Reklama

Polska

Abp Jędraszewski: Jezus wzywa nas, byśmy byli światłem dla świata

- Światło, które ujrzeli Mędrcy ze Wschodu, zaprowadziło ich do Światłości świata, Jezusa Chrystusa, Króla, Bożego Syna, Odkupiciela człowieka. On kształtuje naszą codzienność i wzywa nas, byśmy jak Mędrcy ze Wschodu po powrocie do ojczyzny, byli źródłami światła dla świata, który żyje w ciemnościach - mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski podczas Mszy św. na Wawelu, odprawionej w uroczystość Objawienia Pańskiego.

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

święto Trzech Króli

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Metropolita krakowski przewodniczył Mszy św., która poprzedzała Orszak Trzech Króli. Przed Eucharystią zabił dzwon Zygmunt.

Na początku homilii arcybiskup przywołał słowa z Księgi Izajasza: „Powstań! Świeć, Jeruzalem, bo przyszło twe światło i chwała Pańska rozbłyska nad tobą. Bo oto ciemność okrywa ziemię i gęsty mrok spowija ludy, a ponad tobą jaśnieje Pan, i Jego chwała jawi się nad tobą”. Stwierdził, że jest to główne przesłanie uroczystości Objawienia Pańskiego, które mówi o tajemnicy Światłości. Jej pierwszym etapem jest przybycie ze Wschodu Mędrców, którzy poszukiwali Mesjasza. W ich postawie przejawiła się mądrość, ponieważ badając nieboskłon odkryli niezwykłe zjawisko i potrafili je właściwie zinterpretować. Nie poprzestali na prawdzie teoretycznej i uznali, że ich obowiązkiem jest złożyć pokłon nowonarodzonemu Królowi. – Taka jest droga człowieczego umysłu, który jest bogaty w dwa skrzydła, o których pisał św. Jan Paweł II Wielki: skrzydło wiary i rozumu. To, co można odkryć własnym rozumem, wspomagane jest światłem wiary – powiedział metropolita.

Spotykając nowonarodzonego Króla, Mędrcy złożyli Mu w darze złoto. Po latach Chrystus sam przed sądem Piłata potwierdził, że jest Królem, mówiąc: „Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdzie”. Składając kadzidło, Mędrcy wyrazili wiarę w to, że Jezus jest Synem Bożym. Trzecim darem, złożonym przez Mędrców ze Wschodu była mirra, która stanowi zapowiedź męki i śmierci Chrystusa na krzyżu.

Reklama

Uznanie Chrystusa za Króla, Syna Bożego i światłość świata musi znaleźć odbicie w życiu ludzi. Mędrcy, przejęci chrześcijańską prawdą, świadczyli o Chrystusie w swej ojczyźnie. Tym samym spełniło się proroctwo Izajasza: „Pójdą narody do twojego światła, królowie do blasku twojego wschodu”. Tę prawdę potwierdził także św. Paweł w Liście do Efezjan, w którym stwierdził że poganie są współuczestnikami obietnicy w Chrystusie Jezusie.

Św. Jan w swej Ewangelii stwierdził, że nie wszyscy ludzie poznali Chrystusa, jednak ci, którzy Go przyjęli, stali się Dziećmi Bożymi. – Do tych, którzy uwierzyli i narodzili się z Boga należymy również my, naród polski, chrześcijański od ponad 1050 lat– stwierdził metropolita. Wskazał, że słowa zawarte w jednej z kolęd stały się hasłem Orszaku Trzech Króli: „Cuda, cuda ogłaszają”. – Przyjście na świat Jednorodzonego Syna Bożego, który stał się człowiekiem jest cudem Bożej łaski i Jego nieskończonego miłosierdzia wobec nas. W to świętowanie cudu włączamy się dziś, mając świadomość tylu pokoleń chrześcijan żyjących przed nami i Polaków, dla których święta Bożego Narodzenia były bliskie, drogie, pełne ciepła i życzliwości – podkreślił arcybiskup. Nawiązał do słów kolędy „Wśród nocnej ciszy”, która mówi o konieczności oddania hołdu Chrystusowi w tajemnicy Eucharystii.

Przypomniał słowa św. Pawła apostoła z Listu do Filipian, w którym apostoł pisał, że należy troszczyć się o własne zbawienie, żyjąc bez zarzutu i winy, aby stawać się źródłem światła w świecie. – Światło, które ujrzeli Mędrcy ze Wschodu, zaprowadziło ich do Światłości świata, Jezusa Chrystusa, Króla, Bożego Syna, Odkupiciela człowieka. On kształtuje naszą codzienność i wzywa nas, byśmy jak Mędrcy ze Wschodu po powrocie do ojczyzny, byli źródłami światła dla świata, który żyje w ciemnościach. O tę odwagę bycia światłem dla świata, poprzez zapatrzenie się w Światłość świata, jaką jest Jezus Chrystus, prośmy Boga w uroczystość Objawienia Pańskiego – zakończył metropolita.

Reklama

Po Mszy św. spod katedry wawelskiej wyruszył orszak czerwony, europejski, na którego czele wraz z jednym z króli szedł metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski. Orszak z Wawelu przez ul. Grodzką zmierzał na Rynek Główny, gdzie została odegrana scena pokłonu trzech króli i rozpoczęło się wspólne kolędowanie.

2020-01-06 16:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Archidiecezja Krakowska: Msza Krzyżma przeniesiona na wrzesień

2020-04-03 16:48

[ TEMATY ]

Kraków

abp Marek Jędraszewski

Msza

święcenie pokarmów

Przemysław Awdankiewicz

Msza Krzyżma przeniesiona na wrzesień, specjalna modlitwa powszechna w Wielki Piątek i tradycyjne święcenie pokarmów w domach, a nie w kościołach – to wskazania abp. Marka Jędraszewskiego na tegoroczne Triduum Paschalne.

W opublikowanych dziś „wskazaniach metropolity krakowskiego na Święte Triduum Paschalne 2020 roku” abp Marek Jędraszewski zwraca uwagę, że we wszelkich celebracjach liturgicznych do 11 kwietnia może brać udział maksymalnie 5 osób (nie licząc osób sprawujących posługę) a od 12 kwietnia, czyli od Niedzieli Zmartwychwstania - maksymalnie 50 osób (wliczając w to uczestników i sprawujących posługę).

Uroczysta Msza Święta Krzyżma sprawowana tradycyjnie w Wielki Czwartek z udziałem księży archidiecezji krakowskiej, połączona z odnowieniem przyrzeczeń kapłańskich, odprawiona zostanie w późniejszym terminie, prawdopodobnie 12 września br. Zgodnie ze wskazaniami, podczas Mszy Wieczerzy Pańskiej należy opuścić obrzęd obmycia nóg (mandatum), ale należy zachować obrzęd przeniesienia Najświętszego Sakramentu do tzw. Ciemnicy.

W wielkopiątkowej modlitwie powszechnej w czasie Liturgii Męki Pańskiej należy dodać wezwanie „za udręczonych w okresie epidemii”. W czasie adoracji krzyża, tylko celebrans oddaje cześć przez ucałowanie, a pozostali uczestnicy liturgii przez przyklęknięcie lub głęboki ukłon. Dokument zwraca uwagę, że należy urządzić Grób Pański, a tam, gdzie nie jest to możliwe, wystawić Najświętszy Sakrament przy głównym ołtarzu. - Zachęcam do korzystania z możliwości adoracji Najświętszego Sakramentu po Liturgii Wielkiego Piątku, aż do rozpoczęcia Wigilii Paschalnej – napisał abp Jędraszewski.

- Polecam, aby nie organizować tradycyjnego święcenia pokarmów, nawet bez udziału wiernych. Należy natomiast zachęcić wiernych do błogosławieństwa posiłku w domu przed śniadaniem wielkanocnym – zaznaczył metropolita krakowski. Tekst błogosławieństwa opublikowano na stronie diecezja.pl.

W czasie celebracji Wigilii Paschalnej w sobotni wieczór należy jedynie odnowić przyrzeczenia chrzcielne, jednak bez obrzędu pokropienia wiernych. Procesję rezurekcyjną można urządzić wewnątrz świątyni. Gdzie jest to niemożliwe, można wystawić Najświętszy Sakrament przy głównym ołtarzu i po odśpiewaniu pieśni wielkanocnej pobłogosławić Nim zgromadzonych.

Dokument zastrzega, żeby w tym samym dniu nie organizować celebracji w jednym miejscu dwa lub więcej razy. Duszpasterzy zachęca się do organizowania transmisji w mediach społecznościowych, by wierni mogli duchowo przeżywać tajemnice Świętego Triduum Paschalnego. W celu ich głębszego przeżycia w kościołach i w domach przygotowane zostały pomoce duszpasterskie dostępne na diecezjalnej stronie internetowej (diecezja.pl).

Pełna treść dokumentu dostępna jest na stronie internetowej archidiecezji krakowskiej.

CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Początki obchodów

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.

Polskie zwyczaje

Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem, gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją, czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). Obecnie kapłan w Niedzielę Palmową nie przywdziewa szat pokutnych, fioletowych, jak to było w zwyczaju dawniej, ale czerwone. Procesja zaś ma charakter triumfalny. Chrystus wkracza do świętego miasta jako Król i Pan. W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, iż kapłan idący na czele procesji wychodził przed kościół i trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, wtedy drzwi się otwierały i kapłan z wiernymi wchodził do wnętrza kościoła, aby odprawić uroczystą liturgię. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: „Witaj, krzyżu, nadziejo nasza!”.

W polskiej tradycji ludowej Niedzielę Palmową nazywano również Kwietną bądź Wierzbną. W tym dniu święcono palmy, które w tradycji chrześcijańskiej symbolizują odradzające się życie. Wykonywanie palm wielkanocnych ma bogatą tradycję. Tradycyjne palmy wielkanocne przygotowuje się z gałązek wierzby, która w symbolice Kościoła jest znakiem zmartwychwstania i nieśmiertelności duszy. Obok wierzby używano także gałązek malin i porzeczek. Ścinano je w Środę Popielcową i przechowywano w naczyniu z wodą, aby puściły pąki na Niedzielę Palmową. W trzpień palmy wplatano również bukszpan, barwinek, borówkę i cis. Tradycja wykonywania palm szczególnie zachowała się na Kurpiach oraz na Podkarpaciu, gdzie corocznie odbywają się konkursy na najdłuższą i najpiękniejszą palmę.

W zależności od regionu, palmy różnią się wyglądem i techniką wykonania. Palma góralska wykonana jest z pęku witek wierzbowych, wiklinowych lub leszczynowych. Zakończona jest czubem z bazi, jedliny, bibułkowych kolorowych kwiatów i wstążek. Palma kurpiowska powstaje z pnia ściętego drzewka (jodły lub świerka) oplecionego widłakiem, wrzosem, borówką, zdobionego kwiatami z bibuły i wstążkami. Czub drzewa pozostawia się zielony. Palemka wileńska jest obecnie najczęściej świeconą palmą wielkanocną. Jest niewielkich rozmiarów, upleciona z suszonych kwiatów, mchów i traw.

Z palmami wielkanocnymi wiąże się wiele ludowych zwyczajów i wierzeń: poświęcona palma chroni ludzi, zwierzęta, domy. Od dawna istniał także zwyczaj połykania bazi, które to zapobiegają bólom gardła i głowy. Wierzono, że sproszkowane kotki dodawane do naparów z ziół mają moc uzdrawiającą, bazie z poświęconej palmy zmieszane z ziarnem siewnym podłożone pod pierwszą zaoraną skibę zapewnią urodzaj, krzyżyki z palmowych gałązek zatknięte w ziemię bronią pola przed gradobiciem i burzami, poświęcone palmy wystawiane podczas burzy w oknie chronią dom przed piorunem. Poświęconą palmą należy pokropić rodzinę, co zabezpieczy ją przed chorobami i głodem, uderzenie dzieci witką z palmy zapewnia zdrowie, wysoka palma przyniesie jej twórcy długie i szczęśliwe życie, piękna palma sprawi, że dzieci będą dorodne. Poświęconą palmę zatykano za świętymi obrazami, gdzie pozostawała do następnego roku. Palmy wielkanocnej nie można było wyrzucić. Najczęściej była ona palona, popiół zaś z tych palm wykorzystywano w następnym roku w obrzędzie Środy Popielcowej. Znany też był zwyczaj „palmowania”, który polegał na uderzaniu się palmami. Tu jednak tradycja była różna w różnych częściach Polski. W niektórych regionach zwyczaj ten jest związany dopiero z poniedziałkiem wielkanocnym. W większości regionów jest to jednak zwyczaj Niedzieli Palmowej, gdzie „palmowaniu” towarzyszyły słowa: Palma bije nie zabije - wielki dzień za tydzień, malowane jajko zjem, za sześć noc - Wielkanoc.

Dzisiaj, choć wiele dawnych obyczajów odeszło już w zapomnienie - tworzą się nowe. W wielu kościołach można nadal podziwiać kilkumetrowe plamy. Dzieci w szkołach, schole i grupy parafialne prześcigają się w przygotowaniu najładniejszych palm. Często pracom tym towarzyszą konkursy lub konkretne intencje.

CZYTAJ DALEJ

Wiara dla każdego - cykl programów w CDA Premium

2020-04-06 17:03

[ TEMATY ]

rekolekcje

Rafael

Z inicjatywy Rafael Film i Pomocy Kościołowi w Potrzebie powstał cykl programów „Wiara dla każdego”, który aż do Wielkiej Soboty będzie emitowany w serwisie CDA Premium.

Każdy odcinek będzie się składał z rozmowy z zaproszonym gościem, krótkiego rozważania Ewangelii przez o. Tomasza Nowaka OP, zachęty do podjęcia w czasie kwarantanny dzieła miłosierdzia oraz rekomendacji wartościowych filmów religijnych. Wśród zaproszonych zobaczymy m.in. abp. Grzegorza Rysia, ks. Wojciecha Węgrzyniaka, ks. Teodora Sawielewicza czy o. Remigiusza Recława.

Program poprowadzi Sebastian Banasiewicz, który z radością przyjął propozycję współpracy przy tym projekcie, bo jak sam mówi, „w czasie epidemii powinniśmy być solidarni. Program «Wiara dla każdego» jest blisko osób, które zagubiły się w rzeczywistości z koronawirusem na pierwszym planie”.

„Pandemia koronawirusa zatrzymała świat, również i nasze plany. W marcu zajmowaliśmy się dystrybucją filmu «Najświętsze Serce», który spotkał się z olbrzymim zainteresowaniem polskich widzów, ale 13 marca kina zostały zamknięte. W Rafael Film postanowiliśmy więc przygotować wartościową propozycję dla tych, którzy w tak ważnym okresie, przed zbliżającymi się świętami Zmartwychwstania Pańskiego i poprzedzającym je Triduum Paschalnym, zastanawiają się, jak przeżyć święta bez liturgii, spowiedzi, sakramentów – mówi Przemysław Wręźlewicz, dyrektor Rafael Film.

– Pusty plac św. Piotra i słowa papieża Franciszka: «Myśleliśmy, że będziemy zawsze zdrowi w chorym świecie», niezależnie od rozwoju sytuacji, na pewno na długo zapadną w naszą pamięć. W wielu ludziach obudziła się olbrzymia tęsknota za Kościołem – sam to przeżywam. Wraz z zamknięciem świątyń pojawiło się wiele wątpliwości i pytań. Mamy nadzieję, że program «Wiara dla każdego» będzie taką «apteczką» dla szukających odpowiedzi, jak przeżyć ten czas z Bogiem. CDA Premium nie jest serwisem religijnym, mamy więc nadzieję, że trafimy z programem do szerszej publiczności”. – dodaje dyrektor Rafael Film.

Cykl „Wiara dla każdego” będzie emitowany na platformie CDA Premium, do której dostęp próbny na 14 dni jest darmowy. Będzie się on składał z 10 odcinków omawiających następujące tematy:

#1 Czy koronawirus to kara Boża? ODPOWIADA abp Grzegorz Ryś

#2 Spowiedź przez smartfona? ODPOWIADA o. Jordan Śliwiński

#3 Czy Maryja zapowiedziała pandemię? ODPOWIADA o. Wit Chlondowski

#4 Czy klękać przed telewizorem? ODPOWIADA ks. Wojciech Węgrzyniak

#5 Rodzina w kwarantannie? ODPOWIADA ks. Marek Dziewiecki

#6 Jak modlić się online? ODPOWIADA ks. Teodor Sawielewicz

#7 Jak przeżyć Triduum w kwarantannie? ODPOWIADA ks. Krzysztof Porosło

#8 Czy Jezus przenosi zarazki? ODPOWIADA ks. Wojciech Węgrzyniak

#9 Śmierć? A jednak istnieje ODPOWIADA ks. Marek Krzyżkowski

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję