Spotkania, przygotowujące katechetów duchownych, zakonnych i świeckich do pracy w nowym roku szkolnym, odbyły się w tym roku w trzech miejscach: w Pułtusku - w kościele pw. św. Józefa i Akademii Humanistycznej; w Ciechanowie - w kościele pw. św. Piotra i Szkole Podstawowej nr 5; w Płocku - w kościele pw. Świętego Krzyża i Gimnazjum nr 8.
Schemat spotkań był taki sam w każdym z tych miejsc. Spotkanie rozpoczynało się Mszą św. koncelebrowaną pod przewodnictwem biskupa, po czym następowała robocza część spotkania. Na początku informacje i wskazania katechetyczne na nowy rok szkolny przedstawił katechetom ks. prał. prof. Ryszard Czekalski, dyrektor Wydziału Katechetycznego. Aby pomóc katechetom zapamiętać wiele istotnych informacji, wydany został dla nich specjalny informator, który dzięki Biskupowi Płockiemu i Płockiemu Instytutowi Wydawniczemu katecheci otrzymali nieodpłatnie. W informatorze zamieszczono m.in. informacje o formacji katechetów: rekolekcjach (zaplanowano 12 weekendowych turnusów), dekanalnych konferencjach katechetycznych (w tym roku zaplanowano na nich warsztaty na temat oceniania, co jest istotne w kontekście rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wliczania oceny z katechezy do średniej ocen) oraz innych kursach, szkoleniach oraz akcjach duszpastersko-katechetycznych organizowanych przez Wydział dla katechizowanych dzieci i młodzieży, a także pielgrzymkach dla katechetów. Informator zawiera też wykaz programów i podręczników obowiązujących w diecezji płockiej oraz wskazania katechetyczne obowiązujące w roku szkolnym 2007/2008.
Podczas każdej z sesji programowy referat „Katecheta w szkole wychowującej” wygłosił o. prof. Andrzej Potocki OP z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Jak stwierdził prelegent, z ankiety przeprowadzonej przez OBOP w maju br. wynika, że szkoła widziana jest jako środowisko, w którym realizowane jest wychowanie religijne (odpowiada tak 86% respondentów), zaś 57% uważa, że potrzebne są zmiany w polskiej szkole, polegające głównie na zmianie modelu wychowania, zaostrzeniu dyscypliny, zwiększeniu wymagań. Te postulaty stanowią novum wobec ankiety sprzed 6 lat, kiedy to problemu tego nie dostrzegano, postulowano natomiast raczej o większe dofinansowanie szkół i wyrównanie szans edukacyjnych między miastem i wsią.
Zdaniem prelegenta, taka sytuacja otwiera możliwości owocniejszego działania dla katechetów: staje przed nimi zadanie włączania się w opracowywanie programów wychowawczych dla szkół, które wciąż pozostawiają wiele do życzenia. Katecheta (również kapłan) nie powinien izolować się od grona pedagogicznego i obowiązków, ale włączać się np. w dyżury na korytarzu oraz wyjazdy na wycieczki szkolne, bo jest to szansa wykorzystania wychowawczego wymiaru w szkole.
Postulatami dla współczesnych katechetów są:
1. Podnoszenie kwalifikacji (sprawy awansu zawodowego oraz zdobywanie kompetencji merytorycznych, szczególnie w zakresie psychologii rozwojowej i wychowawczej, socjologii, zwłaszcza socjologii wychowawczej, socjologii rodzinnej, socjologii religii, socjologii młodzieży - być zawsze na bieżąco, literatura).
2. Solidna formacja eklezjalna i będąca jej efektem więź z Kościołem, bowiem katecheza jest szkolna, ale jest też zawsze związana z parafią - katecheta wędruje do szkoły wysłany przez proboszcza, więc środowisko własnej parafii ma pierwotne znaczenie.
3. Rozwijanie umiejętności dialogu. Katecheta przekazuje prawdy wiary jednoznacznie, ale zbawienie ma charakter dialogu, kontakt z Bogiem jest dialogiem. Młodzież nie lubi otrzymywać gotowych prawd, chce być zaproszona do współmyślenia, do współpracy, dlatego w katechezie ważny jest dialog i wspólne dochodzenie do prawd wiary.
Katecheci biorą udział w wielu akcjach duszpasterskich, dlatego po wystąpieniu o. Potockiego informacje na temat planowanych akcji duszpasterskich (zwłaszcza jubileuszowej pielgrzymki dzieci i młodzieży do Rostkowa - miejsca narodzin św. Stanisława Kostki) przedstawił ks. Janusz Kochański, dyrektor Wydziału Duszpasterskiego Kurii Diecezjalnej Płockiej.
W ramach wystąpień okolicznościowych głos zabierali również przedstawiciele Delegatury Mazowieckiego Kuratorium Oświaty oraz Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, w Pułtusku także obecna była na spotkaniu senator RP Janina Fetlińska.
Katecheci mieli również możliwość zaopatrzenia się w podręczniki (nowości wydawnicze przedstawił ks. Andrzej Krasiński, wicedyrektor Wydziału Katechetycznego). W tym roku Płocki Instytut Wydawniczy wydał w nowej szacie graficznej zeszyt ćwiczeń do klasy „0” oraz zupełnie nowy podręcznik do klasy II pod red. ks. Ryszarda Czekalskiego, zatytułowany „Bliscy sercu Pana Jezusa”. Podręcznik składa się z trzech pozycji: podręcznika dla ucznia, podręcznika metodycznego dla nauczyciela oraz zeszytu ćwiczeń. Nowością w stosunku do innych podręczników są wskazania dla rodziców, które angażują również ich w proces przygotowania swoich dzieci do przyjęcia pierwszej Komunii świętej. Wydawnictwo przygotowało również kolorowe pamiątki niedzielnej Mszy św. oraz nabożeństw różańcowych.
„Powrót katechezy przed laty do sal szkolnych był darem Opatrzności. Był to dar dany, ale i zadany, był i jest to nadal dar trudny, ponieważ wymagał i wymaga nadal dużo dobrej woli, wysiłku, wszechstronnej życzliwości ze strony katechetów, nauczycieli, władz oświatowych, rodziców, a przede wszystkim ze strony najbardziej zainteresowanych, to znaczy młodzieży i dzieci - powiedział na zakończenie spotkania w Pułtusku biskup płocki Piotr Libera. - Słuchając dzisiejszych wystąpień, raz jeszcze mogliśmy sobie uświadomić, że nauczanie religii katolickiej, katecheza wiąże się z ogromnym wkładem energii i środków Kościoła oraz państwa. Kościół, obejmując nauczaniem religii młode pokolenie, wnosi swój specyficzny wkład w rozwijanie społeczeństwa obywatelskiego, zakorzenionego w dziedzictwie chrześcijańskiej kultury”. Biskup Płocki wyraził radość z tego, że ocena z religii będzie od nowego roku wliczana do średniej ocen na świadectwie szkolnym. Zwrócił także uwagę na konieczność katechezy dorosłych, potwierdzając zamiar kontynuacji „Katechizmu Płockiego” - cotygodniowych katechez, odczytywanych w każdej świątyni diecezji płockiej przed niedzielną Mszą św. oraz publikowanych w diecezjalnych mediach.
W spotkaniu w Ciechanowie wziął udział bp Roman Marcinkowski. W czasie homilii wygłoszonej podczas Mszy św. przypomniał, że katecheta ma w swojej pracy naśladować Chrystusa Nauczyciela, co wiąże się z gotowością pogłębiania swojej osobistej relacji z Chrystusem; w ten sposób kształtowana miłość do Mistrza staje się źródłem miłości do wychowanków. Owa mądra miłość jest duszą procesu wychowania i katechizowania.
W czasie spotkania Ksiądz Biskup przekazał podziękowania dla ks. Włodzimierza Gawlikowskiego oraz Bogusławy Wróblewskiej, którzy w tym roku zakończyli pracę konsultantów nauki religii przy Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie. W skierowanym do nich piśmie podkreślił ich duże zasługi w dziedzinie stymulowania rozwoju zawodowego katechetów. Nowymi konsultantami w ich miejsce zostali: ks. Zbigniew Olszewski i Marzena Sadowska.
Obecny na spotkaniu z katechetami kurator mazowiecki dr Grzegorz Tyszko przybliżył istotne linie programów wychowawczych wprowadzanych przez Kuratorium w szkołach na terenie województwa mazowieckiego. Wskazał, że dla ich skuteczności niezmiernie istotne jest zaangażowanie się w realizację programu samych katechetów. Zachęcał, aby podejmowali trud przygotowywania uczniów do konkursów i olimpiad przedmiotowych oraz promowali nauczanie Ojca Świętego Jana Pawła II.
Pomóż w rozwoju naszego portalu