Reklama

Świat

Jerozolima: zwierzchnicy religijni modlili się wspólnie o ustanie pandemii Covid-19

Zwierzchnicy religijni w Izraelu modlili się wspólnie 22 kwietnia o ustanie pandemii koronawirusa. O godz. 15.00 czasu środkowoeuropejskiego w hotelu “King David” w Jerozolimie spotkali się przedstawiciele judaizmu, chrześcijaństwa, islamu i druzów. ”Kilkaset tysięcy ludzi zmarło, miliony są zakażone. Ratuj, Panie, błagamy Ciebie!” – proszono w specjalnej modlitwie, przygotowanej na tę okazję. Ze względu na surowe przepisy czasu pandemii ich modlitwa była transmitowana w Internecie.

[ TEMATY ]

Izrael

koronawirus

Grażyna Kołek

„Niech Bóg uzdrowi chorych i oddali od świata tę plagę” – wzywali przedstawiciele religii. Na zakończenie odmówili Psalm 121, którego słowami pielgrzymi w Jerozolimie oddawali się Bożej opiece i prosili Boga o błogosławieństwo. W Izraelu psalm ten jest odczytywany w dniu pamięci poległych żołnierzy izraelskich oraz ofiar terroru (Jom HaZikaron), który będzie obchodzony 28 kwietnia.

„Koronawirus nie zna granic między religiami, narodami i partiami politycznymi” – powiedział niemieckiej agencji katolickiej KNA jeden z uczestników wspólnej modlitwy, administrator apostolski Łacińskiego Patriarchatu Jerozolimy abp Pierbattista Pizzaballa. Podkreślił, że „w chorobie jesteśmy równi i to zburzyło liczne granice i uprzedzenia między nami”, wyrażając przy tym nadzieję, że jedność ta będzie trwała również po ustaniu obecnej zarazy.

Podziel się cytatem

Brytyjski rabin David Rosen, zaangażowany od dawna w dialog międzyreligijny i moderator dzisiejszego spotkania modlitewnego, określił je jako historyczne. „Zwierzchnicy religijni tego kraju spotkali się w ogóle po raz pierwszy, by wspólnie odmówić modlitwę o Bożą łaskę i współczucie w chwili, w której stanęliśmy przed wyzwaniem pandemii koronawirusa” – podkreślił rabin. Jego zdaniem, było to „cudowne, a zarazem smutne” spotkanie. Zwrócił uwagę, że na wspólną modlitwę przyszli nawet ci, którzy „zazwyczaj nie są zbyt otwarci na dialog międzyreligijny”, nawet jeśli mimo napięć teologicznych zgromadziły nas razem tragedia, ból i cierpienie”.

Reklama

Według organizatorów, modlitwa międzyreligijna, transmitowana na żywo w Internecie, była wspólną inicjatywą Naczelnego Rabinatu Izraela, izraelskich ministerstw spraw wewnętrznych i zagranicznych, Światowej Rady Zwierzchników Religijnych i innych organizacji. Obok abp Pizzaballi uczestniczyli w niej dwaj naczelni rabini Izraela: Jitzchak Josef i David Lau, prawosławny patriarcha Jerozolimy Teofil III, ze strony muzułmańskiej: imam dla Jerozolimy i pustyni Negew szejk Dżamal al-Ubra, imam i szejk Beduinów Akil Al-Atrasz oraz duchowy przywódca druzów szejk Mowafak Tarif.

Wydarzenie transmitowano na stronie https://vimeo.com/event/41341.

2020-04-22 21:49

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Okno na świat

Niedziela Ogólnopolska 49/2018, str. 55

[ TEMATY ]

Izrael

Wojciech Dudkiewicz/Niedziela

Hajfa: okno na świat Izraela

Hajfa: okno na świat Izraela

Nieprzypadkowo Hajfa jest uważana za najbardziej pracowite miasto Izraela. Jego sercem są ogromny port i wielka dzielnica przemysłowa

Hajfa istnieje ponad 2 tys. lat, ale długo się nie rozwijała ze względu na bliskość Akki – znanej z dramatycznego końca Królestwa Jerozolimskiego. Punktem zwrotnym było osiedlenie się w mieście niemieckich ewangelików, przede wszystkim członków stowarzyszenia religijnego „Towarzystwo Świątyni” (Tempelgesellschaft), nazywanych templariuszami. W latach 60. XIX wieku utworzyli oni w Hajfie kolonię, przy której powstały elektrownia, fabryki i linia kolejowa łącząca miasto z Akką, Nazaretem i Tyberiadą. Był to kluczowy moment w historii miasta. Nie ostatni.

CZYTAJ DALEJ

Ludzkie czyny i Boża łaska

Przypowieść o bogaczu i Łazarzu nie jest jakąś pocztówką z pozaziemskich krain, Nieba i Otchłani. Jezus w ten obrazowy sposób uczy nas jednak kilku prawd. Po pierwsze – istnieje związek między naszymi czynami w życiu doczesnym a tym, czego doświadczymy po śmierci. Po drugie – choć słusznie Kościół wskazuje na miłosierdzie Boże, to pozostaje prawdą, że Bóg jest Sędzią sprawiedliwym, który za dobre wynagradza, a za złe karze. Po trzecie – wykorzystujmy zwyczajne okazje, by się nawracać, a nie czekajmy na jakieś nadzwyczajne znaki, myśląc, że jeszcze mamy czas. Benedykt XVI w encyklice „Spe salvi” napisał: „Obydwie – sprawiedliwość i łaska – muszą być widziane w ich właściwym wewnętrznym związku. Łaska (...) nie jest gąbką, która wymazuje wszystko, tak że w końcu to, co robiło się na ziemi, miałoby w efekcie zawsze tę samą wartość. (...) Na uczcie wiekuistej złoczyńcy nie zasiądą ostatecznie przy stole obok ofiar, tak jakby nie było między nimi żadnej różnicy” (nr 44). Nie znaczy to, że wysyłamy kogoś do piekła. Wręcz przeciwnie! Modlimy się za największych grzeszników, aby ostatecznie otworzyli się na miłosierdzie Tego, który ich sądzi. Z drugiej jednak strony chrześcijanin nie może popadać w cynizm i zadufanie, że jakoś to będzie, bo przecież Bóg nam wszystko przebaczy. W pierwszym czytaniu prorok Amos przestrzega: „Biada beztroskim na Syjonie i dufnym na górze Samarii”. Mamy żyć w bojaźni Bożej. Przy czym bojaźń to nie lęk, który nas paraliżuje, ale postawa pokory wobec nieskończonego, świętego Boga. Paweł Apostoł w Liście do Tymoteusza pisze o Bogu: „Jedyny Władca, Król królujących i Pan panujących, jedyny mający nieśmiertelność, który zamieszkuje światłość niedostępną, którego żaden z ludzi nie widział ani nie może zobaczyć”. A jeśli Bóg zaprasza cię do wiecznej wspólnoty z sobą, to możesz tylko wykrzyknąć jak psalmista: „Chwal, duszo moja, Pana, Stwórcę swego”. Wszystko jest bezinteresowną łaską Boga, który nas ukochał. Takiemu postawieniu sprawy zdaje się przeczyć inne zdanie z drugiego czytania: „Walcz w dobrych zawodach o wiarę, zdobądź życie wieczne”. Tak jakbyśmy mieli własnymi wysiłkami pójść do nieba. Sprzeczność jest tylko pozorna. Bo z jednej strony bez Bożej łaski nie możemy zostać zbawieni. Z drugiej jednak – Bóg zbawia nas nie jakby obok nas, a tym bardziej nie wbrew nam. Jesteśmy wezwani do współpracy z Bogiem, a ta współpraca oznacza m.in. „walkę o wiarę”. Łaska nie przekreśla ludzkiej wolności, ale ją uwypukla i nadaje jej kierunek oraz sens.

CZYTAJ DALEJ

Zespół Impast zaprezentował swoją nową płytę

25 września w Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II w Częstochowie zespół Impast zagrał koncert promujący długo wyczekiwaną płytę pt. „Na nieboskłonie”.

– Płyta miała ukazać się na 5-lecie zespołu, jest na 7-lecie. Niemniej jednak myślę, że ta cyfra w znaczeniu biblijnym bardzo wiele nam mówi – podkreśliła Aleksandra Kowalska, autorka tekstów i muzyki z gatunku poezji śpiewanej, wokalistka i założycielka zespołu, a także malarka i poetka. Wcześniejszą premierę krążka uniemożliwiła pandemia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję