Reklama

Sztuka

Orientalne pieśni sakralne na Festiwalu Gaude Mater

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Ultime Priere” - to projekt muzyczny zainspirowany festiwalem Les Sacrées Journées w Strasburgu, prezentujący muzykę sakralną orientalną, który dzisiaj wieczorem, w drugim dniu 23. Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater, zostanie zaprezentowany w kościele pw. św. Jakuba Ap. w Częstochowie przez Fawzy Al-Aiedy Trio. Obok Fawzy Al-Aiedy kompozytora, wokalisty i mistrza lutni oud z Francji i Iraku wystąpią artyści: Khadija El-Afrit (Tunezja) i Adel Shams El Din (Francja/Egipt). Koncert odbędzie się pod honorowym patronatem ambasadora Francji, Pierra Buhlera.

Kompozytor, wokalista i mistrz lutni oud Fawza Al-Aieda urodził się w irackim mieście Basra w latach 50. XX w. Już w wieku 14 lat wyjechał do stolicy Iraku, gdzie rozpoczął studia w Instytucie Muzycznym w Bagdadzie na dwóch kierunkach: tradycyjna muzyka orientalna - specjalność lutnia i śpiew oraz muzyka zachodnia - specjalność obój klasyczny. Zajmował się również poezją Arthura Rimbauda oraz Verlaine, czytał dzieła filozoficzne i występował z koncertami utworów Bacha, Mozarta i Haendla. Po odbyciu obowiązkowej służby wojskowej, we wrześniu 1971 r. wyjechał z Iraku do Paryża gdzie mieszka do dziś.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Oprócz studiów muzyki klasycznej, zajmował się interpretacją utworów Georga Brassensa, Léo Ferré, Léonarda Cohena, Johna Coltrane'a, Milesa Davisa. Po ukończeniu konserwatorium dołączył do L'Orchestre des Jeunes de Paris pod dyrekcją J-C Casadesus'a.

W 1976 r. powstało pierwsze nagranie w wykonaniu artysty pod tytułem „Silence”, zawierające tradycyjną poezję iracką. W latach 1977-1985 wraz z aktorem Guyem Jacquet'em oraz kaligrafem Hassanem Massoudy tworzył grupę KHAMSA, której działalność opierała się na propagowaniu bogactwa kultury arabskiej. W 1983 r. stał się prekursorem stylu zwanego obecnie „World Music”, pojawiając się w świecie muzycznym z albumem „La Terre”, w którym brali udział muzycy wywodzący się z różnych kręgów kulturowych. Od tego czasu co kilka lat ukazywały się kolejne płyty artysty, m.in. „L'Oriental Jazz”, łącząca rytmy jazzowe z muzyką środkowego Wschodu; „ Paris-Bagdad Acoustic”, do której inspiracje czerpał z podróży do Hong Kongu; album „Escales Mediterraneennes” – z muzyką średniowieczną.

Reklama

W 2007 roku powstały dwa projekty: „Ultime Priere” zainspirowany festiwalem Les Sacrées Journées w Strasburgu, prezentujący muzykę sakralną i „Exil Mon Amour”- oparty na muzyce, tekstach i kaligrafii, przy udziale kaligrafa Hassana Massoudy i Catherine Javaloyes (teksty).

Festiwal Gaude Mater potrwa do 5 maja. Po raz pierwszy organizatorem imprezy będzie Stowarzyszenie Przyjaciół "Gaude Mater", które uratowało festiwal po tym, jak lewicowe władze Częstochowy wycofały się z jego finansowania.

Koncerty, oprócz Częstochowy, odbywać się będą w Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Radomsku i Lublińcu.

W programie Festiwalu znajdą się również koncerty gospel, muzyki cerkiewnej, muzyki ze zbiorów jasnogórskich i wawelskich, chorału gregoriańskiego oraz światowych prawykonań.

Na zakończenie, 5 maja, koncertem nadzwyczajnym z okazji 80. rocznicy urodzin dyrygować będzie Krzysztof Penderecki. Koncert odbędzie się w ulubionej przez mistrza bazylice jasnogórskiej. Ze względu na wielką liczbę wykonawców - oprócz solistów, 90-osobowa Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i trzy chóry.

Na Festiwal złoży się kilkanaście wydarzeń, w tym 10 koncertów z udziałem artystów z 14 krajów.

23. edycji Festiwalu patronują: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: abp. Józefa Michalika – przewodniczącego Konferencji Episkopatu, abp. Wiktora Skworca – metropolity katowickiego, abp. Wacława Depo – metropolity częstochowskiego i kard. Stanisława Dziwisza – metropolity krakowskiego.

Reklama

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: Chrześcijaństwa, Judaizmu i Islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej.

Więcej informacji na temat Festiwalu na stronie http://www.gaudemater.com

2013-05-02 15:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalisz: skradzione płaskorzeźby powróciły do diecezji kaliskiej

[ TEMATY ]

sztuka

wikipedia.org.pl

Katedra w Kaliszu

Katedra w Kaliszu

Dwie płaskorzeźby z późnogotyckiego tryptyku pochodzącego z 1520 r. skradzione przed 22 laty z kościoła św. Anny w Bralinie powróciły do diecezji kaliskiej. Dzieła zostały zabezpieczone przez Kurię Diecezjalną w Kaliszu.

Płaskorzeźby przekazał biskupowi kaliskiemu Edwardowi Janiakowi minister spraw zagranicznych Witold Waszczykowski. - Cieszę się, że kolejne dzieła sztuki zaginione w różnych okresach naszej historii wracają do Polski. To, że udało się odzyskać te dzieła, zawdzięczamy temu, że zarejestrowano je w międzynarodowej bazie zabytków, a także dzięki staraniom konsula generalnego w Wiedniu. Mam nadzieję na dalsze sukcesy polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych na tym polu – mówił minister podczas spotkania w Ministerstwie Spraw Zagranicznych w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Być oparciem dla innych

2024-04-23 12:35

Magdalena Lewandowska

Wspólna modlitwa w kościele św. Maurycego

Wspólna modlitwa w kościele św. Maurycego

W parafii św. Maurycego odbyło się ostatnie rejonowe spotkanie zespołów presynodalnych dla rejonu Wrocław-Śródmieście i Wrocław-Południe.

Konferencję na temat Listu do Kościoła w Filadelfii wygłosił Tomasz Żmuda z Oławy. Nie zabrakło też wspólnej modlitwy i spotkania przy stole na dzielenie się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami.

CZYTAJ DALEJ

Wierność i miłość braterska dają moc wspólnocie

2024-04-23 13:00

Marzena Cyfert

Rejonowe spotkanie presynodalne w katedrze wrocławskiej

Rejonowe spotkanie presynodalne w katedrze wrocławskiej

Ostatnie rejonowe spotkanie presynodalne dla rejonów Wrocław-Katedra i Wrocław-Sępolno odbyło się w katedrze wrocławskiej. Katechezę na temat Listu do Kościoła w Filadelfii wygłosił ks. Adam Łuźniak.

Na początku nakreślił kontekst rozważanego listu. Niewielkie, lecz bogate miasteczko Filadelfia zbudowane zostało na przełęczy, która stanowiła bramę do głębi półwyspu. Było również bramą i punktem odniesienia dla hellenizacji znajdujących się dalej terenów. Mieszkańcy Filadelfii mieli więc poczucie, że są bramą i mają misję wobec tych, którzy mieszkają dalej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję