Reklama

Malarstwo skierowane ku niebu

Wystawa malarstwa ks. prof. Tadeusza Furdyny, którą otwarto 10 grudnia br. w Galerii ośrodka Stacja Nowa Gdynia, została przygotowana z racji 40-lecia jego pracy artystycznej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wernisażowi towarzyszyła prezentacja albumu „Słowo i obraz. Rzecz o sztuce sakralnej księdza Tadeusza Furdyny SDB”. Publikacja, autorstwa Jana Dominikowskiego, ukazuje imponujący twórczy dorobek Księdza Profesora, na który składają się wystroje dla prawie 140 świątyń, kilkaset obrazów, witraże, mozaiki, polichromie, rzeźby, grafiki i ilustracje książkowe. Otwarcie ekspozycji poprzedziło przekazanie Czcigodnemu Jubilatowi specjalnego listu gratulacyjnego od ministra kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierza Michała Ujazdowskiego.
W różnorodnej twórczości ks. Furdyny, obok inspiracji zaczerpniętych ze sztuki wczesnochrześcijańskiej, bizantyjskiej i średniowiecznej, dostrzec można wpływy takich dwudziestowiecznych mistrzów, jak Chagall, Klee, Ernst, Rouault czy Miro. Stąd też widzenie przez Artystę tradycyjnych tematów ikonograficznych cechuje świeże i oryginalne ujęcie, doskonale przyjmowane przez współczesnych odbiorców. Bogactwo treści sakralnych zawarte w obrazach kieruje myśli widzów ku rzeczywistości nadprzyrodzonej, a zarazem przynagla ich do uważnego wsłuchiwania się w głos Pisma Świętego oraz zgłębiania problemów teologicznych, filozoficznych, etycznych. Obcowanie z pracami malarskimi ks. Furdyny staje się więc nie tylko przeżyciem estetycznym, lecz także przygodą intelektualną, tym cenniejszą, że przybliżającą nade wszystko wielkie dziedzictwo duchowe teologii i filozofii.
Szczególnym wyrazem odznaczają się zrealizowane w technice olejnej obrazy sztalugowe: „Pieta”, „Zielony Chrystus”, „Meksykańska Golgota”. Siła wspomnianych prac tkwi m.in. w umiejętnym budowaniu wewnętrznych napięć poprzez anatomiczne deformacje i ascetyczną kolorystykę. Podobne wrażenia towarzyszą kontemplacji cyklu „Drogi Krzyżowe”, który można zaliczyć do najwybitniejszych osiągnięć współczesnego malarstwa sakralnego. Ks. Furdyna, poprzez odkrywcze, nowatorskie spojrzenie na artystyczne wyzwania, w sposób niezwykle odpowiedzialny stara się kształtować gust, smak i poczucie estetyki tych wszystkich, którzy oglądają jego prace. Jest to niezwykle cenne w czasach, w których sztuka wysoka jest często wypierana przez pośledniej jakości „artystyczne” produkty.
Kapłan-Artysta, zapytany o dzieło swego życia, nie potrafi wyróżnić pracy, którą oceniałby w sposób wyjątkowy. Wskazuje na jednorodną, spójną stylistykę wystroju łódzkiego kościoła św. Alberta Chmielowskiego, a zwłaszcza na ozdabiające świątynię polichromie. Zwraca uwagę na kopułę kościoła św. Teresy w Łodzi, której podbudowę zdobią, ręcznie wykonane przez niego, ogromne mozaiki, będące plastycznym ujęciem Ośmiu błogosławieństw. Podkreśla, że każdy opracowany i zrealizowany przez niego projekt wystroju kościoła posiada całkowicie odrębny, oryginalny charakter, powiązany z koncepcją architektoniczną świątyni, jej patronem czy też duchowością zgromadzenia zakonnego lub wspólnoty parafialnej. Pragnie, aby w świątynnym wnętrzu panował nastrój sprzyjający rozważaniu Bożych tajemnic i służący modlitewnej kontemplacji.
Słowa uznania należy skierować pod adresem Chóru Męskiego Salezjańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. ks. A. Chlondowskiego w Lutomiersku, który wystąpił pod kierownictwem ks. K. Dąbrowskiego. Kompozycje sakralne Chlondowskiego, Twardowskiego, Świdra i Jańczaka stanowiły swoisty muzyczny komentarz do prezentowanego malarstwa. Od strony wykonawczej odznaczały się nienaganną intonacją i znakomicie przeprowadzonymi zmianami dynamicznymi.
Obrazom ks. Furdyny nie służy pełna zgiełku atmosfera wernisażu. Obcowanie z nimi wymaga przede wszystkim wewnętrznego wyciszenia i skupienia. Jedynie wówczas dostrzeżemy przenikający je promień mistycznego światła, które rozprasza ciemności, niesie nadzieję, zapowiada odrodzenie, a nade wszystko oświeca drogę wiodącą ku niebu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pogrzeb bez Mszy św. w czasie Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

duszpasterstwo

pogrzeb

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Nie wolno celebrować żadnej Mszy świętej żałobnej w Wielki Czwartek - przypomina liturgista ks. Tomasz Herc. Każdego roku pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące sprawowania obrzędów pogrzebowych w czasie Triduum Paschalnego i oktawie Wielkanocy.

Ks. Tomasz Herc przypomniał, że w Wielki Czwartek pogrzeb odbywa się normalnie ze śpiewem. Nie wolno jednak tego dnia celebrować żadnej Mszy Świętej żałobnej. W kościele sprawuje się liturgię słowa i obrzęd ostatniego pożegnania. Nie udziela się też uczestnikom pogrzebu Komunii świętej.

CZYTAJ DALEJ

Tajemnica Wielkiego Czwartku wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Karol Porwich/Niedziela

Święte Triduum – dni, których nie można przegapić. Dni, które trzeba nasączyć modlitwą i trwaniem przy Jezusie.

Święte Triduum to dni wielkiej Obecności i... Nieobecności Jezusa. Tajemnica Wielkiego Czwartku – z ustanowieniem Eucharystii i kapłaństwa – wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy.

CZYTAJ DALEJ

„Bądź wieczną lampką” - od 20 lat jasnogórskie bractwo szerzy kult Eucharystii

2024-03-28 16:57

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Bractwo Eucharystyczne

Karol Porwich/Niedziela

Od 20 lat, jak św. Jan Ewangelista, głoszą w swojej codzienności, że Chrystus jest „światłością świata, a kto za Nim idzie, nie będzie chodził w ciemności, lecz będzie miał światło życia”. To Jasnogórskie Bractwo Eucharystyczne, w którego misji jest szerzenie miłości do Jezusa w Eucharystii.

- Adorujmy Chrystusa, oddajmy Mu cześć, prośmy o powołania kapłańskie, o świętość kapłanów - zachęcają członkowie Jasnogórskiego Bractwa Eucharystycznego. - Adoracja jest potrzebna wierzącym, także kapłanom, jak tlen do życia - przekonują. Co miesiąc, w pierwszy czwartek, członkowie bractwa gromadzą się na Jasnej Górze na Mszy św., a następnie na adoracji Najświętszego Sakramentu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję