osób. Dzięki temu deformacja pełni tu rolę jedynie środka ekspresji, podkreślającego dramat. Podobnie, jak czyni to wyrazista kreska Maśluszczaka, która charakteryzuje głębię cierpienia Jezusa, ale i Jego wewnętrzny dystans do rzeczywistości. Stan wewnętrznych przeżyć można odczytać także u innych postaci. Głównie ze względu na szkicowy charakter prac, a co za tym idzie - pewną dowolność formy, kolejne stacje rozwijają się w konwencji komiksu. Dokładnie więc określają rzeczywistość danej chwili, ale mają w sobie też rys uogólnienia. Dzięki temu widzowi w wyobraźni rysuje się dalsza akcja, już niezrealizowana w obrazach.
Jedna z ciekawszych scen to Jezus przed Piłatem, która dzięki bogatej, a zarazem stonowanej kolorystyce nabiera realności. Twarz Zbawiciela różni się od twarzy oprawców, ale nie jest idealnie gładka. O jej pięknie decydują szlachetne rysy i pełen godności wzrok. To właśnie w oczach Jezusa, podczas biczowania czy niesienia krzyża, kryje się dystans do tego, co się dzieje. Oczy wyrażają świadomość innej, niż ziemska, rzeczywistości. W twarzach oprawców widać jedynie związek z teraźniejszością, a więc z tym, w czym biorą udział. W pierwszych scenach Jezus jest jakby jednym z nich, chociaż wyraźnie osobą o głębszej świadomości. Punkt zwrotny to scena, w której Weronika trzyma chustę z odbitymi rysami Chrystusa. W wydaniu Maśluszczaka twarz na tkaninie przypomina maskę pośmiertną, natomiast oblicze Jezusa artysta pokazuje już odtąd inaczej - te same rysy, ale inny wyraz. Jakby w spotkaniu z Weroniką symbolicznie odszedł człowiek, a w wychudzonym, cierpiącym ciele pozostał Bóg. Dalsze sceny ukazują Chrystusa w aureoli, która była zaznaczona także i wcześniej, ale dopiero teraz artysta maluje ją wyraźnie. Można rzec, że teraz wreszcie zajaśniała prawdziwym blaskiem, co wyraża intensywniejsza kolorystyka i większa powierzchnia aureoli, dzięki czemu staje się ona dominującym akcentem obrazów. Odtąd też artysta nie maluje Chrystusa, który cierpi, ale Chrystusa, który jest Cierpieniem. Aby zobrazować dojrzewanie świadomości religijnej, jakie może towarzyszyć ludziom zagłębiającym tajemnice Pasji, artysta wprowadza jeszcze jeden zabieg. Gdy maluje Chrystusa wiszącego na krzyżu, wyraźnie upodabnia Jego ciało do znanych ze sztuki sakralnej rzeźbionych figur Ukrzyżowanego. To przerywa pewien ciąg myślowy, zaznacza przemianę. Dotąd Pasja dawała widzowi poczucie bliskości wobec Boga, poprzez Jego upodobnienie do człowieka. Teraz scena śmierci nieoczekiwanie, ale też jednoznacznie przemienia się w adorację krucyfiksu. Scena złożenia do grobu przenosi nas do współczesności. Grób ma kształt drewnianej trumny, której istniejące w domyśle wieko zaraz zostanie zamknięte. Ciało Jezusa owija biała szata, której część wystaje - przypomina formą rulon księgi. Chrystus staje się tu Księgą Życia. Ten zabieg artysty przenosi nas z poziomu rozumienia rzeczy wprost, do poziomu religijnej symboliki, którą umysł i serce ludzkie starają się przeniknąć.
Szkice powstały w 2005 r. po śmierci Jana Pawła II, stąd wyraźne analogie do ostatnich, pełnych cierpienia dni Jana Pawła II, aż po jego pogrzeb, z pamiętnym zamknięciem przez wiatr księgi Ewangeliarza, leżącego na trumnie.

Franciszek Maśluszczak - urodzony w 1948 r., jest absolwentem ASP w Warszawie. Jego prace znajdują się w Muzeach Narodowych, m.in. w Krakowie, ale także za granicą. Jest autorem ilustracji książek dla dzieci oraz dla dorosłych, w tym prozy i poezji. Swoimi pracami wspiera liczne aukcje charytatywne, dzięki czemu został uhonorowany statuetką im. św. Brata Alberta i statuetką Aukcji Wielkiego Serca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łódź: Podwieczorek z tańcem

2024-04-17 16:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Różnorodne style taneczne zaprezentowali młodzi tancerze i tancerki podczas spotkania muzycznego Podwieczorek z tańcem w Pałacu Młodzieży w Łodzi.

CZYTAJ DALEJ

Kustosz sanktuarium św. Andrzeja Boboli: ten męczennik może nam wiele wymodlić

2024-03-22 18:36

[ TEMATY ]

Warszawa

sanktuarium

św. Andrzej Bobola

polona.pl

Kustosz narodowego sanktuarium św. Andrzej Boboli jezuita o. Waldemar Borzyszkowski zauważa od lat wzmożenie kultu męczennika. Teraz, kiedy wolność Polski jest zagrożenia, szczególnie warto modlić się za jego wstawiennictwem - zaznacza w rozmowie z KAI. W dniach 16-24 marca odbywa się ogólnonarodowa nowenna o pokój, pojednanie narodowe i ochronę życia za wstawiennictwem św. Andrzeja Boboli i bł. Jerzego Popiełuszki.

Joanna Operacz (KAI): Czy w sanktuarium św. Andrzeja Boboli widać, że ten XVII-wieczny męczennik jest popularnym świętym? Czy jest bliski ludziom?

CZYTAJ DALEJ

Warszawa: Klinikę Budzik dla dorosłych opuszcza dwoje pacjentów!

2024-04-18 14:19

[ TEMATY ]

klinika

PAP/Albert Zawada

Dyrektor Kliniki Budzik dla dorosłych prof. Wojciech Maksymowicz przekazał w czwartek, że dwoje chorych, po ponad rocznym leczeniu i rehabilitacji, opuszcza klinikę. 18 kwietnia w Polsce obchodzony jest Narodowy Dzień Pacjenta w Śpiączce.

Narodowy Dzień Pacjenta w Śpiączce ma na celu lepsze zrozumienie problemów pacjentów w stanie śpiączki, a także pomoc w stworzeniu systemu, pozwalającego na wybudzanie pacjentów ze śpiączki w każdym możliwym przypadku. Ponadto obchody Dnia Pacjenta w Śpiączce mają przyczynić się do zwiększenia społecznej świadomości istnienia problemu pacjentów znajdujących się w tym stanie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję