Reklama

Wiara

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela zamojsko-lubaczowska 22/2006

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Rafael Santi

Rafael Santi "Przemienienie Pańskie" (1516-1520)

Rafael Santi

Według tradycji chrześcijańskiej największym wydarzeniem w dziejach świata jest narodzenie Pana Jezusa. Owa data słusznie została wyeksponowana tak dalece, że właśnie od przyjścia na naszą ziemię Jezusa Chrystusa liczy się lata nowej ery. Dla Kościoła Chrystusowego najdonioślejszym znakiem jest Zmartwychwstanie Pana Jezusa, zgodnie ze słowami św. Pawła Apostoła: „A jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także wasza wiara” (1 Kor 15, 14). Właśnie przez fakt zmartwychwstania Pan Jezus potwierdził, że był tym, za kogo się podawał.

Dla nieba zaś najważniejsza jest tajemnica Chrystusowego Wniebowstąpienia. Kto bowiem wstępuje? Kto przybywa? Syn Boży! Do swojej włości, do swojego państwa powraca Król! A powrót to tym radośniejszy, że Chrystus Pan zabrał ze sobą również ludzką naturę, w której walczył i zwyciężył. Przyodział się na ziemi dla zbawienia świata w tajemnicy Wcielenia. Teraz powraca do nieba, by się pokazać w ciele swoim uwielbionym, aby w tym ciele odebrać od aniołów hołd czci i poddaństwa: „Wyszedłem od Ojca i przyszedłem na świat; znowu opuszczam świat i idę do Ojca” (J 16, 28).

Reklama

Słowo Wcielone po zwyciężeniu śmierci w tajemnicy zmartwychwstania zabiera naturę ludzką w wieczyste posiadanie. Odtąd druga Osoba Boska będzie w tej naturze odbierać chwałę dodatkową. Podkreśla to wyraźnie Kościół w swoim Credo, gdy wiernym swoim nakazuje odmawiać: „Wstąpił do nieba, siedzi po prawicy Ojca”. Jak jednak słusznie zauważa św. Leon I, w tajemnicy Wniebowstąpienia Pańskiego, jest nie tylko osobisty triumf Chrystusa Pana, ale również i nasze zwycięstwo, najwyższa chwała natury ludzkiej. W uwielbionej naturze Jezusa Chrystusa odbiera chwałę wszystko stworzenie, najwyższą zaś człowiek.
Używamy terminu „wniebowstąpienie”, aby podkreślić, że Chrystus Pan własną mocą wstąpił na niebiosa. Wszystkich nas, którzy sobie na to zasłużymy, zabierze do nieba. Dla nas będzie to tajemnica „wniebowzięcia”. Pan Jezus wstąpił do nieba dnia czterdziestego po swoim zmartwychwstaniu. Kościół obchodzi uroczystość Wniebowstąpienia w niedzielę po tym dniu.

Fakt ten dokonał się jawnie, w biały dzień, na oczach wielu świadków. Dlatego tajemnica chwalebnego Wniebowstąpienia Pana Jezusa może być rozważana przez nas nie tylko jako prawda wiary, ale również jako fakt historyczny, który dokonał się w ściśle określonym czasie i miejscu.
Pan Jezus nie jeden raz mówił, że na ziemię jeszcze powróci. Skoro więc zapowiadał swoje ponowne przyjście na ziemię, to pośrednio mówił także o swoim odejściu do nieba: „Gdy Syn Człowieczy przyjdzie w swej chwale, a z Nim wszyscy aniołowie, wtedy zasiądzie na swoim tronie, pełen chwały, i zgromadzą się przed Nim wszystkie narody” (Mt 25, 31-32a). „Wówczas ukaże się na niebie znak Syna Człowieczego (…) i ujrzą Syna Człowieczego, przychodzącego na obłokach niebieskich z wielką mocą i chwałą” (Mt 24, 30).

Przy Ostatniej Wieczerzy Chrystus Pan wprost zapowiada swoje odejście do niebieskiego Ojca. Motywuje nawet konieczność swego odejścia: „Jezus, wiedząc, iż nadeszła Jego godzina przejścia z tego świata do Ojca, umiłowawszy swoich na świecie, do końca ich umiłował (…) wiedząc, że (…) od Boga wyszedł i do Boga idzie” (J 13, 1.3). Jednakże mówię wam prawdę: Pożyteczne jest dla was moje odejście, bo jeżeli odejdę, poślę Go do was (…) Wyszedłem od Ojca i przyszedłem na świat; znowu opuszczam świat i idę do Ojca (J 16, 7.28).
Jak więc widzimy, Pan Jezus żył tajemnicą swojego Wniebowstąpienia na długo przed jej dokonaniem się. Dla Apostołów nie była ona również zaskoczeniem, skoro w tylu miejscach i z takim naciskiem Pan Jezus tę prawdę akcentował.

Reklama

A oto w jakich słowach przekazali nam Ewangeliści sam fakt wydarzenia. Św. Marek streszcza to jednym zdaniem: „Po rozmowie z nimi (z Apostołami) Pan Jezus został wzięty do nieba” (Mk 16, 19). Św. Łukasz w swojej Ewangelii czyni podobnie: „Potem wyprowadził ich ku Betanii i podniósłszy ręce błogosławił ich. A kiedy ich błogosławił, rozstał się z nimi i został uniesiony do nieba. Oni zaś oddali Mu pokłon i z wielką radością wrócili do Jerozolimy” (Łk 24, 50-52). Podczas, gdy Marek pisze tylko ogólnie, że Pan Jezus został wzięty do nieba, św. Łukasz dorzuca pewne cenne szczegóły: wydarzenie to miało miejsce koło Betanii, Pan Jezus przed pożegnaniem błogosławił obecnym. W Dziejach Apostolskich tenże św. Łukasz zostawił nam o wiele dokładniejszy opis Wniebowstąpienia Pana Jezusa. „Po tych słowach uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: «Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba». Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi sabatowej” (Dz 1, 9-12).

A więc mamy jasno podane, że miejscem Wniebowstąpienia Pana Jezusa była Góra Oliwna. Z tej góry, gdzie rozpoczęła się męka Chrystusa, wzięła początek także Jego chwała. Aniołowie pocieszają uczniów Chrystusa, że powróci On jeszcze na ziemię. Z wielu ich wypowiedzi możemy wnioskować, iż byli przekonani, że to przyjście nastąpi rychło. Odzwierciedleniem tej tęsknoty są słowa, którymi św. Jan zamyka ostatnią księgę Pisma Świętego: „Zaiste, przyjdę niebawem. Amen. Przyjdź, Panie Jezu!” (Ap 22, 20). Dla Boga czas nie istnieje. To „niebawem” jest dla nas określeniem wzywającym do czujności, ponieważ nie znamy godziny powtórnego przyjścia Pana.

Ocena: +9 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wniebowstąpienie a wniebowzięcie

Pytanie czytelnika:
Ostatnio moja 9-letnia córka zapytała mnie o różnicę między wniebowstąpieniem a wniebowzięciem. Przyznam, że miałam nie lada kłopot, aby jej to wytłumaczyć. Proszę o wyjaśnienie.

Na początek liturgiczne rozróżnienie. Uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego w Polsce od 2004 r., na mocy dekretu watykańskiej Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, obchodzimy w VII Niedzielę Wielkanocną. Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kościele rzymskokatolickim celebrowana jest z kolei 15 sierpnia.

Z powyższych dwóch zdań można zatem wysnuć ogólny wniosek, że termin „wniebowstąpienie” zarezerwowany jest dla Jezusa Chrystusa, Mesjasza i Syna Bożego, a słowo „wniebowzięcie” w tym wypadku odnosi się do Maryi, Matki Bożej (w tradycji biblijnej do nieba zostali także zabrani Henoch i Eliasz). Prawdą jest, że te dwa określenia niekiedy bywają ze sobą mylone, a nawet stosowane zamiennie.

Jeśli chodzi o sierpniową uroczystość, jest to dogmat wiary, ogłoszony w 1950 r. przez sługę Bożego Piusa XII, mówiący o tym, że „Niepokalana Matka Boga, Maryja zawsze Dziewica, po zakończeniu ziemskiego życia z duszą i ciałem została wzięta do chwały niebieskiej”. Papież w ten sposób usankcjonował istniejące od początków chrześcijaństwa przekonanie, że Matka Boża jako osoba święta została zabrana przez Pana Boga do nieba. Innymi słowy, Maryja nie dokonała tego sama z siebie, własną mocą. Ona została wzięta do nieba, stąd też określenie „wniebowzięcie”. Zgodnie z przekazem 1 Listu św. Pawła Apostoła do Tesaloniczan podczas paruzji, czyli powtórnego przyjścia Pana Jezusa na ziemię, „będziemy porwani w powietrze, na obłoki naprzeciw Pana, i w ten sposób zawsze będziemy z Panem” (por. 4, 17).

Warto odnotować, że w naszej polskiej tradycji Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny jest nazywane świętem Matki Bożej Zielnej. Święci się wtedy m.in. kwiaty, zioła i zboża.

Odnosząc się zaś do VII Niedzieli Wielkanocnej, podczas której celebrujemy uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego, trzeba podkreślić, że Chrystus mocą własną wstąpił do nieba. Nikt przed Nim ani po Nim tego nie dokonał. W tym jedynym w swoim rodzaju akcie dokonuje się Jego królewskie wywyższenie. On wraca do Boga Ojca. Ale nie wraca sam. Teologia katolicka podpowiada nam, że podczas wniebowstąpienia Pan Jezus zabrał ze sobą dusze osób świętych przebywających w otchłani. Stąd też wydarzenie to jest ważne dla całej ludzkości.

Pytania do teologa prosimy przesyłać na adres: teolog@niedziela.pl .

CZYTAJ DALEJ

43. Europejskie Spotkanie Młodych Taizé odbędzie się on line

2020-11-30 17:00

[ TEMATY ]

Taize

spotkanie online

Maciej Biłas / photo on flickr

Spotkanie TAIZE we Wrocławiu

Spotkanie TAIZE we Wrocławiu

Z powodu pandemii organizowane przez wspólnotę Taizé 43. Europejskie Spotkanie Młodych - zaplanowane na 27 grudnia - 1 stycznia 2021 roku, nie odbędzie się tak, jak planowano w Turynie. Niektóre wydarzenia będą transmitowane bezpośrednio z Taizé.

Będzie też można włączyć się osobiście, w swojej parafii, czy duszpasterstwie.

"W związku z pandemią Covid-19, w porozumieniu z Kościołami i władzami cywilnymi, Europejskie Spotkanie Młodych w Turynie zostało przełożone o rok: odbędzie się ono od wtorku 28 grudnia 2021 do soboty 1 stycznia 2022 r." - podaje wspólnota Taizé.

W informacji przekazanej PAP przez Krajowe Biuro Organizacyjne Światowych Dni Młodzieży przekazano, że pandemia i związane z nią ograniczenia sanitarne uniemożliwiły zorganizowanie spotkania europejskiego w Turynie. Wspólnota Taizé zachęca młodych do organizowania spotkań we własnych parafiach.

"Tegoroczne, kolejne już Europejskie Spotkanie Młodych będzie można przeżyć w dowolnym miejscu, gdziekolwiek będziecie i odbywać się będzie ono w dniach od 27 grudnia 2020 do 1 stycznia 2021 roku. Niektóre wydarzenia będą transmitowane bezpośrednio z Taizé, w inne będzie można włączyć się osobiście, w swojej parafii, czy duszpasterstwie. Tam, gdzie ograniczenia sanitarne związane z pandemią na to pozwolą" - pisze brat Maciej z Taizé.

Zaprosił do tworzenia grup, mniejszych lub większych, które będą mogły na poziomie lokalnym uczestniczyć w całości tego wydarzenia. Poinformował, że modlitwy południowe i wieczorne będą transmitowane w czasie rzeczywistym za pośrednictwem stronywww.taize.fr/pl_article29446.html

Zapowiedział, że chętnym zostaną przekazane konkretne propozycje przebiegu modlitwy porannej, która będzie organizowana w parafii, duszpasterstwie bądź w domu wraz z innymi osobami. "Udostępnimy Wam także krótkie filmy z rozważaniami na każdy dzień. Będzie je można odtworzyć w dowolnym momencie" - powiedział brat Maciej.

Przygotowane zostaną także pytania, które będą mogły pomóc w wymianie myśli i doświadczeń w małych grupach. "Spotkania tematyczne, czyli tzw. +warsztaty+, będą także transmitowane bezpośrednio z Taizé i każdy będzie mógł w nich wziąć udział. Będzie, więc można włączyć się w pełen program spotkania pozostając jednocześnie na miejscu, tak jakbyście byli na spotkaniu europejskim" - napisał brat Maciej.

Poprosił, żeby osoby zainteresowane uczestnictwem w Europejskim Spotkaniu Młodych skontaktowały się ze wspólnotą Taizé. "Jeżeli planujecie spotkanie nawet tylko dla kilku osób, nie wahajcie się także nas o tym powiadomić. Informacje o takich propozycjach mogą zainspirować także innych do podjęcia własnych inicjatyw. Wszyscy ci, którzy planują wspólnie uczestniczyć w ten sposób w programie, mogą skontaktować się z jednym z wolontariuszy z Taizé za pośrednictwem formularza, do którego link można znaleźć w pierwszym punkcie na stronie www.taize.fr/pl_article29430.html.

Istnieje możliwość (dla osób w wieku od 18 do 35 lat) indywidualnego zgłoszenia udziału w małych, międzynarodowych grupach dzielenia online. "Grupy te spotykać się będą cztery razy o stałych porach - każdego dnia od 28 do 31 grudnia. Dla osób zgłaszających chęć w takiej właśnie formie udziału w spotkaniu byłoby ważne, aby zadeklarować swoje uczestnictwo przez wszystkie dni spotkania. Jeżeli dana osoba nie będzie dysponowała taką dużą ilością czasu ze względu na pracę lub inne powody, mimo to będzie ona miała dostęp do różnych innych wydarzeń programu online bez konieczności osobistej rejestracji" - wyjaśnił brak Maciej.

Bracia z Taizé kilkukrotnie organizowali Europejskie Spotkania Młodych w Polsce. W 1989 i 1995 r. gospodarzem wydarzenia był Wrocław, w 1999 r. – Warszawa, a w 2009 r. – Poznań.

Pomysł organizowania pod koniec roku w jednym z miast Europy dużego międzynarodowego spotkania wyszedł od założyciela wspólnoty z Taizé brata Rogera. Coroczne wydarzenie ma przybliżać do siebie młodych Europejczyków przez wspólne modlitwy, spotkania dyskusyjne w małych grupach, a także warsztaty poświęcone kwestiom religijnym, kulturalnym i społecznym. Impreza stanowi też okazję do poznania realiów życia chrześcijan w różnych częściach Starego Kontynentu i świata, a także do wspólnej modlitwy o pokój. (PAP)

Autor: Magdalena Gronek

mgw/ mhr/

CZYTAJ DALEJ

Świadectwa warte Pamięci

2020-12-01 15:46

[ TEMATY ]

Częstochowa

mat.prasowy

Oddział w Częstochowie Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi, we współpracy z Fundacją na Rzecz Promocji i Rozwoju Sołectwa Karczewice, realizuje projekt pt. „Częstochowscy Męczennicy za Wiarę i Ojczyznę”.

Na finał zaplanowany na 13 grudnia 2020 roku o godzinie 19:00, na który złożą się oficjalne otwarcie Wystawy o Księżach-Męczennikach, Ofiarach niemieckiej okupacji podczas II wojny światowej oraz Koncert polskiej muzy kameralnej i pieśni religijnych, i patriotycznych w wykonaniu studentów i wykładowców z Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, zaprasza Łukasz Giżyński, kierujący pracami placówki:

– Pomimo trudności wynikających z obecnej sytuacji epidemicznej, obostrzeń sanitarnych i spowodowanej nimi zmiany daty, wykonawcy i miejsca koncertu, niezmiernie miło mi ogłosić, że oferta przygotowana na finał Projektu „Częstochowscy Męczennicy za Wiarę i Ojczyznę” będzie stanowić jego godne zwieńczenie. Ideą, która od początku nam przyświecała, było przybliżenie współczesnym sylwetek wspaniałych duchownych katolickich z Archidiecezji Częstochowskiej, którzy w godzinie najdramatyczniejszej próby, wykazali się niezłomnym Patriotyzmem i niezachwianą Wiarą, broniąc tych Świętych Wartości aż po okrutny kres własnego życia z rąk niemieckiego oprawcy. Dzięki uprzejmości i gościnności ks. Jacka Marcińca, proboszcza Parafii pw. Św. Zygmunta w Częstochowie, inauguracja Wystawy oraz koncert w wykonaniu młodych muzyków klasycznych i śpiewaków odbędzie się w Sali Teatralno-Koncertowej w budynku przyparafialnym. Przygotowany, różnorodny i bogaty repertuar będzie stanowić gratkę dla melomanów, a jednocześnie za sprawą religijnego i patriotycznego przesłania doskonale wpisze się w myśl przewodnią Projektu. Aby zadość uczynić aktualnym wymogom sanitarnym występ będzie transmitowany na żywo za pośrednictwem internetu – na profilu NIKiDW na Facebooku oraz na kanale Youtube, zaś wystawa również zostanie cyfrowo utrwalona i będzie udostępniona jako „wirtualny spacer” na stronie internetowej Instytutu. Serdecznie zapraszam!

CZYTAJ DALEJ
NIE PRZEGAP
#NiezbednikAdwentowy

Reklama

Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję