Reklama

Z „Socratesem” o wartościach

Niedziela sosnowiecka 14/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piotr Lorenc: - Od jak dawna zajmuje się Pani programem „Socrates Comenius”?

Danuta Wilkowska: - Od 2005 r. To już druga edycja projektu. W pierwszej brali udział uczniowie z liceum, a w drugiej gimnazjaliści. W obecnym projekcie wzięły udział 3 szkoły: niemiecka Szkoła Zgromadzenia Księży Sercanów „Leoninum” w Handrup, francuski Institution Notre Dame La Riche z Tour i nasze Gimnazjum nr 5 w Sosnowcu. Tematem projektu były „Wartości edukacji w Europie”. A my z racji charakteru szkół biorących udział w projekcie skupiliśmy się na wartościach chrześcijańskich.

- Udział w projekcie jest dobrowolny, ilu uczniów zgłosiło się do przedsięwzięcia i co jest przedmiotem ich dziania?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Grupa liczy 25 osób, ale najbardziej jest zaangażowanych 15 uczniów. Program trwał 3 lata i właśnie dobiegł końca. Po pierwszym roku podsumowanie produktu odbyło się we Francji, po drugim w Niemczech, a całość kończy się w Polsce, w Sosnowcu. Warto dodać, że w pierwszym roku w projekcie brała udział społeczność całej szkoły - Liceum i Gimnazjum im. św. Jana Bosko. Młodzież poznawała życiorysy swoich patronów, czyli sługi Bożego Jana Leona Dehona, św. Jana Bosko i św. Jana de la Salle. Uczniowie przedstawiali biogramy świętych na różne sposoby. Pisali współczesną wersję życiorysu. Musieli tak dobrać argumenty, by np. przekonać komisję ds. kanonizacji, że dana osoba może być świętą. Produktem końcowym pierwszego roku pracy było wydanie czasopisma. Nasi uczniowie zaprojektowali okładkę, która została zaakceptowana przez pozostałych uczestników z Handrup i Tour. Nie muszę dodawać, że moi wychowankowie byli bardzo dumni, że to właśnie ich projekt zyskał największe poparcie. We Francji, na podstawie tych artykułów, uczniowie wybrali wartości, które są istotne dla współczesnego człowieka, a którymi kierowali się wspomniani święci. Uczniowie wskazali 9 wartości wśród których dominowała miłość. Pracowano w zespołach międzynarodowych. Owocem dyskusji była obrona wartości przed komisją złożoną z nauczycieli. Trzy wybrane wartości stały się inspiracją do nakręcenia filmu, który był produktem finalnym drugiego roku pracy. W ostatnim roku uczniowie kręcili na podstawie wybranych zasad - reklamę.

- To są produkty finalne, a jak wygląda praca w ciągu roku?

- W pierwszym roku cała szkoła pracowała nad poznawaniem wartości. W drugim roku w naszej szkole został rozpisany konkurs na scenariusz filmowy. Uczniowie, w kilkuosobowych zespołach pisali projekty. Napłynęło 10 prac, z których wybraliśmy 3 najlepsze. Te scenariusze zostały przetłumaczone na języki niemiecki i francuski, a następnie wysłane do zaprzyjaźnionych placówek. Na podstawie naszego scenariusza uczniowie z Tour i Handrup kręcili filmy. My nakręciliśmy filmy na podstawie scenariusza francuskiego i niemieckiego. Na początku tego roku szkolnego, we wrześniu, ogłosiliśmy konkurs na scenariusz reklamy propagującej miłość, tolerancję i dobroczynność. Cennych podpowiedzi warsztatowych udzieliła nam współpracująca ze szkołą Elżbieta Laskiewicz, zawodowa aktorka. W listopadzie nauczyciele zajmujący się „Comeniusem” mieli spotkanie robocze w Tour. W ostatnich miesiącach spotykam się z uczniami, co kilkanaście dni przeglądając, dyskutując i omawiając z nimi to, co już wykonali.

Reklama

- Nakręcić reklamę nie jest prostą sprawą. Czy szkoła dysponuje własnym sprzętem, czy jest on wypożyczany?

- Mamy kamerę, którą otrzymaliśmy od wiceministra edukacji Mirosława Orzechowskiego, a przenośny komputer sponsorował „Comenius”. Prócz tego dysponujemy ekranem i rzutnikiem multimedialnym. Odpowiednie programy, legalne, darmowe uczniowie ściągnęli z sieci.

- Jakie efekty wychowawcze przynosi udział w projekcie „Socrates Comenius”?

- Po pierwsze zainteresowanie wartościami. Przyznaję, że nasi uczniowie lepiej rozpoznają wartości niż ich rówieśnicy z Niemiec czy Francji. Gdy pojechaliśmy w 2006 r. na podsumowanie do Tour, to tam przez pierwszy dzień mieliśmy warsztaty syntetyzujące pracę i okazało się, że wartości chrześcijańskie, mimo że są to katolickie szkoły, nie były dla nich aż tak oczywiste, jak dla naszych uczniów. Ponadto młodzi ludzie biorąc udział w „Comeniusie” mogli dogłębnie i na różne sposoby poznać patronów swoich szkół i przybliżyć sobie ich dokonania. Mało tego nauczyli się przekładać wartości reprezentowane przez świętych na współczesny język. I tak uczyli się, co dziś znaczy być miłosiernym, jak czynić dobro, jak być tolerancyjnym. Przenieśli to także na język czasopism, filmu i reklamy, czyli wykazali się pomysłowością i kreatywnością.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zwykła uczciwość

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 3

[ TEMATY ]

Ks. Jarosław Grabowski

Piotr Dłubak

Ks. Jarosław Grabowski

Ks. Jarosław Grabowski

Duchowni są dziś światu w dwójnasób potrzebni. Bo ludzie stają się coraz bardziej obojętni na sprawy Boże.

Przyznam się, że coraz częściej w mojej refleksji dotyczącej kapłaństwa pojawia się gniewna irytacja. Pytam siebie: jak długo jeszcze mamy czuć się winni, bo jakaś niewielka liczba księży dopuściła się przestępstwa? Większość z nas nie tylko absolutnie nie akceptuje ich zachowań, ale też zwyczajnie cierpi na widok współbraci, którzy prowadzą podwójne życie i tym samym zdradzają swoje powołanie. Tylko czy z powodu grzechów jednostek wolno nakazywać reszcie milczenie? Mamy zaprzestać nazywania rzeczy w ewangelicznym stylu: tak, tak; nie, nie, z obawy, że komuś może się to nie spodobać? Przestać działać, by się nie narazić? Wiem, że wielu z nas, księży, stawia sobie dziś podobne pytania. To stanie pod pręgierzem za nie swoje winy jest na dłuższą metę nie do wytrzymania. Dobrze ujął to bp Edward Dajczak, który w rozmowie z red. Katarzyną Woynarowską mówi o przyczynach zmasowanej krytyki duchowieństwa, ale i o konieczności zmian w formacji przyszłych kapłanów, w relacjach między biskupami a księżmi i między księżmi a wiernymi świeckimi. „Wiele rzeczy wymaga teraz korekty” – przyznaje bp Dajczak (s. 10-13).

CZYTAJ DALEJ

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

List pasterski z okazji jubileuszu diecezji lubuskiej

2024-04-25 16:00

[ TEMATY ]

jubileusz

Zielona Góra

Gorzów Wielkopolski

List Pasterski

diecezja lubuska

Karolina Krasowska

bp Tadeusz Lityński

bp Tadeusz Lityński

Bp Tadeusz Lityński skierował do diecezjan list pasterski z okazji jubileuszu 900-lecia utworzenia diecezji lubuskiej. Poniżej publikujemy pełną treść słowa Biskupa Diecezjalnego, które w kościołach i kaplicach diecezji zielonogórsko-gorzowskiej zostanie odczytane w niedzielę 28 kwietnia 2024.

Drodzy Diecezjanie, Bracia i Siostry,

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję