Reklama

Nabożeństwo czterdziestogodzinne

Nabożeństwo czterdziestogodzinne ma bardzo bogatą historię, symbolikę i tradycję. Nawiązuje do przebywania w grobie Jezusa przez 40 godzin. Liczba 40 jest często wymieniana w Biblii i zawsze oznacza święty czas. Przed rozpoczęciem nauczania Jezus przebywał na pustyni przez 40 dni, tyle samo czasu padał deszcz w trakcie potopu, Żydzi wędrowali przez pustynię przez 40 lat.
Dawniej nabożeństwo czterdziestogodzinne najczęściej służyło jako wprowadzenie do Wielkiego Postu. W dzisiejszych czasach jednak mówi się nie tyle o czterdziestogodzinnym nabożeństwie, co o dłuższej adoracji, bez określania czasu jej trwania. Termin ten zachował się w praktyce duszpasterskiej i zwłaszcza w Polsce określa się nim trzydniową adorację, odbywającą się albo w trzy kolejne niedziele przed Wielkim Postem, albo przez kolejne trzy dni do Środy Popielcowej. Zachęca się również, by urządzać je w Adwencie czy też przed ważnymi momentami dla danego Kościoła lokalnego.
Dawniej w niektórych diecezjach było sprawowane bez ustanku w kolejnych parafiach: gdy tylko kończyło się w jednym miejscu, rozpoczynane było w następnym. Taka też tradycja obowiązywała w diecezji siedleckiej. W ten sposób w diecezji nieustannie, przez okrągły rok, trwała adoracja Najświętszego Sakramentu. Celem tej adoracji jest pogłębienie zjednoczenia z Chrystusem całej wspólnoty wierzących, która gromadzi się w kościele, gdzie sprawuje się i przechowuje Najświętszy Sakrament. Wywodzi się ze Mszy św. i ma prowadzić do pełniejszego w niej uczestnictwa. Dlatego głównym akcentem wystawienia Najświętszego Sakramentu powinna być uroczysta Msza św. na rozpoczęcie i zakończenie adoracji.
Współcześnie nabożeństwo czterdziestogodzinne jest stopniowo zapominane. Są jednak parafie, w których tradycja czterdziestogodzinnych nabożeństw jest kultywowana i żywa. Jedną z nich jest parafia pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Kosowie Lackim. Wśród tutejszych parafian nabożeństwo to praktykowane jest jako „trzeci odpust” lub „odpust trzydniowy”, obok Narodzenia Najświętszej Maryi Panny i Świętych Apostołów Piotra i Pawła. Zawsze rozpoczyna się w drugą niedzielę października i trwa do wtorku. W tym roku jest ono przygotowaniem do konsekracji nowego, marmurowego ołtarza, który w ostatnim czasie staraniem proboszcza parafii ks. prał. Stanisława Kurka i parafian został postawiony.
Nabożeństwo rozpoczęło się 8 października o godz. 7 wystawieniem Najświętszego Sakramentu i wspólną adoracją prowadzoną przez Księdza Proboszcza. Tegoroczne nabożeństwo poprowadził ks. kan. Paweł Anusiewicz, dyrektor Domu św. Antoniego w Drohiczynie.
Mottem pierwszego kazania były słowa Chrystusa wypowiedziane do Nikodema: „Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne”. Kaznodzieja wskazywał na analogię ostatnich dni Jezusa do ostatnich miesięcy życia Ojca Świętego Jana Pawła II.
„Eucharystia jest źródłem i szczytem życia chrześcijańskiego”. Cytując konstytucję dogmatyczną o Kościele w świecie współczesnym „Lumen gentium” Soboru Watykańskiego II, kaznodzieja wyjaśniał, że źródło jest czymś, co wypływa, daje początek.
Tematem drugiego dnia nabożeństwa była nasza postawa wobec Najświętszego Sakramentu. Tego dnia kazanie było rachunkiem sumienia z naszego podejścia do sakramentu Eucharystii. Padło wiele pytań, na które należało odpowiedzieć w swoim sercu. Moja postawa wobec Eucharystii to moja postawa wobec ofiary Chrystusa, to dziękczynienie za dzieło stworzenia, odkupienie, także za moje życie i moje osobiste sprawy. Bardzo łatwo potrafimy znaleźć wymówkę, by nie uczestniczyć w Eucharystii, a Niedziela jest dniem odpoczynku, ale nade wszystko to Dzień Pański.
Właściwej postawy wobec Eucharystii uczy nas Maryja. Jan Paweł II nazwał Ją pierwszym tabernakulum. Rozważanie ks. Anusiewicz zakończył pytaniem: „Czy jesteś tabernakulum, czy grobem dla Chrystusa?”.
Trzeci dzień rozważań, noszący tytuł: „Owoce jakie przynosi Eucharystia”, kaznodzieja rozpoczął apelem do otwarcia się na działanie Chrystusa Eucharystycznego. Jeżeli nic nie jesteśmy w stanie zrobić w tym kierunku, to Mu nie przeszkadzajmy. Pismo Święte ukazuje nam postaci, które odmieniają się, nawracają się po spotkaniu z Jezusem. Jedną z nich jest Zacheusz. Bardzo zależy mu na zobaczeniu Pana, wewnętrznie potrzebuje tego. Przezwycięża wszelkie przeciwności, by zbliżyć się do Chrystusa. Wizyta Jezusa przynosi niesamowite owoce - radykalną odmianę życia i kroczenie drogą Ewangelii. „Czy potrafisz zejść z drzewa grzechu, egoizmu i lenistwa i przyjąć Go?” - pytał rekolekcjonista.
Kończąc nabożeństwo czterdziestogodzinne, Ksiądz Paweł wskazywał, że wracamy po tych duchowych przeżyciach związanych z Chrystusem Eucharystycznym do codzienności. Nie jesteśmy jednak sami. On jest z nami w naszych sercach i nieustannie kieruje do nas zaproszenie: „Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię”. Nasze życie ma wypływać z Eucharystii i do niej prowadzić.
Wierni licznie gromadzili się na wszystkich Mszach św., korzystając także z posługi kapłanów w sakramencie pokuty i pojednania. Swoje przywiązanie i kult Chrystusa Eucharystycznego okazywali także czasem poświęconym na adorację Najświętszego Sakramentu. Każda ulica i wioska miała swoją godzinę adoracji. Kościół rozbrzmiewał bez przerwy modlitwami i śpiewem. Kolejno rozważane tajemnice Różańca i słowa Koronki do Miłosierdzia Bożego przeplatały się z pieśniami eucharystycznymi i wezwaniami odmawianych litanii i modlitw. Był to wielki i święty czas. Czas rozmodlenia, wyciszenia i kontemplacji Chrystusa ukrytego w Najświętszym Sakramencie, czas spotkania z Panem i Zbawicielem.

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak naprawdę jest w czyśćcu? Poznaj kilka wizji od św. Faustyny!

2021-09-24 09:24

[ TEMATY ]

duchowość

czyściec

stock.adobe.com

Każdy z nas ma chwile, w których zadaje sobie pytanie: co będzie po śmierci? Od razu niebo, a może najpierw czyściec? Jeśli tak, to jak tam jest? To aż tak bolesna rzeczywistość? Poznaj kilka cytatów z Dzienniczka św. Faustyny mówiących o wizji czyśćca.

Ujrzałam Anioła Stróża, który mi kazał pójść za sobą. W jednej chwili znalazłam się w miejscu mglistym, napełnionym ogniem, a w nim całe mnóstwo dusz cierpiących. Te dusze modlą się bardzo gorąco, ale bez skutku dla siebie, my tylko możemy im przyjść z pomocą. Płomienie, które paliły je, nie dotykały się mnie. Mój Anioł Stróż nie odstępował mnie ani na chwilę. I zapytałam się tych dusz, jakie ich jest największe cierpienie? I odpowiedziały mi jednozgodnie, że największe dla nich cierpienie to jest tęsknota za Bogiem. Widziałam Matkę Bożą odwiedzającą dusze w czyśćcu. Dusze nazywają Maryję „Gwiazdą Morza”. Ona im przynosi ochłodę. Chciałam więcej z nimi porozmawiać, ale mój Anioł Stróż dał mi znak do wyjścia. Wyszliśmy za drzwi tego więzienia cierpiącego. [Usłyszałam głos wewnętrzny], który powiedział: Miłosierdzie moje nie chce tego, ale sprawiedliwość każe (Dz. 20).

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: już dziś XXV Czuwanie Odnowy w Duchu Świętym

2021-09-24 17:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

czuwanie

Odnowa w Duchu Świętym

Karol Porwich/Niedziela

Już w sobotę na Jasnej Górze odbędzie się 25. Ogólnopolskie Czuwanie Katolickiej Odnowy w Duchu Świętym. To jedno z największych jasnogórskich spotkań modlitewnych miało odbyć się tradycyjnie w maju, ale ze względu na pandemię zostało przeniesione. To czas umocnienia, budowania jedności i ewangelizacji. Całodzienne czuwanie rozpocznie się o godz. 9.30 na placu przed Szczytem.

Odnowa w Duchu Świętym, zwana odnową charyzmatyczną, jest jednym z najprężniej działających i najliczniejszych ruchów w Kościele katolickim, obecnym dziś w większości krajów na świecie. Duchowość ruchu charyzmatycznego koncentruje się na doświadczaniu w życiu działania Ducha Świętego, dzieleniu się Jego darami, uwielbianiu Boga i służeniu Kościołowi. Bardzo ważne jest budowanie i przeżywanie wspólnoty.

CZYTAJ DALEJ

Co dosłownie oznacza Ewangelia o kamieniu młyńskim u szyi?

2021-09-25 17:58

[ TEMATY ]

Ewangelia

s. Amata CSFN, Family News Service

Rozważanie ks. Pawła Rytla-Andrianika do Ewangelii na 26. Niedzielę zwykłą.

1. Jak rozumieć mocne słowa Jezusa

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję