Reklama

By edukacja przynosiła owoce

Niedziela rzeszowska 35/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Kawa: - Rozpoczyna się rok szkolny. Spróbujmy podsumować ten poprzedni…

Jerzy Cypryś: - Był to rok udany, we wszystkich sprawdzianach i egzaminach zewnętrznych uczniowie osiągnęli bardzo dobre wyniki, skutkiem czego Podkarpacie zajmowało wysokie miejsce w rankingu krajowym. Kurator dla upowszechniania zainteresowań naukami ścisłymi zorganizował Międzynarodowy Konkurs Informatyczny dla młodzieży z Podkarpacia, Kraju Koszyckiego na Słowacji, Obwodu Lwowskiego na Ukrainie i Okręgu Suczawy z Rumunii. Wspomnieć należy inicjatywę powołania zespołu liderów przedmiotowych oraz szereg działań na rzecz rozwoju różnych form organizacyjnych wśród młodzieży. W minionym roku priorytetem były także sprawy wychowania, działania na rzecz odbudowy szkolnictwa zawodowego. W efekcie tych działań, placówki o charakterze zawodowym będą mogły wzbogacić swą infrastrukturę ze środków unijnych.

- A jaki będzie nowy rok szkolny dla podkarpackiej edukacji?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Na pewno będzie to rok intensywnej pracy uczniów i nauczycieli, by czas, którym Opatrzność ich obdarzyła, nie był czasem zmarnowanym. Jak kiedyś mówił ks. Jerzy Popiełuszko „…żyjemy tylko raz. Żaden dzień ani najmniejsza chwila nie powtarzają się, lecz zbliżają nieodwracalnie do ostatecznego celu. Poszczególne dni życia wyglądają jak wagoniki kolejki liniowej, które z kopalni wychodzą albo puste, albo napełnione owocami ziemi”. Chodzi więc o to, by edukacja przynosiła owoce w postaci dobrych wychowanków, którzy potrafią sprostać wymogom życia społeczno-gospodarczego.
Będzie to ważny rok dla ponad 24 tys. uczniów klas pierwszych szkół podstawowych, ponad 28 tys. „pierwszaków” w gimnazjach i ponad 33 tys. uczniów, którzy rozpoczną przygotowania w szkołach ponadgimanzjalnych. Ogółem ponad 410 tys. uczniów na Podkarpaciu podejmie naukę. Będziemy prowadzić monitoring pracy placówek pod kątem efektywności czasu przeznaczonego na edukację. Równocześnie chcielibyśmy sprawdzić skuteczność programów, realizowanych w palcówkach oświatowych - na ile służą one rozwojowi ucznia. Zamierzamy zwrócić uwagę na problemy z promowaniem talentów, aby w naszym regionie istniał system rozpoznania i rozwoju młodych zdolnych. Do działań, które zamierzamy kontynuować, należą: wspomaganie szkół w zakresie pracy wychowawczej, intensyfikacja działań prozdrowotnych i promujących bezpieczeństwo, budowa lokalnych więzi wychowanków i środowiska, tworzenie warunków do rozwoju szkolnictwa zawodowego, aktywne pośrednictwo w pozyskiwaniu funduszy na oświatę.

- Jedną z nowości będą jednolite stroje. Jak szkoły poradziły sobie z tym wyzwaniem?

- W większości szkół wprowadzanie jednolitego stroju jest na etapie końcowym. Jeżeli popatrzymy na ideę jednolitego stroju, to zjawisko to przysporzy wiele dobra. Kilka lat temu współredagowałem artykuł pt. „Dojrzewanie do szkolnego mundurka”, wskazując jak wielką rolę w budowie poczucia klimatu ma ów aspekt. Ustawodawcy niejako „przyspieszyli” ten proces dojrzewania, nakładając ustawowy obowiązek jednolitych strojów w szkołach podstawowych i gimnazjach. Dziś, gdy jednym z problemów społecznych jest anonimowość, to chyba wszyscy dostrzeżemy zalety tzw. mundurków. Przy okazji chciałbym przypomnieć, iż do 6 września Rząd umożliwił dokonywanie korekt w zamówieniach na dofinansowanie jednolitego stroju, dlatego apeluję, by rodzice uczniów, którym się ta pomoc należy, zgłosili ten fakt do szkół zaraz na początku nauki.

Reklama

- Czy program „Zero Tolerancji” będzie kontynuowany?

- Oczywiście jest to program rządowy, którego celem jest eliminacja wszelkich form, przejawów agresji w młodym pokoleniu. Jego potrzebę zweryfikowało życie, bo wszyscy chcemy, by młodzież była wrażliwa na drugiego człowieka. Po intensywnej pracy tzw. trójek, które uświadomiły problem skutków prawnych, a nade wszystko społecznych tzw. zachowań ryzykownych, nadszedł czas na systemowe przeciwdziałanie tendencjom „dżungli edukacyjnej”, w której obowiązuje zasada „róbta co chceta”. Tu znowu chciałbym przypomnieć postać ks. Jerzego, który ucząc nas, jak zło dobrem zwyciężać mówił m.in.: „Nie walcz przemocą. Przemoc nie jest oznaką siły, lecz słabości. Komu nie udało się zwyciężyć sercem lub rozumem, usiłuje zwyciężyć przemocą”. Dlatego też w kształceniu młodych osobowości podkarpacki Kurator Oświaty Maciej Karasiński ogromną rolę przywiązuje do wychowania do wartości. W tym procesie wspierają nas rozwijające się organizacje młodzieżowe, grupy wolontariatu i szereg instytucji, które przykładem swoich praktyk wskazują otaczające nas dobro.

- W poprzednim roku wielokrotnie podkreślano potrzebę wychowania patriotycznego. W jaki sposób program ten będzie realizowany nadal?

- Ten program miał uwolnić radość z różnych przejawów patriotyzmu, które tkwią i funkcjonują w środowiskach lokalnych, a nie są wymyślane przy biurku. Ale chciałabym podkreślić, iż ma on także mobilizować do dumy z tożsamości, kreować potrzebę współczesnego rozumienia naszych obowiązków względem Ojczyzny, czyli tak naprawdę wobec drugiego człowieka. W tym kontekście jest tyle do zrobienia w sprawach krwiodawstwa, przekazywania organów, intensywnej pracy w gospodarce, ubogacania kulturowego we wspólnej Europie. Dzięki takiemu programowi dokonaliśmy jakby inwentaryzacji wszelkich przejawów działalności szkół na rzecz budowania lokalnych więzi. W wielu przypadkach stały się one skarbnicami kultury. Dla przykładu podam, iż to uczniowie z Podkarpacia najliczniej z kraju uczestniczyli w programie „Ślady przeszłości”, którego celem jest budowa „małej ojczyzny”.

- Czego Wicekurator życzyłby uczniom?

- Aby podjęli trud pracy nad sobą, bo trud minie, a piękno ich osobowości pozostanie, zaś wszystkim, którzy mają wpływ na edukację, życzyłbym potrzeby wspólnoty i zgody. Jan Zamojski kiedyś powiedział, iż takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie. Dlatego to „chowanie” winno być przedmiotem szczególnej troski całego społeczeństwa, zwłaszcza nauczycieli. Natomiast rodzicom życzę spokojnego roku i spełnienia nadziei, jakie wiążą z edukacją swoich dzieci.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Św. Marek, Ewangelista

[ TEMATY ]

św. Marek

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)
CZYTAJ DALEJ

148. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych w Polsce

2024-04-25 18:17

[ TEMATY ]

zakony

zakonnice

Karol Porwich/Niedziela

Posługa władzy w zgromadzeniach zakonnych, nowelizacja regulacji dotyczących ochrony małoletnich przed przemocą oraz przygotowania do przyszłorocznego Jubileuszu Życia Zakonnego - były głównymi tematami 148. Zebrania Plenarnego Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych w Polsce, które odbyło się w dniach 23-25 kwietnia w Licheniu.

Mszy św. na rozpoczęcie Zebrania Plenarnego przewodniczył abp Antonio Guido Filipazzi, nuncjusz apostolski w Polsce. W wygłoszonej homilii wskazał, jak czytamy w komunikacie po zakończonych obradach, „na ideał życia konsekrowanego, jakim jest zdolność do ofiary całopalnej, na wzór Jezusa Chrystusa, który ofiarował się swemu Ojcu całkowicie i bez zastrzeżeń”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję