Reklama

Czterdzieści świętych dni

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Najstarszym i przez pierwsze trzy wieki jedynym świętem chrześcijańskim była Pascha. Słowo to zaczerpnięte z języka hebrajskiego oznacza przejście Jezusa Chrystusa przez mękę i śmierć do zmartwychwstania i nowego życia w chwale nieba. Do obchodu tak wielkiego święta chrześcijanie przygotowywali się bardzo starannie. Czas tego przygotowania był różny w różnych regionach chrześcijańskiego świata.

Najstarszą formą przygotowania do obchodów Paschy był ścisły post praktykowany przez wiernych w ciągu dwóch dni bezpośrednio poprzedzających Wielkanoc, to jest w Wielki Piątek i Wielką Sobotę. Czas ten trwający czterdzieści godzin nazywano "postem paschalnym", ponieważ miał przygotować wiernych do godnego przeżycia Paschy.

Z tego jakby "prawzoru" przygotowania do Wielkanocy, jakim był "post paschalny" zaczął powoli rozwijać się okres długiego przygotowania. Trwał on najpierw jeden tydzień. Bezpośrednio poprzedzał on uroczystość Wielkanocy. Poszczono więc przez cały obecny "Wielki Tydzień". Tak było w Egipcie (Aleksandria) w III w. Sobór Nicejski w 325 r. ustalił czas trwania Wielkiego Postu na czterdzieści dni (kanon 5).

Wschodni zwyczaj długotrwałego postu przed Wielkanocą zaczął powoli przenikać na Zachód i kształtować praktykę wielkopostną.

Pod koniec III w. i na początku IV w. Rzym rozciągnął okres przygotowania na trzy tygodnie. Grecki historyk Sokrates około 439 r. wspomina o trzech ciągłych tygodniach, w których poszczono we wszystkie dni tygodnia, oprócz sobót i niedziel.

Już jednak w połowie IV w. Rzym za przykładem Wschodu przyjął okres postu trwający czterdzieści dni. Św. Hieronim w 348 r. pisze o nim jako zakorzenionym zwyczaju. Dni postne liczono od Wielkiego Czwartku wstecz - tak więc początek wypadał na szóstą niedzielę przed Wielkanocą, czyli dzisiejszą pierwszą Niedzielę Wielkiego Postu. Ponieważ jednak niedziele, jako dni "tygodniowej Paschy" były wolne od postu, stąd dni rzeczywistego postu było 34, a dodając Wielki Piątek i Wielką Sobotę - 36. Na przełomie VI i VII w. dla uzyskania biblijnej liczby czterdziestu dni postu dodano brakujące dni przesuwając rozpoczęcie z pierwszej Niedzieli Wielkiego Postu na środę. Dzień ten ze względu na posypywanie głów wiernych popiołem nazwano Środą Popielcową lub krótko Popielcem.

Liturgia Wielkiego Postu koncentruje się wokół trzech wielkich tematów, które raz po raz przewijają się w tekstach i modlitwach liturgicznych tego okresu. Są nimi: pokuta, chrzest i Męka Pańska. Tematy te mają swoje uzasadnienie historyczne. Ponadto liturgia eucharystyczna sprawowana w Wielkim Poście ma pewne własne cechy charakterystyczne. Każdy dzień liturgiczny ma własny formularz mszalny. Charakter pokutny niedzielnej Mszy św. podkreśla brak hymnu Chwała na wysokości Bogu i radosnego Alleluja. Przed rozesłaniem, czyli przed końcowym błogosławieństwem, od czasów papieża Grzegorza Wielkiego (+604) celebransa obowiązywała specjalna "modlitwa nad ludem". Kapłan po aklamacji: "Pochylcie wasze głowy przed Bogiem", wyciągał ręce nad ludem i modlił się o błogosławieństwo.

Formularze Mszy św. w okresie Wielkiego Postu nie zawierają w nowym mszale modlitwy nad ludem. Można jednak zachować tę modlitwę, ale tylko w obrzędzie zakończenia, jako formułę błogosławieństwa. Kolor szat liturgicznych jest fioletowy. Wyjątkiem jest tzw. "różowa niedziela" Wielkiego Postu, czyli czwarta z kolei. Ma ona charakter radosny, który wynika z bliskiej już uroczystości wielkanocnej. Od XI w. papież w czasie liturgii poświęca złotą różę, którą w darze otrzyma jakaś zasłużona i powszechnie znana osoba lub sanktuarium.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Dziś w Ewangelii przedziwny wybór Boga i tajemnica

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Strukov/fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 12, 24-26.

Wtorek, 23 kwietnia. Uroczystość św. Wojciecha, biskupa i męczennika, Głównego Patrona Polski

CZYTAJ DALEJ

Być oparciem dla innych

2024-04-23 12:35

Magdalena Lewandowska

Wspólna modlitwa w kościele św. Maurycego

Wspólna modlitwa w kościele św. Maurycego

W parafii św. Maurycego odbyło się ostatnie rejonowe spotkanie zespołów presynodalnych dla rejonu Wrocław-Śródmieście i Wrocław-Południe.

Konferencję na temat Listu do Kościoła w Filadelfii wygłosił Tomasz Żmuda z Oławy. Nie zabrakło też wspólnej modlitwy i spotkania przy stole na dzielenie się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję