Reklama

Wielka Brytania

Anglia i Walia: „klejnoty” czekają na odkrycie

170 lat temu papież Pius IX bullą „Universalis Ecclesiae” przywrócił hierarchię kościelną w Anglii. Utorował tym samym drogę do odrodzenia wiary katolickiej na tym terenie i znacznego dynamizmu w budowaniu kościołów. W nawiązaniu do tego wydarzenia ukazała się książka dziennikarki Eleny Curti, w której rzuca ona światło na 50 niezwykłych katolickich kościołów w Anglii i Walii.

2020-10-09 17:27

[ TEMATY ]

kościoły

Anglia

Walia

Vatican News

George Stack, arcybiskup Cardiff i przewodniczący Komitetu ds. Dziedzictwa Konferencji Episkopatu Anglii i Walii, publikację określa mianem „przełomowej”.

Reklama

„Fifty Catholic Churches to See Before You Die” – intrygujący tytuł skrywa pełen odkrywczych detali opis kościołów, które na publicystce najstarszego katolickiego czasopisma w Anglii – „The Tablet” – wywarły niezatarte wrażenie. Pisze ona o prawdziwych „klejnotach”, łączących w sobie bujność dziejów, architektury i ludzkich losów, „klejnotach” przeważnie kompletnie nieznanych lub zapomnianych, które dzisiaj z trudnością walczą o przetrwanie. Każdy opis to fascynująca historia, zaludniona przez odważne, stare katolickie rodziny; kapłanów-wizjonerów oraz ubogich, irlandzkich imigrantów ofiarowujących ciężko zarobione grosze i swoją pracę na podniesienie z ruiny lub budowę kościoła, w którym mogli wyznawać Chrystusa. Dzięki nim zdziesiątkowana przez wieki liczba katolików w Anglii zaczęła stale rosnąć: w 1770 roku było ich 80 tysięcy, a w chwili ukazania się papieskiej bulli, było to już niespełna pół miliona wyznawców. Również w angielskiej klasie średniej przybywało konwertytów, przejścia na katolicyzm nie brakowało również wśród arystokracji. Papieska bulla z 1850 roku miała fundamentalne znaczenie dla procesu odradzania się na tej ziemi wiary katolickiej.

W swojej książce Elena Curti przybliża Brytyjczykom m.in. te kościoły, które właśnie wtedy zbudowano. Obecnie w Anglii i Walii istnieje blisko 3 tys. kościołów katolickich, a 34 z nich należą do klasy I i znajdują się na liście najważniejszych brytyjskich zabytków.

„Najsłynniejsze katolickie świątynie były mi znane, ale gdy podróżowałam wzdłuż i wszerz Anglii i Walii zdałam sobie sprawę, ile fantastycznych kościołów jest zupełnie nieznanych. Można je znaleźć na przedmieściach, przy wiejskich drogach, w sercu miast i miasteczek. Odwiedzić je, to docenić bogaty skarb katolickiego dziedzictwa, który czeka na odkrycie. Większość z tych 50 kościołów jest dobrze utrzymanych, ale w przypadku małych obiektów, zwłaszcza w uboższych okolicach, koszty opieki nad budynkiem znajdującym się na liście zabytków są często przytłaczające. Kilka z nich walczy o zebranie pieniędzy na pilne naprawy, a co najmniej jeden z tych kościołów znajduje się w rejestrze obiektów «zagrożonych». Chcę, aby moja książka zwróciła uwagę na najpiękniejsze kościoły katolickie i zachęciła do wspierania ich konserwacji. Po odwiedzeniu moich ulubionych, mam nadzieję, że czytelnicy zechcą odkryć własne” – zachęca Elena Curti.

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Anglia: ogłoszono zamknięcie seminarium dla dwóch diecezji

2020-10-19 14:09

[ TEMATY ]

Kościół

Anglia

Adobe.Stock.pl

„Seminarium Św. Jana w Wonersh, w Guildford, dla archidiecezji Southwark i diecezji Arundel i Brighton zaprzestaje formacji seminarzystów, którzy zostaną przeniesieni do seminarium archidiecezji westminsterskiej Allen Hall na resztę swoich studiów – poinformował zarząd tej instytucji, która od 1891 roku przygotowuje mężczyzn do kapłaństwa.

Arcybiskup John Wilson z Southwark i biskup Richard Moth z Arundel wyrazili wielki smutek z powodu konieczności podjęcia tej bolesnej decyzji, wyjaśniając , iż „obecna i przewidywana liczba seminarzystów jest zbyt mała, aby utrzymać zdrową wspólnotę formacyjną, a koszty utrzymania budynku i personelu stały się po prostu zaporowe". Obecnie w Wonersh jest 17 seminarzystów, ale we wrześniu bieżącego roku nie było nowego naboru, zaś sześciu z obecnych studentów ma zakończyć swoją formację latem 2021 roku. Za zgodą ich lokalnych biskupów postanowiono więc, że 11 pozostałych seminarzystów zostanie przeniesionych od września 2021 roku do archidiecezji seminarium westminsterskiej Allen Hall.

Mimo to „Seminarium św. Jana pozostanie podmiotem prawnym, tak aby można było rozważyć, w jaki sposób tradycja formacji kapłańskiej ustanowiona w Wonersh w 1891 r. będzie kontynuowana w przyszłości” – piszą biskupi, dziękując jednocześnie a wszystkim, którzy przyczynili się do powstania seminarium i jego działalności w ciągu jego 130-letniej historii.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ravasi: Czy chrześcijaństwo potrzebuje kultury? Wykład inaugurujący cykl „JP2 lectures”

2020-10-20 19:39

[ TEMATY ]

kard. Ravasi

Wojciech Łączyński

W poniedziałek, 19 października odbyła się pierwsza odsłona cyklu „JP2 lectures” organizowanego przez Instytut Kultury Św. Jana Pawła II na Papieskim Uniwersytecie Św. Tomasza z Akwinu (Angelicum). Wykład zatytułowany „Does Christianity need culture?” wygłosił kard. Gianfranco Ravasi.

Kard. Ravasi rozpoczął swoją prelekcję od przypomnienia, że ujęcie kultury jako kategorii odnoszącej się do człowieka pojawia się w XVII wieku. Łaciński źródłosłów był używany przez starożytnych wyłącznie w kontekście rolniczym, w odniesieniu do uprawy, kultywacji. Współczesne rozumienie tego pojęcia jest więc ukształtowane pod wpływem znaczeń, którymi naznaczyli je europejscy teoretycy, szczególnie okresu Oświecenia, ale również jego późniejszych definicji, które podejmowane są do dzisiaj. – Nie bez znaczenia jest także fakt, że słowo „kultura” dopiero w XVIII wieku zaczęło być używane w liczbie mnogiej. Dotąd sądzono, że kultura jest jedna, to znaczy: kultura europejska. Dopiero wówczas zaczęto mówić o „kulturach” – podsumował swoją wprowadzającą myśl kard. Ravasi.

W jaki sposób takie pojęcie kultury okazuje się pomocne dla teologa? Okazuje się, że rozróżnienia, wprowadzone przez naukę o kulturze, stanowią przydatne narzędzia dla analizy historii Objawienia. Kard. Ravasi przywołuje przykład Starego Testamentu, w którym przedstawiane (i przeciwstawiane) są kultury nomadyczne, kultury miejskie i rolnicze. W Nowym Testamencie widzimy zaś, że chrześcijaństwo rodzi się w świecie, ukształtowanym przez kilka kultur wzajemnie na siebie oddziałujących: kulturę grecką, rzymską, kultury Żydów palestyńskich i z diaspory. – W ten sposób nastąpiło spotkanie przedwiecznego Logosu z wielością kultur, które możemy dziś rozpoznać i zidentyfikować w tekście biblijnym – podsumował kard. Ravasi.

Przypomniał, że w przemówieniu do Papieskiej Komisji Biblijnej w 1979 roku Jan Paweł II w następujących słowach określił to zjawisko:

„Samo Słowo Boże stało się ludzkim językiem, przyjmując sposoby wyrażania siebie w różnych kulturach, które zostały w ten sposób obdarzone czcigodną tajemnicą zbawczej miłości Boga, dzięki czemu stała się przystępną i zrozumiałą dla pokoleń pomimo wielkiej różnorodności ich sytuacji historycznych”.

Kard. Ravasi przywołał również myśl Ojców Kościoła i ich refleksję nad „ziarnami Logosu”.

Wracając zatem do postawionego w tytule pytania: kultura jest chrześcijaństwu niezbędna, aby stanowiła dla niego podporę w świecie, który odszedł dziś daleko od chrześcijańskich wzorców antropologicznych i filozoficznych, kard. Ravasi stwierdził, że wyzwaniem dla chrześcijaństwa – i religii w ogóle – jest dziś nie tyle ateizm, pojmowany jako pewna filozofia, lecz raczej obojętność, z którą nie można wejść w polemikę. – Przeciwko tej religijnej apatii nie można wystąpić w taki sposób, jak czynił to św. Tomasz. Racjonalna apologetyka nie rozwieje mglistej obojętności. Tu z pomocą przyjść może jednak kultura – podkreślił kard. Ravasi.

***

Instytut Kultury św. Jana Pawła II został powołany setną rocznicę urodzin papieża Jana Pawła II na Wydziale Filozofii Papieskiego Uniwersytetu Świętego Tomasza z Akwinu w Rzymie (Angelicum). Jego misją jest refleksja nad najbardziej aktualnymi problemami współczesnego Kościoła i świata w odniesieniu do myśli i nauczania św. Jana Pawła II. W gronie wykładowców znaleźli się się wybitni intelektualiści z całego świata. Planowany jest również program stypendialny dla młodych naukowców i studentów z Polski.

Inicjatorami powołania Instytutu Kultury św. Jana Pawła II jest środowisko skupione wokół Fundacji Świętego Mikołaja (Teologii Politycznej) i Fundacji Futura – Iuventa.

***

Celem cyklu „JP2 Lectures” jest refleksja nad najważniejszymi problemami współczesnego Kościoła i świata biorąca za punkt odniesienia życie i myśl Jana Pawła II. Już dziś zapraszamy na kolejny wykłady z cyklu „JP2 Lectures”:

➤ Prof. John Finnis (University of Oxford / University of Notre Dame) – John Paul II and the Fundamentals of Ethics (19.11.2020)

➤ Abp. Rowan Williams (University of Cambridge) – Faith on modern Aeropagus (16.12.2020)

➤ Prof. Marek A. Cichocki (College of Europe / Natolin European Center) – European Identity. North and South: the main line of divide (21.01.2021)

➤ Prof. John Cavadini (University of Notre Dame) –The Church in crisis (26.02.2021)

➤ Prof. François Daguet OP (Académie Française / Catholic Institute of Toulouse) – Political Theology from St. Thomas Aquinas to John Paul II and Benedict XVI (24.03.2021)

➤ Prof. Chantal Delsol (Académie Française / University of Marne-le-Vallée) – The end of Christiendom (15.04.2021)

➤ Prof. Renato Cristin (University of Trieste) – Formal Europe and vital Europe. Tradition as the ground of the identity (20.05.2021)

➤ Prof. Dariusz Gawin (Polska Akademia Nauk) – Phenomenon of Solidarity (10.06.2021)

Wszystkie wykłady z cyklu „JP2 Lectures” będą dostępne w sieci w polskiej i angielskiej wersji językowej.

CZYTAJ DALEJ

Papież pomaga rodzinom zaginionych marynarzy

2020-10-21 15:54

[ TEMATY ]

Franciszek

Catholic News Service/facebook.com

Papież Franciszek wysyła pomoc finansową dla rodzin zaginionych członków załogi statku Gulf Livestock 1, który 2 września zatonął niedaleko Japonii. Ojciec Święty chce w ten sposób wyrazić swoją bliskość i solidarność z tymi, którzy utracili swoich bliskich.

Papież Franciszek, za pośrednictwem Dykasterii Integralnego Rozwoju Człowieka, zdecydował się pomóc finansowo wszystkim rodzinom członków załogi statku Gulf Livestock 1, który zatonął 2 września br. w pobliżu japońskiej wyspy Amami Ōshima.

Pomoc finansowa, we współpracy z nuncjaturami apostolskimi i Stellą Maris z Filipin, Australii i Nowej Zelandii, zostanie przekazana osobiście rodzinom zaginionych, wraz z personalnym darem od Franciszka. Papież chce w ten sposób wyrazić swoją bliskość i solidarność z rodzinami ofiar.

Gulf Livestock 1 był tzw. bydłowcem, czyli statkiem do przewozu żywego inwentarza. Wypłynął 14 sierpnia br. z Napier w Nowej Zelandii z transportem prawie 6 tys. sztuk bydła i 43 członkami załogi na pokładzie. Transport zmierzał do portu Jingtang w Tangshan w Chinach. Podczas tajfunu zaginął na Morzu Wschodniochińskim niedaleko Okinawy. Zdążył jednak nadać sygnał SOS w okolicy zachodniej części wyspy Amami Oshima w południowo-zachodniej Japonii.

Japońska straż przybrzeżna uratowała jednego załoganta statku Gulf Livestock 1, którym okazał się starszy oficer, 45-letni Filipińczyk Eduardo Sareno. Jak informowała rzeczniczka straży przybrzeżnej, uratowany Filipińczyk powiedział, że statek najpierw doznał awarii silnika, a potem uderzyła w niego fala, która wywróciła go do góry dnem. Załoga statku składała się z 39 osób z Filipin, dwóch z Nowej Zelandii i dwóch Australijczyków.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję