Reklama

Polska

Abp Popowicz: Istotą świąt jest przyjęcie Pana Jezusa do swojego życia

Istotą świąt jest przyjęcie Pana Jezusa do swojego życia – mówi abp Eugeniusz Popowicz, metropolita przemysko-warszawski Kościoła greckokatolickiego z okazji Bożego Narodzenia obchodzonego w tym obrządku 7 stycznia. Chrześcijanie wschodni w liturgii posługują się kalendarzem juliańskim.

[ TEMATY ]

grekokatolicy

BP KEP

– Istotą tych świąt jest przyjęcie Pana Jezusa do swojego życia; otwarcie, tak jak zrobili prości ludzie w Betlejem, a uciekanie od zamknięcia, które było charakterystyczne dla Heroda – podkreślił abp Popowicz w rozmowie z KAI.

Metropolita przemysko-warszawski zaznaczył, że wigilia, wieczerza, kolędy, odwiedziny i inne zwyczaje są otoczką, ale meritum jest otwarcie na Pana Boga i spojrzenie na każdego człowieka, jak na Dzieciątko Jezus. – Jezus jest emigrantem, szuka pomocy u innych. Tak samo i my często mamy okazję pomóc tym, którzy do nas przychodzą, są emigrantami – zwrócił uwagę. – Jeżeli wierzymy w Jezusa Chrystusa, przyjmujemy Go do swojego życia jako Zbawiciela, musi to budzić pozytywną odpowiedź w naszym życiu – dodał.

Reklama

Abp Popowicz przyznał, że jest zachwycony listem papieża Franciszka „Admirabile signum” o znaczeniu żłóbka. Na ogół w cerkwiach nie ustawia się szopek. Zamiast nich w centralnej części świątyni ustawiona jest ikona przedstawiająca scenę narodzenia Chrystusa i krzyż. – Ale w miejsce żłóbka, o którym pisze Ojciec Święty możemy postawić słowo „ikona” i w pełni ono oddaje znaczenie tego znaku. Z radością przyjęliśmy prostotę nauczania o znaczeniu świąt Bożego Narodzenia – mówi. Święta Bożego Narodzenia w Kościele greckokatolickim trwają trzy dni. Pierwszego wspomina się przyjścia Jezusa na świat. W drugim dniu obchodzona jest uroczystość Świętej Bogurodzicy, a w trzecim św. Szczepana pierwszego męczennika i diakona. Zazwyczaj pierwszy dzień świętowany jest w gronie najbliższej rodziny, a dwa kolejne to czas spotkań i odwiedzin kolędowych.

Kościół greckokatolicki zachowuje jedność z papieżem i uznaje jego prymat, dlatego wierni obrządku rzymskokatolickiego mogą przystępować w cerkwiach greckokatolickich do sakramentów i na odwrót.

2020-01-07 10:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ukraina: abp Szewczuk podziękował ministrowi zdrowia za uznanie roli Kościoła w czasie pandemii

[ TEMATY ]

Ukraina

grekokatolicy

koronawirus

www.milosierdzie.pl

Arcybiskup większy kijowsko-halicki Swiatosław Szewczuk wystosował list do ministra ochrony zdrowia Ukrainy Maksyma Stepanowa z podziękowaniem za wysoką ocenę i uznanie roli Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK) w walce z pandemią koronawirusa na Ukrainie.

MZwierzchnik UKGK zaznaczył, że grekokatolicy wraz z innymi Kościołami i organizacjami religijnymi w tym kraju włączyli się we wspólną pracę władz i społeczeństwa obywatelskiego w celu pokonania zarazy, udostępniając w tym celu wszystkie swe możliwości.

Ważne jest też, aby lekarze i chorzy odczuwali to wsparcie, toteż nasi biskupi i duchowieństwo oraz wielu wiernych, a zwłaszcza kapelani szpitalni pełnią stałą służbę, dzieląc z cierpiącymi i lekarzami ciężar tej epidemii – napisał autor listu. Zapewnił, że jego Kościół poświęca szczególną uwagę personelowi medycznemu, a więc lekarzom, młodszym pracownikom służby zdrowia i innym, którzy z wielkim oddaniem ofiarowują swoją pracę i samych siebie w celu leczenia i ratowania chorym oraz przywracają ludziom zdrowie.

"Wyrażamy Panu, Panie Ministrze, a w Pańskiej osobie wszystkim pracownikom opieki zdrowotnej, serdeczne podziękowanie za pracę i ofiarność oraz za zwracanie uwagi na rolę i służbę naszego Kościoła na rzecz pokonania pandemii i za jej ocenę. Przyjmujemy to jako podziękowanie za dotychczasową współpracę i jak rękojmię przyszłych wspólnych dokonań dla dobra naszego narodu" – stwierdził abp Szewczuk.

Z okazji przypadającego w najbliższą niedzielę 21 czerwca Dnia Medyka zwierzchnik UKGK życzył ministrowi i wszystkim jego kolegom "mądrości Bożej, równowagi ducha, sił i natchnienia, aby nieść z pomocą Pana zdrowie i radość swoim pacjentom". Życzył też "zrozumienia i miłości ze strony bliskich i wszystkich bliźnich za wstawiennictwem Najświętszej Bogurodzicy i wszystkich świętych".

CZYTAJ DALEJ

Kolejni biskupi zarażeni koronawirusem

2020-08-03 17:39

[ TEMATY ]

biskupi

COVID‑19

Vatican News

Na Filipinach drugi biskup katolicki zakaził się koronawirusem. 79-letni emerytowany ordynariusz diecezji Kalookan - Deogracias Iñiguez miał pozytywny test i został przewieziony do szpitala, poinformował 2 sierpnia jego następca bp Pablo David.

Kilka dni wcześniej o swojej infekcji i odbywanej w związku z tym kwarantannie poinformował administrator archidiecezji Manila bp Broderick Pabillo. Jego choroba przebiega bezobjawowo.

Także w Argentynie zdiagnozowano koronawirusa u kolejnego biskupa. Jest to Gabriel Mestre, ordynariusz Mar del Plata, poinformowała 1 sierpnia tamtejsza diecezja. 51-letni hierarcha ma typowe objawy, jak m.in. gorączka.

Pandemia koronawirusa w Argentynie szerzy się gwałtownie. W weekend liczba zarejestrowanych infekcji przekroczyła 200 tys.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: Papieska Akademia Życia broni swego najnowszego dokumentu o skutkach kryzysu pandemii

2020-08-04 09:37

[ TEMATY ]

Watykan

COVID‑19

Papieska Akademia Życia

Adobe Stock

Papieska Akademia Życia broni wydanego przez siebie niedawno dokumentu na temat kryzysu pandemii przed zarzutem, że w tekście tym nie ma żadnych odniesień do Boga. Autorem krytyki wobec dokumentu watykańskiej dykasterii jest włoski filozof prof. Stefano Fontana. Jego zdaniem, w tekście nie ma ani jednej wzmianki o Bogu, wyrażonej w sposób „pośredni lub bezpośredni”.

Przedmiotem sporu jest dokument „«Humana Communitas» w epoce pandemii. Nienowoczesne refleksje na temat odrodzenia życia” – nawiązujący swym tytułem do listu, jaki papież Franciszek napisał w styczniu ub. roku z okazji 25. rocznicy powstania Akademii nt. wartości rodziny ludzkiej.

Według Fabrizio Mastrofiniego z biura prasowego Papieskiej Akademii Życia, najnowszy dokument został skierowany do „jak najszerszej publiczności”. „Zależy nam na wchodzeniu w ludzkie sytuacje, czytaniu ich w świetle wiary i w sposób, który przemawia do jak najszerszej publiczności, do wierzących i niewierzących, do wszystkich mężczyzn i kobiet «dobrej woli»” – napisał współautor niedawno opublikowanej książki „Troska o życie: etyka i technologie”.

Krytyczny artykuł pod adresem najnowszego dokumentu Akademii ukazał się 28 lipca br. w „La Nuova Bussola Quotidiana” – działającym od 8 lat katolickim portalu internetowym.

Przypominając, że to drugi tekst Akademii na temat pandemii, Fontano zarzucił jego autorom, że, podobnie jak w poprzednim dokumencie, nic nie piszą o życiu, „które jest szczególną kompetencją Papieskiej Akademii, a także „nie mówią nic katolickiego, to znaczy nic inspirowanego nauczaniem Naszego Pana”.

„Można się zastanawiać, kto faktycznie pisze te dokumenty. Ze sposobu, w jaki piszą autorzy, wydaje się, że to anonimowi urzędnicy anonimowej instytucji badań socjologicznych. Ich celem jest ukucie obiegowych zwrotów po to, by dokonać szybkiego oglądu toczących się obecnie nieokreślonych procesów" – dodał filozof. Przyznał, że „jest to dokument, który zadowoli wielu przedstawicieli światowej elity”. „Ale nie spodoba się - jeśli nawet ją przeczytają i zrozumieją - tym, którzy chcą, aby Papieska Akademia Życia była rzeczywiście Papieską Akademią Życia” – stwierdził.

>W odpowiedzi Mastrofini zachęcił krytyków do wspólnego przeczytania trzech tekstów związanych z Papieską Akademią. Pierwszym z nich jest list papieża Franciszka z 2019 r.: „Humana Communitas”. Drugi to ogłoszony 30 marca br. „Pandemia a powszechne braterstwo. Uwagi na temat kryzysu wywołanego COVID-19”, a trzeci to najnowszy dokument.

Wyjaśnił, że zadaniem Akademii jest rozeznawanie i coraz lepsze rozumienie Ewangelii w kontekście „konkretnych wydarzeń naszych czasów”. Jego zdaniem, „ważna byłaby debata na temat zasadności treści tych trzech dokumentów, które miałaby być czytane razem”.

Replikując, Fontana podniósł, że najnowszy dokument Akademii ograniczył pandemię do „problemu etyki i funkcjonowania instytucji”. Dlatego, według niego, to co proponuje Akademia jako receptę na kryzys pandemii nie różni się niczym od rozwiązań, jakie mogłaby przedstawić zwykła agencja społeczna, bez odwoływania się do pomocy Chrystusa. „Wystarczyłoby mieć wolontariuszy medycznych, pieniądze Unii Europejskiej i rząd, który nie jest do końca przygotowany”.

Ogłoszony 22 lipca br. najnowszy dokument Papieskiej Akademii Życia poświęcony jest skutkom kryzysu sanitarnego wywołanego koronawirusem. Myślą przewodnią tego oświadczenia jest podejmowanie „etyki ryzyka”, ale też pogłębianie współpracy i solidarności międzynarodowej w celu ochrony najsłabszych i najbardziej bezbronnych w obliczu skutków obecnej zarazy o zasięgu globalnym.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję