Zaprojektowana przez inżyniera wojskowego Jana Bernharda, wytyczona w 1819 r. Aleja Najświętszej Maryi Panny, zespalając od 1826 r. Starą i Nową Częstochowę, od lat prowadzi pielgrzymów zdążających na Jasną Górę stając się reprezentacyjną arterią komunikacyjną miasta. Jej szczególny charakter - via sacra - powoduje, że wytyczając szlak do jasnogórskiego Sanktuarium pełni funkcje handlowe, usługowe, finansowe, kulturalne, a z powodu braku innych rozwiązań także transportowe. Nie wszyscy wiedzą, że Aleja Najświętszej Maryi Panny stanowi drugą w Polsce - obok Szczecina - drogę przypominającą paryskie bulwary.
Od dłuższego czasu władze miasta, media, mieszkańcy Częstochowy prowadzili ożywioną dyskusję, jak zachować piękno Alei, przywrócić jej należną świetność i nadać klimat godny pielgrzymkowego miasta. Rozpoczęty w ubiegłym roku remont III Alei wzbudził wiele emocji i nadziei. Pełne zakończenie tej części prac przewidywane jest na czerwiec br. I chociaż różne są opinie na temat samego wykonawstwa i minionych utrudnień, ulica nabrała blasku tworząc godne „przedproże” Jasnej Góry. A to dopiero początek przemian.
22 marca podczas konferencji prasowej w Urzędzie Miasta, prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona poinformował zebranych, że złożony projekt pn. „Wzmocnienie znaczenia Centrum Pielgrzymkowego poprzez modernizację Alei Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie” znalazł się w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata 2007-13. W związku z tym miastu przyznano na ten cel dofinansowanie w wysokości 10 mln. euro. Oprócz tego w wieloletnim planie inwestycyjnym zabezpieczono też środki własne. W najbliższych dniach w porozumieniu ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich zostanie rozpisany konkurs na koncepcję urbanistyczno-architektoniczną placów: Daszyńskiego, Biegańskiego wraz z odcinkami I i II Alei. Władze miasta planują, aby w czerwcu 2008 r., po spełnieniu wszystkich wymogów rozpisać przetarg na wykonawstwo prac. W założeniach wyjściowych zastrzeżono zachowanie historycznego układu ulicy, odpowiedniej architektury, stosowanych materiałów i pełnej infrastruktury. Planowana przebudowa wiąże się z koniecznością zmierzenia się z niełatwymi problemami komunikacyjnymi, które jednak po rozwiązaniu umożliwią docelowo całkowite wyłączenie Alei z ruchu kołowego. Według założeń po zakończeniu przebudowy III Alei zostanie ona przeznaczona wyłącznie dla pieszych. Przez plac Biegańskiego zostaną zachowane tylko przejazdy poprzeczne z możliwością parkowania. Po remoncie, deptakiem handlowo-reprezentacyjnym stanie się II Aleja (tymczasowo bez odcinka ul. Wilsona do tramwaju). I Aleja i pl. Daszyńskiego staną się niezwłocznie po dokonanym remoncie deptakiem z możliwością parkowania. Jak twierdzą architekci i znawcy zagadnień komunikacyjnych, te przedsięwzięcia będą wymagały wiele wysiłku odpowiednich służb, rozwiązania licznych problemów towarzyszących (parkingi, zmiana linii komunikacji miejskiej, objazdy, dojazdy do posesji itp.), akceptacji i wyrozumiałości częstochowian i odwiedzających miasto turystów. Okresowych wyrzeczeń na pewno będzie bardzo wiele, ale efekt końcowy jeden; nasze miasto stanie się jeszcze piękniejsze, nabierze europejskiego blasku, stanie się bardziej funkcjonalne, przyjazne pielgrzymom i samym mieszkańcom.
Pomóż w rozwoju naszego portalu