Reklama

Świat

Indie: wolontariusze katoliccy dbają o godny pogrzeb ofiar pandemii

Jednym z ważnych "dzieł miłosierdzia", pełnionych przez wolontariuszy katolickich w Indiach, jest troska o godne i honorowe grzebanie ofiar pandemii koronawirusa, która w tym azjatyckim kraju szerzy się w zastraszająco szybkim tempie. W wielu diecezjach w całym państwie powstały grupy ochotników katolickich, którzy we współpracy z ludźmi innych religii zajmują się grzebaniem zmarłych z powodu wirua Covid-19.

2020-08-01 10:23

[ TEMATY ]

koronawirus

źródło: wPolityce.pl

Jako pierwsza działania takie podjęła diecezja Idukki w południowoindyjskim stanie Kerala. 20 lipca około 30 kapłanów i 40 młodych świeckich wspólnie przygotowało godny pogrzeb ofiarom zarazy. Oznajmił o tym w rozmowie z watykańską agencją misyjną Fides ks. Mathew Navarakkattu, dyrektor diecezjalnego Duszpasterstwa Młodzieży.

Zaznaczył, że "grzebanie zmarłych wskutek koronawirusa stało się poważnym problemem społecznym". Wyjaśnił, że piętno [choroby] i strach powstrzymują ludzi od chowania tych ludzi. Niektórzy nie wiedzą, co mają robić i do kogo się zwracać w tej sytuacji. "I grupa wolontariuszy z naszej diecezji pomoże pochować zmarłych wszystkich religii i będzie współpracować także z miejscowym rządem przy rozdzielaniu żywności, lekarstw i świadczeniu innych usług w ośrodkach kwarantanny na tym terenie" – powiedział kapłan.

Poinformował następnie, że 48 ochotników przeszło już odpowiedni kurs formacyjny, przeprowadzony przez miejscowe wydziały sanitarne i będą obecnie stosować się do wytycznych stanowego wydziału zdrowia. "Chcemy okazać bliskość, solidarność i miłość bliźniego także w tragicznej chwili śmierci" – oświadczył ks. Navarakkattu. Jednocześnie zaznaczył, że dotychczas diecezja straciła tylko jednego wiernego, którego pogrzebano w obecności kapłanów i najbliższych.

Reklama

W tymże stanie Kerala organizacja katolicka "Sahrudaya Samaritans", zajmująca się dziełami miłosierdzia i solidarności w syromalabarskiej archidiecezji Ernakulam-Angamaly, powołała specjalny zespół, aby pomagać chować ofiary Covid-19. Jego członkowie uczestniczyli już w kilku tego rodzaju przypadkach. Dyrektor organizacji ks. Joseph Koluthuvallil poprosił 300 parafii z dystryktów Thrissur, Ernakulam, Kottayam i Alappuzha, w których ten katolicki Kościół wschodni pełni swój apostolat, o wolontariuszy, którzy włączyliby się w tę szczególną służbę. Na apel ten odpowiedziało ponad 2 tys. chętnych wszystkich religii, w większości młodych.

W inicjatywę tę włączyła się także archidiecezja Faridabad, obejmująca zasięgiem 5 stanów na północy kraju. Powstała tam grupa, złożona z 12 księży, 10 sióstr i około 25 świeckich, w celu udzielania sakramentów oraz pomagania i organizowania pogrzebów ofiar koronawirusa. "Prawie 250 osób z 30 parafii zgłosiło się na ochotnika, chociaż potrzeba było jedynie czterech członków każdej parafii" – powiedział agencji Fides ks. Julius Job, koordynator zespołu. Podkreślił, że archidiecezja chce zapewnić godny pochówek chrześcijański każdemu, kto umrze na jej terenie z powodu Covid-19. Według kapłana "grupa nie tylko będzie pomagała przy pogrzebie, ale także zapewni chorym na tego wirusa zaspokojenie ich potrzeb duchowych". Zaznaczył, że "Kościół jest przy swoim ludzie w chwili wielkiego cierpienia i nasi wierni nie powinni być pozbawieni sakramentów”.

Również stojący na czele tej archidiecezji abp Kuriakose Bharanikulangara wezwał swych księży do stanięcia obok bliźnich i do pomagania w chowaniu parafian. Zaznaczył przy tym, że chociaż zasadniczo idea ta skierowana jest do jego diecezjan, to "jesteśmy gotowi objąć naszą posługą osoby innych wyznań".

Reklama

Pandemia pokazała, że w Indiach wielokrotnie dochodziło do dyskryminacji i "stygmatyzacji" chorych na Covid-19, gdyż rodzice, krewni i inne osoby z kręgu zarażonych boją się zakażenia wirusem. "Brakuje wiedzy i empatii wśród tych, którzy zajmują się chorymi i ofiarami koronawirusa" – powiedział Fidesowi ks. Ajaya Kumar Singh, działacz i wychowawca w zakresie praw człowieka w stanie Orisa. Jako przykład przytoczył przypadek lekarza z dystryktu Kandhamal w tym stanie, zmarłego z powodu Covid-19, któremu mieszkańcy jego wioski odmówili pochówku na miejscowym cmentarzu i zażądali pogrzebania go gdzie indziej. Podobne przypadki wydarzyły się też w stanach: Tamil Nadu na południu kraju i Meghalaya w Indiach Północno-Wschodnich.

"Zachowując odpowiednie środki ostrożności medyczne i inne należy zapewnić tym, którzy umierają z powodu Covid-19, należny szacunek i godny pochówek w czasie tej pandemii" – powiedział kapłan. Przypomniał, że biskupi katoliccy Indii wezwali duchowieństwo i wolontariuszy do stosowania się do przepisów rządowych w sprawie grzebania ofiar.

Według stanu na 31 lipca w kraju tym stwierdzono ponad 1,6 miliona pozytywnych przypadków wirusa i 35 tys. zgonów z tego powodu.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

GIS: kontrolujemy przestrzeganie obostrzeń wprowadzonych w związku z epidemią

Sanepid prowadzi kontrole związane z przestrzeganiem dodatkowych obostrzeń w powiatach z najwyższą liczbą przypadków koronawirusa – przekazał PAP w niedzielę rzecznik GIS Jan Bondar. Zapowiedział, że będą one kontynuowane także w kolejnych dniach.

Rzecznik Inspektoratu podał, że kontrolowane są m.in. obiekty handlowe, zakłady pracy, restauracje, kina, hotele, lotniska czy salony kosmetyczne.

Od soboty w 19 powiatach w kraju obowiązują dodatkowe obostrzenia dot. zasad bezpieczeństwa, higieny i zachowania dystansu społecznego w przestrzeni publicznej.

W "czerwonych" powiatach jest obowiązek noszenia maseczek lub przyłbic wszędzie w przestrzeni publicznej. Wesela i inne imprezy rodzinne mogą się odbywać w grupie do 50 osób. Restauracje i gastronomia obowiązuje zasada zakrywania ust i nosa oraz maksymalnie 1 osoba na 4mkw. Kościoły i miejsca kultu religijnego mają limity maksymalnie 1 osoba na 4 mkw., do 150 osób na zewnątrz. W powiatach w czerwonej strefie w kinach zajęte może być 25 proc. miejsc. Parki rozrywki i wesołe miasteczka są nieczynne. Targi i konferencji nie odbywają się. Siłownie, kluby i centra fitness mają ograniczenie - 1 osoba na 10 mkw. Wydarzenia sportowe mogą się odbywać ale bez publiczności.

W "żółtych" powiatach w przestrzeni publicznej nie trzeba nosić maseczek lub przyłbic. Należy natomiast zachowywać 1,5 metrowy dystans społeczny. Wesela i inne imprezy rodzinne mogą odbywać się do 100 osób. W restauracjach i gastronomii należy zakrywać usta i nos, jest tez limit max. 1 osoba na 4mkw. W kinach także jest limit 25 proc. zajętych miejsc. W strefie żółtej przy organizacji targów i kongresów obowiązuje m.in. limit 1 osoba na 4 mkw. W parkach rozrywki i wesołych miasteczkach może przebywać 1 osoba na 5 mkw. Limity w siłowniach i centrach fitness to 1 osoba na 7 mkw. Wydarzenia sportowe mogą odbywać się przy 25 proc. widowni.

Strefa czerwona obejmuje w woj. śląskim powiaty i miasta na prawach powiatu: pszczyński, rybnicki, wodzisławski oraz Rudę Śląską i Rybnik, w woj. wielkopolskim – ostrzeszowski, w woj. małopolskim – nowosądecki i Nowy Sącz oraz w woj. łódzkim powiat wieluński. Strefa żółta obejmuje w woj. śląskim powiaty i miasta na prawach powiatu: cieszyński oraz Jastrzębie-Zdrój i Żory, w woj. podkarpackim – jarosławski, przemyski i Przemyśl, w woj. wielkopolskim – powiat kępiński, w woj. małopolskim – oświęcimski, w woj. świętokrzyskim – pińczowski, a w woj. łódzkim powiat wieruszowski.

Ministerstwo podało w niedzielę, że badania laboratoryjne potwierdziły zakażenie u kolejnych 624 osób. W sobotę informowano o 843 nowych przypadkach, w piątek o 809, w czwartek o 726, w środę o 640, we wtorek o 680, a w poniedziałek o 575. Zakażenie koronawirusem potwierdzono dotąd u 51 tys. 791, 1807 z nich zmarło. (PAP)

Autor: Katarzyna Lechowicz-Dyl

ktl/ krap/

CZYTAJ DALEJ

Moc wiary...

Pan Bóg w różny sposób przemawia do człowieka. Inaczej objawił się Eliaszowi, inaczej całemu Izraelowi, a jeszcze inaczej przez swojego Syna, Jezusa Chrystusa, który według ciała był Izraelitą, a który „jest ponad wszystkim, Bogiem błogosławionym na wieki” (por. Rz 9, 5). Każdy z tych sposobów objawienia bardzo wyraźnie podkreśla prawdę, że Bóg pragnie zbawić wszystkich ludzi. Najpełniej objawiło się ono w przyjściu Syna Bożego, który wszedł w sam środek dramatu niewiary i nieposłuszeństwa człowieka wobec planu Bożego. To przyjście miało jeden podstawowy cel: „aby rozproszone przez grzech dzieci Boże zgromadzić w jedno” (por. J 11, 52) i aby „wszystkich przyciągnąć do siebie” (por. J 12, 32). Nie wolno nam jednak zapominać, że działanie Boże jest zawsze „siłą przekonującą miłości” i nigdy nie niszczy wolności człowieka. Jest to moc miłości oczekującej. „Wyjdź, aby stanąć na górze wobec Pana!” – słyszymy w wołaniu Boga do Eliasza (1 Krl 19, 11), nim da on swoją odpowiedź przez wiarę. Jest to moc miłości pozyskującej przez doświadczenia życia, którymi były dla Izraelitów: wybranie, tablice Dziesięciu przykazań, Przymierze i pełnienie służby Bożej. Jest to moc miłości pouczającej i przebaczającej, jak w przypadku tonącego i zapierającego się Szymona Piotra.

Widzimy więc, że Pan Bóg za każdym razem działa inaczej. Dlatego zawsze ze strony konkretnego człowieka potrzebne jest dobrowolne współdziałanie. Trudno nam to zrozumieć do końca, ale od stopnia naszej współpracy i naszego zaangażowania w wierze zależą również stan wiary lub niewiary naszych bliźnich i stopień przybliżenia im prawdziwego obrazu Boga. Powiedzmy sobie wprost, że boimy się takiej odpowiedzialności w wierze za ludzi naszej drogi życia, o której mówi św. Paweł Apostoł: „Wolałbym bowiem sam być (...) odłączonym od Chrystusa dla zbawienia braci moich” (Rz 9, 3). Jest w tej wypowiedzi Apostoła tak ogromny ładunek „bólu wiary i niewiary”, miłości braterskiej i odpowiedzialności, że aż sprzeczny z logiką wiary i rozumu.

Chciałbym w tym miejscu rozważań odwołać się do „rozmowy ewangelizacyjnej” przeprowadzonej z ks. prof. Edwardem Stańkiem z Krakowa, który podkreślił: Kto zna logikę Chrystusowego Krzyża, ten doskonale wie, że Ewangelia jest mocna przez to, iż odnosi zwycięstwo przez dobrowolne przyjęcie klęski. Tego wymiaru Ewangelii, a więc również wiary lub niewiary w Chrystusa, nie są w stanie uwzględnić żadne socjologiczno-polityczne oceny czy sondaże. Jeśli ktoś dostrzega ludzi odchodzących od Kościoła, a nie widzi nawracających się, jak w przypadku bohaterów dzisiejszej Liturgii Słowa: Szawła z Tarsu czy Piotra – ten nie jest w stanie obiektywnie ocenić wspólnoty ludzi ochrzczonych i nie powinien zabierać głosu na temat Kościoła i wiary.

Zakończmy nasze zamyślenie słowami modlitwy św. Augustyna: „Panie i Boże nasz! Wierzymy w Ciebie – Ojca i Syna, i Ducha Świętego... Ty, który jesteś moją nadzieją, wysłuchaj mnie i spraw, abym nie upadł w zmęczeniu i nie zaprzestał Cię szukać, lecz przeciwnie: bym zawsze płonął, szukając Twego Oblicza. Daj siły do szukania, Ty, który pozwalasz, by Cię znaleziono, i który pomnażasz nadzieję, że Cię coraz bardziej znajdywać będę... Moja siła i moja słabość stoją przed Twoim Obliczem... Moja wiedza i moja niewiara. Podtrzymuj pierwszą, a uzdrów drugą...” („De Trinitate”).

Polecamy „Kalendarz liturgiczny” – liturgię na każdy dzień
Jesteśmy również na Facebooku i Twitterze

CZYTAJ DALEJ

Święty Antoni nauczycielem bliskości z Chrystusem

2020-08-09 22:39

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

– Niech wierni przybywający do sanktuarium doświadczają przemożnego wstawiennictwa św. Antoniego, doznają pociechy w strapieniach i umocnienia w radościach – mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski, ogłaszając kościół pw. św. Antoniego z Padwy w Zakopanem archidiecezjalnym sanktuarium.

W homilii arcybiskup nawiązał do fragmentu Ewangelii opisującego Jezusa kroczącego po wodach wzburzonego jeziora. – To zdarzenie ma charakter symboliczny. Pan Jezus szedł przez ziemię dobrze czyniąc, głosząc Bożą prawdę, wypędzając złe duchy i uzdrawiając – zaznaczył i dodał, że każdy uczeń Chrystusa, pomimo słabości i upadków, musi naśladować swojego Mistrza. Metropolita przypomniał, że po kilku latach, nad tym samym jeziorem, św. Piotr wyznał Chrystusowi miłość, którą ostatecznie potwierdził apostolską działalnością.

– Historie ludzi, którzy idą za Chrystusem na przekór temu światu, odkrywamy w życiu wielu świętych, także u św. Antoniego Padewskiego – podkreślił. – Św. Antoni szedł za Chrystusem zatroskany o to, by mógł coraz bardziej Go poznawać, kochać i skuteczniej głosić Ewangelię całemu ówczesnemu światu (…). Św. Franciszek i inni współbracia byli uderzeni mocą, z jaką św. Antoni głosił Boże prawdy, jego mądrością, wspaniałym głosem i pięknym słowem (…). Słuchały go tłumy, nauczał na placach miast – mówił arcybiskup i zwrócił uwagę na dwa niezwykłe wydarzenia z biografii świętego. Pierwsze z nich miało miejsce w Rimini, którego mieszkańcy wzgardzili przekazywaną im przez Antoniego prawdą Ewangelii. W odpowiedzi na ich zachowanie święty wygłosił kazanie do ryb. Drugie zdarzenie dotyczyło wygłodniałego muła, który przed spożyciem posiłku, ukląkł przed Najświętszym Sakramentem. – Inna piękna legenda mówi, że św. Antoniemu ukazało się Dzieciątko Jezus i go pocałowało. Trudno wyobrazić sobie coś piękniejszego i bardziej wzruszającego niż to, że Chrystus przychodzi pocałować kogoś, wyrażając swoją miłość i wdzięczność za wierność – kontynuował metropolita i wyjaśnił, że w ikonografii święty Antoni przedstawiany jest z małym Chrystusem w objęciach.

– Św. Antoni patronuje wszystkim stanom, trudnym sprawom i wielu zawodom. Dlaczego tak jest? – pytał arcybiskup. – Św. Antoni uczy, by być blisko z Chrystusem, iść przez świat z prawdą, która zwycięża i nie bać się dziejowych burz. Jest dla nas wzorem nieugiętej wiary i miłości, z jaką trzeba wychodzić do każdego człowieka, by w imię Chrystusa mówić: „Bóg cię kocha. Zależy Mu na twoim zbawieniu. Nawróć się, zmień swoje życie”. W świetle ostatnich wydarzeń targających naszą Ojczyznę, widzimy, że postawa, jakiej uczy nas św. Antoni, jest nam niezwykle potrzebna. Mamy nie lękać się Chrystusowej Ewangelii, z radością i miłością głosić ją światu, nie tracąc nadziei, że ci, którzy są daleko i z wrogością odnoszą się do symboli chrześcijańskiej wiary, powiedzą kiedyś na wzór św. Piotra: „Panie, ratuj mnie” – mówił metropolita. – Niech ta świątynia, ogłoszona jako sanktuarium św. Antoniego, promieniuje dobrocią Bożą, głęboką ludzką wiarą i radością tych, którzy dzięki św. Antoniemu doświadczą jak dobry i słodki jest nasz Pan – zakończył.

Prośbę o erygowanie zakopiańskiego sanktuarium skierował do metropolity krakowskiego proboszcz parafii i przełożony klasztoru OO. Bernardynów, o. Antoni Kluska, który dostrzegł wzrastające zainteresowanie wiernych postacią św. Antoniego z Padwy. – Jest to wielki i ważny święty na dzisiejsze czasy, kiedy tak wielu ludzi pogubiło się we współczesnym świecie – mówił.

Początki działalności bernardynów pod Tatrami sięgają 1902 roku. Zakupiono wówczas dla chorych zakonników dom wypoczynkowy, gdzie znajdowała się niewielka kaplica zakonna św. Antoniego z Padwy. Od sierpnia 1939 r. dom był zamieszkały na stałe. W związku z zamknięciem przez niemieckich okupantów kaplic w „Księżówce” i u sióstr urszulanek na Jaszczurówce, bernardyni pełnili posługę duszpasterską w swej kaplicy, gdzie sprawowali sakramenty i nabożeństwa. W 1950 r. rozpoczęto rozbudowę dotychczasowej świątyni, przy zachowaniu stylu zakopiańskiego. Nowy kościół został poświęcony w 1959 r. W 1976 r. kard. Karol Wojtyła powierzył bernardynom duszpasterstwo parafialne na Bystrem, Kozińcu i Antałówce, a w 1984 r. kard. Franciszek Macharski erygował parafię pw. św. Antoniego z Padwy.

Wewnątrz kościoła, w głównym ołtarzu, znajduje się figura św. Antoniego z Padwy wykonana z drewna modrzewiowego przez zakopiańskiego rzeźbiarza Pawła Szczerbę w 1951 r. Figurę otaczają liczne wota. W kościele odbywa się całodzienna adoracja Najświętszego Sakramentu, na którą szczególnie chętnie przybywają udający się w góry turyści.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję