Reklama

Niedziela Przemyska

Archidiecezja przemyska: 5200 uczestników Konkursu Biblijnego „Eucharystia daje życie”

5200 uczniów z 308 szkół podstawowych w archidiecezji przemyskiej wzięło udział w Konkursie Biblijnym „Eucharystia daje życie”. Jego przedmiotem była znajomość wybranych fragmentów Ewangelii według św. Mateusza. Ze względu na epidemię odbyły się tylko etapy szkolne i dekanalne, ale na ich podstawie komisja konkursowa wyłoniła laureatów tegorocznej edycji.

Etap szkolny odbył się 3 grudnia 2019 roku, natomiast dekanalny – 3 marca 2020 roku. Do tego drugiego przeszło 869 uczniów. Wyłonił on 126 finalistów.

Ze względu na pandemię finał Konkursu Biblijnego został odwołany. Wszyscy uczniowie, którzy zostali zakwalifikowani do finału otrzymali tytuł finalisty Konkursu Biblijnego, a 13 spośród nich, zgodnie ze zmienionym regulaminem, komisja diecezjalna przyznała tytuł laureata – poinformował w imieniu organizatorów ks. Jerzy Gałązka, członek komisji konkursowej i pracownik Wydział Nauki Katolickiej Kurii Metropolitalnej w Przemyślu.

Laureatami tegorocznej edycji zostali: Mateusz Para, Bartłomiej Wojak, Weronika Mucha, Jan Rakoczy, Julia Dudzińska, Jakub Januszyński, Jakub Pająk, Mateusz Domaradzki, Jakub Czubat, Bartłomiej Stadnik, Klaudia Tkacz, Kamila Kucap, Szymon Motta.

Reklama

Konkurs Biblijny „Eucharystia daje życie” został zorganizowany przez Wydział Nauki Katolickiej Kurii Metropolitalnej w Przemyślu we współpracy Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie – oddziały w Przemyślu i Krośnie.

W konkursie wzięli udział uczniowie szkół podstawowych do klasy VII włącznie. Całość przedsięwzięcia koordynowali diecezjalni wizytatorzy nauki religii pod kierunkiem ks. Waldemara Janigi i ks. Jerzego Gałązki. Konkurs został objęty patronatem arcybiskupa Adama Szala – metropolity przemyskiego oraz Podkarpackiego Kuratora Oświaty Małgorzaty Rauch.

2020-06-09 17:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Paradyż: Finał diecezjalny 27. Ogólnopolskiego Konkursu Biblijnego Dla Ministrantów i Lektorów

[ TEMATY ]

konkurs biblijny

Karolina Krasowska

Chłopcy z parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Gorzowie zwyciężyli po raz siódmy

W Wyższym Seminarium Duchownym w Gościkowie-Paradyżu zakończył się finał diecezjalny 27. Ogólnopolskiego Konkursu Biblijnego Dla Ministrantów i Lektorów. Organizatorem konkursu jest Katolickie Stowarzyszenie uBIBLIJNIEni.pl .

Udział w konkursie wzięło 24 uczestników z 11 parafii. Konkurs odbył się w 3 kategoriach: indywidualnie w grupie starszej i młodszej i drużynowo. - Połączyliśmy w tym roku Stary i Nowy Testament. Obowiązującym materiałem jest Księga Jozuego i Dzieje Apostolskie - mówi ks. Łukasz Łaszkiewicz, przewodniczący Katolickiego Stowarzyszenia uBIBLIJNIEni.pl. - Cel konkursu jest niezmienny. Jako stowarzyszenie chcemy głosić słowo Boże. Organizujemy ten konkurs wraz z Seminarium Duchownym w Paradyżu, więc chcemy pokazywać to miejsce ministrantom, bo z tego środowiska służby liturgicznej Pan Bóg powołuje do kapłaństwa. Pokazujemy seminarium, żeby chłopcy wiedzieli, że takie miejsce jest i jeśli usłyszą w swoim sercu głos powołania to będą wiedzieli co dalej z tym zrobić - dodaje.

Zobacz zdjęcia: Paradyż: Finał diecezjalny 27. Ogólnopolskiego Konkursu Biblijnego Dla Ministrantów i Lektorów

Indywidualnie w grupie starszej pierwsze miejsce w konkursie zajął Jan Siemaszko z parafii pw. Matki Bożej Królowej Polski w Świebodzinie. W grupie młodszej zwyciężył Maciej Hutnik z parafii pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Nowej Soli, zaś drużynowo chłopcy z parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Gorzowie.

Co powiedzieli laureaci konkursu przeczytacie w wydaniu drukowanym Niedzieli 15 marca.

CZYTAJ DALEJ

Moc wiary...

Pan Bóg w różny sposób przemawia do człowieka. Inaczej objawił się Eliaszowi, inaczej całemu Izraelowi, a jeszcze inaczej przez swojego Syna, Jezusa Chrystusa, który według ciała był Izraelitą, a który „jest ponad wszystkim, Bogiem błogosławionym na wieki” (por. Rz 9, 5). Każdy z tych sposobów objawienia bardzo wyraźnie podkreśla prawdę, że Bóg pragnie zbawić wszystkich ludzi. Najpełniej objawiło się ono w przyjściu Syna Bożego, który wszedł w sam środek dramatu niewiary i nieposłuszeństwa człowieka wobec planu Bożego. To przyjście miało jeden podstawowy cel: „aby rozproszone przez grzech dzieci Boże zgromadzić w jedno” (por. J 11, 52) i aby „wszystkich przyciągnąć do siebie” (por. J 12, 32). Nie wolno nam jednak zapominać, że działanie Boże jest zawsze „siłą przekonującą miłości” i nigdy nie niszczy wolności człowieka. Jest to moc miłości oczekującej. „Wyjdź, aby stanąć na górze wobec Pana!” – słyszymy w wołaniu Boga do Eliasza (1 Krl 19, 11), nim da on swoją odpowiedź przez wiarę. Jest to moc miłości pozyskującej przez doświadczenia życia, którymi były dla Izraelitów: wybranie, tablice Dziesięciu przykazań, Przymierze i pełnienie służby Bożej. Jest to moc miłości pouczającej i przebaczającej, jak w przypadku tonącego i zapierającego się Szymona Piotra.

Widzimy więc, że Pan Bóg za każdym razem działa inaczej. Dlatego zawsze ze strony konkretnego człowieka potrzebne jest dobrowolne współdziałanie. Trudno nam to zrozumieć do końca, ale od stopnia naszej współpracy i naszego zaangażowania w wierze zależą również stan wiary lub niewiary naszych bliźnich i stopień przybliżenia im prawdziwego obrazu Boga. Powiedzmy sobie wprost, że boimy się takiej odpowiedzialności w wierze za ludzi naszej drogi życia, o której mówi św. Paweł Apostoł: „Wolałbym bowiem sam być (...) odłączonym od Chrystusa dla zbawienia braci moich” (Rz 9, 3). Jest w tej wypowiedzi Apostoła tak ogromny ładunek „bólu wiary i niewiary”, miłości braterskiej i odpowiedzialności, że aż sprzeczny z logiką wiary i rozumu.

Chciałbym w tym miejscu rozważań odwołać się do „rozmowy ewangelizacyjnej” przeprowadzonej z ks. prof. Edwardem Stańkiem z Krakowa, który podkreślił: Kto zna logikę Chrystusowego Krzyża, ten doskonale wie, że Ewangelia jest mocna przez to, iż odnosi zwycięstwo przez dobrowolne przyjęcie klęski. Tego wymiaru Ewangelii, a więc również wiary lub niewiary w Chrystusa, nie są w stanie uwzględnić żadne socjologiczno-polityczne oceny czy sondaże. Jeśli ktoś dostrzega ludzi odchodzących od Kościoła, a nie widzi nawracających się, jak w przypadku bohaterów dzisiejszej Liturgii Słowa: Szawła z Tarsu czy Piotra – ten nie jest w stanie obiektywnie ocenić wspólnoty ludzi ochrzczonych i nie powinien zabierać głosu na temat Kościoła i wiary.

Zakończmy nasze zamyślenie słowami modlitwy św. Augustyna: „Panie i Boże nasz! Wierzymy w Ciebie – Ojca i Syna, i Ducha Świętego... Ty, który jesteś moją nadzieją, wysłuchaj mnie i spraw, abym nie upadł w zmęczeniu i nie zaprzestał Cię szukać, lecz przeciwnie: bym zawsze płonął, szukając Twego Oblicza. Daj siły do szukania, Ty, który pozwalasz, by Cię znaleziono, i który pomnażasz nadzieję, że Cię coraz bardziej znajdywać będę... Moja siła i moja słabość stoją przed Twoim Obliczem... Moja wiedza i moja niewiara. Podtrzymuj pierwszą, a uzdrów drugą...” („De Trinitate”).

Polecamy „Kalendarz liturgiczny” – liturgię na każdy dzień
Jesteśmy również na Facebooku i Twitterze

CZYTAJ DALEJ

Białoruś/ Exit poll: Łukaszenka zdobywa prawie 80 proc.w wyborach prezydenckich (opis)

2020-08-09 20:17

[ TEMATY ]

Białoruś

Aleksandr Łukaszenka

pl.wikipedia.org

Urzędujący prezydent Białorusi Aleksandr Łukaszenka otrzymał według "narodowego sondażu" powyborczego (exit poll) 79,7 proc. głosów w niedzielnych wyborach prezydenckich, a jego rywalka Swiatłana Cichanouska - 6,8 proc., frekwencja wyniosła 79 procent.

Są to dane oficjalnego badania exit poll, ogłoszone w momencie zamknięcia lokali wyborczych o godz. 20 czasu lokalnego (godz. 19 czasu polskiego). Sondaż przeprowadził Białoruski Komitet Organizacji Młodzieżowych na zlecenie białoruskiego przedstawicielstwa telewizji Mir, a jego wyniki przytacza oficjalna agencja prasowa BiełTA.

Była deputowana Hanna Kanapacka uzyskała według sondażu exit poll 2,3 proc. głosów, współprzewodniczący ruchu Mów Prawdę Andrej Dzmitryjeu - 1,1 proc. głosów, a lider Białoruskiej Socjaldemokratycznej Hramady Siarhiej Czeraczań - 0,9 proc. głosów.

Badanie przeprowadzono przed 320 lokalami wyborczymi, wśród 12 340 osób.

Radio Swoboda przypomina, że aktywiści organizowali niezależne sondaże exit poll, ale na razie nie zaprezentowano takich rezultatów.

Lokale wyborcze zostały zamknięte, mimo że w niektórych miejscach nie wszyscy chętni zdołali zagłosować. Szefowa Centralnej Komisji Wyborczej Lidzija Jarmoszyna powiedziała w niedzielę wieczorem, że w niektórych lokalach wyborczych w Mińsku głosowanie będzie trwać nadal.

Już wczesnym popołudniem w niedzielę CKW poinformowała, że frekwencja przekroczyła 50 proc. Przyczyniło się do tego głosowanie przedterminowe, trwające pięć dni, od 4 do 8 sierpnia. Frekwencja na nim wyniosła aż 41,7 proc., co jest rekordowym wskaźnikiem.

Opozycja białoruska uważa, że głosowanie przedterminowe sprzyja fałszerstwom wyborczym.

Niedzielne wybory poprzedziły masowe protesty przeciwko prezydentowi Alaksandrowi Łukaszence. Swiatłana Cichanouska jest najważniejszą wśród kandydatów rywalką Łukaszenki, który po raz piąty ubiega się o reelekcję.

Anna Wróbel (PAP)

awl/ kar/

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję