Reklama

Współczesna sztuka sakralna

„Sztuka sakralna XIX i XX wieku. Metodologia i perspektywy” - pod takim hasłem na Uniwersytecie Rzeszowskim odbyło się sympozjum naukowe zorganizowane przez Instytut Sztuk Pięknych i Instytut Historii. W konferencji wzięło udział 20 przedstawicieli różnych dziedzin sztuki z kilku ośrodków naukowych z całej Polski.

W młodym Uniwersytecie Rzeszowskim to pierwsza taka tematyczna inicjatywa. Sympozjum rozpoczęło cykl spotkań poruszających zagadnienia szeroko pojętej sztuki sakralnej. „Tradycja współczesnego budownictwa sakralnego na naszym terenie, rozwinięta choćby prze abp. Tokarczuka, obliguje nas do zainteresowania się tą dziedziną” - powiedziała dr Grażyna Ryba z Uniwersytetu Rzeszowskiego. W spotkaniu udział wziął kwiat polskich uczonych zajmujących się tematyką sakralną. Każdy z nich jest specjalistą w swojej dziedzinie. Do Rzeszowa przyjechali kapłani, architekci, historycy sztuki, konserwatorzy dzieł sztuki. To ludzie, którzy często praktykują w dziedzinie sztuki sakralnej, choćby pomagając w podjęciu decyzji, jak powinien wyglądać powstający kościół. Praktykę i doświadczenie łączą z przekazywaniem wiedzy na temat współczesnej sztuki sakralnej studentom poszczególnych kierunków historycznych, technicznych czy artystycznych.
Konferencji na taki temat nie było od kilku lat, dlatego inicjatywa Uniwersytetu Rzeszowskiego została przyjęta przez naukowców z entuzjazmem. „Takie spotkania są bardzo potrzebne” - zauważył prof. Konrad Kucza-Kuczyński z Politechniki Warszawskiej, znany architekt i pracownik naukowy, projektant wielu kościołów, także na Podkarpaciu. „To dobra okazja, by spróbować ocenić współczesną sztukę sakralną, która podobnie jak architektura innego rodzaju, może być piękna lub kiczowata. W sztuce sakralnej możemy doszukać się zarówno zalet, jak i wad. Niestety, z przykrością muszę przyznać, że tych zalet jest zdecydowanie mniej” - dodał prof. Kuczyński. Mówiąc o architekturze współczesnych kościołów, prelegenci zwracali uwagę, że jest to temat trudny, ponieważ w architekturę sakralną wkładamy dużo emocji. „Czasami te emocje objawiają się przesadną architektonicznie świątynią, nie zawsze wpisującą się np. w krajobraz. Te emocje są potrzebne i w dobrze prowadzonych przedsięwzięciach działają bardzo korzystnie na ogólny wygląd świątyni. Na szczęście minęły czasy, kiedy w budownictwie sakralnym panował jeden nurt i albo wszystkie kościoły były do siebie podobne, albo zupełnie nie pasowały do miejsca, w którym się znajdowały, a ich wystrój pozostawiał wiele do życzenia. Doszliśmy do takiego momentu, że nie możemy powiedzieć: panuje gotyk czy styl romański. Teraz jest kilka stylów architektonicznych, czasami połączonych ze sobą. Dobre efekty takiego stanu rzeczy możemy obserwować między innymi w diecezji rzeszowskiej” - zauważali prelegenci.
Uczestnicy sympozjum zaznaczali, że wnioski z wystąpień i dyskusji staną się inspiracją dla jego uczestników, a dzięki temu częściej będą powstawać ładniejsze architektonicznie kościoły.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gromnica - świeca nieco zapomniana

[ TEMATY ]

święto

Ofiarowanie Pańskie

BOŻENA SZTAJNER

W święto Ofiarowania Pańskiego, zwane u nas świętem Matki Bożej Gromnicznej, mniej ludzi niż niegdyś przychodzi do naszych kościołów, by poświęcić świece. Do niedawna przychodziło więcej. Świece wykonane z pszczelego wosku, zwane gromnicami, były ze czcią przechowywane w każdym domu i często zapalane – wówczas, kiedy nadciągały gwałtowne burze, gradowe nawałnice, wybuchały pożary, groziła powódź, a także w chwili odchodzenia bliskich do wieczności. Były one znakiem obecności mocy Chrystusa – symbolem Światłości, w której blasku widziało się wszystko oczyma wiary.

Wprawdzie wilki zagrażające ludzkim sadybom zostały wytrzebione, ale na ich miejsce pojawiły się inne zagrożenia. Dziś trzeba prosić Matkę Bożą Gromniczną, by broniła przed zalewem przemocy i erotyzacji płynących z ekranów telewizyjnych i kolorowych magazynów, przed napastliwością sekt, przed obojętnością na los bliźnich, przed samotnością, przed powiększającą się falą ubóstwa, przed zachłannością, przed bezdomnością i bezrobociem, przed uleganiem nałogom pijaństwa, narkomanii, przed zamazywaniem granic między grzechem a cnotą, przed zamętem sumień.

CZYTAJ DALEJ

Gromniczna

Niedziela Ogólnopolska 5/2022, str. 16-17

[ TEMATY ]

święto Ofiarowania Pańskiego

pl.wikipedia.org

Matka Boska Gromniczna, rysunek Michała Andriollego przedstawiający wypalanie gromnicą znaku krzyża na belce stropowej chaty w dzień Matki Bożej Gromnicznej

Matka Boska Gromniczna, rysunek Michała Andriollego przedstawiający wypalanie gromnicą znaku krzyża na belce stropowej chaty w dzień Matki Bożej Gromnicznej

Święto Ofiarowania Pańskiego aż do drugiej połowy minionego stulecia nosiło nazwę Purificatio – Oczyszczenie Najświętszej Maryi Panny. W Polsce mówiono o święcie Matki Bożej Gromnicznej. Nazwa ta pochodziła od świec (gromnic), zabieranych w tym dniu do kościołów i tam poświęcanych.

Dawniej wielkie zagrożenie dla domów w Polsce stanowiły burze, a zwłaszcza pioruny, które wzniecały pożary i niszczyły głównie drewniane domostwa. Właśnie przed nimi miała strzec domy świeca poświęcona w święto Ofiarowania Chrystusa. Gromnicę wręczano również konającym, aby ochronić ich przed napaścią złych duchów. Dwie z wyżej wspomnianych nazw uwypuklały bardziej maryjny charakter święta. Dopiero ostatnia reforma liturgiczna nadała mu charakter uroczystości Pańskiej, co szło w parze ze zmianą nazwy na Praesentatio, czyli Przedstawienie, Okazanie Pana Jezusa w świątyni. W języku polskim zamiast dosłownego tłumaczenia tego łacińskiego terminu przyjęło się określenie Ofiarowanie Pańskie.

CZYTAJ DALEJ

Głos z Łagiewnik w Wiedniu

2023-02-02 22:27

Małgorzata Pabis

Godzinę Miłosierdzia z Łagiewnik codziennie transmituje Radio Droga z Wiednia

Godzinę Miłosierdzia z Łagiewnik  codziennie  transmituje Radio Droga z Wiednia

    Od 1 lutego Godzinę Miłosierdzia z Bazyliki Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach transmitować będzie codziennie polonijne Radio Droga z Wiednia.

    Jest to kolejny owoc współpracy, jaka nawiązała się w czasie przygotowań do 20-lecia zawierzenia świata Bożemu Miłosierdziu. Ponad rok temu zgłosili się do nas przedstawiciele Wspólnoty Modlitewnej św. Jana Pawła II z Wiednia, która spotyka się w Polskim Sanktuarium Narodowym na Kahlenbergu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję