Reklama

Terroryzm

Tajlandia: atak terrorystyczny na konferencję w sprawie zapobiegania koronawirusowi

ONZ-owskie Biuro Praw Człowieka dla Azji południowo-wschodniej potępiło zamach, dokonany prawdopodobnie przez islamskich ekstremistów, na konferencję poświęconą prewencji przed koronawirusem. „Takiego samowolnego użycia broni przeciwko cywilom zabrania prawo międzynarodowe, a przeprowadzenie takiego ataku w czasie, gdy epidemia zagraża życiu społeczeństwa, jest niepojęte”, stwierdziła 18 marca regionalna przedstawicielka Biura w Bangkoku, Cynthia Veliko.

[ TEMATY ]

terroryzm

Tajlandia

COVID‑19

Oleg Zabielin/Fotolia.com

Dzień wcześniej, na skutek detonacji ładunku wybuchowego, zostało rannych 25 uczestników konferencji obradującej nad sposobami przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19.
Według mediów tajlandzkich w konferencji uczestniczyli gubernatorzy i urzędnicy resortu zdrowia z pięciu prowincji w południowej części kraju, a także dziennikarze i policjanci.

Według organizacji praw człowieka Human Rights Watch sposób przeprowadzenia ataku był podobny do wcześniejszych zamachów grupy separatystów islamskich Barisan Revolusi Nasional (BRN).

Reklama

Od ponad dziesięciu lat separatyści islamscy na południu Tajlandii walczą o szeroko zakrojoną autonomię w tym kraju, zamieszkanym w większości przez ludność buddyjską. Co pewien czas dochodzi do zamachów bombowych na budynki rządowe, placówki policji, a także na mnichów buddyjskich oraz supermarkety.

Na przestrzeni minionych lat zarówno demokratycznie wybieranym rządom, jak i reżimowi wojskowemu, nie udało się doprowadzić do pokojowych inicjatyw na południu Tajlandii. Krytycy zarzucają rządowi w Bangkoku, że zamiast prowadzić poważny dialog z muzułmanami stawia na rozwiązanie militarne.

2020-03-19 17:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Islamiści nazwali pandemię "wojną Allaha" i zagrozili nowymi atakami

[ TEMATY ]

terroryzm

państwo islamskie

Oleg Zabielin/Fotolia.com

Trwająca obecnie pandemia koronawirusa jest "wojną" wypowiedzianą przez Allaha - takie przesłanie przekazali światu terroryści z Al-Qaidy i tzw. Państwa Islamskiego. Zapowiedzieli ponadto nowe zamachy, i to z wykorzystaniem wirusa Sars-CoV-2. Ich oświadczenie ujawniły amerykańskie organizacje Fundacja na rzecz Obrony Demokracji (FDD) i Grupa SITE Intel, która śledzi w internecie działalność grup ekstremistycznych.

Według tych źródeł portale i kanały, prowadzone przez dżihadystów, upowszechniły niedawno orędzie kierownictwa Al-Qaidy w 4 językach, w tym po angielsku, zatytułowane "Droga naprzód: porady w sprawie pandemii koronawirusa". Dokument ten jest przeznaczony przede wszystkim dla mieszkańców państw zachodnich.

Mowa jest w nim o "kruchości" gospodarki globalnej i o bezrobociu, które jak tsunami zalało Stany Zjadnoczone i kraje europejskie. Przesłanie jest wezwaniem do przyjęcia islamu, przedstawianego m.in. jako "religia ukierunkowana na higienę" a jej wyznawców wezwano do częstego mycia rąk. Nawiązując do pandemii koronawirusa w przesłaniu napisano: "Ludzie świata zachodniego! Zobaczyliście na własne oczy siłę i moc Allaha, która przejawia się w niewidzialnym żołnierzu" – napisano w przesłaniu.

"Państwo Islamskie" zaapelowało z kolei do swych zwolenników i sympatyków, aby planowali nowe ataki z użyciem wirusa. Dano do zrozumienia, że zamachów mogą dokonywać islamiści już zarażeni.

Według analityków amerykańskich na razie trudno jest ocenić, czy islamscy bojówkarze zdołają wcielić te zbrodnicze plany w życie. Przypomniano, że ta Państwo Islamskie prawie zawsze usiłuje wykorzystać wszelkie odkrycia do swoich celów, ale najczęściej kończy się to na słowach.

Według stanu na 8 kwietnia na świecie było ponad 1,4 mln osób zarażonych koronawirsuem, potwierdzono przeszło 83 tys. zgonów. W pierwszej piątce państw z największą liczbą zachorowań i zgonów znajdują się USA, Hiszpania, Włochy, Francja i Niemcy. Brak jest natomiast dokładnych danych co do zakażeń w takich krajach jak Afganistan i Syria, w których głównie działają terroryści islamscy.

Z mapy opracowanej przez Uniwersytet Johna Hopkinsa w USA wynika, że w Syrii stwierdzono jedynie 19 przypadków tego wirusa, ale wiadomość ta nie jest ani pełna, ani pewna, gdyż trudno ją zweryfikować z powodu walk toczących się w wielu miejscach tego kraju.

CZYTAJ DALEJ

Ennio Morricone: muzyka i wiara

2020-07-06 13:58

[ TEMATY ]

muzyka

muzyka chrześcijańska

morricone

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Ennio Moricone

Zmarły 6 lipca w swym rodzinnym Rzymie włoski kompozytor i dyrygent Ennio Morricone był jedną z największych osobowości i twórców współczesnej muzyki, zwłaszcza filmowej.

Do końca swego długiego życia – w listopadzie br. skończyłby 92 lata – zachował jasność umysłu i żywotność, a zmarł w stołecznym szpitalu wskutek ran, spowodowanych upadkiem. Przez całe życie łączył twórczość artystyczną i sprawy zawodowe z wiarą, czego potwierdzeniem był przyznany mu w 2019 r. przez Franciszka Złoty Medal Pontyfikatu.

O śmierci twórcy powiadomił świat jego przyjaciel i prawnik Giorgio Assumma. Napisał, że Morricone odszedł o świcie „w duchu wiary” i „aż do końca zachował pełną jasność [umysłu] i wielką godność. Pozdrowił swą ukochaną żonę Marię, która towarzyszyła mu z oddaniem w każdej chwili jego życia ludzkiego i zawodowego i która była przy nim do ostatniej chwili”. Pogrzeb wielkiego kompozytora odbędzie się w formie prywatnej, „z poszanowaniem uczuć pokory, która zawsze była natchnieniem dla jego życia” – napisał przyjaciel zmarłego.

Wyrazy serdecznej bliskości przekazał żonie kompozytora Marii i całej jego rodzinie przewodniczący Papieskiej Rady ds. Kultury kard. Gianfranco Ravasi. – Powierzam go Bogu, by przyjął go do niebiańskiej harmonii i być może przydzielił mu zadanie napisania jakiejś partytury do wykonania przez chóry anielskie – napisał włoski purpurat na Twitterze.

„Jest to smutny dzień dla kultury, wraz ze śmiercią Ennio Morricone odchodzi od nas jeden z wielkich mistrzów włoskich, muzyk o wyrafinowanej odwadze, który swymi melodiami umiał wzbudzać emocje, pozwalał całemu światu marzyć, odchodzi wraz ze swymi największymi nagrodami i odznaczeniami, począwszy od Oscarów za swe legendarne ścieżki dźwiękowe” – tak wspominał zmarłego włoski minister dóbr i działań kulturalnych oraz turystyki Dario Franceschini. Podkreślił, że miał szczęście spotkać kompozytora, dodając, że nigdy nie zapomni „tej energii i tej siły, które był w stanie przekazać nawet samym tylko spojrzeniem”. Zapewnił o swej bliskości z rodziną zmarłego „w tym trudnym dniu”.

Hołd wielkiemu twórcy oddali też m.in. przewodniczący Parlamentu Europejskiego David Sassoli i premier Włoch Giuseppe Conte. „Zapamiętamy na zawsze z nieskończoną wdzięcznością artystyczny geniusz mistrza Ennio Morricone. Pozwolił nam marzyć, emocjonować się, zastanawiać się, pisząc pamiętne nuty, które pozostaną niezatarte w dziejach muzyki i kina” – napisał w tweecie szef rządu włoskiego.

Ennio Morricone urodził się 10 listopada 1928 r. w Rzymie jako jedno z pięciorga dzieci Libery Ridolfi i Mario Morriconego. I to właśnie ojciec, grywający zawodowo w stołecznych zespołach muzyki rozrywkowej, był pierwszym nauczycielem muzyki przyszłego twórcy. To on nauczył go czytania nut i grania na różnych instrumentach, zwłaszcza na trąbce.

Formalnie jednak rozpoczął naukę muzyki w Narodowej Akademii św. Cecylii w 1940 r., gdy miał 12 lat. Ze względu na wojnę, ale też dzięki swym wielkim zdolnościom czteroletni program nauczania harmonii przerobił w sześć miesięcy. Jego nauczycielem był tam Goffredo Petrassi, który wywarł na niego duży wpływ. Pod jego kierunkiem Ennio studiował grę na trąbce, kompozycję i muzykę chóralną. W 1946 r. uzyskał dyplom w zakresie gry na trąbce. Mimo że miał już na swym koncie sporo mniejszych i większych kompozycji i aranżacji, nadal się kształcił i ostatecznie ukończył studia w 1954 r. z wynikiem 9,5 na 10 punktów, cały czas w klasie prof. Petrassiego.

Pierwsze utwory przyszły twórca zaczął komponować już w wieku sześciu lat pod kierunkiem ojca, który zachęcał syna do rozwijania jego naturalnych zdolności. W 1946 r. Ennio skomponował pieśń „Il Mattino” (Poranek) – pierwszy z siedmiu „młodzieńczych” tego rodzaju utworów. W następnych latach pisał już regularnie muzykę do sztuk teatralnych i w stylu klasycznym na głosy i fortepian, w 1953 r. po raz pierwszy skomponował utwory dla potrzeb radia, nie przestając tworzyć dzieł na orkiestrę. Odznaczały się one dużą rozmaitością rodzajów muzycznych, ale też świadomym eklektyzmem, czyli nawiązywaniem do innych twórców.

W 1955 r. rozpoczął współpracę z filmem, która miała mu przynieść największą popularność i uznanie. Szczególny rozkwit jego twórczości przypada na lata 1960-80, chociaż właściwie do końca życia tworzył nieprzeciętne dzieła. Ocenia się, że skomponował on ponad 500 utworów dla kina i telewizji i przeszło 100 dzieł klasycznych. Większość jego kompozycji zyskała sławę międzynarodową, a ponad 70 filmów z jego muzyką otrzymało różne nagrody. Trudno nawet wymienić drobną część tych dzieł, są to np. „Misja” (1986), liczne westerny, zwłaszcza włoskie. Tworzył muzykę do filmów największych reżyserów, np. Bernardo Bertolucciego, Mauro Bologniniego, Rolanda Joffé czy Romana Polańskiego.

W 2007 r. otrzymał Oscara za całokształt twórczości filmowej a w 2016 r. tę samą nagrodę za muzykę do westernu Quentina Tarantino „Nienawistna Ósemka”. A skomponowana przez Morriconego ścieżka dźwiękowa do filmu „Dobry, zły i brzydki” z 1966 r. uchodzi do dzisiaj za jedną z najbardziej znaczących w dziejach kinematografii.

Ale Morricone grał też, na początku swego dorosłego życia, w zespołach jazzowych a później tworzył muzykę dla takich postaci estrady jak Paul Anka czy włoscy wykonawcy Mina, Milva, Zucchero i Andrea Bocelli.

Jednocześnie przy całej rozmaitości gatunków muzycznych, które uprawiał i wielości odbiorców, dla których tworzył (teatr, radio, telewizja i przede wszystkim film) potrafił nadawać swym utworom pewną zawartość duchową, a nawet religijną. Docenił to papież Franciszek, wręczając mu w 2019 r. Złoty Medal swego pontyfikatu za – jak to określił – „jego niezwykłe zaangażowanie artystyczne, które miało także aspekty natury religijnej”. A kilka miesięcy później artysta pożegnał się ze sceną, ale – ku zaskoczeniu wielu – zgodził się poprowadzić na początku br. koncert w Auli Pawła VI w Watykanie, bo – jak wyznał – „nie umiałem powiedzieć «nie»”.

CZYTAJ DALEJ

Węgry/ Po przerwie z powodu koronawirusa znów można zwiedzać parlament

2020-07-07 13:25

[ TEMATY ]

parlament

Węgry

COVID‑19

fotolia.com

Parlament węgierski ponownie otworzył od wtorku podwoje dla zwiedzających po przerwie spowodowanej pandemią koronawirusa. Można też obejrzeć stałe wystawy w Muzeum Parlamentu.

Turyści mogą wybierać między oprowadzaniem w języku węgierskim, a także angielskim, niemieckim, hiszpańskim, włoskim, francuskim i rosyjskim – choć w tym ostatnim wycieczki są nieco rzadsze niż przed pandemią z powodu niewielkiego ruchu turystycznego.

Zwiedzający Muzeum Parlamentu mogą zobaczyć wystawę stałą „Tysiąc lat węgierskiego ustawodawstwa”, pomnik i wystawę „In memoriam 25 października 1956” (tego dnia policja polityczna AVH strzelała do tłumu przed parlamentem, zabijając ponad 100 osób, a powołany dwa dni wcześniej premier Imre Nagy cofnął zgodę na sowiecką interwencję), jak również lapidarium.

Podczas pandemii można było oglądać budynek parlamentu wirtualnie. Anna Sedy z Biura Parlamentu powiedziała w poniedziałek w telewizji M1, że cieszyło się to dużą popularnością. Na przykład salę Mihalya Munkacsyego, gdzie wisi zamówiony specjalnie do budynku parlamentu jego wielki obraz „Zajęcie ojczyzny”, obejrzało w ciągu niecałego miesiąca 6 tys. osób.

Imponujący budynek parlamentu węgierskiego z przełomu XIX i XX w. autorstwa Imrego Steindla jest jednym z najpopularniejszych zabytków Budapesztu. W zeszłym roku odwiedziło go ponad 700 tys. turystów.

Sedy zapowiedziała również, że od 23 lipca do września na placu Kossutha przed parlamentem w każde czwartkowe popołudnie organizowane będą darmowe koncerty muzyki poważnej i rozrywkowej.

Z Budapesztu Małgorzata Wyrzykowska (PAP)

mw/ akl/

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję