Reklama

Niedziela Świdnicka

Katedra Świdnica: Efekty prac renowacyjnych

W krakowskich warsztatach konserwatorskich praca nad zabytkami świdnickiej katedry przynosi widoczne efekty.

[ TEMATY ]

organy

Katedra Świdnicka

Jakub Moneta

Katedra Świdnica

Wlew impregnatu do zdegradowanego drewna

Wlew impregnatu do zdegradowanego drewna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od blisko pół roku, we wnętrzu najważniejszego kościoła w diecezji, w jego głównej nawie, trwają czasochłonne i kosztowne prace konserwatorskie i restauratorskie. Roboty wykonywane są dwutorowo. Część konserwatorów pracuje przy odtworzeniu malowideł na miejscu w katedrze, druga część zajmuje się zabytkami ruchomymi, które w większości zostały przewiezione na warsztat do krakowskich pracowni konserwatorskich. Odnowieniu poddane są rzeźby i wielkoformatowe obrazy.

Katedra Świdnicka

Pracownia konserwatorska podczas prowadzenia prac

Pracownia konserwatorska podczas prowadzenia prac

O zaawansowaniu prac opowiadają pracownicy Pracowni Konserwatorskiej Piotra Białko z Krakowa, która realizuje historyczny remont katedry. - Owalne obrazy zostały poddane szeregom specjalistycznych testów i analiz, a także badaniom. Główne zabiegi polegały na odczyszczaniu warstwy malarskiej z zabrudzeń, pociemniałych werniksów, szelaku i przemalowań. Ze względu na osłabioną przyczepność zaprawy do płótna podobrazia wykonano konsolidację nanosząc impregnat od odwrocia. Trwają również prace przy odczyszczaniu elementów zabytkowych ram obrazów. Natomiast rzeźby odczyszczono chemicznie z wtórnych nawarstwień do warstw gruntów polerowanych i złoceń. Dokonano także zabieg dezynsekcji i impregnacji. W miejscach silniejszej degradacji drewna i jednocześnie większej miąższości wykonano nawierty i umieszczono strzykawki ze specjalną substancją – mówi przedstawicielka zespołu, który pracuje pod kierunkiem dr Elizy Buszko.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Katedra Świdnica

Prace konserwatorskie przy części ramy obrazu

Prace konserwatorskie przy części ramy obrazu

Prace finansowane są przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach działania Ochrona zabytków oś priorytetowa VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Wielkość dotacji wynosi wysokości 17 mln złotych. Niezbędne jest jednak wykorzystanie w projekcie środków własnych w wysokości 3 mln złotych. Parafia zobligowana jest do dokładania do projektu 1 mln złotych przez trzy lata. Co stanowi nie lada zmartwienie dla proboszcza katedry.

Reklama

Celem realizowanego projektu zatytułowanego: Konserwacja, rewitalizacja i digitalizacja barokowego wnętrza gotyckiej Katedry Świdnickiej, jest ochrona i rozwój dziedzictwa kulturowego, materialnego i niematerialnego związanego z katedrą oraz utrwalenie i wzmocnienie wizerunku Polski oraz Świdnicy, a także najstarszych części wchodzących w skład historycznego centrum miasta. Kluczowym jest wpływ projektu na rozwój turystyki w regionie oraz rozwój usług okołoturystycznych, co bezpośrednio przełoży się na liczbę odwiedzających Świdnicę i cały region.

Katedra Świdnica

Figura św. Piotra po zdjęciu grubej warstwy zabrudzeń

Figura św. Piotra po zdjęciu grubej warstwy zabrudzeń

W samej katedrze prace prowadzone są wysokości 25 metrów. Na tym etapie konserwatorzy zdejmują przemalowania, którym zostały poddane freski w XX wieku. - To żmudna praca, ale bardzo satysfakcjonująca, bo dociera się do oryginału, który oczarowuje finezją, delikatnością i zaskakuje często kolorystyką. Malowidła są bardzo zniszczone, dlatego sporo czasu zajmie ich rekonstrukcja – mówi dr Eliza Buszko. Czas realizacji inwestycji przewidziany jest do 30 czerwca 2022 r.

2020-05-29 11:24

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: od lipca międzynarodowy festiwal muzyki organowej w katedrze

[ TEMATY ]

festiwal

Warszawa

organy

archikatedra warszawska

Aw58/Wikipedia

Warszawa, bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela, organy

Warszawa, bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela, organy

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „ORGANY ARCHIKATEDRY” zaliczany jest do najpoważniejszych warszawskich festiwali i najpoważniejszych festiwali organowych w Europie. Powstał w 1994 r. z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym festiwalu. Koncerty festiwalowe odbywają się każdego roku przez trzy letnie miesiące (lipiec, sierpień, wrzesień) w kolejne niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana (ul. Świętojańska 8).

Festiwal rozpocznie się 5 lipca w archikatedrze św. Jana w Warszawie.

Podziel się cytatem
Podczas 12 koncertów usłyszymy czołówkę wybitnych muzyków z całej Europy (m.in. Włochy, Niemcy, Andora, Szwajcaria). Cały cykl potrwa do 20 września.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „ORGANY ARCHIKATEDRY” każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. Występowali w warszawskiej świątyni organiści najważniejszych katedr europejskich, znakomici profesorowie uczelni europejskich, laureaci międzynarodowych konkursów organowych, wielkie indywidualności, wspaniali improwizatorzy, prezentując repertuar przez siebie zaproponowany. Polscy organiści (P. Kapituła i J. Erdman) eksponowali twórczość polskich kompozytorów: Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego. Festiwal cieszy się bardzo wysoką frekwencją świadcząca o renesansie muzyki organowej we współczesnej Europie.

CZYTAJ DALEJ

Historia według Kossaka

2024-03-28 10:54

[ TEMATY ]

Materiał sponsorowany

fot. Armando Alvarado

Mało która postać historyczna odcisnęła tak mocno swój ślad w dziejach świata, i tak bardzo wpływa na wyobraźnię współczesnych ludzi, jak Napoleon. Pisano o nim książki, wiersze, kręcono filmy, ale bodaj żadne z tych dzieł nie jest tak wymowne jak obraz Wojciecha Kossaka poświęcone temu geniuszowi wojny.

Mowa, oczywiście, o powstałym w 1900 r. dziele „Bitwa pod piramidami”. Obraz mimo upływu lat nadal wywiera ogromne wrażenie na widzach, pobudzając nie tylko ich „estetyczne synapsy”, ale i zmuszając do głębszej refleksji nad dziejami okresu, który został przedstawiony na płótnie i tego, jak wpłynął Napoleon na ukształtowanie się świata. Malowidło Kossaka intryguje nie tylko widzów, ale i ekspertów, od dawna jest obiektem wnikliwych analiz wielu badaczy. Bank Pekao S.A. zaprasza do obejrzenia krótkiego filmu pt. „Okiem liryka”, który przybliża fascynującą historię tego monumentalnego płótna.

CZYTAJ DALEJ

Msza Wieczerzy Pańskiej. Wolność wypełniona miłością

2024-03-29 07:01

Paweł Wysoki

Ten, kto kocha na wzór Jezusa, nie jest zniewolony sobą, jest wyzwolony do służby, do dawania siebie - powiedział bp Adam Bab.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję