Reklama

Polska

Kapłani z Afryki dla „Niedzieli”: Afryka potrzebuje pogłębionej formacji teologicznej i pokoju

- Kontynent afrykański potrzebuje głębokiej formacji teologicznej zwłaszcza w zakresie liturgii i małżeństwa, ale również pragniemy pokoju – powiedzieli w rozmowie z „Niedzielą 23 listopada kapłani afrykańscy, którzy przybyli z pielgrzymką na Jasna Górę.

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Afryka

Beata Pieczykura/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do sanktuarium jasnogórskiego przybyło 23 kapłanów pochodzących m.in.: z Etiopii, Nigerii, Kamerunu, Ugandy, Tanzanii. Aktualnie studiują teologię na Uniwersytecie kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Kapłanom towarzyszył ks. dr Mariusz Boguszewski z Papieskiego Stowarzyszenia Pomocy Kościołowi w Potrzebie.

- Idea studiów na UKSW powstała na prośbę biskupów afrykańskich, aby przygotować kurs w języku angielskim z różnych specjalności teologicznych dla kapłanów z Afryki. I już od kilku lat ta inicjatywa cieszy się bardzo dużym powodzeniem. Jako Stowarzyszenie Pomoc Kościołowi w Potrzebie pomagamy w przyznawaniu stypendiów, w zorganizowaniu pobytu. Jest również pomoc z różnych dotacji państwowych, za co bardzo dziękujemy. Jest to wielki wkład w rozwój Afryki i w rozwój teologii na kontynencie afrykańskim – powiedział „Niedzieli” ks. dr Mariusz Boguszewski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Jesteśmy na Uniwersytecie kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie dzięki zaangażowaniu i pomocy Stowarzyszenia Pomoc Kościołowi w Potrzebie. Studiujemy różną problematykę z zakresu teologii i ja osobiście mam nadzieję, że po powrocie do Nigerii będę mógł wykorzystać moją wiedzę w formacji seminarzystów. Jestem księdzem już blisko 17 lat - powiedział „Niedzieli” ks. Alexander Dung z Nigerii.

- Bardzo interesuje mnie teologia liturgii. Aktualnie w Afryce mamy dużo zmian w liturgii po Soborze Watykańskim II i nasi biskupi mają pragnienie, byśmy zdobyli pogłębioną formację w kwestiach liturgicznych. Te nowości w liturgii w jakiś sposób spotykają się z praktykami tradycyjnymi, obecnymi w naszej kulturze – dodał ks. Dung.

- W liturgii obecny jest problem tzw. inkulturacji. Pewnym problemem w Afryce jest synkretyzm. Dlatego w formacji liturgicznej nie możemy popełniać błędów, ponieważ istnieje w naszej kulturze sporo elementów tradycyjnych, które są spoza chrześcijaństwa. Jest ogromna wiara w ducha starych tradycji afrykańskich. Stąd potrzebna jest pogłębiona formacja teologiczna odnośnie liturgii. Trzeba nauczyć ludzi właściwego sensu chrześcijaństwa i pokazać, że chrześcijaństwo jest czymś, co wyrasta z wnętrza naszego kontynentu, a nie jest tylko czymś zewnętrznym z Europy, czy też Ameryki. I dlatego na przykład celebrując Mszę św. tańczymy, śpiewamy na nasz sposób i wtedy czujemy się jak w naszym domu – kontynuował kapłan z Nigerii.

Reklama

Natomiast dla ks. Constantine Rupiny z Ugandy, który studiuje teologię systematyczną bardzo ważne jest pogłębienie problematyki małżeństwa - Bardzo interesuje ta problematyka. Oczywiście w Ugandzie jest wiele osób, które praktykują wiarę katolicką, są one również zaangażowane w życie Kościoła, ale są też takie osoby, które nie mają sakramentu małżeństwa. Chciałbym zrozumieć dlaczego tak się dzieje. Chciałbym lepiej poznać ich myślenie na temat małżeństwa, ich sposób życia. A to wszystko po to, aby znaleźć sposób na jakieś uporządkowanie w tej sferze – podkreślił ks. Rupiny.

Kapłani zapytani o kwestię tzw. teologii afrykańskiej podkreślili, że jedną z najważniejszych kwestii teologicznych w Afryce jest dzisiaj temat sakramentu małżeństwa. - W Afryce małżeństwo bardzo mocno jest osadzone w naszej kulturze, w naszym życiu codziennym. Niestety wciąż w naszym społeczeństwie są takie rodziny, kiedy mężczyzna ma dwie lub trzy żony. Nie można też mówić o jednej teologii afrykańskiej. Każdy kraj afrykański ma własne tradycje i kulturę. Są pewne rzeczy wspólne, ale jest też wielkie bogactwo różnych tradycji – podkreślił w rozmowie z „Niedzielą” ks. Dung.

- To co jest bogactwem teologii afrykańskiej i może być ważne dla Europy, to bardzo mocna wspólnotowość życia. Właściwie w Afryce nikt nie żyje sam. Jest bardzo duże poczucie wspólnotowości. Równocześnie dla nas obcy jest problem homoseksualizmu, o którym Europa mówi, że to kwestia wolności. Dla nas najważniejsza jest normalna rodzina. Ideologia gender nie znajduje dla siebie miejsca w Afryce. Bardzo silne w naszym społeczeństwie jest przywiązanie do wszystkiego, co wynika z natury, do prawa naturalnego – kontynuował kapłan z Nigerii.

Reklama

Dla kapłanów z Afryki pobyt na Jasnej Górze jest ważnym wydarzeniem - Dla mnie pobyt na Jasnej Górze, to wspaniałe doświadczenie duchowe. Przyznam też, że bardzo cieszy mnie to, że Maryję tutaj nazywa się Czarną Madonną. Jesteśmy aktualnie w Polsce na studiach teologicznych, aby nie tylko wzrastać intelektualnie, ale duchowo – podkreślił ks. Alexander Dung.

- Jestem naprawdę szczęśliwy, że mogę być tutaj i zobaczyć tak wielu ludzi, również dzieci i młodych, modlących się na kolanach – dodał ks. Constantine Rupiny.

Na zakończenie obaj poprosili o stałą modlitwę w intencji pokoju na kontynencie afrykańskim.

Warto dodać, że nie dawno został otworzony Instytut Benedykta XVI dla Afryki (BIA - Benedict XVI Institute for Africa), którego celem jest m.in. pokazanie myśli teologicznej Benedykta XVI i jej wpływu na przyszłość teologii afrykańskiej.

2019-11-23 17:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szopka na Jasnej Górze – z zegarami i lustrami

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Krzysztof Świertok/BPJG

O upływie czasu i konieczności nawrócenia się przypomina tegoroczna bożonarodzeniowa szopka na Jasnej Górze. Obok tradycyjnych figur św. Rodziny na jej wystrój składają się także zegary i lustra. Drogę do „betlejemki” wyznacza w tym roku św. Jan Paweł II.

Wzorem lat ubiegłych szopkę przygotowano na tzw. jasnogórskich fosach, w dawnych paulińskich ogrodach. To jedna z największych w Polsce inscenizacji świątecznych, zbudowana na otwartej powierzchni - zajmuje ok. 2,5 tys. m kwa. Należy także do tzw. „żywych” szopek.

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Abp Gądecki do kapłanów: bądźmy otwarci na wszystkich

2024-03-28 20:06

[ TEMATY ]

Poznań

abp Stanisław Gądecki

Msza Krzyżma

Episkopat News

Abp Stanisław Gądecki

Abp Stanisław Gądecki

Mamy za zadanie uosabiać otwartość na wszystkich, coś, czego współczesne społeczeństwo nie jest w stanie pojąć. Otwartość ta wzywa nas wszystkich do zapomnienia o dzieleniu ludzi na tych, których aprobujemy, i na tych, których stawiamy poza nawiasem. Świętość Kościoła przejawia się poprzez przygarnięcie grzeszników, a nie poprzez ich odrzucenie. Daje to także nam, wyświęconym sługom Kościoła, wizję kapłaństwa pozbawioną elitarności klerykalizmu, wizję, która pozwala utożsamić się z innymi w ich bardziej i mniej udanych przedsięwzięciach - mówił podczas Mszy Krzyżma w Wielki Czwartek abp Stanisław Gądecki.

W katedrze poznańskiej koncelebrowało Mszę św. ponad trzystu kapłanów, odnawiając przyrzeczenia złożone podczas święceń. Metropolita poznański pobłogosławił oleje święte służące do udzielania sakramentów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję