W styczniu tego roku w Legnicy podczas s[potkania opłatkowego osób niepełnosprawnych gościł wrocławski Chór Kameralny Cantores Minores Wratislavienses. Z Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Chóru, p. Piotrem Karopetą rozmawia Anna Guzik
-Panie Dyrektorze, jak i kiedy powstał Chór, co oznacza jego pełna nazwa?
-Chór powstał w 1966 r z inicjatywy Edmunda Kajdasza dla uczczenia millenium Polski. Nazwa zespołu oznacza Śpiewacy Mniejsi Wrocławscy, tzn. zespół śpiewający w mniejszym składzie osobowym w odróżnieniu np. od dużych pięćdziesięcio - czy stuosobowych chórów. Obecnie tworzy go 20 śpiewaków. Zespół o nazwie Cantores Minores Wratislavienses istniał w dawnych czasach we Wrocławiu.
-Kto stanowi skład Chóru - zawodowi muzycy czy amatorzy, jak stać się członkiem Chóru?
-W skład zespołu wchodzą zawodowi śpiewacy, aby dostać się do tego chóru, należy mieć odpowiednie kwalifikacje, dobry glos i zdać egzamin.
-Głównym nurtem repertuaru jest muzyka klasyczna, jakie utwory Chór wykonuje? Gdzie koncertuje najczęściej?
-Chór występuje najczęściej we Wrocławiu, repertuar zespołu obejmuje utwory wielogłosowe, począwszy od średniowiecza aż po współczesność. Są to utwory a cappella, czyli bez towarzyszenia instrumentów, jak również oratoryjne - wykonywane z orkiestrą. Wiele utworów powstało specjalnie dla naszego zespołu.
-Jakiego typu mają Panowie publiczność - dorośli, młodzież, zawodowi melomani...? Co zdaniem Pana Dyrektora pociąga ludzi w muzyce klasycznej?
-Publiczność jest bardzo zróżnicowana: od dzieci i młodzieży, dla których przygotowujemy specjalne koncerty z prelekcjami o muzyce i innych dziedzinach sztuki, poprzez zwykłych słuchaczy koncertów aż po specjalistów - zawodowców.
-Muzyka klasyczna nie jest tylko rozrywką. Odrywa nas od codzienności, przenosi w świat uczuć wyższych, odpręża. Wierzę, że poprzez obcowanie z dziełami geniuszy stajemy się lepsi, mniej agresywni, może bardziej życzliwi.
-Wiem, że wykonują Panowie utwory o tematyce religijnej. Jaką rolę pełni w kulturze muzycznej muzyka sakralna?
-Muzyka sakralna stanowi zdecydowana większość wszelkiej muzyki powstałej do polowy wieku XIX, kiedy nastąpił gwałtowny rozwój opery oraz pieśni solowej. Zrozumiałym jest zatem, ze w naszym repertuarze zajmuje ona najważniejszą pozycje, gdyż nie jesteśmy chórem operowym. Wykonujemy wszelkie formy muzyki sakralnej: msze, motety, pasje, pieśni, oratoria. Utwory te tworzono nie dla rozrywki, lecz "ad maiorem Dei gloriam", toteż kompozytorzy wkładali w nie cały swój kunszt i zapał. Są epoki, w których najlepsze dzieła kompozytorów, to utwory sakralne. Te właśnie genialne kompozycje (Palestriny, Bacha Haendla i in.) wykonujemy najchętniej i najczęściej.
-Chór daje wiele koncertów charytatywnych, skąd taka idea w działalności Panów. Na czyją rzecz odbywają się takie koncerty, czy jest na nie dobierany specjalny repertuar? Jaka publiczność przeważa na takich koncertach?
-Od kilku lat koncertujemy w okresie bożonarodzeniowym
we Wrocławiu dla dzieci w domach dziecka, ośrodkach rehabilitacji,
szpitalach, dla osób starszych w domach opieki itd. Nie są to spektakularne
koncerty dla sponsorów, lecz koncerty dla opuszczonych i poszkodowanych,
nierzadko upośledzonych. Z powodu nawału pracy przez cały rok jedynie
w styczniu dysponujemy odrobiną czasu na takie koncerty, dlatego
śpiewamy kolędy przynoszące ludziom wiele radości.
Refleksje po spotkaniu opłatkowym w Legnicy...
W Legnicy śpiewaliśmy po raz pierwszy na Mszy św. dla osób
niepełnosprawnych. Dowiedzieliśmy się, ze w naszym kraju jest ok.
3 milionów takich osób. Było to duże przeżycie, w miarę możliwości
będziemy tam przyjeżdżać co roku.
Pomóż w rozwoju naszego portalu