Reklama

Tygodnik

Niedziela - telewizyjny przegląd tygodnika

2019-11-02 11:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Złota Kantyczka

2020-01-21 12:48

Niedziela sosnowiecka 4/2020, str. IV

[ TEMATY ]

przegląd

przegląd grup kolędniczych

Bp Piotr Skucha

Złota Kantyczka

Piotr Lorenc

Bp Piotr Skucha i Michał Lech – zdobywca Grand Prix

Festiwal trwał aż 4 dni – tylu było chętnych. Przesłuchania odbyły się w dniach 9-12 grudnia 2019 r.

Wiele lat temu, jeszcze podczas moich studiów w Jerozolimie, władze uczelni poprosiły nas w okresie świąt Bożego Narodzenia, abyśmy zaprezentowali kolędy w narodowych językach. Niemcy, Hiszpanie, Włosi, Ormianie zaśpiewali po jednej kolędzie, my, studenci z Polski, zaśpiewaliśmy ich aż 10. I od tego czasu wszyscy mówili, że Polacy lubią śpiewać kolędy. I tak pozostało do dzisiaj, czego najlepszym dowodem jest liczny udział solistów, zespołów i chórów w przeglądzie kolędowym Złota Kantyczka – powiedział bp Piotr Skucha, patron festiwalu, wręczając nagrodę główną Grand Prix.

Jury od rana do wieczora oceniało 158 podmiotów wykonawczych, czyli: solistów, duetów, zespołów i chórów z różnych stron Polski, którzy przybyli do Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków na eliminacje XVII Diecezjalnego Festiwalu Kolęd i Pastorałek Złota Kantyczka 2020. Organizatorką przeglądu była Renata Gacek z Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków, która w tym roku zasiadła również w loży jurorskiej. Razem z nią artystów oceniała Janina Lazur, społeczny metodyk nauczania religii, reprezentująca Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu oraz Halina Darkowska – nauczycielka muzyki, instruktorka zespołów wokalnych. Zaś koncert laureatów połączony z wręczeniem nagród miał miejsce 11 stycznia br. w MDK w Jaworznie. Dodajmy, że zwycięzcy poszczególnych kategorii mieli zapewniony udział w finale Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika w Będzinie.

Oczywiście wszyscy uczestnicy zostali pozytywnie ocenieni, wszak śpiewanie kolęd zawsze jednoczy. Niemniej jednak jury musiało wybrać Grand Prix festiwalu ufundowane przez patrona konkursu bp. Piotra Skuchę. W tym roku główna nagroda powędrowała do Michała Lecha – gitarzysty, muzyka, studenta Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie gitary. Michał Lech od niedawna jest także pedagogiem i wykładowcą w szkołach muzycznych o charakterze rozrywkowym. Swoje umiejętności wokalne i tajniki wiedzy z emisji głosu kształcił pod kierunkiem Aleksandry Stano w Młodzieżowym Domu Kultury w Zespole Szkół i Placówek nr 2 w Katowicach. Ale nie tylko samą muzyką Michał żyje. Dużym zainteresowaniem darzy sporty ekstremalne – windsurfing, snowboarding i wspinaczkę górską.

158 solistów, duetów, zespołów i chórów oceniało jury.

Co warto podkreślić, podczas tegorocznego przeglądu nagrodzone zostały aż dwa zespoły z Bolesławia. Pierwszy to zespół KropkaPL. Na początku miał być zespół, potem tercet, ale do żmudnej pracy nie wszystkim wystarczyło wytrwałości. Dziś KropkaPL to nie tylko zespół. To grupa przyjaciółek, które spędzają wspólnie czas, wspierają się i wzajemnie mobilizują, nawet jeśli czasem rywalizują między sobą. Wspólnie realizują też swoje zainteresowania. Chodzą do szkół muzycznych. Uczą się gry na saksofonie, gitarze i pianinie. Drugi zespół to Pozytywka. Ma tylko roczek, choć dziewczynki śpiewają od lat i jako solistki zdobyły już całkiem bogate doświadczenie na scenie i zebrały wiele nagród w konkursach wokalnych. Kilka z nich swoją zespołową pracę zaczynało od młodszego zespołu Psotki, ale szybko wyrosły, a wiek zobowiązywał. Dziewczynki wzięły się do pracy na poważnie, a zespół szybko się rozrósł. Dziewczynki mają od 8 do 9 lat, a łączy je nie tylko zamiłowanie do śpiewu – wszystkie uczą się również tańca nowoczesnego.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: Franciszek podziękował kard. Müllerowi

2020-02-16 12:03

[ TEMATY ]

synod

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Ojciec Święty w krótkim odręcznym liście podziękował byłemu prefektowi Kongregacji Nauki Wiary kard. Gerhardowi Ludwigowi Müllerowi za jego artykuł na temat najnowszej adhortacji apostolskiej, "Querida Amazonia" – donosi na łamach dziennika Corriere della Sera Massimo Franco.

Jak pisze włoski dziennikarz, list Ojca Świętego nosi datę 12 lutego i został odręcznie napisany po hiszpańsku. Franciszek dziękuje także za przekazaną mu książkę niemieckiego purpurata „Papież, misja i obowiązek”. Obszerny komentarz kard. Müllera do adhortacji apostolskiej, "Querida Amazonia"ukazał się na łamach amerykańskiego portalu National Catholic Register, a rozmowę z nim na ten temat opublikował także niemieckojęzyczny portal kath.net. Omówienie tej wypowiedzi KAI przedstawiła w swoim serwisie z 13 lutego b.r.

CZYTAJ DALEJ

Chirurg plastyczny zbadał Całun Turyński

2020-02-17 16:53

[ TEMATY ]

całun turyński

Ireneusz Kajdana

Dla wielu podróż do Turynu i zobaczenie Całunu Turyńskiego jest spełnieniem marzeń

Całun Turyński jest jednym z najczęściej badanych przedmiotów na świecie. Analizowano go m.in. pod kątem hematologicznym, chemicznym i biologicznym. Nigdy wcześniej jednak nie robił tego chirurg plastyczny.

Pierwszym jest prof. Bernardo Hontanilla z Kliniki Uniwersyteckiej Nawarry. Wyniki swoich badań opublikował w czasopiśmie „Scientia et Fides”, które ukazuje się również w Polsce, nakładem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

„Wszystkie dotychczasowe badania stwierdzają, że pozycja człowieka z całunu jest typowa dla ciała po śmierci. Tymczasem chodzi o zwykły ruch osoby, która próbuje wstać” – uważa lekarz. Na całunie „widać odciśnięty wizerunek żywego człowieka” – zapewnia Bernardo Hontanilla. „Jest czymś racjonalnym myślenie, że jeśli całun okrywał ciało Jezusa, to chciałby On pokazać na tym samym przedmiocie nie tylko oznaki śmierci, ale także zmartwychwstania” – dodaje.

„Pozycja ciała na całunie nie jest spowodowana tym, że chce ono wrócić do pozycji, jaką miało na krzyżu, (w tym wypadku ramiona powinny przemieścić się na zewnątrz przypominając postawę ukrzyżowanego). Pozycja ciała pokazuje ten pierwszy i początkowy gest podnoszenia się” – pisze chirurg. Świadomy, że wyniki jego badań mogą wywołać polemikę Bernardo Hontanilla stwierdza: „mam dowody naukowe na potwierdzenie swoich tez”.

„Jeśli te wszystkie ślady, które znajdują się na całunie, połączymy z tym, co opisują Ewangelie, to zauważymy, że wszystko się zgadza w zupełności, nie tylko w śmierci, ale także w zmartwychwstaniu. Zarównie statyczne oznaki śmierci jak też dynamiczne oznaki życia znajdują się na tym samym przedmiocie. Jeśli wizerunek na całunie jest wizerunkiem Jezusa, to wówczas chrześcijanie mają dowód Jego śmierci i zmartwychwstania” – mówi Bernardo Hontanilla.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję