Reklama

Umarł w opinii świętości

75 lat temu w Wielką Sobotę 1932 r. odszedł do Pana sługa Boży bp Zygmunt Łoziński, ordynariusz reaktywowanej w 1917 r. diecezji mińskiej, zniesionej ukazem cara Aleksandra II w 1869 r., a następnie pierwszy biskup ordynariusz nowo utworzonej w 1925 r. diecezji pińskiej.

Niedziela podlaska 17/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Urodził się 5 czerwca 1870 r. w Boracinie k. Nowogródka w rodzinie ziemiańskiej. Szkołę średnią rozpoczął w Warszawie, a ukończył w Petersburgu. W 1889 r. wstąpił do Seminarium Duchownego w tym mieście. Po 2 latach, dzięki doskonałym wynikom w nauce, został przeniesiony na studia do Akademii Duchownej. Po jej ukończeniu ze stopniem magistra teologii i święceniach kapłańskich, które otrzymał 23 czerwca 1895 r. z rąk abp. Szymona Marcina Kozłowieckiego, został mianowany wykładowcą Pisma Świętego i homiletyki w seminarium oraz katechetą w jednym z gimnazjów petersburskich. Za patriotyczną postawę został przez władze carskie skazany na 3 lata odosobnienia w klasztorze w Agłonie na Łotwie. Ułaskawiony po 2 latach, był kolejno wikariuszem w parafiach w: Smoleńsku, Tule i Rydze. W 1904 r. został duszpasterzem w kościele filialnym pw. Znalezienia i Podwyższenia Krzyża Świętego na Kalwarii w Mińsku, a następnie, proboszczem katedry w tym mieście. W 1906 r. powrócił na stanowisko wykładowcy Pisma Świętego i języka hebrajskiego w Seminarium Duchownym i Akademii Duchownej w Petersburgu. W latach 1909-11 towarzyszył bp. Janowi Cieplakowi podczas jego wizyt pasterskich w parafiach na terenie Rosji europejskiej, Syberii, Dalekiego Wschodu i południowej, azjatyckiej części imperium carskiego. W roku akademickim1912/13 był słuchaczem wykładów w Instytucie Biblijnym w Rzymie i odbył podróże naukowe do Niemiec i Ziemi Świętej w celu zapoznania się z aktualnym stanem biblistyki. Od sierpnia 1915 do 1916 r. objeżdżał jako duszpasterz i delegat bp. Cieplaka, administratora apostolskiego archidiecezji mohylewskiej, obozy jeńców wojennych w Rosji i na Syberii, wśród których była wielka liczba Polaków. 2 listopada 1917 r. został mianowany przez Benedykta XV biskupem ordynariuszem mińskim i konsekrowany 28 lipca 1918 r. w Warszawie. 14 sierpnia 1918 r. przybył do Mińska, gdzie otworzył Niższe i Wyższe Seminarium Duchowne. Gdy w grudniu 1918 r. do Mińska wkroczyły wojska bolszewickie, zagrożony aresztowaniem i uwięzieniem ukrywał się przez 5 miesięcy w przebraniu u zaprzyjaźnionych ziemian i chłopów w lasach k. Mińska, nie przestając pełnić posług kapłańskich i kierować diecezją. Bolszewicy za jego ujęcie wyznaczyli nagrodę w wysokości 100 tys. rubli. W sierpniu 1919 r., po zajęciu Mińszczyzny przez Polaków, powrócił do Mińska. Po kolejnym zajęciu tego miasta przez Rosjan 11 lipca 1920 r. pozostał na stanowisku, pomimo nalegań przyjaciół na wyjazd, a w listach pasterskich odważnie piętnował narzucaną terrorem ateizację i niszczenie dóbr kultu. 1 sierpnia 1920 r., po ogłoszeniu niezależnej Sowieckiej Republiki Białoruskiej, został aresztowany pod zarzutem działalności kontrrewolucyjnej. Pomimo gróźb i szantażu odrzucił propozycję podpisania deklaracji, że uznaje władzę sowiecką. Po 10 dniach śledztwa został uwolniony, pomimo oświadczenia, że do końca życia będzie zwalczał komunizm, szerzący bezbożnictwo i bezprawie. Ponownie został aresztowany 4 września 1920 r. i po kilkumiesięcznym więzieniu w Mińsku przewieziony do więzienia na Butyrkach w Moskwie. Umieszczony na specjalnym oddziale więzienia CZEKA, poddawany był upokarzającym rewizjom i przesłuchaniom. Uwolniony po 11 miesiącach dzięki staraniom rządu polskiego, powrócił w lipcu 1921 r. do kraju. Po opuszczeniu więzienia ważył zaledwie 43 kg. Za odważną postawę patriotyczną w najcięższych warunkach odznaczony został Orderem Orła Białego i Krzyżem Walecznych. W sierpniu 1922 r. bezskutecznie starał się za pośrednictwem polskiego MSZ o zgodę władz sowieckich na wyjazd do tej części diecezji mińskiej, która pozostała w ZSRR. Publicznie potępił postawę delegacji polskiej podczas rokowań pokojowych w Rydze, w wyniku których tereny Mińszczyzny, zamieszkane przez liczną tam katolicką ludność polską, pozostały w ZSRR. Do czasu utworzenia w 1925 r. diecezji pińskiej, której 2 grudnia 1925 r. został mianowany pierwszym ordynariuszem, mieszkał w Nowogródku. W 1925 r. sugerował papieżowi Piusowi XI utworzenie w Mińsku administratury apostolskiej. Był atakowany przez zwolenników Narodowej Demokracji za to, że jako polski patriota opowiadał się, zgodnie z tradycjami dawnej, wielonarodowej Rzeczypospolitej, za używaniem niekiedy także i języka białoruskiego w kościołach na Kresach Wschodnich. Po przewrocie majowym w 1928 r. wystosował osobisty list z upomnieniem do marszałka Józefa Piłsudskiego, wytykając mu krwawe zajścia i nawołując do pokuty. Założone uprzednio Seminarium Duchowne w Mińsku przeniósł do Nowogródka, następnie do Pińska. W Drohiczynie powołał do istnienia Gimnazjum Biskupie. Obecnie mieści się tutaj Wyższe Seminarium Duchowne i Kuria Biskupia Diecezji Drohiczyńskiej, powstałej z części dawnej diecezji pińskiej pozostałej po II wojnie światowej w granicach Polski. Wykładał Pismo Święte, matematykę i nauki humanistyczne. Był człowiekiem gruntownie wykształconym i znał ponad 10 języków (rosyjski, francuski, niemiecki, włoski, angielski, łotewski, litewski, łaciński, grecki, hebrajski i asyryjski). Jest autorem wielu prac teologiczno-ascetycznych. Odznaczał się wielką ofiarnością dla ubogich, gorliwością duszpasterską i żył bardzo skromnie. Ostre umartwienia, posty i nocne czuwania osłabiły jego siły fizyczne.
W Niedzielę Męki Pańskiej 13 marca 1932 r. bp Łoziński dostał ostrego bólu brzucha. Przed operacją prosił, by dokonano jej bez narkozy, bo „Pan Jezus na krzyżu też nie miał znieczulenia”. Z medycznego punktu nie było to jednak możliwe. Zmarł w Wielką Sobotę 26 marca 1932 r. o godz. 15.35 w Pińsku w opinii świętości. Przed śmiercią, tracąc przytomność, prosił czuwających przy nim kleryków, aby go budzili, „bo nie chce przespać najpiękniejszej chwili swego życia”. Został pochowany katedrze w Pińsku, gdzie spoczywa do dzisiaj. Można tam oglądać jego trumnę zamurowaną w bocznej kaplicy, które to miejsce było zachowane przez wiele lat w tajemnicy, aby władze ZSRR, widząc kult, jakim obdarzali go wierni, nie zbezcześcili ciała. Czuwał nad tym przez wiele lat jego następca, a wcześniej uczeń i więzień stalinowskich obozów kard. Kazimierz Świątek. Na uroczystościach pogrzebowych został odczytany przejmujący testament duchowy bp. Łozińskiego, zatytułowany „List zza grobu”. Na ukończeniu jest jego proces beatyfikacyjny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

8 grudnia - uroczystość Niepokalanego Poczęcia Maryi

[ TEMATY ]

Niepokalane Poczęcie

Bożena Szrtajner/Niedziela

8 grudnia Kościół katolicki obchodzi uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Prawdę, że Maryja, napełniona "łaską" przez Boga (Łk 1, 28), została odkupiona od chwili swego poczęcia, Kościół wyznawał od wieków, a oficjalnie potwierdził ją poprzez dogmat Niepokalanego Poczęcia, ogłoszony w 1854 r. przez Piusa IX. Tajemnica ta ukazuje, że Maryja była jedynym człowiekiem wolnym od grzechu pierworodnego.

Wyraża prawdę o tym, że rodzice Maryi - Joachim i Anna - poczęli swoją córkę, która została przez Boga zachowana od zranienia grzechem pierworodnym. Poczęcie nieskalane przez grzech pierworodny dotyczy tylko Maryi, która w wyjątkowy sposób została zachowana od grzechu ze względu na to, że stała się Matką Syna Bożego.
CZYTAJ DALEJ

Pozytywna opinia Dykasterii Nauki Wiary ws. objawień Pieriny Gilli

[ TEMATY ]

objawienia

pl.wikipedia.org

Pierina Gilli i Matka Boża jako „Mistyczna Róża – Fontanelle”

Pierina Gilli i Matka Boża jako „Mistyczna Róża – Fontanelle”

Dykasteria Nauki Wiary wydała pozytywną opinię na temat objawień, jakich doznała włoska mistyczka Pierina Gilli. Zgodnie z nowymi normami ws. zjawisk nadprzyrodzonych dykasteria stwierdziła, że w treści objawień nie znaleziono żadnych elementów bezpośrednio sprzecznych z nauczaniem Kościoła.

Objawienia miały miejsce w 1947 i 1966 roku. Maryja przedstawiła się w nich jako Mistyczna Róża i Matka Kościoła. Na swych białych szatach miała trzy róże: białą, czerwoną i żółtą, symbolizujące modlitwę, pokutę i cierpienie. Podczas drugiego objawienia Maryja wskazała Pierinie źródło wody w miejscowości Fontanelle koło Brescii jako miejsce oczyszczenia i źródło łask. W latach 60-tych ówczesny biskup Brescii Gciacinto Tredici nie wierzył w nadprzyrodzony charakter objawień. Takie samo stanowisko zajmowali też jego następcy. Dopiero w 2001 r. w dziesiątą rocznicę śmierci wizjonerki biskup wyznaczył kapłana, który miał śledzić kult rozwijający się w Fontanelle. W 2019 r. ogłoszono je diecezjalnym sanktuarium.
CZYTAJ DALEJ

„Pojedynek” – opowieść o odwadze i moralnych wyborach w czasach, gdy każdy dzień mógł być ostatnim

2025-12-09 16:27

[ TEMATY ]

historia

film

Polecamy

Materiał prasowy

Do sieci trafia finalny zwiastun i plakat thrillera historycznego „Pojedynek”, stworzonego na podstawie prawdziwych wydarzeń przez jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów – Łukasza Palkowskiego („Bogowie”, „Najlepszy”). W filmie, który niepokojąco łączy wydarzenia sprzed lat z aktualną sytuacją międzynarodową, wystąpiła plejada wybitnych aktorów. Na ekranie, oprócz Jakuba Gierszała, zobaczymy gwiazdę „Gry o tron” Aidana Gillena. Towarzyszą im m.in. Bogusław Linda, Julia Pietrucha, Wojciech Mecwaldowski, Antoni Pawlicki, Anna Próchniak, Mateusz Kościukiewicz, a także Tomasz Kot.

Atak Rosjan na Polskę we wrześniu 1939 roku doprowadził do pierwszej masowej próby indoktrynacji tysięcy przedstawicieli polskich elit. „Pojedynek” sięga po nieopowiedzianą część tej historii Polski, a Łukasz Palkowski, autor sukcesu m.in. filmu „Bogowie”, przedstawia ją z charakterystycznymi dla siebie autentyzmem, tempem i energią. „Pojedynek” to pokazana z wielkim rozmachem historia o bohaterach, których widz natychmiast obdarza sympatią i śledzi ich losy z zapartym tchem. To również historia o rosyjskich oprawcach, którzy – w kontekście wydarzeń we współczesnym świecie – zmieniają tylko rodzaj munduru, ale nie metody. Filmowe postaci wzorowane są na autentycznych oficerach i żołnierzach, których dramat rozpoczął się po 17 września 1939 roku – w czasach, w których człowieczeństwo wystawiono na najcięższą próbę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję