Reklama

Świadczyć o miłości Zmartwychwstałego Pana

W Kościele powszechnym po Soborze Watykańskim II wzrosła rola wiernych świeckich. Ich zaangażowanie jest z pewnością większe w krajach Europy Zachodniej i na terenach misyjnych, ze względu na występujący tam brak kapłanów, jednak i w Polsce udział świeckich w zadaniach ewangelizacyjnych Kościoła wzrasta. Wydarzenia ostatnich miesięcy pokazały, że nie zawsze świeccy rozumieją swoją rolę we wspólnocie wierzących. Również wielu kapłanów wyraża swoją nieufność wobec współpracy ze świeckimi. Jak to jest w Kościele łódzkim? Na to pytanie postaramy się poszukać odpowiedzi w rozmowach z duszpasterzami i przedstawicielami laikatu. Metropolita łódzki abp Władysław Ziółek zgodził się jako pierwszy porozmawiać na ten temat.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Elżbieta Adamczyk: - Księże Arcybiskupie, czy świeccy są potrzebni Kościołowi łódzkiemu?

Abp Władysław Ziółek: - Laikat stanowi integralny składnik Kościoła powszechnego. Dlatego postawione pytanie ma charakter retoryczny. Rozumiem jednak, że chodzi w nim raczej o potrzebę zaangażowania ludzi świeckich we wspólnocie Kościoła łódzkiego. I wtedy może być jedna tylko odpowiedź na to pytanie: ależ tak, udział świeckich jest bardzo potrzebny we wszystkich sektorach działalności Kościoła łódzkiego. Widać to choćby na przykładzie parafii. Trudno sobie wyobrazić jej owocne funkcjonowanie bez zaangażowania laikatu, które ma miejsce na różnych polach życia parafialnego. Myślę w tym momencie o konkretnych funkcjach i zadaniach, jakie są powierzane w parafii osobom świeckim. Przykładowo wymienię posługę katechetów, pracowników kościelnych (sekretarza w kancelarii parafialnej, organisty, dyrygenta chóru czy scholi), uczestnictwo w radzie parafialnej, w komitecie budowy kościoła, pomoc w organizowaniu pielgrzymek, zaangażowanie w liturgii itp. Jednakże ludzie świeccy swoją aktywność wyrażają najpełniej w dziele ewangelizacji. Odbywa się to zasadniczo albo w apostolstwie indywidualnym, albo też w różnorakich formach apostolstwa zorganizowanego (np. Akcja Katolicka, Stowarzyszenie Rodzin Katolickich czy liczne bractwa i zespoły parafialne).

- Dokumenty Urzędu Nauczycielskiego Kościoła podkreślają, że zasadniczą rolą świeckich w Kościele jest przepajanie duchem ewangelicznym rzeczywistości doczesnej. Co to oznacza w praktyce?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- W przeciwieństwie do kapłanów, wierni świeccy są obecni i działają we wszystkich środowiskach współczesnej rzeczywistości - w miejscach pracy i wypoczynku, w gospodarce i handlu, w szkolnictwie i służbie zdrowia, w kulturze i środkach masowego komunikowania, a także w administracji państwowej i polityce. Do tych miejsc duszpasterz nie jest w stanie dotrzeć z orędziem Dobrej Nowiny. I właśnie apostolstwo ludzi świeckich, które jest specyficzną domeną laikatu, staje się w praktyce przepajaniem duchem Ewangelii tych środowisk, w których oni przebywają, pracują, pełnią różne powołania i realizują życiowe misje. Najlepiej znają ludzi, z którymi współpracują oraz warunki panujące w poszczególnych środowiskach. Dlatego ich apostolskie oddziaływanie wykazuje dużą skuteczność. Często pomagają im w wypełnianiu tych zadań takie relacje jak przyjaźń, koleżeństwo i współpraca. Nie bez znaczenia jest również wysoki profesjonalizm osób pracujących w danej instytucji. Buduje on ich autorytet i prestiż. Jest to niezwykle ważne, wtedy zwłaszcza, gdy pracownik taki daje świadectwo wiary, będące najważniejszą formą ewangelizacji. W historii Kościoła świadectwo wiary dawane przez chrześcijan było zawsze najskuteczniejszym przekazem Dobrej Nowiny, budziło refleksję, poruszało sumienie, prowadziło do Chrystusa. Dziś także świadectwo wiary dawane przez wiernych świeckich w dużym stopniu przyczynia się do skutecznego ewangelizowania ich środowisk.

- Z drugiej strony zauważa się coraz większy udział świeckich w liturgii i zdaniach duszpasterskich? Czy jest to zjawisko pozytywne?

- Rosnący udział laikatu w liturgii oraz jego pomoc w duszpasterstwie bardzo mnie cieszą. Przełom roku 1989 sprawił, że powstały nowe formy zaangażowania laikatu w życiu parafialnym. Rozwinęła się działalność charytatywna, powstały nowe ruchy i stowarzyszenia katolickie. Narodziły się też kolejne tytuły prasy religijnej, w wielu parafiach zaczęto wydawać własne pisma. To wszystko wymagało ofiarnego zaangażowania ze strony laikatu. Jednocześnie działają dwie uczelnie teologiczne, które kształcą świeckich katolików - łódzka Filia Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Instytut Teologiczny. Uczelnie te przygotowują przyszłych katechetów oraz pracowników duszpasterstwa rodzin. Niewątpliwy wpływ na zaangażowanie osób świeckich w liturgii wywarły takie fakty, jak powołanie studium kształcącego organistów oraz powstanie specjalizacji z zakresu liturgiki we wspomnianej Filii. Przyczyniło się to do podniesienia poziomu wykonywanych śpiewów liturgicznych (w scholach i chórach parafialnych) oraz do pogłębienia wiedzy na temat liturgii. Nową formą zaangażowania laikatu w liturgii jest powołanie przeze mnie świeckich szafarzy Komunii św. W wielu parafiach naszej archidiecezji są oni dużą pomocą w duszpasterskiej posłudze kapłanów. Tym bardziej, że nie tylko udzielają Komunii św. w kościołach parafialnych, lecz również w domach osób chorych.

Reklama

- W wielu dokumentach Kościoła akcentuje się z mocą, że współdziałanie nie oznacza zastępowania. Jakie są granice zaangażowania świeckich w misję duszpasterską Kościoła?

- Mimo jednoznacznych i precyzyjnych wskazań, jakie na ten temat sformułowano w dokumentach Soboru Watykańskiego II, pojawiają się w niektórych krajach pewne nieporozumienia wynikające z pomieszania misji kapłanów i duszpasterzy w Kościele z misją laikatu. W związku z tym mówi się nawet, że zjawisko laicyzacji kapłanów prowadzić może do sakralizacji osób świeckich. Ma to miejsce wtedy, gdy pewne funkcje zastrzeżone w kościele dla kapłanów przejmują osoby świeckie. Dlatego ważne jest pytanie o granice zaangażowania laikatu w życiu Kościoła. Wytyczają je takie czynniki, jak teologiczne podstawy kapłaństwa i laikatu, istniejąca w Kościele tradycja w tej dziedzinie, czy otrzymana od władzy duchownej misja (do nauczania religii, do pracy w duszpasterstwie rodzin itp.). Wyraźny wpływ na zaangażowanie laikatu zaznaczają też takie okoliczności jak wykształcenie (wymagane do pełnienia misji katechety), niezbędne uzdolnienia (umiejętność prowadzenia dialogu, sztuka przekonywania), ale nade wszystko autentyczna i żywa wiara oraz miłość do Kościoła, z czym wiążą się otrzymywane od Boga specjalne charyzmaty.

- Jeszcze jedna kwestia szczegółowa; Kościół współczesny daje zatrudnienie coraz liczniejszej rzeszy świeckich. Czy poza przygotowaniem formalnym świeccy pracownicy instytucji kościelnych powinni legitymować się dodatkową wiedzą i formacją duchową?

- Kościół stawia osobom pełniącym ważne misje coraz wyższe wymagania. Widać to na przykładzie kapłanów. Seminaryjne studia trwają sześć lat. Dziś to już nie wystarcza, dlatego młody kapłan zobowiązany jest do odbycia kilkuletnich studiów specjalistycznych. Podejmuje je po roku pracy duszpasterskiej w parafii. Jest też zobowiązany do dalszej stałej formacji. Podobnie jest z katechetami. Ich również obowiązuje permanentna formacja duchowa oraz dalsze kształcenie w zakresie teologii i nauk o wychowaniu. Wszyscy są ponadto zachęcani, aby równolegle ze wspomnianą formacją prowadzili stosowne samokształcenie.
Z kolei stała praca nad dojrzałą wiarą i bezinteresowną miłością sprawi, że pracownicy instytucji kościelnych nie będą zwykłymi urzędnikami, lecz świadkami Chrystusa. Trawestując zaś znane słowa Papieża Pawła VI, należy z nadzieją powiedzieć, że jeżeli pracownicy zaangażowani w instytucjach kościelnych będą przede wszystkim świadkami, wtedy wszyscy inni nie tylko będą ich z uwagą słuchać, lecz staną się ich naśladowcami.

- Jakie są oczekiwania Księdza Arcybiskupa jako Pasterza Kościoła łódzkiego w stosunku do lokalnego laikatu?

- Jest ich wiele. Wymienię jednak tylko najważniejsze. Przede wszystkim, żeby wierni świeccy zdołali dotrzeć do tych osób, które nie spotkały się w swoim życiu z ewangelizacją. Niech zwracają się do nich z żywym świadectwem swojej wiary i ukazują piękno religii chrześcijańskiej. Niech pod kierunkiem duszpasterzy, swoimi przejrzystymi postawami, przyczyniają się do pogłębienia wiary i miłości w ich rodzinach i parafiach. Nas, Polaków, zachęca Papież Benedykt XVI, abyśmy odważnie i czytelnie dawali świadectwo wartościom chrześcijańskim. Laikat katolicki, aktywnie zaangażowany w życie Kościoła, niech zatem z oddaniem głosi te wartości, które swoje źródło i uzasadnienie mają w Ewangelii Jezusa Chrystusa. Niech jeszcze bardziej skutecznie przekonuje wszystkich, jak ważne są w hierarchii wartości niedzielna Msza św., codzienna modlitwa i dobry czyn - w których wyraża się miłość Boga i bliźniego.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wpłynęła kara TVN za "Bielmo. Franciszkańska 3"

2024-04-17 12:35

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

commons.wikimedia.org

"Departament Budżetowy KRRiT poinformował mnie, że wczoraj na rachunek bankowy KRRiT wpłynęła wyegzekwowana przez Urząd Skarbowy kara pieniężna w wysokości 550 000 zł od TVN SA za emisję filmu "Bielmo. Franciszkańska 3" - napisał w środę w mediach społecznościowych przewodniczący Maciej Świrski.

"Departament Budżetowy KRRiT poinformował mnie, że wczoraj na rachunek bankowy KRRiT wpłynęła wyegzekwowana przez Urząd Skarbowy kara pieniężna w wysokości 550 000 zł od TVN SA (decyzja 4/DPz/2024)- napisał w środę w mediach społecznościowych przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Maciej Świrski. Karę wymierzono stacji TVN za emisję filmu "Bielmo. Franciszkańska 3" 6 marca 2023 r.

CZYTAJ DALEJ

Franciszek oddał hołd Piusowi X - papieżowi pokoju

2024-04-17 16:16

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ETTORE FERRARI

Papież Franciszek czuje się blisko związany ze swoim poprzednikiem św. Piusem X, który rządził Kościołem w latach 1903-1914, w swoim zaangażowaniu na rzecz pokoju. Napisał o tym w przedmowie do książki opublikowanej w środę przez włoską oficynę Edizioni Kappadue. Jednocześnie Franciszek zaznaczył, że papież Sarto "nie jest uwięziony w minionych epokach historii lub zmonopolizowany przez pewne grupy, ale należy do dzisiejszego Kościoła, do ludzi Kościoła". Zdaniem Ojca Świętego Pius X był "papieżem dla wszystkich".

Franciszek przypomniał, że Pius X płakał w obliczu I wojny światowej, która wybuchła w ostatnim roku jego pontyfikatu. "Błagał potężnych, by złożyli broń. Jak blisko czuję się z nim w tym tragicznym czasie na świecie..." - napisał Franciszek we wstępie do książki pt. "Omaggio a Pio X. Ritratti coevi" (Hołd dla Piusa X. Współczesne portrety) ks. Lucio Bonory, w której pracownik Sekretariatu Stanu zebrał 80 wizerunków papieża.

CZYTAJ DALEJ

Bp Włodarczyk do salezjanów: pokora istotna w dialogu synodalnym

2024-04-17 17:54

[ TEMATY ]

salezjanie

Bp Krzysztof Włodarczyk

Karol Porwich/Niedziela

Bp Krzysztof Włodarczyk

Bp Krzysztof Włodarczyk

„Istotną postawą w dialogu synodalnym jest pokora, która skłania każdego do bycia posłusznym woli Bożej i sobie nawzajem w Chrystusie” - uważa bp Krzysztof Włodarczyk, który był gościem XV Kapituły Inspektorialnej, jaka odbywa się w Pile. Uczestniczą w niej salezjanie z wielu krajów.

Ważnym wydarzeniem, wpisującym się w obrady członków Inspektorii św. Wojciecha, jest głos przedstawicieli II Kapituły Młodych, jaka miała miejsce w 2023 r. w Lądzie nad Wartą. Pomaga on salezjanom zweryfikować jakość pracy i wierność powołaniu. - Od kapłanów oczekujemy przede wszystkim, by byli, uczestniczyli w naszym życiu. By byli autentyczni i żyli charyzmatami. Cieszymy się, że podczas takiego wydarzenia, jakim jest kapituła, mamy swój głos. Oznacza to, że jesteśmy ważni, a księża chcą usłyszeć to, co mamy do powiedzenia - powiedziała Ewa Budny, która zaangażowana jest na co dzień w bydgoskim Oratorium „Dominiczek”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję