Najstarszym i przez pierwsze trzy wieki jedynym świętem chrześcijańskim
była Pascha. Słowo to zaczerpnięte z języka hebrajskiego oznacza
przejście Jezusa Chrystusa przez mękę i śmierć do zmartwychwstania
i nowego życia w chwale nieba. Do obchodu tak wielkiego święta chrześcijanie
przygotowywali się bardzo starannie. Czas tego przygotowania był
różny w różnych regionach chrześcijańskiego świata.
Najstarszą formą przygotowania do obchodów Paschy był ścisły
post praktykowany przez wiernych w ciągu dwóch dni bezpośrednio poprzedzających
Wielkanoc, to jest w Wielki Piątek i Wielką Sobotę. Czas ten trwający
czterdzieści godzin nazywano "postem paschalnym", ponieważ miał przygotować
wiernych do godnego przeżycia Paschy.
Z tego jakby "prawzoru" przygotowania do Wielkanocy, jakim
był "post paschalny" zaczął powoli rozwijać się okres długiego przygotowania.
Trwał on najpierw jeden tydzień. Bezpośrednio poprzedzał on uroczystość
Wielkanocy. Poszczono więc przez cały obecny "Wielki Tydzień". Tak
było w Egipcie (Aleksandria) w III w. Sobór Nicejski w 325 r. ustalił
czas trwania Wielkiego Postu na czterdzieści dni (kanon 5).
Wschodni zwyczaj długotrwałego postu przed Wielkanocą zaczął
powoli przenikać na Zachód i kształtować praktykę wielkopostną.
Pod koniec III w. i na początku IV w. Rzym rozciągnął okres
przygotowania na trzy tygodnie. Grecki historyk Sokrates około 439
r. wspomina o trzech ciągłych tygodniach, w których poszczono we
wszystkie dni tygodnia, oprócz sobót i niedziel.
Już jednak w połowie IV w. Rzym za przykładem Wschodu przyjął
okres postu trwający czterdzieści dni. Św. Hieronim w 348 r. pisze
o nim jako zakorzenionym zwyczaju. Dni postne liczono od Wielkiego
Czwartku wstecz - tak więc początek wypadał na szóstą niedzielę
przed Wielkanocą, czyli dzisiejszą pierwszą Niedzielę Wielkiego Postu.
Ponieważ jednak niedziele, jako dni "tygodniowej Paschy" były wolne
od postu, stąd dni rzeczywistego postu było 34, a dodając Wielki
Piątek i Wielką Sobotę - 36. Na przełomie VI i VII w. dla uzyskania
biblijnej liczby czterdziestu dni postu dodano brakujące dni przesuwając
rozpoczęcie z pierwszej Niedzieli Wielkiego Postu na środę. Dzień
ten ze względu na posypywanie głów wiernych popiołem nazwano Środą
Popielcową lub krótko Popielcem.
Liturgia Wielkiego Postu koncentruje się wokół trzech wielkich
tematów, które raz po raz przewijają się w tekstach i modlitwach
liturgicznych tego okresu. Są nimi: pokuta, chrzest i Męka Pańska.
Tematy te mają swoje uzasadnienie historyczne. Ponadto liturgia eucharystyczna
sprawowana w Wielkim Poście ma pewne własne cechy charakterystyczne.
Każdy dzień liturgiczny ma własny formularz mszalny. Charakter pokutny
niedzielnej Mszy św. podkreśla brak hymnu Chwała na wysokości Bogu
i radosnego Alleluja. Przed rozesłaniem, czyli przed końcowym błogosławieństwem,
od czasów papieża Grzegorza Wielkiego (+604) celebransa obowiązywała
specjalna "modlitwa nad ludem". Kapłan po aklamacji: "Pochylcie wasze
głowy przed Bogiem", wyciągał ręce nad ludem i modlił się o błogosławieństwo.
Formularze Mszy św. w okresie Wielkiego Postu nie zawierają
w nowym mszale modlitwy nad ludem. Można jednak zachować tę modlitwę,
ale tylko w obrzędzie zakończenia, jako formułę błogosławieństwa.
Kolor szat liturgicznych jest fioletowy. Wyjątkiem jest tzw. "różowa
niedziela" Wielkiego Postu, czyli czwarta z kolei. Ma ona charakter
radosny, który wynika z bliskiej już uroczystości wielkanocnej. Od
XI w. papież w czasie liturgii poświęca złotą różę, którą w darze
otrzyma jakaś zasłużona i powszechnie znana osoba lub sanktuarium.
Pomóż w rozwoju naszego portalu