Reklama

Nabożeństwo czterdziestogodzinne

Nabożeństwo czterdziestogodzinne ma bardzo bogatą historię, symbolikę i tradycję. Nawiązuje do przebywania w grobie Jezusa przez 40 godzin. Liczba 40 jest często wymieniana w Biblii i zawsze oznacza święty czas. Przed rozpoczęciem nauczania Jezus przebywał na pustyni przez 40 dni, tyle samo czasu padał deszcz w trakcie potopu, Żydzi wędrowali przez pustynię przez 40 lat.
Dawniej nabożeństwo czterdziestogodzinne najczęściej służyło jako wprowadzenie do Wielkiego Postu. W dzisiejszych czasach jednak mówi się nie tyle o czterdziestogodzinnym nabożeństwie, co o dłuższej adoracji, bez określania czasu jej trwania. Termin ten zachował się w praktyce duszpasterskiej i zwłaszcza w Polsce określa się nim trzydniową adorację, odbywającą się albo w trzy kolejne niedziele przed Wielkim Postem, albo przez kolejne trzy dni do Środy Popielcowej. Zachęca się również, by urządzać je w Adwencie czy też przed ważnymi momentami dla danego Kościoła lokalnego.
Dawniej w niektórych diecezjach było sprawowane bez ustanku w kolejnych parafiach: gdy tylko kończyło się w jednym miejscu, rozpoczynane było w następnym. Taka też tradycja obowiązywała w diecezji siedleckiej. W ten sposób w diecezji nieustannie, przez okrągły rok, trwała adoracja Najświętszego Sakramentu. Celem tej adoracji jest pogłębienie zjednoczenia z Chrystusem całej wspólnoty wierzących, która gromadzi się w kościele, gdzie sprawuje się i przechowuje Najświętszy Sakrament. Wywodzi się ze Mszy św. i ma prowadzić do pełniejszego w niej uczestnictwa. Dlatego głównym akcentem wystawienia Najświętszego Sakramentu powinna być uroczysta Msza św. na rozpoczęcie i zakończenie adoracji.
Współcześnie nabożeństwo czterdziestogodzinne jest stopniowo zapominane. Są jednak parafie, w których tradycja czterdziestogodzinnych nabożeństw jest kultywowana i żywa. Jedną z nich jest parafia pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Kosowie Lackim. Wśród tutejszych parafian nabożeństwo to praktykowane jest jako „trzeci odpust” lub „odpust trzydniowy”, obok Narodzenia Najświętszej Maryi Panny i Świętych Apostołów Piotra i Pawła. Zawsze rozpoczyna się w drugą niedzielę października i trwa do wtorku. W tym roku jest ono przygotowaniem do konsekracji nowego, marmurowego ołtarza, który w ostatnim czasie staraniem proboszcza parafii ks. prał. Stanisława Kurka i parafian został postawiony.
Nabożeństwo rozpoczęło się 8 października o godz. 7 wystawieniem Najświętszego Sakramentu i wspólną adoracją prowadzoną przez Księdza Proboszcza. Tegoroczne nabożeństwo poprowadził ks. kan. Paweł Anusiewicz, dyrektor Domu św. Antoniego w Drohiczynie.
Mottem pierwszego kazania były słowa Chrystusa wypowiedziane do Nikodema: „Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne”. Kaznodzieja wskazywał na analogię ostatnich dni Jezusa do ostatnich miesięcy życia Ojca Świętego Jana Pawła II.
„Eucharystia jest źródłem i szczytem życia chrześcijańskiego”. Cytując konstytucję dogmatyczną o Kościele w świecie współczesnym „Lumen gentium” Soboru Watykańskiego II, kaznodzieja wyjaśniał, że źródło jest czymś, co wypływa, daje początek.
Tematem drugiego dnia nabożeństwa była nasza postawa wobec Najświętszego Sakramentu. Tego dnia kazanie było rachunkiem sumienia z naszego podejścia do sakramentu Eucharystii. Padło wiele pytań, na które należało odpowiedzieć w swoim sercu. Moja postawa wobec Eucharystii to moja postawa wobec ofiary Chrystusa, to dziękczynienie za dzieło stworzenia, odkupienie, także za moje życie i moje osobiste sprawy. Bardzo łatwo potrafimy znaleźć wymówkę, by nie uczestniczyć w Eucharystii, a Niedziela jest dniem odpoczynku, ale nade wszystko to Dzień Pański.
Właściwej postawy wobec Eucharystii uczy nas Maryja. Jan Paweł II nazwał Ją pierwszym tabernakulum. Rozważanie ks. Anusiewicz zakończył pytaniem: „Czy jesteś tabernakulum, czy grobem dla Chrystusa?”.
Trzeci dzień rozważań, noszący tytuł: „Owoce jakie przynosi Eucharystia”, kaznodzieja rozpoczął apelem do otwarcia się na działanie Chrystusa Eucharystycznego. Jeżeli nic nie jesteśmy w stanie zrobić w tym kierunku, to Mu nie przeszkadzajmy. Pismo Święte ukazuje nam postaci, które odmieniają się, nawracają się po spotkaniu z Jezusem. Jedną z nich jest Zacheusz. Bardzo zależy mu na zobaczeniu Pana, wewnętrznie potrzebuje tego. Przezwycięża wszelkie przeciwności, by zbliżyć się do Chrystusa. Wizyta Jezusa przynosi niesamowite owoce - radykalną odmianę życia i kroczenie drogą Ewangelii. „Czy potrafisz zejść z drzewa grzechu, egoizmu i lenistwa i przyjąć Go?” - pytał rekolekcjonista.
Kończąc nabożeństwo czterdziestogodzinne, Ksiądz Paweł wskazywał, że wracamy po tych duchowych przeżyciach związanych z Chrystusem Eucharystycznym do codzienności. Nie jesteśmy jednak sami. On jest z nami w naszych sercach i nieustannie kieruje do nas zaproszenie: „Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię”. Nasze życie ma wypływać z Eucharystii i do niej prowadzić.
Wierni licznie gromadzili się na wszystkich Mszach św., korzystając także z posługi kapłanów w sakramencie pokuty i pojednania. Swoje przywiązanie i kult Chrystusa Eucharystycznego okazywali także czasem poświęconym na adorację Najświętszego Sakramentu. Każda ulica i wioska miała swoją godzinę adoracji. Kościół rozbrzmiewał bez przerwy modlitwami i śpiewem. Kolejno rozważane tajemnice Różańca i słowa Koronki do Miłosierdzia Bożego przeplatały się z pieśniami eucharystycznymi i wezwaniami odmawianych litanii i modlitw. Był to wielki i święty czas. Czas rozmodlenia, wyciszenia i kontemplacji Chrystusa ukrytego w Najświętszym Sakramencie, czas spotkania z Panem i Zbawicielem.

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

XVIII-w. obraz św. Franciszka wrócił po renowacji do klasztoru w Kętach

2022-10-05 21:01

[ TEMATY ]

Kęty

diecezja.bielsko.pl

Do kaplicy kościoła przy kęckim klasztorze sióstr klarysek od Wieczystej Adoracji powrócił po renowacji obraz św. Franciszka – zakomunikowały w środę służby prasowe diecezji bielsko-żywieckiej. Zabiegi konserwatorskie powinny zabezpieczyć dzieło na kolejne 50-70 lat.

"Stare dzieło, prawdopodobnie z XVIII w., które odzyskało dawną świetność, przedstawia Patriarchę Asyskiego ze stygmatami, kontemplującego Chrystusa Ukrzyżowanego. Nieznany malarz uwiecznił także charakterystyczne symbole odwołujące się do przemijania i życia pokutnego – czaszkę i bicz umieszczone pod krzyżem" – wskazano w komunikacie.

CZYTAJ DALEJ

Franciszek do Polaków: módlcie się o Boże miłosierdzie i pokój dla Ukrainy

2022-10-05 10:00

[ TEMATY ]

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Do modlitwy o Boże miłosierdzie i pokój dla Ukrainy zachęcił papież Polaków podczas dzisiejszej audiencji ogólnej nawiązując do wypomnienia liturgicznego św. Faustyny Kowalskiej.

Oto słowa Ojca Świętego:

CZYTAJ DALEJ

Zupa od św. Siostry Faustyny

2022-10-05 20:51

Małgorzata Pabis

150 porcji zupy zostało przekazanych dla osób bezdomnych – podopiecznych Dzieła Pomocy św. Ojca Pio.

150 porcji zupy zostało przekazanych dla osób bezdomnych – podopiecznych Dzieła Pomocy św. Ojca Pio.

    Sto pięćdziesiąt porcji zupy – w dniu św. Siostry Faustyny – zostało przekazanych z Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach dla osób bezdomnych – podopiecznych Dzieła Pomocy św. Ojca Pio. Środki na zakup posiłku pochodziły z Funduszu Miłosierdzia.

    - Rozpoczął się już sezon jesienno-zimowy i wiemy, jak bardzo ludzie ubodzy, bezdomni potrzebują ciepłego posiłku – mówi ks. Mateusz Wyrobkiewicz, dyrektor Domu Duszpasterskiego w Łagiewnikach. I dodaje: – Przed naszymi oczyma wciąż pojawia się scena z „Dzienniczka" św. Siostry Faustyny, w której podaje ubogiemu młodzieńcowi talerz zupy i okazuje się, że w tym ubogim człowieku przyszedł do niej sam Pan Jezus. Wiemy też, że miłosierdzie można czynić na trzy sposoby: słowem, modlitwą i czynem. Ta zupa ugotowana przez naszą restaurację „Agape", a zakupiona z Funduszu Miłosierdzia, czyli z darów ludzi o dobrym i wrażliwym sercu jest naszym czynem miłosierdzia, a jednocześnie prezentem dla św. Siostry Faustyny w dniu jej święta – dodaje kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję